Tegel loopt scheef weg tijdens zagen.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 873791

Topicstarter
Na de problemen met de tegellijm heb ik nu het volgende probleem.

Ik moet een aantal keramische parkettegels over de lengte doorzagen.
Lengte is 90cm.

Als ik de zaaggeleider instel en ga zagen, loopt de tegel naar rechts weg. Het stuk dat ik wil plaatsen wordt smaller.
Als ik de tegel aan de invoerkant tegen de geleider aan blijf “dwingen” heb ik aan het eind een afwijking van een halve cm. De zaag heeft dan wel steeds meer moeite om te zagen. Hij gaat klem lopen.

Als ik de tegel niet dwing, maar de weg van de minste weerstand kies dan wordt de afwijking aan het eind enkele centimeters.

Het betreft een watergekoelde zaag (Husqvarna TS 230 F).
De zaaggeleider staat exact parallel aan het zaagblad en de “geleider” van de beschermkap is ook goed afgesteld.

Iemand enig idéé wat ik fout doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:42
Moet je dan niet de zaag uitlijnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Als de geleider precies parallel loopt met het zaagblad is de zaag toch goed afgesteld? Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Als je tegel weg wil lopen, en anders je zaag aanloopt, zie je inderdaad iets over het hoofd.

[ Voor 21% gewijzigd door TommyboyNL op 08-10-2017 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teddy
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:13
Zit je parallelgeleider aan de voor én achterzijde vast? of buigt ie stiekem een beetje door?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06:53
Ik had hetzelfde probleem met de badkamertegels die ik in verstek wou zagen. Vanwege het verstek mochten ze niet eens een mm weglopen. 3 verschillende machines gehad van boels, maar met geen enkele kon ik recht genoeg zagen voor een net verstek. Uiteindelijk met een slijptol langs een stalen strip gedaan. Vervelend werkje, maar wel kaarsrecht.

Natuurlijk was de langste zijde die ik moest slijpen 60cm, met 90 cm wordt het niet leuker :p

Succes!

[ Voor 7% gewijzigd door decipherer op 08-10-2017 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Reptile209

- gers -

Heb met 30x30 tegels dat zelfde probleem gehad. Mijn oplossing: lijntje tekenen (niet met potlood, spoelt weg in je waterkoeling heb ik gemerkt 8)7 ) en uit de hand zagen. Dan heb je veel meer controle en lukte het bij mij wel. En worst-case draai je halverwege om en pak je hem van de andere kant (lukt ook alleen met een lijntje, niet met een afstandhouder die je dan steeds moet verstellen).

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07:55

Amphiebietje

In de blubber

Reptile209 schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 23:23:
Heb met 30x30 tegels dat zelfde probleem gehad. Mijn oplossing: lijntje tekenen (niet met potlood, spoelt weg in je waterkoeling heb ik gemerkt 8)7 ) en uit de hand zagen.
Als je watervaste stift gebruikt, zou het wel moeten gaan. Restjes stift kan je met schoonmaakalcohol verwijderen.

Verder vraag ik me af hoeveel het probleem van TS te maken heeft met slecht gebruik of onderhoud van de huurmachines. Mijn vader had ooit zo'n machine nieuw gekocht en heeft nooit problemen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:42
Dit ding heeft een plastic tafel en geleider. Dat is toch geen huur machine?

[ Voor 8% gewijzigd door jeroen3 op 09-10-2017 07:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Amphiebietje schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 07:24:
[...]

Verder vraag ik me af hoeveel het probleem van TS te maken heeft met slecht gebruik of onderhoud van de huurmachines. Mijn vader had ooit zo'n machine nieuw gekocht en heeft nooit problemen gehad.
Het betreft geen huurmachine en het apparaat is splinternieuw.
Wat me wel opviel was dat de tafel niet helemaal vlak is. Wellicht dat dat de oorzaak is.
Ik zal er vanavond nog eens mijn blik overheen laten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:20

ThunderNet

Flits!

Is het zaagblad dat je gemonteerd hebt wel dik genoeg?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

sorry maar deze zaag is niet geschikt voor deze "dikke" lange tegels... je moet een bovenlopende zaag hebben.

zoals deze: http://bouwhandel.most.nl...c-230-tegelzaagtafel.html ( eerste hit op google geen banden met deze toko)

euhmmmm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-05 19:55

Part

Helemaal niets.....

Dit soort machines zijn niet echt geschikt voor tegels van 90cm.

Om op 90cm 1mm te halen moet de gelijkloop van het zaagblad ongeveer 0.2mm zijn.
Je zal de gelijkloop dus heel nauwkeurig moeten meten met een schuifmaat.

Ander probleem is dat de langsgeleider te kort is voor lange tegels.

Afbeeldingslocatie: http://cdn.husqvarna.com/dimage.axd/featureJpeg/hc620-0048/480x480/310418df.jpg

In het begin is het contact tussen de geleider en de tegel te kort. Een paar tien mm fout is op het einde al enkele mm.

Wat je kan doen is de langsgeleider langer maken door bv een waterpas van een meter of meer als langsgeleider te gebruiken. Deze dan vastzetten met lijmtangen en met een schuifmaat nameten ten opzichte van het zaagblad.
Maar het blijft behelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ThunderNet schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 14:01:
Is het zaagblad dat je gemonteerd hebt wel dik genoeg?
Keramische tegels zaag je met een dunne diamantschijf. Er zullen ongetwijfeld betere schijven zijn, maar de schijf die er bij zit (Husqvarna GS 2 Galaxy) is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
cactusman schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 14:07:
sorry maar deze zaag is niet geschikt voor deze "dikke" lange tegels... je moet een bovenlopende zaag hebben.
Dus jij vind tegels van een centimeter dikte een dikke tegel? Lijkt me redelijk doorsnee eigenlijk. Lang zijn ze wel inderdaad, maar aangezien ze maar 15cm breed zijn zijn ze goed te handelen op deze machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Part schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 14:19:
Dit soort machines zijn niet echt geschikt voor tegels van 90cm.

Ander probleem is dat de langsgeleider te kort is voor lange tegels.

...knip...

Wat je kan doen is de langsgeleider langer maken door bv een waterpas van een meter of meer als langsgeleider te gebruiken. Deze dan vastzetten met lijmtangen en met een schuifmaat nameten ten opzichte van het zaagblad.
Maar het blijft behelpen.
De tafel is inderdaad te klein voor deze lengte. Ik vind alleen de afwijking wel erg groot.

Ik ga, zoals eerder al opgemerkt, zonder geleider zagen. Gewoon een streep trekken met een watervaste stift en deze volgen.

De hal, keuken en badkamer krijgen handzamere formaten tegels.

Voordat de vraag gesteld gaat worden waarom ik geen machine huur.

Ik heb slechte ervaringen met huurmachines. Er wordt slecht mee omgegaan en controles van de verhuurbedrijven laten nogal te wensen over.

Verder ben ik tijdens de verbouwing fulltime aan het werk en ben ik op onregelmatige tijden aan het klussen. Dat zou mij een vermogen aan huurkosten opleveren. Bovendien ben me al een keer te pletter geschrokken van de slijtagekosten van een diamantschijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Anoniem: 873791 schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 18:06:
[...]

Dus jij vind tegels van een centimeter dikte een dikke tegel? Lijkt me redelijk doorsnee eigenlijk. Lang zijn ze wel inderdaad, maar aangezien ze maar 15cm breed zijn zijn ze goed te handelen op deze machine.
Ja.....dat is een dikke tegel.. en mede door zijn formaat krijg je die nooit recht gezaagd op je tafel. Sowieso is een onderzaag eigenlijk alleen voor dunne en kleine wandtegels..

Huren van gereedschap nooit bij bouwmarkt of de boels... ga naar een lokaal bedrijf welke ook aan de bouw levert... betere machine`s en veel goedkoper.. ik betaalde voor de bovenloop zaag 15 € voor zaterdag inclusief slijtage kosten.

Ik plan dit soort dingen in het weekend..... dan huur je de zaterdag en krijg je de zondag gratischhhh :9~ maandag rond 8:00 inleveren.

[ Voor 8% gewijzigd door cactusman op 10-10-2017 07:54 ]

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Je gebruikt de verkeerde zaag. Maximum 46 mm zaagdiepte, of 92 bij dubbele zaagsnede. Het zal met een dubbele zaagsnede wel beter lukken denk ik, maar dan nog zal het wat aanrommelen zijn. Alles uitmeten, aftekenen en een zaterdag de juiste machine huren is een beter plan.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Heb hier de stift + slijptol uit de vrije hand methode gebruikt....
Zorg dat het materiaal heeeel goed ingeklemd staat...!

Als ik het op een tafel zou doen zou ik toch voor iets met 2 geleiders kiezen/maken/aanpassen....
Wat reeds genoemd is... een kleine afwijking in het begin kan anders over zo'n lengte aardig gaan oplopen als je eenzijdig (onvoldoende blijkbaar..) geleidt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06:22
Waarom heb je zo'n klein tafeltje gekocht als je zulke tegels hebt? Een zaagtafel met lengte +90cm en bovenliggende zaag zit onder de prijs van die Husqvarna. Ik heb er vorige week een aangeschaft voor mijn 75x75 tegels want idd die huurprijzen gaan inderdaad nergens over. Ik zet hem straks op marktplaats en dan is elke euro winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
FirePuma142 schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 08:16:
Je gebruikt de verkeerde zaag. Maximum 46 mm zaagdiepte, of 92 bij dubbele zaagsnede. Het zal met een dubbele zaagsnede wel beter lukken denk ik, maar dan nog zal het wat aanrommelen zijn. Alles uitmeten, aftekenen en een zaterdag de juiste machine huren is een beter plan.
Sorry, ik begrijp je niet volgens mij.
Waarom zou het niet lukken met dit zaagblad? 46mm is 4,5x dikker dan mijn huidige tegels.

De zaag is niet in hoogte verstelbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
leecher schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 08:41:
Waarom heb je zo'n klein tafeltje gekocht als je zulke tegels hebt? Een zaagtafel met lengte +90cm en bovenliggende zaag zit onder de prijs van die Husqvarna. Ik heb er vorige week een aangeschaft voor mijn 75x75 tegels want idd die huurprijzen gaan inderdaad nergens over. Ik zet hem straks op marktplaats en dan is elke euro winst.
Zo heel klein is de zaagtafel niet. De tafel is 72 bij 55 cm.
Ik hoef maar 16 zaagsnedes met deze lengte te doen. De rest is in de breedte en dat gaat prima. Zoals al eerder aangegeven zijn de tegels voor de keuken, hal en badkamer van een handzamer formaat.

Een degelijke bovenzaagtafel heb ik niet voor de prijs van mijn huidige zaagtafel kunnen vinden. Waar heb jij ‘m gevonden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
route99 schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 08:29:
Heb hier de stift + slijptol uit de vrije hand methode gebruikt....
Zorg dat het materiaal heeeel goed ingeklemd staat...!

Als ik het op een tafel zou doen zou ik toch voor iets met 2 geleiders kiezen/maken/aanpassen....
Wat reeds genoemd is... een kleine afwijking in het begin kan anders over zo'n lengte aardig gaan oplopen als je eenzijdig (onvoldoende blijkbaar..) geleidt.
Ik heb gisteren zonder geleider langs een afgetekende lijn gezaagd met hetzelfde resultaat.
Ik heb ergens gelezen dat nieuwe schijven soms niet scherp (genoeg) zijn. Ik zal er een paar keer een kalksteen mee doorzagen.

Verder begin ik wel een beetje te twijfelen aan het zaagblad. Hij is wel erg flexibel tijdens het zagen. Ik heb porcellenato tegels en die zijn knetterhard. Ik heb voor de zekerheid een nieuw blad besteld. Eens kijken hoe dat gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Ik zaag dan nooit in een keer door en door, maar ik zaag alleen in de (meestal) hardere toplaag.... dan blijft de slijptol beter op toeren en kun je je ook beter rechten op het lijntje te volgen ipv met de rest bezig te zijn (kost nl meer kracht..) Als de eerste niet oz diepe zaaglijn er staat dan ga iik pas doorzagen, maar dat is dan een stuk makkelijker geworden.....
Sorry.. dat had er eigenlijk nog bij gemoeten, maar ik was toen 'n beetje moe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Met een slijptol gaat dat ook erg goed, gewoon op een werkbankje leggen en de slijptol over het lijntje halen.
Eventueel zou je ze ook kunnen snijden met een tegelsnijder, maar het afbreken van zo'n lang stuk gaat niet altijd goed. Dit is te vergemakkelijken door aan allebei de kanten onder de tegel een spijker te leggen en dan op beide zijden van de tegel te drukken.

Het snijden van lange tegels gaat met onderstaande snijder redelijk makkelijk.

Afbeeldingslocatie: http://www.klussen-in-frankrijk.eu/uploads/1/4/1/3/14134133/tegelsnijder-handmodel-52855438.jpg?269

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ernemmer schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 19:07:
Met een slijptol gaat dat ook erg goed, gewoon op een werkbankje leggen en de slijptol over het lijntje halen.
Eventueel zou je ze ook kunnen snijden met een tegelsnijder, maar het afbreken van zo'n lang stuk gaat niet altijd goed. Dit is te vergemakkelijken door aan allebei de kanten onder de tegel een spijker te leggen en dan op beide zijden van de tegel te drukken.

Het snijden van lange tegels gaat met onderstaande snijder redelijk makkelijk.

[afbeelding]
Een goede tegelsnijder heeft geen probleem met het “breken” na het snijden.

Ik heb lang getwijfeld tussen een tegelsnijder en een tegelzaag. Uiteindelijk voor een zaag gekozen omdat ik denk dat ik met een zaag wat makkelijker hoekjes en kleine tegeltjes kan zagen. In de badkamer komen op de vloer tegeltjes van 10 x 10cm.
Of dat de juiste keus is geweest moet nog blijken. Kan nu niet meer terug want het budget is onderhand op.

De tegelsnijder op de foto kan zo de oudijzerbak in. Jaren terug eens geprobeerd. Alleen geschikt voor dunne zachte tegeltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06:22
Anoniem: 873791 schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 17:36:
[...]

Zo heel klein is de zaagtafel niet. De tafel is 72 bij 55 cm.
Ik hoef maar 16 zaagsnedes met deze lengte te doen. De rest is in de breedte en dat gaat prima. Zoals al eerder aangegeven zijn de tegels voor de keuken, hal en badkamer van een handzamer formaat.

Een degelijke bovenzaagtafel heb ik niet voor de prijs van mijn huidige zaagtafel kunnen vinden. Waar heb jij ‘m gevonden?
Ik heb een Einhell TE-TC 920 UL. Best wel goedkoop voor wat je krijgt. Kaarsrechte motor as en diamant blad, geen enkele speling op de slede, uberhaupt geen speling op welk onderdeel dan ook, twee superhandige zijsteunen, randen verstek zagen, laser, enzovoorts. Ik zaag er 12mm porcellanato mee en het apparaat geeft geen krimp. Ik hoef de tegel vaak niet eens vast te houden want hij blijft perfect liggen op de rubber ondergrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Anoniem: 873791 schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 19:39:
[...]

Een goede tegelsnijder heeft geen probleem met het “breken” na het snijden.

Ik heb lang getwijfeld tussen een tegelsnijder en een tegelzaag. Uiteindelijk voor een zaag gekozen omdat ik denk dat ik met een zaag wat makkelijker hoekjes en kleine tegeltjes kan zagen. In de badkamer komen op de vloer tegeltjes van 10 x 10cm.
Of dat de juiste keus is geweest moet nog blijken. Kan nu niet meer terug want het budget is onderhand op.

De tegelsnijder op de foto kan zo de oudijzerbak in. Jaren terug eens geprobeerd. Alleen geschikt voor dunne zachte tegeltjes.
Ik ben 7 jaar lang tegelzetter geweest en dit zijn mijn ervaringen, of je er wat mee doet moet je zelf weten, succes met je vloer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Topicstarter
Oké, probleem opgelost.

Lag toch aan het meegeleverde blad. Dat was achteraf niet geschikt voor tegels van een centimeter dik.

Het nieuwe blad is wat dikker en beter van kwaliteit.
Zonder geleider zagen ging prima, maar mijn permanente marker is niet zo permanent meer (te oud denk ik) dus dat is, met mijn kippige ogen, iets te veel gokwerk.

Met geleider ging het helemaal goed. Dat had ik, na mijn ervaring met het andere blad, niet verwacht.
Over een lengte van 90 cm had ik een verschil van 0,3 mm. Zeer acceptabel dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-12-2024
Mooi dat het opgelost is .
Welk blad had je eerst en welke heb je nu gekocht ?
Pagina: 1