LED timer doormiddel van transistor schakeling

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag:

Voor de jeugdbeweging wil ik een spel maken met een soort bom, de bom zelf is klaar, maar ik heb problemen met de timer.

Ik dacht van 6 LED's te gebruiken en deze met 1 pin van mijn Arduino Uno aan te sturen.

Eerste is het dat elke led 1 h voorsteld dus:
6h = 6 leds
5h = 5 leds
. enz.

en als we bij de laatste led komen = 1h over, begint de led cyclus opnieuw maar dan is elke LED 10min van waarde dus:
60min (resterend) = 6leds
50min=5leds

Ik zou het graag willen doen dat ik enkel het voltage moet regelen zodat het juiste aantal LED's brand. Hiervoor wou ik transistors gebruiken.

Ik denk door middel van een base bias of emitter bias te zorgen dat er telkens een led meer uitgaat wanneer we de spanning verlagen.
Max spanning uit de arduino is 5V

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:19

ByteDelight

Retro computing is alive!

(jarig!)
Kan die Arduino Uno analoog aansturen?
Dan zou je via een (spanning)versterker de leds in serie kunnen aansturen.

Je moet de leds dan zien als spanningsdeler.
De betreffende leds gaan dan aan a.d.h.v. de uitgangsspanning van de Arduino.

Die versterker boost het signaal dan tot de minimale spanning om alle leds aan te zetten en geeft voldoende stroom om de leds op te laten lichten.
Voor die versterker zijn allerlei opties, maar hangt dus af of je analoog uit kunt sturen.

Zou me niets verbazen als je een simpele digitale VU-meter kunt gebruiken met waarschijnlijk ingebouwde versterker.
Yep: https://www.ebay.nl/sch/i...udio+level+meter&_sacat=0

[ Voor 27% gewijzigd door ByteDelight op 08-10-2017 21:12 ]

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bverstee schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 21:09:
Kan die Arduino Uno analoog aansturen?
Dan zou je via een (spanning)versterker de leds in serie kunnen aansturen.

Je moet de leds dan zien als spanningsdeler.
De betreffende leds gaan dan aan a.d.h.v. de uitgangsspanning van de Arduino.

Die versterker boost het signaal dan tot de minimale spanning om alle leds aan te zetten en geeft voldoende stroom om de leds op te laten lichten.
Voor die versterker zijn allerlei opties, maar hangt dus af of je analoog uit kunt sturen.

Zou me niets verbazen als je een simpele digitale VU-meter kunt gebruiken met waarschijnlijk ingebouwde versterker.
Yep: https://www.ebay.nl/sch/i...udio+level+meter&_sacat=0
Analoog aansturen gaat ook.
Dus als ik dan kleine VU-meter maak moet ik enkel de weerstanden en diodes herberekenen zodat ze het zelfde effect geven bij een 5V input als bij een 9V volt input?

Ik ken basis electronica, zou je je uitleg een beetje kunnen versimpelen. Kan het me niet voorstellen.

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2017 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:58
Verwijderd schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 21:21:
[...]

Analoog aansturen gaat ook.
Hoe ga je analoog aansturen dan? Heb je er een DAC bij? Voor de duidelijkheid: "analogWrite" is helemaal niet analoog.

Waarom gebruik je niet een shift register om de LEDs aan te sturen? Dat is een veel logischere oplossing dan om eerst een analoog voltage te maken en dat vervolgens weer om te zetten naar LEDs aan/uit.

Als je het echt per sé analoog wil doen, kijk dan eens naar de LM3914 VU meter. Met discrete transistoren wordt dit in ieder geval een héél moeilijk project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tom-Z schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 21:39:
[...]

Hoe ga je analoog aansturen dan? Heb je er een DAC bij? Voor de duidelijkheid: "analogWrite" is helemaal niet analoog.

Waarom gebruik je niet een shift register om de LEDs aan te sturen? Dat is een veel logischere oplossing dan om eerst een analoog voltage te maken en dat vervolgens weer om te zetten naar LEDs aan/uit.

Als je het echt per sé analoog wil doen, kijk dan eens naar de LM3914 VU meter. Met discrete transistoren wordt dit in ieder geval een héél moeilijk project.
Ik heb een basis electronica kennis. Kan je iets feller uitleggen, aub?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DurkVell
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:20
:?

Heb je maar één pin over op die Uno? Anders zou ik elke LED aansturen vanuit elk een eigen I/O pinnetje. De Uno heeft er genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:43

dragonhaertt

@_'.'

Het lijkt me inderdaad veel makkelijker om een (latched) schuifregister te gebruiken, en de Arduino funcie ShiftOut. Een schuifregister gebruikt maar 3 data pins van je arduino, en kan je praktisch oneindig veel outputs mee aansturen (door ze te daisy chainen).

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik kan je vraagstelling niet helemaal volgen, maar ik struikel even over dit punt:
Verwijderd schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 21:04:
Ik dacht van 6 LED's te gebruiken en deze met 1 pin van mijn Arduino Uno aan te sturen.
Waarom zou je dat in godsnaam willen? Zelfs de "omdat het kan" beredenering gaat volgens mij niet eens op, of het kan helemaal niet, of er mag nog een hoop externe componenten bij (in het geval van de DAC, wat volgens mij de enige optie is).

Mijn tip, hou het lekker makkelijk en pak gewoon 6 GPIO op je uno die ieder 1 led aanstuurt icm een transistor/mosfet per led. Dan is je aansturing van die leds zeer eenvoudig te doen in software en lijkt mij het spel wat je probeert te maken goed te doen. Een schuifregister zou ook een prima oplossing zijn (mits die ook echt genoeg stroom kan leveren op 6 outputs om een led aan te sturen), de DAC/VU combinatie vind ik onnodig lastig.

Tip nummer 2, aangezien je hier een state machine wil bouwen die 7 uur duurt (zo te zien), misschien wil je iets van een failsafe inbouwen waarmee je states kan overslaan, mocht iemand per ongeluk de adapter uit het stopcontact trekken. Het zou lullig zijn als je 4 uur in het spel bent en door een reset plotseling weer aan het begin bent, dan is je spel vernaggeld.

[ Voor 7% gewijzigd door Flake op 09-10-2017 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:17

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Met een 7445 hoef je maar 3 bit aan te sturen om 6 uitgangen direct aan een LED te koppelen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Flake schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 11:41:
Ik kan je vraagstelling niet helemaal volgen, maar ik struikel even over dit punt:

[...]

Waarom zou je dat in godsnaam willen? Zelfs de "omdat het kan" beredenering gaat volgens mij niet eens op, of het kan helemaal niet, of er mag nog een hoop externe componenten bij (in het geval van de DAC, wat volgens mij de enige optie is).

Mijn tip, hou het lekker makkelijk en pak gewoon 6 GPIO op je uno die ieder 1 led aanstuurt icm een transistor/mosfet per led. Dan is je aansturing van die leds zeer eenvoudig te doen in software en lijkt mij het spel wat je probeert te maken goed te doen. Een schuifregister zou ook een prima oplossing zijn (mits die ook echt genoeg stroom kan leveren op 6 outputs om een led aan te sturen), de DAC/VU combinatie vind ik onnodig lastig.

Tip nummer 2, aangezien je hier een state machine wil bouwen die 7 uur duurt (zo te zien), misschien wil je iets van een failsafe inbouwen waarmee je states kan overslaan, mocht iemand per ongeluk de adapter uit het stopcontact trekken. Het zou lullig zijn als je 4 uur in het spel bent en door een reset plotseling weer aan het begin bent, dan is je spel vernaggeld.
de reden dat ik het met zo min mogelijk pins wil aansturen is omdat bijna alle pins in gebruik zijn voor het ontmanteling deel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-08 20:08
Verwijderd schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 13:29:
[...]

de reden dat ik het met zo min mogelijk pins wil aansturen is omdat bijna alle pins in gebruik zijn voor het ontmanteling deel.
Zijn ook alle analoge pins in gebruik? Die kan je namelijk ook gewoon gebruiken als digital pins.

C:
1
2
3
4
5
6
pinMode(A0, OUTPUT);
pinMode(A1, OUTPUT);
pinMode(A2, OUTPUT);
pinMode(A3, OUTPUT);
pinMode(A4, OUTPUT);
pinMode(A5, OUTPUT);

[ Voor 7% gewijzigd door Lennyz op 09-10-2017 13:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:58
[...]

Hoeveel pins heb je nog over, en waar zijn al die andere pins dan voor in gebruik? Meerdere LEDs proberen aan te sturen met 1 pin is érg lastig, en misschien zijn er betere opties. Zijn er niet andere dingen die misschien pins kunnen delen?

Heb je al gekeken naar de mogelijkheid om shift registers te gebruiken? Of heb je zelfs daar niet meer genoeg pins voor? Je kan eventueel (naast A0-A5) ook RX en TX gebruiken als pins (maar die moet je dan wel loskoppelen als je de Arduino gaat herprogrammeren).

Je zou eventueel nog WS2812 LEDs kunnen overwegen (daar kun je een onbeperkt aantal van aansturen met maar 1 pin), maar dat is misschien overkill (en is doorgaans alleen als LED-strip verkrijgbaar, die je overigens wel weer kan losknippen in individuele LEDs).

Als je een beginner bent is het verstandig om alle details te geven van wat je wilt doen, in plaats van dat je met een vooropgestelde oplossing komt en daar een vraag over stelt. Nu moeten we gissen naar wat werkelijk het probleem is en wat daarvoor de beste oplossing is. XY-probleem enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
[...]

Dan klinkt het alsof je een serieus probleem hebt. Ik zou suggereren om dan eerst je schema te laten zien, want dan kom je gewoon IO tekort en dan is de denkwijze van "dan doen we de leds wel op 1 pin" niet de juiste. Ook hier heb je een makkelijke oplossing, namelijk een Arduino met meer IO (Mega?) of externe IO expanders, schuifregisters of andere ouderwetse 74-series bouwsteentjes. Vele wegen leiden naar Rome, maar door bij voorbaat al voor een "oplossing" te kiezen maak je het jezelf naar mijn mening knap lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Voor een mooie bom pak je toch zeker wel 8 segment leds? Kun je uren of minuten aftellen. Volgens mij heb je daar ook makkelijke IC's voor.
Er staat mij ook iets bij dat velleman er een kit voor heeft. Volgens mij zag ik die een keer op een bom zitten in een uitzending van Flikken Maastricht ofzo :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:49
1 pin is mogelijk.
http://nl.farnell.com/hol...-decoder-dip18/dp/1211514
Die gaat naar 4 uitgangen, in serie met een demultiplexer kun je dan naar 8 uitgangen.
Je sluit hem gewoon aan op je pwm uitgang.

Ben niet slim, maar wel dom

Pagina: 1