Hoe installeer je FOG op een Centos 7 server?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiRo
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 04-09 20:59
Hallo iedereen

Ik heb thuis een servertje staan dat ik graag zou willen beheren met Fog. Op hun wiki staan de installatie instructies maar ik vond ze niet erg duidelijk. Als ik het script run om Fog te installeren vraagt hij op een bepaald moment iets over DHCP en IP adressen. Hierover weet ik echter niet veel. Wat geef ik daar het beste in?

Alvast bedankt!
Nickmans Rob
----------------------------
SPECS
Direct verbonden met Telenet Modem (= geen standaard gateway maar de router beheer je ipv 192.168.0.1 via Mijn Telenet)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:37
Ik neem aan dat je deze handleiding volgt?
https://wiki.fogproject.org/wiki/index.php?title=CentOS_7

Welke stap zit je nu?

Overigens geen antwoord op je vraag, maar waarom gebruik je FOG? Is WebMin of Cockpit niet iets voldoende? Die installers zijn een stuk simpeler.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiRo
@FireDrunk Ja dat klopt. Ik ben nu bezig aan "Setup FOG". Ik heb Fog leren kennen door iemand van school en vond het wel een handig concept. Van die andere 2 heb ik nog nooit gehoord en ik ken voor zover ik weet niemand die er ervaring mee heeft, maar als niemand me kan helpen met Fog wil ik ze gerust eens proberen! Kleine opmerking: ik zou ook graag het bureaublad kunnen zien. Daarvoor had ik eerst Teamviewer geïnstalleerd maar dat was te onstabiel op Linux vond ik. (voor de helft van de tijd daemon niet starten,...)

EDIT: Moest ik toch Cockpit of Webmin installeren omdat Fog niet lukt, welke is het beste?

[ Voor 32% gewijzigd door NiRo op 08-10-2017 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-09 21:21

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat wil je eigenlijk doen met je machine dat je Fog gaat draaien? Ik zie twee componenten van Fog namelijk, een client en een server kant.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
FOG is een remote web management tool, en je wil daarnaast ook nog het bureaublad zien?
Word het een server? Een Desktop? Iets er tussenin? Heb je uberhaupt al een GUI geinstalleerd? Want ik begrijp niet zo goed wat je met het systeem wil, zoals @Hero of Time ook al zegt.

Doorgaans gebruiken mensen geen CentOS voor een Linux Systeem met GUI (kan uiteraard wel).

Of je webmin of cockpit beter vindt, hangt een beetje van smaak af. Webmin kan iets meer, maar Cockpit is wat moderner.

[ Voor 17% gewijzigd door FireDrunk op 08-10-2017 21:25 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiRo
@Hero of Time De bedoeling was dat je het bureaublad kon beheren via Fog. Ik kreeg te horen dat diegene die Fog aanraadde, dat het toch nog een ander programma is dat hij gebruikt, nl. een betalend.

@FireDrunk De computer is al een server maar hiervoor beheerde ik deze met Teamviewer en Putty. Ik kan namelijk niet echt goed werken met mapjes in een terminal dus besloot ik Gnome erop te installeren en dan via Teamviewer de server te beheren. Teamviewer is echter niet stabiel genoeg dus ik zocht en alternatief.

Webmin of Cockpit is zeer handig, alleen kan je je bureaublad weer eens niet zien zodat bijvoorbeeld bestanden verplaatsen, kopiëren, etc moeilijker wordt. Je moet dan allemaal commando's gebruiken in een terminal.

Dus, ik zoek een goed alternatief voor Teamviewer zodat ik mijn GUI kan zien.

Alvast bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Je wilt dus gewoon een remote gui op je server hebben ? Dan zou ik voor VNC gaan.
http://www.techotopia.com...top_from_a_Windows_System

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiRo
@u_nix_we_all Bedankt voor het idee! Ga het gelijk eens proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

VNC, xRDP, zo een paar grafische oplossingen om remote te werken. Als het echter om file management gaat, is mc (Midnight Commander) een oplossing. Dit is een text-based versie van wat je kent als Total Commander. En anders kan je altijd nog iets als Filezilla gebruiken of vergelijkbare tools die verbinding maken met je server.

Wat je in feite wilt doen is Fog en soortgelijke systemen gewoon overkill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
https://www.ostechnix.com...-with-console-and-editor/
http://www.filerun.com/

Genoeg alternatieven. Als je alleen mapjes wil beheren, zou ik dat ook doen met een tool die daar voor bedoelt is. Overigens werkt TeamViewer hier onder Linux prima, dus ik denk ook dat je daar zelf misschien iets verkeerd gedaan hebt.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ironleg
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-09 21:04
Voor het beheren van een mapje is wellicht midnight commander iets, werkt prima vanuit putty.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiRo
@Hero of Time, @FireDrunk en @ironleg Midnight commander lijkt veelbelovend. Toch ga ik eerst nog eens proberen om TeamViewer weer op gang te krijgen aangezien dit blijkbaar toch goed zou moeten werken. Toch bedankt voor jullie vele reacties!
---------------------------------------------------
OFFTOPIC: Ik zie tegenwoordig de knop "Beste antwoord" niet meer. Is dat de bedoeling of doe ik iets fout?

[ Voor 24% gewijzigd door NiRo op 10-10-2017 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

NiRo schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 16:50:
OFFTOPIC: Ik zie tegenwoordig de knop "Beste antwoord" niet meer. Is dat de bedoeling of doe ik iets fout?
Je hebt bij het maken van dit topic niet aangegeven dat 't om een vraag gaat. Heb dat nu maar even aangepast voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiRo
@Hero of Time Oww bedankt! Kan ik dit ook zelf doen aangezien ik in andere categorieën dezelfde fout heb gemaakt denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nope, je doet 't bij het aanmaken of een moderator past het voor je aan. Maak gewoon een TR in zulke gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiRo
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ben je ondertussen al iets verder met je oorspronkelijke vraag? Je kan ook altijd iets als MobaXterm gebruiken op je PC en dan een programma als Thunar of Nautilus (afhankelijk van je desktop omgeving dat op je server draait) starten. Heb je een soort van Verkenner dat in feite op je server draait, maar op je PC wordt weergegeven zonder volledig via TeamViewer of VNC te werken. Copy/paste van bestanden van Windows erin doet het echter niet, houd daar rekening mee. Tekst is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiRo
@Hero of Time Niet echt, ik krijg Teamviewer niet meer aan de praat, dan maar een herinstallatie. Maar eerst de ideeën van jou proberen. Ik heb als desktop GNOME 3 erop draaien. Copy paste van bestanden hoeft voor mij niet, daarvoor gebruik ik FIleZilla. Ga gelijk jouw idee eens proberen!
Pagina: 1