Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mormegilmaster
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-10 22:31
Allen,

Wellicht ga ik naar een hele bekende weg vragen en wellicht is het antwoord snel duidelijk, maar ik kom er toch niet helemaal uit nu:

Ik woon met mijn vriendin in een appartement in hartje Amsterdam en ondervinden nu de brakke wifi problemen die ik van veel mensen hoor. Het appartement is ongeveer 85m2, ingang van het internet bevindt zich in de woonkamer (achterzijde woning), hier kan geen verandering in aangebracht worden. Het wifi is vaak erg onstabiel, van bedroevende snelheid.

Situatie nu:
Tele2 router; wifi uit. Hieruit gaat 1 kabel naar het tv doosje van tele2 en 1 naar een airport extreme (2e generatie, dus alleen 2.4 ghz).

airport extreme; kabel naar philips hue kastje en fungeert als wifi punt.

In het draadloos netwerk hangt verder nog een chromecast en onze laptops/telefoons/tablet.

Ik vermoed dat veel ellende opgelost gaat zijn door een fatsoenlijk wifi ap met duaal 2,4 en 5 ghz.
Mij lijkt een geschikte kandidaat een van de ap's van ubiquiti, ik kan niet goed inschatten wat de meerwaarde van bijvoorbeeld de AP LR of AC PRO is?
Het geheel zal hierbij ook goed geswitched moeten worden denk ik, zou de airport hiervoor kunnen voldoen of is het verstandiger om een simpele switch met een poort of 5 er tussen te zetten?
In de toekomst denk ik er nog over na om een NAS in het desbetreffende kastje bij te plaatsen om zo de vaste computer de deur uit te kunnen doen en die te gebruiken voor backups etc.

Meedenken wordt zeer op prijs gesteld!

Beste antwoord (via mormegilmaster op 16-10-2017 21:22)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
mormegilmaster schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 11:57:
Oké, beetje verschillende meningen dus over het LR verhaal. Het stukje grotere antenne is dat niet handig hij het 5ghz netwerk? Dat zou net lekker zijn voor in de slaapkamer, waar toch wel een redelijke muur tussen zit.
Als het echt geen zin heeft spaar ik die twintig euro natuurlijk net zo graag uit.
Wat de LR vooral voor je doet is dat het in de 2.4GHz 3x3 MiMo doet, dus drie aparte radio+antenne combinaties die ofwel meer throughput (3 aparte datastromen) danwel betere foutcorrectie (zelfde 1 of 2 stromen meerdere keren ontvangen en uit verschil de ruis filteren) bieden. Maar 2.4GHz is bij jullie - net zoals in vrijwel alle drukke stedelijke gebieden - een verloren zaak.

Die grotere antenne is mooi, en je ontvangt meer signaal, maar ook meer ruis, dus je SNR wordt er niet beter van. Daarom dat het bij drukte niets toevoegt.

Zoals je zelf terecht constateert wil je naar de 5GHz, en daar heeft de LR dezelfde 2x2 array als de Lite. Dat zou wel eens ruim voldoende kunnen zijn, maar dan kun je je idd die EUR 20 besparen. Twijfel je daaraan? Dan wil je juist in de 5GHz naar 3x3 gaan en dan moet je richting de Pro kijken.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
De LR heb je niks aan, die is voor lange afstanden. Verder is het enige voordeel van de Pro ten opzichte van de Lite dat hij 3x3 MIMO doet in plaats van 2x2. Voor huis/tuin/keuken gebruik is 2x2 echter prima. In jouw situatie zou ik twee AC Lites ophangen, dan ben je voor €150 klaar de komende 5 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:59

lier

MikroTik nerd

TommyboyNL schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 18:12:
De LR heb je niks aan, die is voor lange afstanden.
Het wordt vaker geroepen, maar het ligt iets genuanceerder. Afgezien van dat hij (inderdaad) harder kan "schreeuwen", zit de toegevoegde waarde in het beter kunnen ontvangen van clients door het antenne ontwerp. In een omgeving met veel WiFi netwerken heeft dat zeker zin!

Qua switch zou je, als je het helemaal goed wil doen :P , een Unifi PoE switch kunnen toevoegen. Dan hoef je voor je accesspoints geen injectors te gebruiken.

Kan je je accesspoints aan het plafond hangen? Zo niet dan kan de In Wall (UAP-AC-IW) een betere keuze zijn. Door het afstraal gedrag is deze meer geschikt voor verticale bevestiging.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L-royke
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:35
Ik ben het eens met TommyboyNL.
Zelf woon ik ook in een appartement en merk ook dat ik tegen dit probleem aanloop.
Ik zat zelf te denken om de Ubiquiti amplifi te kopen. Tot nu toe heb ik zeer goede ervaring met hun hardware.
pricewatch: Ubiquiti AmpliFi High Density WiFi Router

Het product is nog niet zo lang op de markt en tot nu toe zeer positieve feedback gelezen ook betreft het uitbreiden van je netwerk.

Edit: uitbreiden is best prijzig. Dat is in mijn ogen dan ook een minpunt.

[ Voor 7% gewijzigd door L-royke op 08-10-2017 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lier schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 18:20:
Kan je je accesspoints aan het plafond hangen? Zo niet dan kan de In Wall (UAP-AC-IW) een betere keuze zijn. Door het afstraal gedrag is deze meer geschikt voor verticale bevestiging.
Nadeel van de In Wall zit wel meteen in de naam. Deze moet je inbouwen en kost in die zin dus een berg extra werk. Waar je de gewone modellen direct op de muur/aan het plafond kunt schroeven, of zelfs in een kastje kunt leggen.

Verder eens. Het voordeel van de LR is niet alleen dat hij harder kan "schreeuwen", maar ook het feit dat deze beter "luistert". Waar een normaal AP het signaal niet meer goed kan ontvangen, kan de LR dat wellicht wel. Of dat is de theorie in elk geval. Echter lever je er wel op "design" aan in. De LR is zowel iets dikker als groter (in diameter) als een Lite (de AC Pro is nog groter, dikker weet ik niet zeker)

En een UniFi Switch, zoals de pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE) , is dan ook meteen een mooie aanvulling. Niet verplicht, maar wel een mooi apparaatje wat netjes te beheren valt vanuit dezelfde UniFi Controller als van waaruit ook al het AP beheert wordt. En daarnaast bespaar je je zoals gezegd de losse PoE injector voor het AP.
L-royke schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 18:22:
Edit: uitbreiden is best prijzig. Dat is in mijn ogen dan ook een minpunt.
Naast dat uitbreiden duur is heeft mesh nog een nadeel, en dat is dat je meer mesh points nodig hebt dan APs als je deze gewoon met een kabel aansluit (dus nog duurder). Dit omdat je de mesh points nooit buiten het bereik van een ander kunt plaatsen. Dus stel je hebt twee APs en twee mesh points, en beiden hebben een bereik van 10m. Met de mesh points kun je dan maar 30m overbruggen. Je hebt immers het eerste mesh point, wat 10m naar alle kanten uitstraalt, en het tweede mesh point plaats je op de rand van die 10m, waardoor je effectief dus maar 10m verder komt, en de 10m de andere kant op is alleen maar overlap met het vorige mesh point. Waar je bij bedrade APs deze 20m uit elkaar kunt plaatsen, en je effectief dus een afstand van 40m kunt overbruggen. Waarbij je dus alleen precies tussen beide APs in overlap hebt en beide APs ziet, i.p.v. dat de afstand tussen beiden volledig dubbel is zoals bij de mesh oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mormegilmaster
Dank voor alle antwoorden!
Inbouwen, net als kabels trekken is er voor nu even niet bij. Het is een huurappartement en dat is nu niet makkelijk te realiseren. Ik denk dat het voorlopig dus een enkele AP blijft, alhoewel ik wel ga kijken of een tweede mogelijk is. Aan de voorzijde (slaapkamer) is het iets minder belangrijk. Ik zou hem wel aan de muur kunnen hangen, of plat in een kast kunnen leggen, dat komt wellicht qua straling meer overeen met aan het plafond hangen.

In dat opzicht is nu voor de LR me die twee tientjes wel waard als je daarmee net dat bereik wat meer pakt.

Die unifi switch is zeker een mooie optie, maar ga ik dat echt nodig hebben? wat kán een huis tuin en keukengebruiker er meer mee ten opzichte van een non-managed switch? (en het absoluut mooie management van beide producten in 1 overzicht is uiteraard een fijne, maar niet noodzakelijke plus)
Zeker gezien het 4 keer duurder is dan zeg deze: https://tweakers.net/pric...etgear-prosafe-gs105.html

Een standaard router heeft niet zomaar PoE toch? Dus daar moet dan of een injector tussen of een switch die dat kan leveren?

[ Voor 11% gewijzigd door mormegilmaster op 08-10-2017 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mormegilmaster schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 21:14:
Die unifi switch is zeker een mooie optie, maar ga ik dat echt nodig hebben? wat kán een huis tuin en keukengebruiker er meer mee ten opzichte van een non-managed switch?
Als je niet verwacht gebruik te maken van het managed deel is een UniFi switch inderdaad overkill. Het enige voordeel is dan dat deze PoE doet, maar er bestaan ook unmanaged switches met PoE ondersteuning als je dat perse zou willen. En direct aansluiten op de router gaat natuurlijk ook.
Een standaard router heeft niet zomaar PoE toch? Dus daar moet dan of een injector tussen of een switch die dat kan leveren?
Correct. Voor PoE is een injector nodig (of een switch met PoE ondersteuning). Maar bij de single packs is deze gewoon bijgeleverd. Je moet alleen even zelf op zoek gaan naar een extra netwerkkabeltje, want die zit niet erbij. Dit omdat je dus router/switch => PoE injector => AP moet leggen en dus 2 kabels nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als iedereen er last van heeft kun je dan niet beter een overzicht maken van de gebruikte kanalen per appartement? Zo kun je op basis van een raster een overzicht maken van de kanalen, dat zou al een boel moeten schelen. Als er dan ook nog een aantal op 5GHz gaan zitten lost dat al veel zooi op.

Daarna zou ik pas naar apparatuur gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mormegilmaster
RobertMe schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 21:20:
[...]

Als je niet verwacht gebruik te maken van het managed deel is een UniFi switch inderdaad overkill. Het enige voordeel is dan dat deze PoE doet, maar er bestaan ook unmanaged switches met PoE ondersteuning als je dat perse zou willen. En direct aansluiten op de router gaat natuurlijk ook.
Zo'n vermoeden had ik inderdaad. Zijn er dingen die eventueel voor een gebruiker als ik in de toekomst (evt met dus nas of homeserver) nog interessant kunnen zijn aan managed?
Correct. Voor PoE is een injector nodig (of een switch met PoE ondersteuning). Maar bij de single packs is deze gewoon bijgeleverd. Je moet alleen even zelf op zoek gaan naar een extra netwerkkabeltje, want die zit niet erbij. Dit omdat je dus router/switch => PoE injector => AP moet leggen en dus 2 kabels nodig zijn.
ah kijk, dat moet te doen zijn, een kabeltje hebben we wel liggen.

Vraag nu is dan dus meer of (voorlopig) de oude airport extreme even dienst kan doen als switch of dat dat wellicht wat problemen gaat geven. In dat geval haal ik inderdaad bij voorkeur een poe switch om wat toekomst bestendiger te zijn (indien niet te gek prijsverschil)
sypie schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 21:25:
Als iedereen er last van heeft kun je dan niet beter een overzicht maken van de gebruikte kanalen per appartement? Zo kun je op basis van een raster een overzicht maken van de kanalen, dat zou al een boel moeten schelen. Als er dan ook nog een aantal op 5GHz gaan zitten lost dat al veel zooi op.

Daarna zou ik pas naar apparatuur gaan kijken.
Tja, in een ideale wereld zou dat inderdaad zo zijn.. maar met een heel zwikkie expats en sowieso al een netwerk of 20 in range ga ik nooit iedereen op dezelfde manier betrokken krijgen. Ik denk dat het gros gewoon een tele2/ziggo/telfort kastje heeft staan, wellicht nog iets van apple, en alles gewoon op auto wil laten. (het werkt nou eenmaal wel/niet en veranderen is eng/moeilijk).
Ik zoek liever een oplossing die ik zelf in de hand heb en opzich heeft de airport bij mij als wifi ap zijn diensten wel trouw bewezen en is het een beetje verouderde techniek.

[ Voor 28% gewijzigd door mormegilmaster op 08-10-2017 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte8
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-11-2022
Hoe zit het dan qua voordeel met een LR als je cliënten hun antennes/zendvermogen het niet toelaat om voldoende hard te schreeuwen als antwoord op de LR? Of is dit een issue dat van geen tel is door het betere zend en ontvangvermogen vd LR?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Waarom LR niet werkt is eigenlijk heel simpel. Je kan het vergelijken met een kroeg waar iemand begint te schreeuwen om zich verstaanbaar te maken voor zijn gesprekspartner. Binnen de kortste keren staat iedereen te schreeuwen en verstaat niemand meer iets. Als je dichter naar elkaar toe gaat en in elkaars oor fluisterd verstaat iedereen elkaar.
TS zet dus de wifi van de tele2 uit die gebruik je niet plaats een kleine switch als je tele2 router te weinig poorten heeft en connect 1 of 2 goede dual band AP's.
De LR serie is een mooi product maar echt meer bedoeld voor gebruik in een groot gebouw om daadwerkelijk een groter bereik te overbruggen. Niet om andere AP's te overschreeuwen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
sypie schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 21:25:
Als iedereen er last van heeft kun je dan niet beter een overzicht maken van de gebruikte kanalen per appartement?
Hier zie ik diverse SSID's regelmatig van kanaal wisselen, ze zoeken allemaal automatisch naar het beste kanaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mormegilmaster
Oké, beetje verschillende meningen dus over het LR verhaal. Het stukje grotere antenne is dat niet handig hij het 5ghz netwerk? Dat zou net lekker zijn voor in de slaapkamer, waar toch wel een redelijke muur tussen zit.
Als het echt geen zin heeft spaar ik die twintig euro natuurlijk net zo graag uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Laatst online: 20:59

lier

MikroTik nerd

Waarom LR niet werkt is eigenlijk heel simpel. Je kan het vergelijken met een kroeg waar iemand begint te schreeuwen om zich verstaanbaar te maken voor zijn gesprekspartner. Binnen de kortste keren staat iedereen te schreeuwen en verstaat niemand meer iets. Als je dichter naar elkaar toe gaat en in elkaars oor fluisterd verstaat iedereen elkaar.
Dat de LR kan schreeuwen betekent niet dat hij moet schreeuwen. Je kan het zendvermogen van de radio's zelf instellen.
Hoe zit het dan qua voordeel met een LR als je cliënten hun antennes/zendvermogen het niet toelaat om voldoende hard te schreeuwen als antwoord op de LR? Of is dit een issue dat van geen tel is door het betere zend en ontvangvermogen vd LR?
Clients hoeven niet harder terug te schreeuwen, de LR hoort gewoon beter.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
mormegilmaster schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 11:57:
Wat de LR vooral voor je doet is dat het in de 2.4GHz 3x3 MiMo doet, dus drie aparte radio+antenne combinaties die ofwel meer throughput (3 aparte datastromen) danwel betere foutcorrectie (zelfde 1 of 2 stromen meerdere keren ontvangen en uit verschil de ruis filteren) bieden. Maar 2.4GHz is bij jullie - net zoals in vrijwel alle drukke stedelijke gebieden - een verloren zaak.

Die grotere antenne is mooi, en je ontvangt meer signaal, maar ook meer ruis, dus je SNR wordt er niet beter van. Daarom dat het bij drukte niets toevoegt.

Zoals je zelf terecht constateert wil je naar de 5GHz, en daar heeft de LR dezelfde 2x2 array als de Lite. Dat zou wel eens ruim voldoende kunnen zijn, maar dan kun je je idd die EUR 20 besparen. Twijfel je daaraan? Dan wil je juist in de 5GHz naar 3x3 gaan en dan moet je richting de Pro kijken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mormegilmaster
Allen bedankt voor het meedenken. Om ook toekomstige Tweakers die hiermee zitten van dienst te zijn... Doen!
Ik heb uiteindelijk de lite genomen. In ons appartement van 80M2 bevind deze zich aan een uiterste kant van het appartement (makkelijkste punt waar tele2 het huis binnenkomt). Toch, in de slaapkamer heb ik prima bereik voor het 5ghz netwerk haal ik 49 Mbps down en 31 Mbps up. Dit is gezien de beloofde 50 van tele 2 alleszins goed. De snelheid van het netwerk is uiteraard nog hoger (zo ziet android en ios dit ook) maar dat heb ik nu nog niet kunnen testen.

Het opzetten is echt een peuleschil en ik kan me goed voorstellen dat het toevoegen van meer punten in de toekomst ook echt prima gaat lukken. Wij hadden het in ieder geval echt veel eerder moeten doen.
Pagina: 1