Zelfbouw externe HDD?

Pagina: 1
Acties:

• mcbeef
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-01 13:47
Ik zoek een?
Externe harde schijf voor backup van verschillende typen media. Mag ook een interne HDD zijn in een behuizing, daar je dan de keuze hebt over welke HDD je gebruikt

Wat is je budget?
100 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Liever iets duurder en duurzamer. Merk is vrij.

Specificeer het systeem en de omgeving
De HDD hangt bij voorkeur aan m'n router opdat alle computers er via het netwerk bij kunnen.

Vraagje algemeen: Hoe komt het dat er bij externe HDD's nooit duidelijkheid is over het type HDD dat wordt gebruikt?
Is om die reden zelfbouw dmv een losse interne HDD in een behuizing niet verstandiger?

• quintox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 25-01 22:15
Voor wat je ermee wilt doen zou ik eerder adviseren om een NAS te gebruiken met mogelijkheid tot uitbreiden. Echter gezien je vraag en beperkt budget gaat hem dat niet worden.

Waarom zelfbouw en geen kant en klare externe hdd's? Zelfde als bij zelfbouw computers. Goedkoper en je weet welke hardware gebruikt wordt. Kant en klare eHDD's zijn meestal 2,5" ( geen voeding nodig ) en zitten er vaak 5400rpm 1 á 2TB schijfjes in zoals de WD green of Seagates, goedkoop en niet bijzonder duurzaam. Als backup disk niet het meest betrouwbaar iig. Vanwege het formaat en de voeding via USB zijn dat soort schijfjes perfect voor mobiliteit, maar een HDD die stationair naast je router ligt hoeft niet klein te zijn.

Advies?
- Koop een HGST Deskstar (pricewatch: HGST Deskstar NAS, 4TB
- Koop een dock pricewatch: Fantec DB-ALU3 Zwart

Of nog goedkoper met een 2e hands HDD:
V&A aangeboden: WD Red WD50EFRX, 5TB

Dan heb je voor +/- 140,- een prima externe HDD op 7200rpm met een kwalitatieve schijf en ben je 30,-goedkoper uit dan bijv. 2x een 2TB WD Element.

[ Voor 13% gewijzigd door quintox op 09-10-2017 14:35 ]

Steam profiel

• mcbeef
Dankjewel Quintox voor je uitvoerige reactie, daar kan ik zeker mee uit de voeten.

Dingetje is ook dat ik mij nooit heb verdiept in wat nu precies de primaire mogelijkheden zijn van NAS.
Je bestanden overal kunnen inzien is natuurlijk ideaal, je eigen cloud zou ook tot de mogelijkheden behoren?

Hoe ga je dan bij je bestanden komen? Dan heb je minimaal een fixed IP nodig denk ik? Misschien zelfs een eigen domeinnaam?

Je merkt wel dat ik er weinig kaas van heb gegeten. Lees dat synology schijven met een synology domein komen. Toch eens in verdiepen.

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Kijk inderdaad eens bij V&A rond...HD's of een NAS.

• quintox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 25-01 22:15
mcbeef, geen probleem! :) Een NAS is primair niet meer dan een opslag device ( Network-attached storage ) die aan je netwerk hangt. Op je eigen netwerk kun je er verbinding mee maken middels het lokale IP ( bijv. toevoegen als netwerk drive tussen je andere disks. ), maar je kan er ook verbinding mee maken middels je WAN IP ( static ) of als je bijv. een Synology nas hebt, dan kun je deze benaderen middels een URL die je zelf aanmaakt.

Wat kan een NAS? Een Synology NAS kan heel veel. Kleine greep:
Backup, Cloud storage, Data sync, Media server, Webserver, DNS server en een legio aan andere apps ( first en third party ).

Een Externe HDD aan je router hangen is in die zin ook een NAS, alleen heb je dan alleen storage en verder geen mogelijkheden en/of apps ( of uitbreidbaar met extra HDD's om bijv. een RAID setup te draaien ). Mijn eigen NAS functioneert zowel als backup station als media server die ik lokaal als extern kan benaderen met Emby mediaplayer. Deze start om 10 uur 's ochtends op en om 1 uur 's nachts schakelt ie zich weer uit ( zowel stroom als schijfjes besparen ).

Mijn NAS ( DS211J ) heb ik voor 5 tientjes op de kop weten te tikken van een andere Tweaker en daar 2x 4TB HGST Ultrastar OEM schijfjes in geplaatst ( ook weer van een tweaker: V&A aangeboden: HGST Ultrastar 7K4000 (SATA 6Gbps, 512E), 4TB ).
Dus dan kan je voor +/- 250,- heel wat jaartjes vooruit.

Steam profiel

• mcbeef
Bedankt voor de reacties, ben aan het kijken voor een nas, met de feestmaanden in het vooruitzicht kan dat budget best wat opgerekt worden. :D

Topic mag dicht.
Pagina: 1