Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie521
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16-02 10:07
Mijn vraag
Ik ga eind van de maand op vakantie, en daar wil ik ook een aantal mooie foto's maken van de landschappen. Dit het liefst ook op een langere sluitertijd. Nu weet ik dat het ook veel kennis is, maar aangezien ik tijd genoeg heb daar kan ik genoeg uit proberen.
Ik ben daarom op zoek naar een ND filter. Nu lees ik daar zo veel over dat ik door de filters het bos niet meer zie. En het belangrijkste voor mij is wat ik nu het beste filter om mee te beginnen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Body : Sony A7ii
Objectieven: Sony fe 55 mm zeiss
Sony fe 24 - 240 mm

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik verwacht dat ik voor de natuur fotografie alleen de 24 - 240 ga gebruiken aangezien de 55mm te weinig groothoek heeft.

nu zag ik een variabel nd filter maar daar zijn de meningen over verschillend.
https://www.kamera-expres...nnable=e27102.MTIxODY2NTQ

of een set zoals dit
https://www.kamera-expres...MTAxNTk&zoek=nd%20filter&

Alvast bedankt voor de hulp.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-06 12:23
Heb je een budget? Want anders kunnen we je de duurste LEE filterset gaan aanraden, maar ik weet niet of je daar op zit te wachten?

Als je wil weten hoeveel stops je filter moet zijn, kan je een landschapsfoto van jezelf pakken, EXIF bekijken en dan zelf bepalen hoeveel stops je sluitertijd langer had moeten zijn (10sec, 30sec?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie521
@Kypo
Das een goeie vraag ik weet niet wat ik echt voor een budget nodig ga hebben.
Zou 100euro genoeg zijn voor een leuke set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-06 19:45

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Waar bestaat een set voor jou uit?
Ben je puur opzoek naar ND (grijs filters) of combinatie met ND grijsverloop filters ?

Gebruik zelf de Lee (100mm) Little stopper het meeste deze is 6 stops. De big stopper 10 stops niet zo vaak. Grijs verloop filters gebruik ik de Lee 2 stops (soft) het meeste. Gebruik deze op een a7rII 16-35 | 24-70 GM

Voor 100,- euro ga je de Lee filters niet vinden, maar er zijn zeker goedkopere alternatieven zoals je deze in eerdere link laat zien. Start met goedkoper set en kijk zo of het werken met filters voor jou brengt wat je zoekt.

[ Voor 6% gewijzigd door Daan_ op 08-10-2017 19:46 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie521
ik wou zo en zo goedkoper beginnen dan is het ermee stoppen als het uiteindelijk niets voor mij is toch makkelijker.
Maar is het een goed idee om een variabel ND filter te kopen is de kwaliteit laag van dit soort dingen. En kan je beter een losse set zoals die andere nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Robbie521 Dit onderwerp heeft zijn eigen topic ;)

[Verzamel] Long exposure fotografie (ND... filters)

Ik heb ooit zo'n opdraai ding gehad van een paar tientjes, maar de kwaliteit en scherpte was echt beroerd.
Daarna overgestapt op Format Hitech en ben zeer tevreden.

Voordeel, je koopt de ND filters maar 1x en koopt voor je lenzen een losse adapter ring.

http://www.formatt-hitech.com/signature-edition-artists/

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
In feite is dat het topic voor de resultaten :). Voor het advies kan beter terecht in Het grote filter topic :Y.

Haida lijkt me de beste keus qua glas (kwaliteit/prijs, geen verkleuring). De filterhouder kan je van ebay afhalen aan zeer goede prijzen (heb zelf de hitech).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aperture
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-06 23:13
Zeker niet gaan voor van die variabele dingen, die zijn over het algemeen een teleurstelling en als je een goede wil ben je heel veel geld kwijt. Zijn voornamelijk gemaakt voor filmen, waar de resolutie een stuk minder hoog is (je kan vaak als je de filter donker zet een soort x zien door je beeld).

Ik kan de glazen Zomei filters aanraden (Aliexpress / eBay)! Ik heb een 6 stop en 10 stop die per stuk rond de 50-60 euro waren. Fantastische kwaliteit, zo goed als geen scherpte verlies of color cast. Hier een voorbeeldje van afgelopen zomer met de 10 stop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
Martijn.Hermans schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 17:11:
Zeker niet gaan voor van die variabele dingen, die zijn over het algemeen een teleurstelling en als je een goede wil ben je heel veel geld kwijt. Zijn voornamelijk gemaakt voor filmen, waar de resolutie een stuk minder hoog is (je kan vaak als je de filter donker zet een soort x zien door je beeld).
Inderdaad, de variabele filter zijn technisch gezien twee pola's die ten opzicht van elkaar verschuiven. Gezien de meeste ND's gebruikt worden met wijde lenzen (dit hoeft niet zo te zijn, maar het vaak 't geval in de praktijk), krijg je een variabel effect over de kijkhoek heen en gezien het er twee zijn, zie je dan een kruis. Tevens zijn er weinig use-cases te bedenken waarbij een variabel filter écht waardevol is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:12

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Kunnen dit soort filters alleen op dslr's of andere camera's met losse lenzen, of ook op (premium) compact camera's?

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
Jorgen schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 21:25:
Kunnen dit soort filters alleen op dslr's of andere camera's met losse lenzen, of ook op (premium) compact camera's?
Het principe is universeel en het glas kan dus in principe wel op elk soort toestel gebruikt worden. Er is echter een belangrijke "maar" mbt de lens van ilc vs. compacts en dat is de lens:

Bij dslr, meer algemeen ilc, blijft de lens ook op het toestel en de filter wordt gemonteerd op de lens.
1.
Premium compacts hebben geen lenzen met een filterthread, je kan er dus geen schroeffilter op monteren. Je moet dus de route van de filterhouder nemen. Die bestaat wellicht wel (desnoods met knutselen) maar maar ik ken er zelf niet meteen een voorbeeld van. dit soort kleine lenzen.
2.
Bij een compact verdwijnt de lens meestal in het toestel, dus de houder moet er steeds af voor je toestel in standby gaat :).

De meeste (premium) compacts hebben wel een soort (softwarematige?) ND-filter zover ik me herinner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Jorgen schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 21:25:
Je hebt adapters en filters zoals deze voor compacts.
Ik vind de magfilter adapter i.c.m. losse filters best goed werken, maar het effect van de filters zien op je scherm/viewfinder is soms best lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:12

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@AlterEgo @moozzuzz Bedankt voor de uitleg!
Mis je het echt, als het gewoon niet op je compact zit? Ik zat zelf bijv. te denken aan een Lumix LX15.
Denk dat ILC's mogelijk een stapje te ver voor mij gaan zijn.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
@Jorgen, heel veel ILC-gebruikers hebben geen filters. Dus écht missen is een groot woord.

Een stapje te ver is natuurlijk ook afhankelijk van je doel/richting; je kan makkelijk eerst jaren genieten van een LX15 en over x jaar overwegen om een filter-setje voor de LX15 aan te schaffen of alsnog over te stappen op een ander platform (btw: voordeel van een compact is dat je makkelijk van merk kan veranderen; eenmaal je een setje lenzen hebt liggen, wordt dat een ander verhaal).

Verder is het al eens aangetoond dat een aantal premium compacts uiteindelijk een vergelijkbare equivalentie hebben dan instap-dslr combo's (eg met de typische 18-55 3.5-5.6 kitlenzen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Jorgen schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 09:54:
@AlterEgo @moozzuzz Bedankt voor de uitleg!
Mis je het echt, als het gewoon niet op je compact zit? Ik zat zelf bijv. te denken aan een Lumix LX15.
Denk dat ILC's mogelijk een stapje te ver voor mij gaan zijn.
Ik mis af en toe een polarisatiefilter op mijn compact. Dus daarvoor de Magfilter adapter.
Voor andere filtertoepassingen heb ik toch liever het gesleep met de DSLR.
Pagina: 1