Regen, huis wordt overlopen door maden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
Gisteravond een persoonlijke horrorfilm meegemaakt.

Ik zat lekker met vrouwlief te genieten van een regenachtig avondje in onze serre. Op gegeven moment zie ik een made lopen en raap hem op met een keukenpapiertje en gooi hem weg. Al lopende zie ik er zo nog 3 a 4. Opeens hoor ik een gil en ziet mijn vrouw er een stuk of 10 in huis lopen. Ze leken vanaf de deuren naar de tuin te komen. Ik trek de plisse-gordijnen omhoog en een waar horrorscenario speelt zich af... de volledige serre ramen zitten onder honderden maden. :/

Wat volgde was dat mijn vrouw als een bezetene de beesten in huis te lijf ging met een stofzuiger (zakloze stofzuiger, die meteen geleegd werd ver weg) en ik, in de regen, naar buiten ben gegaan. Daar zat het terras ook onder de beesten. Ik heb de groene bak verplaatst naar buiten de tuin en ben met de tuinslang in de weer gegaan en heb ze allemaal het gras of de plantenstroken ingespoten en van de ramen afgespoten. Binnen hebben we alle kieren direct afgeklapt met duc-tape.

Paar minuten later zaten de ramen alweer onder, maar ze kwamen niet meer binnen. Uiteindelijk gaan slapen en vanochtend kom ik beneden en lijkt het alsof het allemaal een boze droom was.

Nou niet dus! Ik ben niet gelovig, maar het voelde alsof we persoonlijke de vloek van God/Allah/Jahweh/spaghetti-monster over ons heen kregen wegens onze zonden.

De vragen aan jullie, want op internet zie ik niet echt eenduidige antwoorden, is:
- Enig idee hoe dit zou komen?
Ik denk meteen aan rottende carcassen of iets dergelijks, maar niks in de tuin. De groene kliko zat wel wat in te rotten, maar die heb ik maar verplaatst
- Waar komen ze vandaan?
We hebben 50% tegel, heel nauw aansluitend, en 50% tuin met gras en planten. Tussen de tegels kunnen ze niet omhoogkomen. We hebben meer dan genoeg kikkers en vogeltjes in de tuin die hier iets tegen moeten doen. Aan de voorkant van het huis was niks aan de hand, aan de straatkant.
- Kan ik er iets aan doen?

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• da_PSI
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-05 08:56
Dit kan een seintje zijn om te beginnen met vissen..., je hebt iig maden genoeg :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:33

NSG

Je weet niks!

Een van je naaste buren die graag vist? Bij mij in de buurt wel eens voorgekomen dat de maden van een vissende buur waren ontsnapt en de fret van een andere buur hadden aangevreten :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ligt er iets op het dak van de serre?

[ Voor 2% gewijzigd door JJ Le Funk op 08-10-2017 15:09 . Reden: typo ]

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:27

sjaool

Every life should have 9 cats

Gooi een paar takken klimop in de groene container. Schijnen ze niet leuk te vinden. Weet je in ieder geval dat ze daar niet meer vandaan kunnen komen.

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
MrJayMan schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 09:44:
Ligt er iets op het dak van de serie?
Die ga ik eens checken. Goede tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-05 12:14
MrJayMan schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 09:44:
Ligt er iets op het dak van de serie?
Of ergens een dode muis o.i.d. in een hoekje verstopt?

Maden schijnen overigens hele nuttige, schone beestjes te zijn, jammer dat het later vliegen worden...

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Wild Chocolate schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 10:19:
[...]

Of ergens een dode muis o.i.d. in een hoekje verstopt?

Maden schijnen overigens hele nuttige, schone beestjes te zijn, jammer dat het later vliegen worden...
Dat moet dan een veldmuisje zijn, want de maden komen van buiten. Ik ga de tuin eens grondig inspecteren. Op zich logisch dat er beesten dood gaan in je tuin en dat natuur z'n werk doet, maar minder leuk als je huis een soort surrealistische nachtmerrie wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-05 12:14
armageddon_2k1 schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 10:23:
[...]

Dat moet dan een veldmuisje zijn, want de maden komen van buiten. Ik ga de tuin eens grondig inspecteren. Op zich logisch dat er beesten dood gaan in je tuin en dat natuur z'n werk doet, maar minder leuk als je huis een soort surrealistische nachtmerrie wordt.
Jij denkt dat huismuizen helemaal nooit buiten komen?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Wild Chocolate schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 10:24:
[...]

Jij denkt dat huismuizen helemaal nooit buiten komen?
Fair enough ;) Ik bedoel meer dat ie dan buiten overleden moet zijn. Hierbinnen is het vrij schoon en de maden wilden van buiten naar binnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Onze gemeente heeft een afdeling voor ongedierte bestrijding, ze komen dan bijv een wespennest uit de spouw halen; hoe is dat bij jullie?
Bel ze wat je kunt doen.... ander laat zij het oden met profi spul...

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 08-10-2017 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjottski
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-05 18:04

Pjottski

🦍 Monkey 🦍

Ik heb ooit bij kennissen gezien die hun groene container op houten vlonders hadden staan, dat zij naar verloop van tijd ook last hadden van maden die bij de tegels omhoog kropen. Na het verwijderen van de houten vlonders was het probleem verholpen. Het heeft in iedere geval een tijd geduurt voordat ze doorhadden dat de combi groene container en houten vlonders niet ideaal was.

Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
route99 schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 10:28:
Onze gemeente heeft een afdeling voor ongedierte bestrijding, ze komen dan bijv een wespennest uit de spouw halen; hoe is dat bij jullie?
Bel ze wat je kunt doen.... ander laat zij het oden met profi spul...
Thanks, dat ga ik sowieso doen. Voor de rest:
- kliko reinigen en met kalk behandelen
- kliko verplaatsen (hij staat nu op de harde tegels en vermoed dat de maden die eruit kruipen dus nergens heen kunnen behalve over het terras schuivelen)
- op zoek naar eventuele rottende bronnen (op het dak zat niks gelukkig)

[ Voor 3% gewijzigd door armageddon_2k1 op 08-10-2017 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-05 15:06
Vaag dat ze naar binnen wilden. Houden ze niet van regen? Konden ze zich niet ingraven in de 50% tuin?
Of ligt er toch voeding binnen naar ze te lonken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 11-05 03:18

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

Hee heb ik ook een keer gehad. Precies zoals jij het omschrijft. Bij mij kwamen ze uit de groene bak. Ook tijdens een goede bui dat ze kennelijk goed heenkomen zochten. Sindsdien gebruiken we van die zakken voor de groene bak en staat de bak niet meer in de achtertuin maar in de steeg.

De tip van de klimop in de groene bak werkt trouwens ook uitstekend!

Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:09
Heb het ook eens meegemaakt. Groene kliko was de oorzaak. Sindsdien geen vlees meer bij het GFT als het enigszins warm weer is. Wat het nu overigens niet is, dus waarom ze bij jou in grote getallen aanwezig waren weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RockNoobster
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-05 12:04
Heb het ook ooit eens gehad. Bak stond tegen de achterkant van het huis aan. Door de regen kwamen de maden naar buiten en zochten het licht op (althans daar leek het op). Ook de hele achterkant van de woning onder de beestjes. Heb toen de bak achterin de tuin gezet en de ramen met de tuinslang bewerkt. Is daarna nooit meer voorgekomen. Heeft misschien ook met warmte te maken die de woning uitstraalt naar buiten waar ze op afkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qweridee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:50
Mocht je toevallig coniferen oid om je tuin hebben staan...

Bij mij ook een hele hoop maden, die kwamen bij de oude wortels weg die dus langzaam aan het wegrotten waren. Viel pas op toen we de tegels er opnieuw in gingen leggen.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07:15

Amphiebietje

In de blubber

Daarom wikkel je lijken dus in flink wat plastic voordat je ze onder je terras begraaft... :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Amphiebietje schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 12:11:
Daarom wikkel je lijken dus in flink wat plastic voordat je ze onder je terras begraaft... :+
Stom van me, dat moet het zijn. Een oud tapijt rot natuurlijk weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 08:02
Maden houden van kadavers.

Zeker dat er niet iets doods in de tuin ligt?

Die ene vervelende buurman die ineens spoorloos "verdween" bijv

[ Voor 30% gewijzigd door osmosis op 08-10-2017 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:58

Theo

moederbord

IK heb een paar maanden geleden ook soortgelijk gehad, echter zijn ze niet ver gekomen. Er zaten bij mij duizenden (!!!) maden in de groene kliko. Waarom is voor mij onbekend, ik gooi geen vlees weg, maar er zat schijnbaar iets in die bak wat ze heerlijk vonden en waarbij ze zich in zeer korte tijd konden vermenigvuldigen. IK heb de kliko omgegooid en met de tuinslang alle maden het riool ingespoten.

De tip van klimop werkt ook goed, maar dan niet met 1 tak. Gooi er een goede laag in.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:16

Yucon

*broem*

Theo schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 17:07:
IK heb een paar maanden geleden ook soortgelijk gehad, echter zijn ze niet ver gekomen. Er zaten bij mij duizenden (!!!) maden in de groene kliko. Waarom is voor mij onbekend, ik gooi geen vlees weg, maar er zat schijnbaar iets in die bak wat ze heerlijk vonden en waarbij ze zich in zeer korte tijd konden vermenigvuldigen. IK heb de kliko omgegooid en met de tuinslang alle maden het riool ingespoten.

De tip van klimop werkt ook goed, maar dan niet met 1 tak. Gooi er een goede laag in.
En klimop groeit als een gek, dus je hebt altijd genoeg nieuwe dus zo blijft de kringloop in stand. Wat is de natuur toch mooi O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 08:11
Scheutje bleek schijnen ze ook kapot van te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Wd40 spuiten langs de rand waar ze naar binnen komen, vinden ze echt niet leuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-05 14:06
Weet je zeker dat het geen mot larven zijn? Die hebben wij een aantal weken geleden ook tientallen in huis gehad die uit een groenbak kwamen. Ze lijken enorm op maden.

Punt is wel dat als je eenmaal een stel motten in huis hebt, dat je er zelden makkelijk van af komt zonder bestrijder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:44
Wij hebben ze ook een paar keer mogen meemaken. Wij zitten alleen in een appartement 4 hoog. Bij ons kwamen ze uit de vuilnisbak. Ik denk dat een vleesvlieg in de bak is gegaan, waardoor we enorm veel maden hadden. Helaas ook in een periode dat wij op vakantie gingen, waardoor we terugkwamen met enorm veel vleesvliegen in huis. We dachten de maden allemaal verwijderd te hebben, dus niet.

Dus bereid je partner maar vast voor dat jullie van die vliegen ineens in huis kunnen hebben.
http://www.tuin-thijs.com...vliegen-calliphoridae.htm

[ Voor 17% gewijzigd door mgizmo op 08-10-2017 21:46 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HWSHHZ
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:04
Leuk plaatje, alleen dit is niet de huiskwamer. ;)

[ Voor 81% gewijzigd door Señor Sjon op 09-10-2017 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:57

Daniel36

vernieuwde formule

Bekend probleem hier helaas.
Met warm weer, of broeierig weer, hebben we dit soms.
De combinatie groene container, warm weer en etensresten/de inhoud van de kattenbak leveren dan ongewenste vriendjes op.
Al vanalles geprobeerd zoals biobakzakken (dubbele woordwaarde), takken van de klimop, heet water, bleek, geen eierschalen erin gooien, geen vlees resten etc.
Ik heb nog geen probaat middel ontdekt helaas.

Hoeveelheden zoals TS heb ik godzijdank nooit mogen meemaken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Het hoeft geen dierlijk afval te zijn waar ze uit komen, fruitvliegjes beginnen hun leven ook als maden.

Enige wat je zou kunnen doen is alles heel goed schoonmaken (dan blijf je ze nog een paar dagen zien tot het eten voor ze op is), of hopen op strenge vorst.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Varkens/paardenstallen in de buurt ?
De vlieg zelf kan tot een 5KM verderop om te fourageren, en vermenigvuldigen

Wij hebben elke zomer vliegenoverlast, gelukkig niet zoveel, maar tientallen die op de plakstrips achterblijven
Vorig jaar zelfs zo erg dat ik mijn avondeten voor de nachtdienst op het aanrecht liet afkoelen, en er na een uurtje al zo'n streng eitjes opgeplakt was ....

* FreshMaker mocht toen chinees gaan afhalen
Pagina: 1