Raspberry pi 3 NAS Openmediavault

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twiin3000
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13-04-2023
Ik was voornemens om een "poor mans NAS" te maken met een Raspberry Pi3, 4 1 TB schijven met connectoren naar de RBP raid 5 voor veilige opslag van thuis data.

Gebruik makend van openmediavault. Installatie en de rest gaat allemaal goed, alleen herkend OMV de usb schijven niet.

Zonder via ssh, putty of enkele linux command shields dingen te wijzigen.
Heeft iemand een oplossing, want anders vergeet ik het gewoon want dan werkt OMV gewoon niet zoals ze het verkopen.

Elke opmerking is welkom.

Beste antwoord (via Twiin3000 op 12-10-2017 12:46)

• julianvdh
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 24-09 16:26
Ik heb thuis ook een NAS gemaakt met een RPI met openmediavault. Ik gebruik een USB Hub die apart stroom krijgt. Ik gebruik 2.5 inch drives en dat werkt prima.

Car is my drug, Nissan is my dealer

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:49
Hebben de schijven wel allemaal een eigen voeding? Heb je getest wat er gebeurt als je 1 schijf insteekt? Wordt een enkele USB stick wel gezien?

Weet je overigens wel zeker dat je dit wil? Ik gok dat het niet al te snel zal werken. Als je je raid een re-build moet doen ben je wel even zoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twiin3000
Ja, je hebt gelijk, ik denk echt dat dit iets is wat ik moet vergeten. De 4 3,5" schijven krijgen te weinig voeding om te draaien, bovendien zal de doorvoer snelheid niet echt bijster snel zijn.

Het klonk mooi maar in de praktijk werkt het niet zo.

Ik denk dat ik op zoek ga naar een nas behuizing met 4 bays in een goedkope oplossing.
FRaspberry pi 3 is daar niet geschikt voor.
thx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-09 21:21

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Houd er dan in de toekomst ook rekening mee dat er nog genoeg zaken via command line gedaan moet worden. Wil je een kant-en-klaar systeem dat je met een paar klikken hebt draaien, dan moet je niet met een doe-het-zelf systeem gaan werken wat OMV toch wel een beetje is. Elk systeem zal uiteindelijk wel iets van een commando vereisen om wat voor elkaar te krijgen. Wellicht dat een Synology wat meer voor je is. Of een ander standaard NAS systeem.

In elk geval zal je er hoe dan ook meer moeite in moeten steken dan wat je hier hebt laten zien. Al standaard zeggen dat je niets met SSH en commando's wilt doen betekend dat je effectief geen oplossing wilt, aangezien veel of alle oplossing dat wel vereisen. ;)

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• julianvdh
Ik heb thuis ook een NAS gemaakt met een RPI met openmediavault. Ik gebruik een USB Hub die apart stroom krijgt. Ik gebruik 2.5 inch drives en dat werkt prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twiin3000
Jaaah Julianvdh, was ik inmiddels ook opgekomen.
Ben nu schijven aan het verzamelen.
Laat weten of het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twiin3000
RBPi 3 is nu met openmediavault de raid 5 aan het opbouwen met 5 2,5 inch schijven van 500 GB
Zie foto's.

Ik ben benieuwd.

https://ibb.co/k4TTd6

https://ibb.co/eTW3BR

God speed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• julianvdh
Super, mooi dat je het werkend hebt gekregen @Twiin3000 :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, ik ben al een tijdje bezig en kom er niet uit (als ouwe) prutser.
Ik heb openmediavault aan de gang, en ik zie mijn schijven in de lijst maar kan helemaal geen "bestandsysteem" aanmaken, als ik hier heen ga en probeer een schijf te selecteren ziet hij niks....
Wat doe ik fout??? :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Verwijderd schreef op zondag 28 januari 2018 @ 22:17:
Nou, ik ben al een tijdje bezig en kom er niet uit (als ouwe) prutser.
Ik heb openmediavault aan de gang, en ik zie mijn schijven in de lijst maar kan helemaal geen "bestandsysteem" aanmaken, als ik hier heen ga en probeer een schijf te selecteren ziet hij niks....
Wat doe ik fout??? :'(
In de eerste plaats een topic onnodig omhoog schoppen en kapen.
Dan als tweede, wat je bij je eigen, nieuwe topic doet is zo veel mogelijk informatie geven met wat je hebt, wilt en hebt geprobeerd.

Als je hier in dit topic verder denkt te kunnen gaan zal ik genoodzaakt zijn dit topic te sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Jeetje, slecht geslapen ofzo.
HEt is mijn eerste keer hier en ik dacht niks kwaads in de zin, sjonge.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Verwijderd schreef op zondag 28 januari 2018 @ 23:22:
Jeetje, slecht geslapen ofzo.
HEt is mijn eerste keer hier en ik dacht niks kwaads in de zin, sjonge.......
Sorry, ik zat op m'n mobiel en zag daarom niet dat je pas op GoT zit. Het gebeurt iets te vaak dat iemand een topic vind en besluit daar verder te gaan, ipv een nieuwe te openen. In dit geval is het extra belangrijk een apart topic te openen, want dit is een vraag-topic. Er kan geen tweede 'beste antwoord' gegeven worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OK, duidelijk, ik zal een nieuw topic openen, snap het wel.
Dank je.
Pagina: 1