Videokaart voor drie monitors

Pagina: 1
Acties:

• Sietse1990
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-02 10:01
Ik zoek een?
Een videokaart welke in staat is om drie 1920x1080 schermen aan te sturen. Op het systeem hoeven geen games te draaien, behalve eventueel op één monitor na uitschakeling van de andere twee schermen.

Wat is je budget?
Dit is een beetje een lastige. Ik wilde eigenlijk voor een RX480 gaan destijds, maar heb gewacht op een RX580, alleen toen schoten de prijzen in eens de lucht in. Na lang denken hoop ik meer richting de 100-150 euro te gaan. Als dit niet gaat werken, dan wil ik rekken tot wat nodig is, maar liever niet teveel.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Als ik keuze heb, dan liefste AMD. Reden? Omdat ik de ondersteuning onder Linux altijd beter heb gevonden. Echter wil ik ook best weer eens met een NVIDIA proberen. Wel wil ik dat het een nieuwe kaart is, dus niet de opmerking a.u.b. dat ik op Tweakers V&A of Marktplaats mag gaan kijken.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.
Het systeem is een FX-8350 op een 990FX moederbord. De voeding is 850W en is gebruikt om drie HD4870s van stroom te voorzien. Het systeem is niet overgeklokt. Als het beter is om voor weer een dual-GPU oplossing te kiezen, is dit ook een optie, maar liever een enkele kaart.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-02 18:41
Ik 2 cruciale vragen. Om welke monitors gaat het dan wel welke aansluitingen er op moeten. En 2 om welke games gaat het? De meeste 50-100 euro kaarten vandaag de dag kunnen er 3 aan. Alleen zijn die weer niet echt geweldig in games.

• Sietse1990
Het gaat om twee Samsung BX2250 en een BenQ GW2270H. Alle schermen dienen dus via HDMI aangesloten te worden.

Games is dus niet belangrijk, maar eventueel Assassins Creed 2/Brotherhood zou voldoende zijn.

Ik twijfel aan een RX560, maar heeft die niet te weinig aansluitingen aangezien vaak bij zulke kaarten sommige outputs niet simultaan werken.

Update:
Heb net gekeken naar de GTX1050ti kaarten, twee ervan zouden een optie kunnen zijn:

pricewatch: Asus Republic Of Gamers Strix GeForce GTX 1050 Ti OC 4GB

pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1050 Ti Windforce OC 4G

De eerste zou mooi zijn aangezien ik goede ervaring heb met Asus en minder met Gigabyte, maar de laatste heeft wel direct drie HDMI aansluitingen terwijl het bij de Asus de vraag is of een HDMI en DVI niet doorgelust is.

[ Voor 49% gewijzigd door Sietse1990 op 07-10-2017 22:27 ]

• loki504
Dan zou ik lekker de gigabyte nemen een 1050 ti kan zonder problemen 3 monitoren aansturen.

• Bozariusz
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 07-02 12:26
Volgens mij zijn 3 monitoren (met elk verschillende taken die ze doen) meer CPU related dan GPU. Ik denk dat je met een 1050ti wel uit de voeten kan. Wel moet je op je Ram letten

• loki504
Bozariusz schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 16:31:
Volgens mij zijn 3 monitoren (met elk verschillende taken die ze doen) meer CPU related dan GPU. Ik denk dat je met een 1050ti wel uit de voeten kan. Wel moet je op je Ram letten
Maakt voor je ram en CPU niet uit of het nu op 1 monitor staat/achter grond draaid. Of op 3 monitoren staan. En ook het tonen is niet echt zwaar. Alleen gamen op 3 monitoren gaat niet(al zijn die games niet al te zwaar). Dus gaat prima als dat nu ook al goed gaat.

• Sietse1990
Bedankt voor de reacties.

Ik zal morgen even op onderzoek gaan of de Asus het anders ook kan en of een GTX prima werkt op Linux, maar zal vast beter gaan dan vroeger. Voorheen werkte ik met drie HD4870's wat op zich prima ging, maar uiteindelijk niet goed meer werkte onder Windows 10. Vandaar dat ik ze te koop heb gezet en nu dus op zoek ben naar een ander, want met een zwart scherm was het ook niet altijd handig.

Als het RAM gerelateerd is, dan heb ik mogelijk een probleem, heb 'maar' 8GB. Echter dacht ik ook dat dit niet het probleem was. Wel de GPU geheugen dus vandaar dat ik de 4GB versies gekozen heb van de GTX. In benchmarks haalt hij ook mooie scores als ik kijk naar de prijs in vergelijking met de RX560, dus overstappen van AMD is geen probleem.

Als ik ga gamen, dan is één scherm voldoende. Eventueel de andere twee uitzetten als dat veel scheelt in prestaties. Dan zal deze kaart ook prima werken, want de HD4870 waren met z'n tweetjes ook krachtig genoeg. Ik game zelden, en meestal zijn het simpele games of anders op een PS4.

Update:
Nog even gekeken en de Gigabyte staat op m'n verlanglijstje. Wel nog de twijfel of het interessant zou zijn om voor een GTX1060 (1152 cores) te gaan aangezien dit twee tientjes scheelt, maar goed, dan is het weer de vraag of ik niet beter voor een GTX1060 (1280 cores) te gaan of dan alsnog een RX580... Lastig altijd om componenten te kiezen... Voor een paar euro meer heb je vaak weer iets veel beters.

[ Voor 16% gewijzigd door Sietse1990 op 09-10-2017 10:22 . Reden: Toevoeging ]

Pagina: 1