itsme.be hoe werkt het achter de schermen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenVD
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
itsme een nieuwe digitale ID applicatie in Belgie, werkt samen met de telefoon operators en gebruikt de SIM kaart als extra layer van beveiliging.

Het is mij een beetje vaag hoe de SIM kaart hier in het plaatje past, weet er iemand welke functie of module van de SIM kaart gebruikt wordt en hoe dit conceptueel in mekaar zit?

De helpdesk van itsme mag geen technische informatie delen, dus wend ik mij naar een tweaker die misschien iets meer een idee heeft?

Bedankt

Beste antwoord (via SvenVD op 21-10-2017 21:34)

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-10 21:19
SvenVD schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 19:58:
De helpdesk van itsme mag geen technische informatie delen, dus wend ik mij naar een tweaker die misschien iets meer een idee heeft?
Dat is raar. Ze hebben zelf best wat informatie op hun website staan. Klinkt als een flauw excuus voor 'ik weet het ook niet'.
D4NG3R schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 20:02:
Ik gok zelf door middel van de ICCID, die is uniek voor elke simkaart in de wereld.
Nee, die is triviaal te klonen...

Uit die FAQ:
Door je simkaart aan itsme® te linken, draait je itsme® op het hoogste veiligheidsniveau en wordt je digitale ID nog beter beschermd. Hiervoor heeft je simkaart eerst een technische update nodig.
Die laatste zin zegt alles. Ze gebruiken je SIM als smartcard. Met medewerking van je provider en simkaartfabrikant kunnen derde partijen applicaties installeren op je simkaart.

Dat is nogal een complexe onderneming - TLS probeerde het ook met 'mobiel inchecken'. Volgens mij is inmiddels duidelijk dat dat redelijk geflopt is, maar misschien is het in België beter geregeld..

nieuws: Betalen met smartphone in openbaar vervoer heeft 5400 gebruikers

[ Voor 7% gewijzigd door Thralas op 11-10-2017 22:36 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:07

D4NG3R

kiwi

:)

Ik gok zelf door middel van de ICCID, die is uniek voor elke simkaart in de wereld.

Wikipedia: Subscriber identity module

Afbeeldingslocatie: https://media.licdn.com/mpr/mpr/AAEAAQAAAAAAAAr0AAAAJDUzOGY5Mjg3LWQ2YTAtNDcyZS1hY2QxLTc2Y2YxZTYxZjU5Zg.png

[ Voor 21% gewijzigd door D4NG3R op 07-10-2017 20:03 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:39
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij moet je je in België identificeren bij de aankoop van een simkaart. Er is dus een database welke gebruiker welke simkaart heeft.

Nu krijg je in Nederland bij de Ing bank al een bericht dat je tijdelijk je sms verificatie niet kan gebruiken als je je simkaart in een andere telefoon stopt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
SvenVD schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 19:58:
Dat is raar. Ze hebben zelf best wat informatie op hun website staan. Klinkt als een flauw excuus voor 'ik weet het ook niet'.
D4NG3R schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 20:02:

Uit die FAQ:
Door je simkaart aan itsme® te linken, draait je itsme® op het hoogste veiligheidsniveau en wordt je digitale ID nog beter beschermd. Hiervoor heeft je simkaart eerst een technische update nodig.
Die laatste zin zegt alles. Ze gebruiken je SIM als smartcard. Met medewerking van je provider en simkaartfabrikant kunnen derde partijen applicaties installeren op je simkaart.

Dat is nogal een complexe onderneming - TLS probeerde het ook met 'mobiel inchecken'. Volgens mij is inmiddels duidelijk dat dat redelijk geflopt is, maar misschien is het in België beter geregeld..

[ Voor 7% gewijzigd door Thralas op 11-10-2017 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenVD
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Thralas schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 22:35:
[...]

[...]

Uit die FAQ:

[...]

Die applicaties op je SIM card werken die via het 4G/Wifi "standaard" internet, of is er een soort van hidden channel over the air?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:04

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Volgens mij is het gewoon de NFC-field op je SIM-kaart? Net als bij dat (tot nu toe geflopte) project van OV Chipkaart mobiel.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-10 17:05
pacificocean schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 20:26:
Nu krijg je in Nederland bij de Ing bank al een bericht dat je tijdelijk je sms verificatie niet kan gebruiken als je je simkaart in een andere telefoon stopt.
Nee dat is gelukkig niet waar, dit gebeurt alleen als je een nieuwe simkaart activeert. Je kan gelukkig gewoon van telefoon wisselen zonder de blokkade. Bij de overgang van Mini-SIM naar micro-SIM en daarna naar nano-SIM had ik ook nieuwe simkaarten nodig en kreeg ik dus ook de blokkade. (En die ene keer dat je sim kapot was)

[ Voor 16% gewijzigd door xFeverr op 22-10-2017 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
SvenVD schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 21:35:
Die applicaties op je SIM card werken die via het 4G/Wifi "standaard" internet, of is er een soort van hidden channel over the air?
In principe communiceert je telefoon met de SIM bij dit soort toepassingen, dat er vervolgens een (smartphone)app is die op zijn beurt weer over het internet communiceert staat er los van.
AW_Bos schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 21:37:
Volgens mij is het gewoon de NFC-field op je SIM-kaart? Net als bij dat (tot nu toe geflopte) project van OV Chipkaart mobiel.
Ongeveer ja. Met als belangrijk verschil dat TLS gebruikmaakt van NFC, dat is hier niet het geval.

De 'NFC-sims' hebben namelijk als selling point dat ze gebruikt kunnen worden als 'secure element' in combinatie met een smartphone met NFC. Onderdeel van de standaard is dat een compatible telefoon een low power-modus heeft waarbij de NFC-chip icm. de SIM ook te gebruiken is als de telefoon 'uitstaat'.

Om dat alles te kunnen gebruiken moet je ook third parties extra applicaties laten installeren op je SIM (bv. een 'virtuele' OV-chipkaart), en van die bijkomende feature wordt er in dit geval gebruikgemaakt, lijkt het.
Pagina: 1