Vloer voor nieuw appartement

Pagina: 1
Acties:

• Melvin44
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21-05-2025
Beste Tweakers,

Binnenkort krijg ik de sleutel van mijn nieuwe appartement (bouwjaar 2017) en ik kan door de bomen het bos niet meer zien wat ik nu als vloerbedekking wil hebben.

Er is vloerverwarming aanwezig, maar omdat ik dit nog nooit heb gehad hoef ik het niet per se te gebruiken (tenzij er voordelen aan zitten behalve warme voeten zoals bijvoorbeeld zuiniger het appartement verwarmen o.i.d.).

Verder zit ik op de eerste verdieping, zit er een winkel onder mij en niemand boven mij en het appartement is 50m² totaal (alleen de douche hoeft geen laminaat in, maten weet ik niet). Het contract staat vast voor 1 jaar, maar ik weet niet of ik er na dat jaar nog zal wonen. Over 4 jaar heb ik mijn opleiding afgerond en ik weet niet of ik er dan nog zal/wil wonen. Een hele dure vloer is voor mij dus niet per se nodig.

Nu heb ik zelf al even rond zitten kijken en het hele goedkope laminaat van bijv. de Ikea en Praxis lijkt mij wel wat. Het is geen ramp als het kapot gaat o.i.d. en het houdt de kosten een beetje laag. Gezien mijn eis van levensduur en prijs lijkt mij dit een goede keuze, maar misschien denk iemand daar anders over en kan hij/zij mij voor een fout behoeden.

Het probleem is alleen dat ik mezelf nogal in het diepe gooi, aangezien ik totaal geen ervaring of verstand heb van bijv. parketvloeren. Vandaar dat ik hoop dat er een Tweaker is die zijn/haar wijsheden met mij wilt delen.

Zijn er verder nog tips? Ik heb al gelezen dat nieuwbouw nogal vochtig kan zijn en ik daardoor beter even wat kan stoken en luchten zodat het vocht zoveel mogelijk uit het appartement gaat.

TL;DR:
Nieuwe appartement (bj 2017)
Geen verstand van parket/vloerbedekking
Prijs is belangrijk
Vloerverwarming aanwezig, maar persoonlijk niet nodig voor mij
Contract duurt 1 jaar, geen idee of ik er langer woon (i.v.m. kwaliteit vloerbedekking)
Misschien iets teveel hooi op mijn vork
Suggesties?

Alvast heel erg bedankt!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je vloerverwarming hebt is de kans aanwezig dat je geen of minder radiatoren hebt. Dus dat een groot deel van je verwarming via de vloer wordt gedaan. Dat lijkt me wel belangrijk om naar te kijken.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:51
M.b.t. laminaat: zorg dat de (onder)vloer in overeenstemming is met het huurcontract (dB geluidsdemping) en geschikt voor gebruik in combinatie met vloerverwarming. Wat betreft vocht door nieuwbouw is het een kwestie van secuur vochtwerende folie leggen en aftapen (!).

Je kunt er natuurlijk ook een goedkoop couponnetje van de Leenbakker of Kwantum ingooien als je niet weet hoe lang je er blijft wonen.

[ Voor 14% gewijzigd door Rukapul op 07-10-2017 17:54 ]

• Melvin44
TERW_DAN schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 17:51:
Als je vloerverwarming hebt is de kans aanwezig dat je geen of minder radiatoren hebt. Dus dat een groot deel van je verwarming via de vloer wordt gedaan. Dat lijkt me wel belangrijk om naar te kijken.
Goed punt. Ik heb hier foto's van een paar weken geleden (toen het zo goed als af was) en ik zie inderdaad geen radiatoren.
Rukapul schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 17:52:
M.b.t. laminaat: zorg dat de (onder)vloer in overeenstemming is met het huurcontract (dB geluidsdemping) en geschikt voor gebruik in combinatie met vloerverwarming.

Je kunt er natuurlijk ook een goedkoop couponnetje van de Leenbakker of Kwantum ingooien als je niet weet hoe lang je er blijft wonen.
Omdat de ruimte onder mij een winkel is weet ik niet hoe dat zit met geluidsdemping. Verder kan ik het mis hebben, maar stond er ook niks over in het huurcontract (behalve huisdieren, geluidsoverlast e.d. maar niets over de vloer).

Zit er nog verschil in "geschikt in combinatie met vloerverwarming" of is dit verwaarloosbaar?

[ Voor 46% gewijzigd door Melvin44 op 07-10-2017 17:57 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Melvin44 schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 17:53:
[...]

Goed punt. Ik heb hier foto's van een paar weken geleden (toen het zo goed als af was) en ik zie inderdaad geen radiatoren.
Dan zul je die vloerverwarming dus wel moeten gebruiken waarschijnlijk. Ik weet niet of dat hele goedkope laminaat daar tegenkan eigenlijk.

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:36
Let op de volgende dingen:
- kies de juiste ondervloer, geschikt voor vloerverwarming.
Voorbeeldje: https://www.praxis.nl/ver...isotherm-per-10m2/5361601
- Hoe goedkoper het laminaat, hoe dunner over het algemeen, hoe beter het samengaat met vloerverwarming (even kort door de bocht). Kies dus gerust een laminaatje uit van onder de 10 euro per vierkante meter ;)
- wat betreft nieuwbouwvocht, stook de vloerverwarming eerst lekker op. Voor die paar jaar maakt het allemaal ook niet zo veel uit toch :X

[ Voor 14% gewijzigd door mathelicious op 07-10-2017 17:59 ]

• Melvin44
TERW_DAN schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 17:55:
[...]

Dan zul je die vloerverwarming dus wel moeten gebruiken waarschijnlijk. Ik weet niet of dat hele goedkope laminaat daar tegenkan eigenlijk.
Zelfs het goedkope laminaat heeft de "geschikt in combinatie met vloerverwarming" eigenschap, maar of dit voor elk soort laminaat hetzelfde is blijft natuurlijk de vraag.
mathelicious schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 17:57:
Let op de volgende dingen:
- kies de juiste ondervloer, geschikt voor vloerverwarming.
Voorbeeldje: https://www.praxis.nl/ver...isotherm-per-10m2/5361601
- Hoe goedkoper het laminaat, hoe dunner over het algemeen, hoe beter het samengaat met vloerverwarming (even kort door de bocht). Kies dus gerust een laminaatje uit van onder de 10 euro per vierkante meter ;)
- wat betreft nieuwbouwvocht, stook de vloerverwarming eerst lekker op. Voor die paar jaar maakt het allemaal ook niet zo veel uit toch :X
In de afbeelding van de Praxis zie ik er nog een blauwe ondervloer onder liggen. Is de ondervloer die jij gelinkt hebt genoeg of moet er nog iets extra's onder?

Dat laminaat onder de €10 is inderdaad 7mm en soms zelfs 6mm. Als je het zo brengt is dat in dit geval inderdaad een positieve eigenschap :D

Is er ook nog een bepaalde tijd/periode en een temperatuur dat de vloerverwarming aan moet staan?

[ Voor 55% gewijzigd door Melvin44 op 07-10-2017 18:05 ]

• tritimee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:07
Ben net verhuist, maar in mijn vorige appartement had ik vloerverwarming / koeling, hiervoor hebben wij gewoon Gamma laminaat gebruikt, samen met een wat duurdere ondervloer (i.v.m. de vloerverwarming / koeling en verplichte demping)

Die ondervloer was uiteindelijk vrijwel net zo duur als de vloer, maar is uitermate belangrijk! Qua laminaat zou ik gewoon zo goedkoop mogelijk gaan.

• Melvin44
tritimee schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 18:02:
Ben net verhuist, maar in mijn vorige appartement had ik vloerverwarming / koeling, hiervoor hebben wij gewoon Gamma laminaat gebruikt, samen met een wat duurdere ondervloer (i.v.m. de vloerverwarming / koeling en verplichte demping)

Die ondervloer was uiteindelijk vrijwel net zo duur als de vloer, maar is uitermate belangrijk! Qua laminaat zou ik gewoon zo goedkoop mogelijk gaan.
Dan zou je bijvoorbeeld op https://www.praxis.nl/ver...-thermo-15m%C2%B2/5531774 zoiets uitkomen?

• xinix03
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 30-10-2025
Ik weet niet hoe je woonsituatie verder gaat zijn maar.....

Heb je huisdieren, veel aanloop, ben je van plan veel druk bezochten feesten te houden? Dan ja, ga voor Laminaat.

Ben je een persoon, zonder huisdieren en kan je op je gasten rekenen dat je ze kan vragen schoenen uit te doen, en geef je weinig feesten, neem dan gewoon een goedkoop soort vloerbedekking (tapijt) voor dat 1e jaar. In die tijd kan je eens rustig de boel in je opnemen en bedenken of je er nog langer wil wonen en dan een goede keuze maken.

• Melvin44
xinix03 schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 18:14:
Ik weet niet hoe je woonsituatie verder gaat zijn maar.....

Heb je huisdieren, veel aanloop, ben je van plan veel druk bezochten feesten te houden? Dan ja, ga voor Laminaat.

Ben je een persoon, zonder huisdieren en kan je op je gasten rekenen dat je ze kan vragen schoenen uit te doen, en geef je weinig feesten, neem dan gewoon een goedkoop soort vloerbedekking (tapijt) voor dat 1e jaar. In die tijd kan je eens rustig de boel in je opnemen en bedenken of je er nog langer wil wonen en dan een goede keuze maken.
Ik zal alleen in het appartement te komen wonen.

Dus: Geen huisdieren, niet veel aanloop, geen druk bezochte feesten.

Maar werkt tapijt wel i.c.m. vloerverwarming?

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Melvin44 schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 18:18:
[...]Maar werkt tapijt wel i.c.m. vloerverwarming?
Mag je zelf even lezen.. ipv dat wij het copyen....
https://www.google.nl/sea...pe+tapijt+vloerverwarming

• Melvin44
Je hebt gelijk, ik ging teveel mee in het topic.
Pagina: 1