Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witkop525
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-11-2024
Mijn vraag
Voor mijn computer setup gebruik ik twee monitoren welke beiden een DVI aansluiting hebben. Ik wil deze setup graag gaan upgraden met betreffende kaart alleen biedt deze echter alleen maar één DVI aansluiting en meerdere HDMI aansluitingen. Wat is de beste manier om dit op te lossen? Is het beter om toch voor een andere kaart te kijken?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Dell Ultrasharp U2412M Zilver

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik had vernomen dat voor deze situatie dat ik een HDMI to DVI converter zou kunnen gebruiken, maar hoef ik dit dan alleen voor één monitor dan te doen, zodat één monitor is verbonden met een HDMI slot van de grafische kaart en de andere monitor direct met een DVI slot is verbonden? Of werkt dit niet op deze manier (en/of zou ik twee converters moeten gebruiken)? Als ik zo'n converter gebruik, verlies ik dan ook geen beeld kwaliteit?

Have a nice day! :3

Beste antwoord (via witkop525 op 07-10-2017 20:32)

• rlkz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
witkop525 schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 19:09:
[...]
Ik weet het verschil qua slot/stekker van display port en HDMI, het gaat mij echter om kwaliteit en compatibiliteit.
witkop525 schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 17:25:
... één DVI aansluiting en meerdere HDMI aansluitingen.
Dit sprak de specs een beetje tegen van je videokaart, aangezien die maar 1x HDMI heeft. Vandaar dat ik dit nog even benoemde :)
Als ik één Display Port kabel wil gebruiken, moet ik (of is dit de beste optie om) dan gebruik (te) maken van het zogenoemde "Daisy Chaining" methode? Of is het een kwestie van twee kabels aan mijn videokaart verbinden?
In dit geval kun je niet gebruik maken van Daisy Chaining omdat je monitor maar over 1x Displayport beschikt. Als je bijvoorbeeld 2x Displayport per monitor hebt is dit wel mogelijk. Voor een illustratie, zie ook dit artikel van Dell i.c.m. een U2415 monitor.

Voor je huidige U2412M monitor(en) maakt het niet uit op welke aansluiting je deze aansluit, voor de resolutie en refreshrate kan zowel DVI als Displayport (VGA even buiten beschouwing gelaten).
Displayport is tegenwoordig bijna de eerste keus gezien de nieuwe technieken als Freesync en G-Sync, maar eerlijk, gezien je huidige monitoren 1920x1200@60Hz zijn, hoef je daar momenteel nog niet bij stil te staan. De technieken omtrent Displayport en HDMI zitten momenteel in een sneltrein en zijn onderhevig aan veranderingen. DVI (dual link) kan maximaal tot 2560x1600@60Hz, waar Displayport vele malen hoger kan. Aangezien het signaal voor DVI en DP beide digitaal zijn is er geen verschil in kwaliteit (kwaliteit van de kabel buiten beschouwing gelaten).

Voor een globaal overzicht:

Wikipedia HDMI
Wikipedia Displayport

Kort samengevat: Je kunt prima één monitor op DVI laten en de andere op Displayport aansluiten, daar zit geen verschil in. Maar als je alles gelijk wil houden zou ik gewoon twee Displayport kabels halen van degelijke kwaliteit :)

I browse with Vivaldi

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rlkz
  • Niet online
Wat je had gevonden klopt, met een HDMI naar DVI converter zal dit prima werken. In beeldkwaliteit heb je geen verlies. Maar gezien je MSI 1070 en je monitor beide een Displayport aansluiting hebben, kun je ook daarvoor kiezen en ben je met alleen een kabel klaar :)

Overigens denk ik dat je HDMI en Displayport doormekaar haalt, mits het gekoppelde product klopt in je topic start. Een HDMI aansluiting is te herkennen aan twee schuine hoeken en Displayport aan één.

(Kort samengevat, de ene monitor op Displayport en de ander op DVI, maar je kan ze ook beide op Displayport aansluiten als je twee U2412M hebt)

I browse with Vivaldi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:41

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

De reden dat dit (makkelijk) werkt is omdat HDMI in feite DVI + geluid is, tegenwoordig wel iets meer.
Displayport is anders en moet wel worden omgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witkop525
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-11-2024
rlkz schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 17:36:
Wat je had gevonden klopt, met een HDMI naar DVI converter zal dit prima werken. In beeldkwaliteit heb je geen verlies. Maar gezien je MSI 1070 en je monitor beide een Displayport aansluiting hebben, kun je ook daarvoor kiezen en ben je met alleen een kabel klaar :)

Overigens denk ik dat je HDMI en Displayport doormekaar haalt, mits het gekoppelde product klopt in je topic start. Een HDMI aansluiting is te herkennen aan twee schuine hoeken en Displayport aan één.

(Kort samengevat, de ene monitor op Displayport en de ander op DVI, maar je kan ze ook beide op Displayport aansluiten als je twee U2412M hebt)
Ik weet het verschil qua slot/stekker van display port en HDMI, het gaat mij echter om kwaliteit en compatibiliteit. Zit er dan geen verschil in beeld kwaliteit als ik Displayport gebruik? Ik heb dit even opgezocht en het lijkt erop dat het antwoord op een "nee" uitkomt. Als ik één Display Port kabel wil gebruiken, moet ik (of is dit de beste optie om) dan gebruik (te) maken van het zogenoemde "Daisy Chaining" methode? Of is het een kwestie van twee kabels aan mijn videokaart verbinden?

Ik had geen idee dat Displayport een soort van concurent van HDMI was, dus inderdaad zou mijn vraag iets wat raar kunnen klinken, dus bedankt voor het ophelderen wat dat betreft.

[ Voor 6% gewijzigd door witkop525 op 07-10-2017 19:11 ]

Have a nice day! :3

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• rlkz
  • Niet online
witkop525 schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 19:09:
[...]
Ik weet het verschil qua slot/stekker van display port en HDMI, het gaat mij echter om kwaliteit en compatibiliteit.
witkop525 schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 17:25:
... één DVI aansluiting en meerdere HDMI aansluitingen.
Dit sprak de specs een beetje tegen van je videokaart, aangezien die maar 1x HDMI heeft. Vandaar dat ik dit nog even benoemde :)
Als ik één Display Port kabel wil gebruiken, moet ik (of is dit de beste optie om) dan gebruik (te) maken van het zogenoemde "Daisy Chaining" methode? Of is het een kwestie van twee kabels aan mijn videokaart verbinden?
In dit geval kun je niet gebruik maken van Daisy Chaining omdat je monitor maar over 1x Displayport beschikt. Als je bijvoorbeeld 2x Displayport per monitor hebt is dit wel mogelijk. Voor een illustratie, zie ook dit artikel van Dell i.c.m. een U2415 monitor.

Voor je huidige U2412M monitor(en) maakt het niet uit op welke aansluiting je deze aansluit, voor de resolutie en refreshrate kan zowel DVI als Displayport (VGA even buiten beschouwing gelaten).
Displayport is tegenwoordig bijna de eerste keus gezien de nieuwe technieken als Freesync en G-Sync, maar eerlijk, gezien je huidige monitoren 1920x1200@60Hz zijn, hoef je daar momenteel nog niet bij stil te staan. De technieken omtrent Displayport en HDMI zitten momenteel in een sneltrein en zijn onderhevig aan veranderingen. DVI (dual link) kan maximaal tot 2560x1600@60Hz, waar Displayport vele malen hoger kan. Aangezien het signaal voor DVI en DP beide digitaal zijn is er geen verschil in kwaliteit (kwaliteit van de kabel buiten beschouwing gelaten).

Voor een globaal overzicht:

Wikipedia HDMI
Wikipedia Displayport

Kort samengevat: Je kunt prima één monitor op DVI laten en de andere op Displayport aansluiten, daar zit geen verschil in. Maar als je alles gelijk wil houden zou ik gewoon twee Displayport kabels halen van degelijke kwaliteit :)

I browse with Vivaldi