How To? Mesh netwerk opzetten met access points.

Pagina: 1
Acties:
  • 11.798 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils_vdg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-07 13:04
Ik wil mijn netwerk in huis verbeteren.
Al sinds wifi bestaat koop ik om de 2 a 3 jaar een nieuw wifi modem.
Ik ben geen kenner, en koop meestal gewoon iets wat goed gereviewd wordt.

Meestal ben ik 1 a 2 maanden tevreden over mijn nieuwe modem, maar omdat de eisen steeds hoger worden heb ik de volgende 2 jaar weer een K*T verbinding in huis en begint het weer van voor af aan.

Ik heb een huis met 3 woonlagen en alles van beton.
De multiroom systemen die nu vollop in opkomst zijn spreken mij erg aan, echter vind ik ze te duur.

Daarnaast beschik ik op iedere verdieping over 1 of meerdere ethernet aansluitingen.
De multiroom systemen zijn natuurlijk ideaal als je dit juist niet hebt.

Ik wil een vergelijkbaar systeem opbouwen maar dan met Acces Points. Dus een mesh netwerk waarbij de onderlingen stations niet via de lucht maar via de een CAT5 kabel met elkaar kunnen communiceren.

Ik heb vroeger al eens met een router en access point gewerkt, en met een wifi repeater, echter zonder het gewenste resultaat.
Of ik nu 2 verschillende SSID's aan maakte, of 2 dezelfde, het maakte geen verschil. Altijd bleef het internet hangen op het zwakke signaal. Het overschakelen verliep niet zoals ik het zou willen. Met een mesh netwerk heb je dit probleem niet meer.

Is er een goedkopere manier om thuis een mesh netwerk op te zetten met accespoint die je via ethernet aansluit?

Mijn huidige setup bestaat uit een glasvezelmodem van caiway (router en wifi functie hiervan worden niet gebruikt). En 1 wifi router waar heel mijn netwerk op draait.

Waar moet ik op letten? Is zoiets kant en klaar te koop? Moeten de access point van dezelfde fabrikant zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-07 14:55
nils_vdg schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 16:09:
Ik wil een vergelijkbaar systeem opbouwen maar dan met Acces Points. Dus een mesh netwerk waarbij de onderlingen stations niet via de lucht maar via de een CAT5 kabel met elkaar kunnen communiceren.
Jep dat is in feite wat je nodig hebt, Access Points! :D
Voor de beste ervaring moet je op zoek gaan naar apparaten die snelle wireless roaming ondersteunen (802.11r). Nu weet ik niet hoeveel consumenten APs dit ondersteunen, maar volgens mij heeft het zijn weg naar de consument nog niet helemaal gevonden.

Het op een na beste wat je kunt doen is je APs instellen met hetzelfde SSID en wachtwoord maar op verschillende kanalen. Dan kan je device de keus maken wanneer het gaar roamen (niet altijd op het juiste moment dus).
Is zoiets kant en klaar te koop?
Ligt eraan wat jij kant en klaar vind. Wifi zal nooit kant en klaar zijn, omdat het afhankelijk is van oneindig veel factoren om het goed te laten werken. Zo kunnne babyfoons, draadloze cameras, beton, aardmatten in de douche, etc. allemaal roet in het eten gooien.

Maar.....

Inderdaad er zijn wel APs die 802.11r ondersteunen (of hun eigen implementatie hebben). Ik heb al heel vaak Ubiquiti UniFi gebruikt. Deze hebben een Fast Roaming implementatie die geinspireerd is op 802.11r. maar niet al te onbelangrijk, voor de gemiddelde consument zijn ze betaalbaar en redelijk goed in te stellen (zowel via controller of via een app). Voor thuis raad ik meestal de AC-lite aan.
Moeten de access point van dezelfde fabrikant zijn?
Dit is wel makkelijk, niet alleen zorgt dit ervoor dat de APs mogelijk beter op elkaar af kunnen stemmen. Maar het heeft voor jezelf ook het voordeel dat het beheer wat makkelijker is, omdat je in feite 3 keer hetzelfde zal doen.

In bijvoorbeeld het geval van Ubiquiti is het zeer belangrijk dat ze van hetzelfde merk zijn, omdat anders de "Fast Roaming" implementatie niet zal werken.

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils_vdg
@chickpoint
Bedankt voor de snelle reactie.
Als ik 2 of 3 van die AC lite's koop, wat gebruik ik dan als basis / hoofd router voor mijn netwerk?

Mijn router moet wel minimaal 4, maar liever 5 of 6 uitgangen hebben.

[ Voor 24% gewijzigd door nils_vdg op 07-10-2017 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-07 00:20
Ook de TP-LINK Deco sets bekeken? Echt mesh wifi en toch betaalbaar in vergelijking met de andere merken (Netgear, Linksys, Google)

pricewatch: TP-Link Deco M5 (set van 3)

[ Voor 8% gewijzigd door Occy74 op 07-10-2017 16:35 ]

Systeem Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils_vdg
@Occy74
Wel gezien, maar ik zet het mesh netwerk het liefste op via ethernet.
Kan dit systeem ook via ethernet worden opgezet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chickpoint
nils_vdg schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 16:30:
@chickpoint
Bedankt voor de snelle reactie.
Als ik 2 of 3 van die AC lite's koop, wat gebruik ik dan als basis / hoofd router voor mijn netwerk?

Mijn router moet wel minimaal 4, maar liever 5 of 6 uitgangen hebben.
Ik zou de router gebruiken die je van je provider krijgt (mits je heel specifieke wensen hebt) en daar de wifi van uitschakelen. Mocht je meerdere poorten nodig hebben is de goedkoopste optie om een switch te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils_vdg
Na verder verdiepen in de TP-Link spreekt dit systeem mij toch niet aan.

De reden is dat het hoofd station altijd als router fungeert voor de andere 2 station.
Daarmee maak je dus een eigen netwerk, binnen je netwerk.

Dat wil ik niet, ik wil maar 1 netwerk.

De ubiquiti spreekt mij dan meer aan.
Ik heb alle pro functies niet nodig, maar de mogelijkheden zijn veel uitgebreider.

Ik wil dan denk ik voor deze router gaan
Ubiquiti AmpliFi High Density WiFi Router

Dan heb ik een router, en direct een eerste basis station in 1.
Dit systeem wil ik dan uitbreiden via ethernet mbv deze access points.
Ubiquiti UniFi AP-AC LITE

Neem aan dat dit een goede combi is en goed gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22-07 15:02
@nils_vdg Dit kan een combi zijn maar is nergens voor nodig ;)
Wat voor router heb je nu? Voldoet deze verder wel met uitzondering van de wifi?
Zo ja => daar niets aan veranderen/wijzigen met uitzondering van het uitzetten v/d wifi.

Als je meer poortjes nodig bent zou ik (om het in 1 lijn te houden) een US-8-60W switch aan schaffen, deze heeft 8 poortjes -1 voor je uplink vanaf je router, dus heb je effectief nog 10 poorten in totaal (3 op je router, 7 op je switch), waarvan 4 poortjes van bovengenoemde switch PoE doen (om je accespoints te voeden).

Verder schaf je dus 2 of 3 UniFi AP-AC Lite's aan voor je wifi.

Voordeel van deze combi, je kan alles beheren (switch en AP's) vanaf 1 punt, gast netwerk e.d. instellen.
Als je toch nog echt een andere router zou willen zou ik kijken naar de UniFi USG, deze komt ook uit dezelfde lijn en is dus ook vanuit hetzelfde centrale beheer te beheren :)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:58
nils_vdg schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 17:47:
Na verder verdiepen in de TP-Link spreekt dit systeem mij toch niet aan.

De reden is dat het hoofd station altijd als router fungeert voor de andere 2 station.
Daarmee maak je dus een eigen netwerk, binnen je netwerk.

Dat wil ik niet, ik wil maar 1 netwerk.

De ubiquiti spreekt mij dan meer aan.
Ik heb alle pro functies niet nodig, maar de mogelijkheden zijn veel uitgebreider.

Ik wil dan denk ik voor deze router gaan
Ubiquiti AmpliFi High Density WiFi Router

Dan heb ik een router, en direct een eerste basis station in 1.
Dit systeem wil ik dan uitbreiden via ethernet mbv deze access points.
Ubiquiti UniFi AP-AC LITE

Neem aan dat dit een goede combi is en goed gaat werken.
Zoals @Annuk al zegt moet je niet gaan combineren omdat dat sowieso een mindere "gebruikerservaring" geeft. De Ubiquiti UniFi APs kun je sowieso altijd opnemen in een bestaand netwerk. Als je dan toch meer wilt vervangen zou ik gaan voor de UniFi Switch 8-60W en eventueel een UniFi Security Gateway als router. Voordeel is dat je deze allemaal uit dezelfde centrale management omgeving beheert. 1x daarin je WiFi netwerk instellen en het wordt automatisch uitgerold naar alle aangesloten access points (of dat nu een UniFi AC-Lite, AC LR, AC PRO of AC Mesh is). Als je APs op meerdere plekken in je huis wilt plaatsen en je al vaste aansluitingen in de muur hebt kan het wellicht ook interessant zijn om de bestaande inbouwdozen te vervangen door de UniFi AC In-Wall. Dan heb je meteen een AP met een ingebouwde 2 poorts switch (waarvan 1 optioneel ook weer Power over Ethernet kan leveren).

Als je toch nog naar echte mesh systemen wilt kijken, houd er dan wel rekening mee dat je altijd meer mesh points moet plaatsen dan bij gewone bedrade access points. Dit omdat een mesh point altijd geplaatst wordt richting het einde van het bereik van het "vorige" mesh point, waar je bij losse APs elk AP zo plaatst dat het bereik maar net hoeft te overlappen. Dus als je een mesh point & AP hebt welke beide een bereik hebben van 10m, kun je met 2 mesh points maximaal 30m overbruggen, waarbij beide mesh points (minder als) 10m uit elkaar staan. Terwijl je met traditionele APs 40m kunt overbruggen, omdat je beide APs 20m uit elkaar kunt zetten en je in het midden ertussen nog ontvangst van beide hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils_vdg
@RobertMe

Dat probleem heb ik niet, want ik wil mijn mesh access points allemaal bedraad aansluiten!

@Annuk

Ik heb nu een TP link wifi router waar ik niet heel tevreden over ben. Voornamelijk omdat hij eens in de 2 weken gereset moet worden omdat hij vast loopt en omdat de ingebouwde wifi niet toereikend is.

Mijn glasmodem van Caiway heeft ook een ingebouwde router, dus daar kan ik rechtstreeks de Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE) op aansluiten, en daarop de Ubiquiti UniFi AP-AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
nils_vdg schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 20:16:
Mijn glasmodem van Caiway heeft ook een ingebouwde router, dus daar kan ik rechtstreeks de Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE) op aansluiten, en daarop de Ubiquiti UniFi AP-AC
Correct. De UAPs kun je gewoon in het bestaande netwerk opnemen, en de switch heeft als voordeel dat die:
1. in power over ethernet voorziet dus geen aparte power bricks nodig voor de UAPs
2. je weer wat extra poorten hebt
3. deze ook centraal beheerd kunnen worden via de UniFi Controller waar je ook al de UAPs beheert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
RobertMe schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 20:29:
[...]

Correct. De UAPs kun je gewoon in het bestaande netwerk opnemen, en de switch heeft als voordeel dat die:
1. in power over ethernet voorziet dus geen aparte power bricks nodig voor de UAPs
2. je weer wat extra poorten hebt
3. deze ook centraal beheerd kunnen worden via de UniFi Controller waar je ook al de UAPs beheert
Wel eventjes een kanttekening, de UniFi Controller moet je op een apparte PC draaien. Hiermee stel je alle apparaten in maar is er ook een mogelijkheid tot bijhouden van statistieken.

Het instellen doe je 1 keer en daarna hoeft deze controller niet meer persé aan te staan.
Voor het bijhouden van de statistieken zul je deze PC wel aan moeten laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils_vdg
Het is voor mij 1 keer instellen en dan moet het werken.
Zal wel even wat uitzoekwerk worden, maar met hulp van het Ubiquiti forum gaat dit vast wel lukken.
Omdat het voor een thuisnetwerk is hoef ik niks te loggen oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PerfectPC
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-05 11:26
Waarom heeft er nog niemand gevraagd naar wat er nu precies k*t is? Hoe kunnen jullie oplossingen beginnen uitbraken zonder een beeld te hebben van het eigenlijke issue?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils_vdg
Huidige wifi router is 3 jaar oud en aan vervanging toe, loopt soms onverklaarbaar vast, en wifi bereik in huis is niet toereikend.

Het gaat gewoon om een thuis netwerk, maar ik heb wel 3 ruimtes met een mediaspeler die (bedraad!) 4k moet kunnen afspelen.

En op de wifi staan 3 laptops, 3 telefoons, 3 tablets, en een spelcomputer.
Komt niet voor dat alles terglijkentijd aan staat.

Ik wil een mesh netwerk vanwege slechte ervaring met dubbele accespoint en/of wifi repeaters met meerdere SSID's of zelfde SSID op meerdere kanalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-07 22:12
nils_vdg schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 16:48:
@Occy74
Een beetje zelf onderzoeken kan ook geen kwaad.
@Occy74
Een beetje moeite kan geen kwaad. Letterlijk 10 seconden googlen: http://www.tp-link.com/us/faq-1794.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Occy74
  • Laatst online: 15-07 00:20
@Occy74
Als ik dit zo lees moet dat kunnen: http://www.tp-link.com/us/faq-1794.html

Zoals hierboven vermeld moet dat kunnen ja

[ Voor 7% gewijzigd door Occy74 op 08-10-2017 20:41 ]

Systeem Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Laatst online: 18-07 14:52

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Mijn advies: V&A aangeboden: 25x -> Aruba iAP 105 <- [Mesh A/B/G/N/AN Captive Portal]

Deze heb ik thuis opgehangen en al mijn wifi-gezeik met alle pokkeburen is helemaal verdwenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TP-Link
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-03-2022

TP-Link

Bedrijfsaccount TP-Link

mail: support.nl @tp-link.com

@nils_vdg

Onze Deco M5 heeft ook de mesh functie.
1 Deco sluit je altijd bekabeld aan op de router en de andere 2 kunt je bekabeld of draadloos configureren in het netwerk.
Je hebt verder geen controller software nodig vanuit een PC of laptop. Alles installeer en beheer je vanuit de Deco app.
Je kunt de Deco zowel lokaal beheren als extern. Je hebt de bevoegdheid om meerdere familieleden beheerder te maken
De Deco heeft zowel een router als een Access point functie.
Tevens zit er ook een ingebouwde virusscan in.

Zoals je aangeeft vind je het niet handig dat de Deco toch een appart Wi-Fi netwerk moet zijn.
Helaas heeft dat met de router te maken.
Als de router geen mesh / seamless roaming heeft (meestal moeten ze dan dezelfde chipset hebben als de Deco) dan kan de Deco er niet mee communiceren. Als de Deco dan dezelfde Wi-Fi naam krijgt als de router, dan kan dit onstabiel gaan werken.

De Deco kun je tot maximaal 9 modules uitbreiden.

Mocht je nog verdere vragen hebben dan hoor ik het graag.

Mvg Carmen van TP-Link :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quantumgq
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04-07 11:46
@TP-Link Kan je de Deco modules ook ophangen aan bijvoorbeeld het plafond / muur of moeten ze echt ergens liggen/zitten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TP-Link
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-03-2022

TP-Link

Bedrijfsaccount TP-Link

mail: support.nl @tp-link.com

quantumgq schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 12:01:
@TP-Link Kan je de Deco modules ook ophangen aan bijvoorbeeld het plafond / muur of moeten ze echt ergens liggen/zitten?
Helaas zijn de Deco's niet aan de muur/plafond te bevestigen.
Elke Deco heeft een stroomadapter nodig. De kabel hiervan is standaard maar ongeveer 1,5 meter

Bijna niemand heeft in huis een stopcontact die zo hoog zit aan de muur als je de Deco aan het plafond wilt bevestigen.
Ten slotte zit de reset knop aan de achterzijde die dan moeilijk te gebruiken is (in geval van problemen)

Sommige klanten van ons zijn creatief door bij de bouwmarkt Bison kleefpads te gebruiken.
Maar dit is uiteraard een eigen keuze.

Wij hebben dit verzoek wel bij het hoofdkantoor neergelegd maar daar is verder nog niks over bekend of ze dit bij de Deco M5 (of toekomstige modellen) gaan toevoegen.

Mvg Carmen van TP-Link *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• quantumgq
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04-07 11:46
@TP-Link Hartelijk dank voor het laten weten! en ja had zelf ook al bedacht dat je dan waarschijnlijk klefpads moet gebruiken, maar dan is het wel makkelijk en mooi weg te werken zeg maar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-07 13:01

zeroday

There is no alternative!

Ik wil mijn netwerk in huis verbeteren.
..
Meestal ben ik 1 a 2 maanden tevreden over mijn nieuwe modem, maar omdat de eisen steeds hoger worden heb ik de volgende 2 jaar weer een K*T verbinding in huis en begint het weer van voor af aan.

Ik heb een huis met 3 woonlagen en alles van beton.
De multiroom systemen die nu vollop in opkomst zijn spreken mij erg aan, echter vind ik ze te duur.
...

Daarnaast beschik ik op iedere verdieping over 1 of meerdere ethernet aansluitingen.
De multiroom systemen zijn natuurlijk ideaal als je dit juist niet hebt.
..

Wat jij wil is geen mesh.
Mesh is voor nederlandse begrippen: ruk. en wel om het volgende dat de AP's onderling met elkaar zich moeten verbinden via de air en aangezien wij met beton werken zal de kwaliteit van de verbinding droevig zijn en daarom zonde van je geld. Dus in sommige situaties: werkt het goed en in meer situaties niet.

Wat jij wil is gewoon een goed merk AP die apparaten tussen de verschillende AP's kan laten roamen.
de AP's verbonden aan een bedraad netwerk zullen dan altijd optimaal kunnen performen.

Ik zag dat je je draadje ook naar het Ubiquity draadje had gezet. Ikzelf heb 3 AP's (van ubiquity). Hierbij heb ik niet zozeer gekeken naar performance (alleen voor beneden met de Pro (3x3) maar eerder naar stabiliteit.
ik heb liever een stabiele 10MB/s verbinding dan een instabiele 20MB of hogere verbinding.

Je zal dus naar een wat meer pro merk moeten kijken (TP-Link heeft trouwens ook een leuke serie die een beetje afgekeken lijkt van de Unifi lijn.
ik heb vorig jaar deze een review gegeven
productreview: TP-Link AC1900 Draadloze Dual Band Gigabit Access Point met pl...
op dat moment waren deze 'sneller' dan de unifi's ..

[ Voor 0% gewijzigd door zeroday op 09-10-2017 15:37 . Reden: tikkerdietik ]

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-07 22:12
zeroday schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 15:36:
[...]

Wat jij wil is geen mesh.
Mesh is voor nederlandse begrippen: ruk. en wel om het volgende dat de AP's onderling met elkaar zich moeten verbinden via de air en aangezien wij met beton werken zal de kwaliteit van de verbinding droevig zijn en daarom zonde van je geld. Dus in sommige situaties: werkt het goed en in meer situaties niet.
Zoals al vernoemd in dit topic kan je gelukkig ook kabels gebruiken als wired backhaul:
Yes, Deco supports Ethernet Backhaul.

Thanks to this feature, every two Deco units can be wired together with an Ethernet cable. And Deco prefers to transmit data between the two units via Ethernet connection, which is more stable and faster than Wi-Fi.
Dan heb je dus wel de voordelen van managed mesh, maar niet de 'ruk' van draadloze bruggen. Wat inderdaad ruk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-07 13:01

zeroday

There is no alternative!

Edwin88 schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 17:04:
[...]

Zoals al vernoemd in dit topic kan je gelukkig ook kabels gebruiken als wired backhaul:

[...]
Maar of zoiets dan de prijs rechtvaardigd voor iets dat dan nog steeds 'mesh' moet heten ;)

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:19
Een beetje mesh oplossing heeft dedicated radios voor de wireless uplink zodat je snelheid niet gehalveerd wordt. De Deco heeft dit niet. In jouw geval geen probleem omdat je toch wired backhaul gaat gebruiken.

Het probleem waar de meeste mensen mesh voor kopen is echter naadloos roamen. De eerste belangrijke stap is een goede radio setup & het uitschakelen van de lagere linkrates. Een unifi doet dit ouf of the box.

Daarnaast kun je nog met 802.11r/k/v resutlaten boeken zodat de client beter gaat roamen. Een normaal consumenten AP doet dit niet. De Unifi is een uitzondering die een soort 802.11r doet.

De meeste mesh oplossingen praten echter wel 802.11(r)kv :) Persoonlijk ben ik unifi fan maar ik zou graag zien dat ze 802.rkv gaan ondersteunen
https://www.smallnetbuild...3125-wi-fi-system-roundup

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils_vdg
Heb de eerste Unifi AP AC LR nu in huis.
Heb boven nog een te slechte verbinding dus komen er nog zeker 2 bij, waarschijnlijk 1 pro unit simpelweg omdat ik de ethernet vanaf mijn eerste verdieping dan kan doorlussen naar boven.

Thnx voor alle adviezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-07 11:54
Waarom niet een ac-lite? Met die LR dingen schiet je in een normale woning niks op (en dikke kans dat je de wifi van de buren wegblaast)

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils_vdg
De LR omdat ik die toevallig goedkoop kon overnemen van iemand. Ik vind het niet bijzonder longrange moet ik zeggen, dus had aan een lite waarschijnlijk net zo veel gehad.

Nu een pro erbij besteld, simpelweg omdat ik op mijn eerste verdieping een AP nodig heb met 2 ethernet aansluitingen (om het signaal door te kunnen lussen naar boven toe..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
nils_vdg schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 22:34:
De LR omdat ik die toevallig goedkoop kon overnemen van iemand. Ik vind het niet bijzonder longrange moet ik zeggen, dus had aan een lite waarschijnlijk net zo veel gehad.

Nu een pro erbij besteld, simpelweg omdat ik op mijn eerste verdieping een AP nodig heb met 2 ethernet aansluitingen (om het signaal door te kunnen lussen naar boven toe..)
Houdt er dan wel rekening mee dat de tweede ethernetpoort alleen het signaal doorgeeft, maar geen PoE. Als je dus een ander AP er op wil aansluiten moet je de injector gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
Annuk schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 18:01:
Verder schaf je dus 2 of 3 UniFi AP-AC Lite's aan voor je wifi.
Zo te zien hebben die apparaten power over LAN nodig. Dat is toch niet iets dat je van een reguliere huis-tuin-keuken modem krijgt? Een adapter wordt bijgevoegd in de 1-pack :)

[ Voor 6% gewijzigd door Config op 04-11-2017 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-07 23:19
nils_vdg schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 22:34:

Hoe is het bevallen? Wat zijn je ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils_vdg
Beetje late reactie, maar ik ben extreem tevreden.
Ik woon in een tussenwoning/rijtjeshuis van 1989, 2 verdiepingen, alles beton.

Beneden de LR staan, en op de eerste verdieping een PRO.

Draadloze verbinding overal in huis is nu perfect, ook op de tweede verdieping. En het werkt ook uitstekend als een mesh netwerk. Ik merk nooit een overgang, en ik zie dat hij automatisch altijd het sterkste signaal pakt. Precies zoals ik het wilde hebben.

Snelheid is ook extreem goed. Nog nooit eerder draadloos zulke snelheden gehaald.
Ik haal meestal gewoon de volledige 300 mbit wel die ik op mijn glasvezel abonnement heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1087761

Hoi

Ik ben wel benieuwd wat nu je volledige Setup is. Ik heb zelf ook glasvezel en slechte wifi (experiabox 10 KPN) en wil graag dat het beter wordt.

Ook ik heb alles bekabeld op elke verdieping.

• advrie
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-01 12:12
Goedemiddag,

Ik heb met veel interesse dit topic gelezen. Dit is een zelfde situatie als waarin ik zit dus ga dezelfde oplossing proberen want dit klinkt veelbelovend.

Ik heb echter alleen nog 1 specifiek verschil.
Beneden zal ik een studio hebben welke voor vakantieverhuur gebruikt wordt.
Natuurlijk wil ik daar ook goede wifi aanbieden maar vanzelfsprekend wil ik die afgeschermd hebben van mijn eigen netwerk.

In mijn router kan ik gewoon een gastnetwerk instellen mijn vraag is alleen dan of de Ubiquiti UniFi AP dit dan ook automatisch oppakt vanaf de hoofdrouter en dit verspreid of moet ik dit specifieke in het AP zelf instellen?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:52

lier

MikroTik nerd

advrie schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 17:14:
In mijn router kan ik gewoon een gastnetwerk instellen mijn vraag is alleen dan of de Ubiquiti UniFi AP dit dan ook automatisch oppakt vanaf de hoofdrouter en dit verspreid of moet ik dit specifieke in het AP zelf instellen?
Welke/wat voor router? Als je op de Unifi een gastennetwerk wil, dan moet je dat configureren. Het wordt niet automagisch overgenomen.

[Update] Overigens werkt Mesh van Unifi niet met andere merken. Maar eigenlijk wil je ook niet meshen, gewoon kabel trekken, configureren en klaar.

[ Voor 13% gewijzigd door lier op 21-02-2019 17:33 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

• advrie
lier schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 17:30:
[...]

Welke/wat voor router? Als je op de Unifi een gastennetwerk wil, dan moet je dat configureren. Het wordt niet automagisch overgenomen.

[Update] Overigens werkt Mesh van Unifi niet met andere merken. Maar eigenlijk wil je ook niet meshen, gewoon kabel trekken, configureren en klaar.
Nee, het gaat inderdaad gewoon om de functie als AP. IK trek een kabel naar beneden waar hij op aangesloten wordt.
Het betreft de mediabox van ziggo als hoofd router/modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:52

lier

MikroTik nerd

advrie schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 21:58:
Nee, het gaat inderdaad gewoon om de functie als AP. IK trek een kabel naar beneden waar hij op aangesloten wordt.
Dan is het inderdaad alleen configureren: zelfde SSID, zelfde security, andere kanalen. Waarom heb je dit accesspoint gekocht en niet de Ziggo Wifibooster?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• advrie
lier schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 08:20:
[...]

Dan is het inderdaad alleen configureren: zelfde SSID, zelfde security, andere kanalen. Waarom heb je dit accesspoint gekocht en niet de Ziggo Wifibooster?
Ik heb nog niets gekocht. Ben nog in de orienterende fase. :)
Die ziggo booster is zo een onhandelbaar ding. Leek me in een studio voor vakantie verhuur iets mooier weg te werken daarnaast had ik begrepen dat de wifi booster van ziggo de firmware uitgekleed is dus twijfel over de beschikbaarheid van de gastmodus (ik ga dit nog wel bij Ziggo zelf navragen)

Daarnaast zal ik uiteindelijk ook een tweede willen om mijn wifi naar boven te boosten voor mijn kantoor en game PC (ik weet niet ideaal maar krijg geen kabel helemaal tot in die kamer)
Deze leek mij beter met het switchen tussen de verschillende AP's.
Of heb ik die functie helemaal verkeerd begrepen en is dat voornamelijk voor de mesh functie van toepassing?

• Btje
  • Laatst online: 18-07 10:51
Je hebt nu alle AP bedraad aangesloten?
nils_vdg schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 21:38:
Beetje late reactie, maar ik ben extreem tevreden.
Ik woon in een tussenwoning/rijtjeshuis van 1989, 2 verdiepingen, alles beton.

Beneden de LR staan, en op de eerste verdieping een PRO.

Draadloze verbinding overal in huis is nu perfect, ook op de tweede verdieping. En het werkt ook uitstekend als een mesh netwerk. Ik merk nooit een overgang, en ik zie dat hij automatisch altijd het sterkste signaal pakt. Precies zoals ik het wilde hebben.

Snelheid is ook extreem goed. Nog nooit eerder draadloos zulke snelheden gehaald.
Ik haal meestal gewoon de volledige 300 mbit wel die ik op mijn glasvezel abonnement heb.

Xiaomi 13T Pro

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:05

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
De kick van 5 jaar voegt niet zoveel toe aan het topic.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.