Twee netwerken voor apparaten binnen één netwerk

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Ik ben thuiswonend bij mijn ouders alwaar ik het internet e.d. regel.
Het huis is, naast internet vanaf de modem, voorzien van een TP-Link Powerline Extender om ervoor te zorgen dat we achterin het huis, in mijn kamer, ook (draadloos) internet hebben. Deze zendt een eigen SSID uit. Al mijn apparaten (printer, Chromecast) zijn draadloos verbonden met deze extender.

Nu loop ik tegen het volgende aan:
thuis hebben we een aantal apparaten, waaronder twee printers (een van mij, een van mijn ouders), twee chromecasts (een van mij, een van mijn ouders). Ik kan met beide printers en beide chromecasts verbinden ongeacht met welk Wi-Fi netwerk ik ben verbonden. Logisch, enerzijds, want het is allemaal binnen hetzelfde netwerk. Anderzijds, is dit nu juist iets wat niet de bedoeling is. Ik wil mijn apparaten namelijk afgezonderd hebben van het netwerk, zodat mijn Chromecast enkel te bedienen is door apparaten die met het Wi-Fi-netwerk van mijn kamer verbonden zijn.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Modem: H369A (van KPN)
Extender: TL-WPA4220 AV500, bekabeld aangesloten op de modem

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb het internet afgezocht naar oplossingen maar zonder resultaat.
Binnen de adminpagina's van de modem en extender kan ik ook geen oplossingen vinden. Mogelijk is het kennistekort, mogelijk is het met deze apparatuur überhaupt niet mogelijk.

Wie denkt er even mee? :)

Beste antwoord (via Verwijderd op 07-10-2017 16:08)

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
In jouw kamer een router plaatsen en deze middels de WAN kant bedraad aansluiten aan het netwerk van je ouders.

Andere IP reeks gebruiken en eigen SSID. Dus je huidige eigen SSID weghalen bij de devices van je ouders.

Zo zijn ze gescheiden van elkaar op de simpele manier :)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
In jouw kamer een router plaatsen en deze middels de WAN kant bedraad aansluiten aan het netwerk van je ouders.

Andere IP reeks gebruiken en eigen SSID. Dus je huidige eigen SSID weghalen bij de devices van je ouders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je hebt een tweede subnet en een firewall nodig. 99% van de consumentenhardware kan dat niet.

Opties:

1. Koop een router die dat wel kan
2. Voeg een transparante firewall toe en gebruik twee IP ranges, bijv. een kleine DHCP pool voor je ouders en een kleine pool voor jezelf (maar ook dat kan vaak niet..)
Vorkie schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 14:18:

Dat klopt niet, je krijgt dubbel-NAT (slecht voor peer to peer toepassingen als file transfers, audio/video chat en games) en de 2e NAT kan nog steeds bij de 1e NAT (maar inderdaad door de firewall standaard niet andersom).

[ Voor 50% gewijzigd door johnkeates op 07-10-2017 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
johnkeates schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 14:19:
Je hebt een tweede subnet en een firewall nodig. 99% van de consumentenhardware kan dat niet.

Opties:

1. Koop een router die dat wel kan
2. Voeg een transparante firewall toe en gebruik twee IP ranges, bijv. een kleine DHCP pool voor je ouders en een kleine pool voor jezelf (maar ook dat kan vaak niet..)

[...]

Dat klopt niet, je krijgt dubbel-NAT (slecht voor peer to peer toepassingen als file transfers, audio/video chat en games) en de 2e NAT kan nog steeds bij de 1e NAT (maar inderdaad door de firewall standaard niet andersom).
Ik zei ook simpele manier :-)

Op de "lastige" manier moet je dus jouw opties gebruiken en om het WiFi netwerk dekkend te houden dus met vlans anders heb je achterin een ander subnet als voor in het huis. Wat best verwarrend kan zijn voor de ouderen :)