Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Purejet
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-11 20:12
Heb een setje corsair CMK16GX4M2B3000C15 gekocht met daarbij een r5 1600 en asus b350m prime.
Echter krijg bij deze set het geheugen niet werken op 2800 of 2933 mhz.
Volgens de lijst werkt geheugen v4 op volle snelheid, echter heb ik de v5 variant met Hynix.
Kun en jullie mij adviseren of op weg helpen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Laatste asus bios update uitgevoerd.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Docp profile geladen. Deze geeft een 3000mhz corsair module aan en vervolgens handmatig 2933mhz gekozen.
Als ik dit inschakel en Windows boot is de configuratie binnen cpu-z even zichtbaar als 3.5ghz en 2933mhz, maar na enige tijd klokt de cpu terug naar 1.5ghz en kan ik zelfs geen spel meer opstarten. Onwerkbare situatie dus.

Beste antwoord (via Purejet op 08-10-2017 09:59)

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Je zou alleen kunnen kijken of er een nieuwere bios-versie is, of zelfs een oudere met toevallig betere ondersteuning voor hynix modules. Ik geloof dat je met hynix geheugen wel vaker tegen die problemen oploopt i.c.m ryzen. Verder anders gewoon op de (lagere) speeds draaien en genieten van het systeem, het is jammer (voor nu, als er niks aan te doen is) maar zoveel scheelt het ook niet weer.

Wat je ook zou kunnen doen is met iets lossere timings of hogere spanning spelen op die 2933mhz.

[ Voor 11% gewijzigd door ToFast op 07-10-2017 09:41 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Je zou alleen kunnen kijken of er een nieuwere bios-versie is, of zelfs een oudere met toevallig betere ondersteuning voor hynix modules. Ik geloof dat je met hynix geheugen wel vaker tegen die problemen oploopt i.c.m ryzen. Verder anders gewoon op de (lagere) speeds draaien en genieten van het systeem, het is jammer (voor nu, als er niks aan te doen is) maar zoveel scheelt het ook niet weer.

Wat je ook zou kunnen doen is met iets lossere timings of hogere spanning spelen op die 2933mhz.

[ Voor 11% gewijzigd door ToFast op 07-10-2017 09:41 ]

• Purejet
Ok, ga eens wat proberen. Misschien een bios versie terug. Maar wat is eigenlijk de reden dat de processor terugklokt naar 1.5ghz? Is dat normaal gedrag als het geheugen niet werkt op de gewenste snelheid?

[ Voor 16% gewijzigd door Purejet op 07-10-2017 09:50 ]

• Purejet
Heb nogmaals het geheugen gewisseld van bankje, cmos-batterij er eens uit gehad, daarna met de laatste versie bios 0902 het docp profiel geactiveerd. En wonder boven wonder niets meer aan de hand! in CPU-z zie ik nu netjes 1463.7Mhz Dual. _/-\o_
Het stoorde mij ergens toch dat ik betaald had voor 3000Mhz en het niet kon gebruiken icm. Ryzen. CPU klokt nu ook niet meer terug na aanpassing energie-schema :X