Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:45
Mijn vraag:
We willen filmpjes gaan maken in (semi) pro kwaliteit, voornamelijk interviews op locatie maar ook indoor shoots. Geen snelle actie of planning beelden. Grotendeels zullen we hiervoor een statief gebruiken.

Wat we nu hebben:
Momenteel gebruiken we een Canon dslr, oud beestje die niet meer voldoet. Qua hardware om de beelden te verwerken zit het wel snor.

Verder hebben we nog een Rhode richtmicrofoon en Sennheiser dasspeldmicrofoons. Een Sirui foto statief is ook aanwezig maar zal vervangen moeten worden de ik.

Wat weet ik al?
Na wat navraag onder bekenden die veel met video werken lijkt het erop dat heel veel momenteel met DSLRs of mirrorless gedaan wordt. Als we dat pad kiezen is het voordeel dat onze fotocamera ook een flinke boost krijgt en die gebruiken we eigenlijk meer dan video's maken.

Wat heb ik op mijn lijstje staan?
Momenteel kijk ik naar:
- Panasonic HC-X1 videocamera van ca. 3000 euro
- Sony A7R II (de R versie omdat we hem hoofdzakelijk voor fotografie zullen gebruiken) met een goede lens (ca. 4000 euro)
- Sony A9 (wellicht overkill) ca. 6000 euro
- Sony PXW-Z150 videocamera ca. 3700 euro
- Panasonic GH5 ca. 2800 euro

Maar misschien mis ik nog hele goede kandidaten die ik moet opnemen in mijn shortlist.

Overwegingen zijn:

Panasonic XC-HR1 / Z150
+ Meer instelmogelijkheden
+ Groot scherm
+ Langer dan 30 min filmen
+ Hogere bitrate
+ Hogere framerate
- Helderheid scherm
- Enkel video
- Geen verwisselbare lenzen
- Prijs

Sony A7R II / A9
+ Goed in minder gunstige omstandigheden qua licht
+ Verwisselbare lenzen, met converteren ook onze Canon lenzen
+ Grote upgrade van onze fotocamera
- Minder video mogelijkheden (4k enkel in 30 fps bijv)
- Duur
- Minder aansluitingen voor audio etc
- Monitor nodig ivm klein scherm
- Binnenkort een opvolger?

Voor de duidelijkheid, voor audio gaan we nog een hand microfoon toevoegen en deze met een Zoom audio recorder inzetten voor de audio omdat dit beter schijnt te zijn dan via de camera.

Hopelijk kunnen jullie me een beetje in de juiste richting duwen.

[ Voor 3% gewijzigd door Phusebox op 08-10-2017 18:19 ]

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sato
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-10 18:27
Kan je hier niet goed in adviseren want ik heb geen verstand van video, Dus blijft het bij een tip:
Kijk ook even naar de Panasonic GH4 + Interface unit en/of de GH5, Full frame is niet alles en Panasonic heeft veel meer te bieden op gebied van video.

Sato Bricks op Rebrickable & Discord voor hulp met Stud.io

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
De GH4/5 ziet er zeker goed uit en in vergelijkingsvideos heeft de GH5 meer details en scherpte. Enige waar ik me daar zorgen bij maak is DoF en low light performance.

Nu ga ik niet 's avonds of 's nachts filmen maar ik ben bang dat een m4/3 sensor al snel problemen gaat krijgen bij indoor filmen bij kunstlicht, zonder extra belichting.

Aangezien de hoofdtaak bij het filmen het opnemen van interviews zal zijn hecht ik ook veel waarde aan DoF, ook daar voorzie ik meer problemen bij de GH5.

Dus ja het is de betere camera voor pure video kwaliteit en mogelijkheden maar hij heeft ook tekortkomingen. De perfecte camera bestaat uiteraard niet. (Een GH5 met Sony full frame sensor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:40
Phusebox schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 07:58:
De GH4/5 ziet er zeker goed uit en in vergelijkingsvideos heeft de GH5 meer details en scherpte. Enige waar ik me daar zorgen bij maak is DoF en low light performance.

Nu ga ik niet 's avonds of 's nachts filmen maar ik ben bang dat een m4/3 sensor al snel problemen gaat krijgen bij indoor filmen bij kunstlicht, zonder extra belichting.

Aangezien de hoofdtaak bij het filmen het opnemen van interviews zal zijn hecht ik ook veel waarde aan DoF, ook daar voorzie ik meer problemen bij de GH5.

Dus ja het is de betere camera voor pure video kwaliteit en mogelijkheden maar hij heeft ook tekortkomingen. De perfecte camera bestaat uiteraard niet. (Een GH5 met Sony full frame sensor)
- Zoom recorder is leuk, maar is erg vervelend om het geluid weer te moeten syncen naderhand, tenzij je de line-out gebruikt op de ingang van de camera (werkt ook goed).
- Ivm bovenstaande gaat mijn voorkeur uit naar een externe recorder zoals van Atomos, die hebben XLR ingangen e.d. en vaak betere checks voor witbalans, scherpte en belichting.
- Een Camcorder is zoo.. 1999 :P Mijn voorkeur voor filmen (als fotograaf) gaat uit naar een mirrorless, dslr, of iets in de trend van Canon c100.
- Een extra lampje om de geportretteerde uit te lichten misstaat vaak niet, of mooi raamlicht moet altijd beschikbaar zijn

Waarom hecht je veel waarde aan DOF maar overweeg je toch een Camcorder? Die dingen hebben toch juist een kleine sensor?

In andere woorden, de weinige flexibiliteit van een camcorder is voor mij een sterk min-punt. De Full-Frame capaciteiten en daarmee de toch niet zo kleine formfactor van een Mirrorless is overrated (lenzen zijn even groot als DSLR).. DSLR's zijn het, tenzij je kijkt naar een Canon C variant, vaak net niet.

Verschil tussen een GH4/5 en Sony zit hem in features en iets in formfactor. Verschil in beeldkwaliteit zal niet zo groot zijn. Bekijk dus het hele plaatje (audiooplossing/gimbals/videoformaten) en niet te vergeten de de logica van bediening en maak van daaruit de keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07:32

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Ik kan geen XC-HR1 vinden, misschien bedoel je de HC-X1?

Verder heeft die laatste een kleinere/even grote sensor als MFT, dus het voordeel in het donker is er niet. Ik gebruik zelf een E-M10 en heb eigenlijk niet het idee dat in het donker heel lastig gaat. Natuurlijk, Mar dat is altijd, zal je ISO omhoog moeten, maar ik neem aan dat het niet zo donker is dat je nog maar heel weinig kan zien, maar eerder schemer.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
analogworm schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 09:13:
[...]

- Zoom recorder is leuk, maar is erg vervelend om het geluid weer te moeten syncen naderhand, tenzij je de line-out gebruikt op de ingang van de camera (werkt ook goed).
- Ivm bovenstaande gaat mijn voorkeur uit naar een externe recorder zoals van Atomos, die hebben XLR ingangen e.d. en vaak betere checks voor witbalans, scherpte en belichting.
- Een Camcorder is zoo.. 1999 :P Mijn voorkeur voor filmen (als fotograaf) gaat uit naar een mirrorless, dslr, of iets in de trend van Canon c100.
- Een extra lampje om de geportretteerde uit te lichten misstaat vaak niet, of mooi raamlicht moet altijd beschikbaar zijn

Waarom hecht je veel waarde aan DOF maar overweeg je toch een Camcorder? Die dingen hebben toch juist een kleine sensor?

In andere woorden, de weinige flexibiliteit van een camcorder is voor mij een sterk min-punt. De Full-Frame capaciteiten en daarmee de toch niet zo kleine formfactor van een Mirrorless is overrated (lenzen zijn even groot als DSLR).. DSLR's zijn het, tenzij je kijkt naar een Canon C variant, vaak net niet.

Verschil tussen een GH4/5 en Sony zit hem in features en iets in formfactor. Verschil in beeldkwaliteit zal niet zo groot zijn. Bekijk dus het hele plaatje (audiooplossing/gimbals/videoformaten) en niet te vergeten de de logica van bediening en maak van daaruit de keuze.
Voor dat syncen van audio heb je software.

De genoemde Panasonic (typenr gecorrigeerd) kan vrij gemakkelijk een kleine DoF halen. Het zal een combinatie van lens en sensor zijn doe goed op elkaar zijn afgestemd.

Hij de GH5 schijn je geen externe recorder nodig te hebben en als je dat in de prijs meerekent wordt het verschil wel heel groot. Nadeel is wel dat onze Canon lenzen daar niet meer bruikbaar op zijn en de fotokwaliteit niet echt een vooruitgang is tov de 60D die we nu hebben.
T.Kreeftmeijer schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 09:23:
Ik kan geen XC-HR1 vinden, misschien bedoel je de HC-X1?

Verder heeft die laatste een kleinere/even grote sensor als MFT, dus het voordeel in het donker is er niet. Ik gebruik zelf een E-M10 en heb eigenlijk niet het idee dat in het donker heel lastig gaat. Natuurlijk, Mar dat is altijd, zal je ISO omhoog moeten, maar ik neem aan dat het niet zo donker is dat je nog maar heel weinig kan zien, maar eerder schemer.
Klopt aangepast. Alle typenummers in mijn hoofd waren even door elkaar.

Die Panasonic reeks is natuurlijk wel echt toegespitst op video en zal waarschijnlijk meer halen uit dezelfde sensor voor dat doeleinde dan een m4/3 of aps-c fotocamera.

[ Voor 16% gewijzigd door Phusebox op 07-10-2017 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Phusebox schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 09:33:
[...]

De genoemde Panasonic (typenr gecorrigeerd) kan vrij gemakkelijk een kleine DoF halen. Het zal een combinatie van lens en sensor zijn doe goed op elkaar zijn afgestemd.

Hij de GH5 schijn je geen externe recorder nodig te hebben en als je dat in de prijs meerekent wordt het verschil wel heel groot. Nadeel is wel dat onze Canon lenzen daar niet meer bruikbaar op zijn en de fotokwaliteit niet echt een vooruitgang is tov de 60D die we nu hebben.

[...]

Die Panasonic reeks is natuurlijk wel echt toegespitst op video en zal waarschijnlijk meer halen uit dezelfde sensor voor dat doeleinde dan een m4/3 of aps-c fotocamera.
Dat zeker, video van 150Mbit vind je nooit op een niet filmcamera. Anders is de GH5 echt een van de beste compacte camera's voor film. Maar die is een heel stuk duurder. Voor alleen filmen zou ik toch echt een professionele filmcamera aanraden.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
T.Kreeftmeijer schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 09:38:
[...]

Dat zeker, video van 150Mbit vind je nooit op een niet filmcamera. Anders is de GH5 echt een van de beste compacte camera's voor film. Maar die is een heel stuk duurder. Voor alleen filmen zou ik toch echt een professionele filmcamera aanraden.
De GH5 doet max 400Mbps met 10bit. En tevens 1000 euro goedkoper dan de A7R II.

[ Voor 5% gewijzigd door Phusebox op 07-10-2017 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Phusebox schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 09:49:
[...]

De GH5 doet max 400Mbps met 10bit.
Dat kan, dat wist ik niet. Bedankt voor het melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
Phusebox schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 09:33:
[...]

[...]

Welke Canon lenzen heb je nu? Voornamelijk EFS, of EF-L? En dat is toch ook een overweging als je overstapt naar sony?

Overigens, het is leuk een Mirrorless voor foto gebruiken, mijn voorkeur blijft bij een DSLR voor foto. Formfactor, accuduur en de zoeker zijn hierin doorslaggevend.

Voordat het hele topic verzand in een soort van opsomming van specs vraag ik mij af wat je nou echt nodig hebt. Wat maak je nu? en wat wil je gaan maken? Heb je hiervan voorbeelden? En hoe wordt het beeld uiteindelijk gebruikt? (beeld werkt beter dan woorden, vandaar dat ik het vraag ookal heb je het uitgelegd)

Tegen welke problemen loop je aan met je huidige DSLR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
analogworm schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 09:56:
[...]

Welke Canon lenzen heb je nu? Voornamelijk EFS, of EF-L? En dat is toch ook een overweging als je overstapt naar sony?

Overigens, het is leuk een Mirrorless voor foto gebruiken, mijn voorkeur blijft bij een DSLR voor foto. Formfactor, accuduur en de zoeker zijn hierin doorslaggevend.

Voordat het hele topic verzand in een soort van opsomming van specs vraag ik mij af wat je nou echt nodig hebt. Wat maak je nu? en wat wil je gaan maken? Heb je hiervan voorbeelden? En hoe wordt het beeld uiteindelijk gebruikt? (beeld werkt beter dan woorden, vandaar dat ik het vraag ookal heb je het uitgelegd)

Tegen welke problemen loop je aan met je huidige DSLR?
Sorry heb geen voorbeelden bij de hand maar nu zijn het met name product foto's met mensen die 99% binnen bij kunstlicht worden gemaakt. We willen voor een project en in de toekomst video interviews doen met klanten/gebruikers zowel op locatie (binnen in kantoorruimtes) alsook buiten op straat.

Sony heeft de mogelijkheid om met een adapter de Canon lenzen te blijven gebruiken. Overigens zijn het geen dure lenzen op 1 portretlens na. Dus het is ook niet een must maar een fijne bijkomstigheid.

Dat een DSLR of een full frame mirrorless beter is voor fotografie ben ik volledig met je eens. Het idee was met een A7R II sla ik twee vliegen in 1 klap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
Phusebox schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 10:16:
[...]

Sorry heb geen voorbeelden bij de hand maar nu zijn het met name product foto's met mensen die 99% binnen bij kunstlicht worden gemaakt. We willen voor een project en in de toekomst video interviews doen met klanten/gebruikers zowel op locatie (binnen in kantoorruimtes) alsook buiten op straat.

Sony heeft de mogelijkheid om met een adapter de Canon lenzen te blijven gebruiken. Overigens zijn het geen dure lenzen op 1 portretlens na. Dus het is ook niet een must maar een fijne bijkomstigheid.

Dat een DSLR of een full frame mirrorless beter is voor fotografie ben ik volledig met je eens. Het idee was met een A7R II sla ik twee vliegen in 1 klap.
En als je een externe recorder gebruikt met de 60D? Dan vergroot je je videomogelijkheden ook aanzienlijk. Je blijft wel steken op 1080p, maar of 4k nodig is voor de export?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
analogworm schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 10:37:
[...]

En als je een externe recorder gebruikt met de 60D? Dan vergroot je je videomogelijkheden ook aanzienlijk. Je blijft wel steken op 1080p, maar of 4k nodig is voor de export?
Zou een optie zijn maar ik ben niet echt tevreden met de IQ van de D60, ook niet met foto's.

Ik neig op dit moment het sterkst naar de A7R II (niet de A7S II). Maar goed ga ook eens kijken wat ik kan huren en zo een dag uittrekken om alles te testen en vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
Phusebox schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 11:08:
[...]

Zou een optie zijn maar ik ben niet echt tevreden met de IQ van de D60, ook niet met foto's.

Ik neig op dit moment het sterkst naar de A7R II (niet de A7S II). Maar goed ga ook eens kijken wat ik kan huren en zo een dag uittrekken om alles te testen en vergelijken.
IQ, intellectueel quotiënt? :+

Huren is zeker ook goed om je opties te verkennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
analogworm schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 14:23:
[...]

IQ, intellectueel quotiënt? :+

Huren is zeker ook goed om je opties te verkennen.
Ja denk dat ik de GH5 en de Sony ga huren met vergelijkbare lenzen. Praktijktest dan maar.

Altijd lastig als je zoveel geld moet uitgeven om het juiste te kiezen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
Phusebox schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 14:49:
[...]

Ja denk dat ik de GH5 en de Sony ga huren met vergelijkbare lenzen. Praktijktest dan maar.

Altijd lastig als je zoveel geld moet uitgeven om het juiste te kiezen..
Maar wat bedoel je nou met iq?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
analogworm schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 16:43:
[...]

Maar wat bedoel je nou met iq?
Image Quality. Dacht dat het wel een veelgebruikte afkorting was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Momenteel twijfel ik nog meer dan eerst haha. Alle prijzen eens op een rijtje gezet en na reviews te hebben gelezen overgestapt naar de Sony Z150 videocamera ipv de Panasonic. Tevens de A9 toegevoegd aan het lijstje maar die is ruim 2000 euro duurder dan de andere Sony opties en 3000 duurder dan de GH5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie521
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16-02 10:07
Ik heb een vraag waar het antwoord misschien al ergens staat maar ik overheen heb gelezen.
Er staat dat je de camera wil gaan gebruiken voor video.
En dan heb je een Sony A7Rii omdat je hem hoofdzakelijk voor fotografie gaat gebruiken. Wat is nou het hoofddoel video of foto.

En ook ga je heen en weer met het budget. Welk bedrag had je nou in je hoofd. Het lijstje wat je in je hoofd heb gaat nu van 2800 tot 6000 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Robbie521 schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 20:31:
Ik heb een vraag waar het antwoord misschien al ergens staat maar ik overheen heb gelezen.
Er staat dat je de camera wil gaan gebruiken voor video.
En dan heb je een Sony A7Rii omdat je hem hoofdzakelijk voor fotografie gaat gebruiken. Wat is nou het hoofddoel video of foto.

En ook ga je heen en weer met het budget. Welk bedrag had je nou in je hoofd. Het lijstje wat je in je hoofd heb gaat nu van 2800 tot 6000 euro
Nou de camera gaat voor een project van paar maanden vooral gebruikt worden voor video maar als het een dslr of mirrorless is kan ie daarna dienen als fotocamera. Een dedicated videocamera zal daarna nauwelijks nog gebruikt worden maar als dat voor dit project de betere optie is dan is dat maar zo.

Budget is er eigenlijk niet. Maximaal dat wat zinvol is zonder meteen naar camera's van 15k te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie521
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16-02 10:07
Phusebox schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 20:41:
[...]

Nou de camera gaat voor een project van paar maanden vooral gebruikt worden voor video maar als het een dslr of mirrorless is kan ie daarna dienen als fotocamera. Een dedicated videocamera zal daarna nauwelijks nog gebruikt worden maar als dat voor dit project de betere optie is dan is dat maar zo.

Budget is er eigenlijk niet. Maximaal dat wat zinvol is zonder meteen naar camera's van 15k te gaan.
Maar kan die dan dienen als foto camera of gaat die ook als foto camera gebruikt worden.
Als die daarna als foto camera gebruikt kan gaan worden maar niet gaat, dan zou ik gaan voor het huren van een dedicated video camera voor die periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Robbie521 schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 20:57:
[...]

Maar kan die dan dienen als foto camera of gaat die ook als foto camera gebruikt worden.
Als die daarna als foto camera gebruikt kan gaan worden maar niet gaat, dan zou ik gaan voor het huren van een dedicated video camera voor die periode.
Twee maanden huren kost de helft van de aanschafprijs. Dus mja dat is ook zonde van het geld.

Hij gaat dan ook echt als fotocamera dienen, zal een oude 60D vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je gaat een foto camera vooral in eerste instantie gebruiken voor interviews. Neem dan in ieder geval in je verhaal goede video lampen mee, hoeven niet duur te zijn maar met twee is het resultaat meteen al beter. Voor je opnames kan je geluids opname software met een goede DA converter op een laptop gebruiken. Zorgen voor een time sync en je bent er al bijna. Voor de beeldopname voldoet mijn inziens in dit geval al een Panasonic LX100 die in 4k filmt. Zeker als je de video techniek niet verder beheerst is duurder niet beter. Voor een dynamischer resultaat zou ik zelfs eerder twee goedkope cameras prefereren boven 1 dure.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireBladeX
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 04-10 22:49
Ik heb de a7rii en ik geef toe. Het is een beest van een camera. Maar heb je al die megapixels nodig? Mijn RAW foto's lopen op naar 80 mb per stuk. En dan gaat je sd kaart, hdd opslag enorm snel vol. Maar nog erger, zijn die 42 mp echt nodig? Mensen staan niet te springen dat ze hun rimpels in volle resolutie kunnen bewonderen of de imperfecties van een product zichtbaar zijn. Voor video is de a7sii een beter keuze, zeker bij low light. Of een andere optie.

Daarnaast ben ik het eens met dat als je investeert in randapparatuur als verlichting, uiteindelijk beter resultaten behaald.

Succes met je zoektocht

[ Voor 12% gewijzigd door FireBladeX op 09-10-2017 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Verlichting en een externe monitor komen er ook bij mocht de keuze op de A7R vallen. De S valt voor mij af vanwege de mindere autofocus en toch de mindere megapixels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter_ale
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-03-2023
Hoi Phusebox: Heb je inmiddels een keuze kunnen maken? Welke is het geworden en wat gaf de doorslag?
Ik ben benieuwd!

Canon 5D+6D | 14 F2.8 | 50 F1.4 | 100 F2.8 | 135 F2L | 24-70 F2.8 IS | 120-300 2.8 IS | 70-200 F4L | 1.4+2 TC | 430 EXII | 580 EXII | Fotostudio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
A7R II met Ninja Inferno. Versatiliteit was de voornaamste reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tronmedia
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-09 14:26
Ik heb zelf een GH3 maar een collega heeft de GH5 en deze kon ik even lenen, maar wat een mooie camera en mogelijkheden heeft de GH5 tegenover de GH3.heel wat adapters en lenzen die
samen met de Panasonic werken , nagenoeg alle lenzen die zijn gemaakt kun je gebruiken op
de GH5.
Pagina: 1