Mijn vraag:
We willen filmpjes gaan maken in (semi) pro kwaliteit, voornamelijk interviews op locatie maar ook indoor shoots. Geen snelle actie of planning beelden. Grotendeels zullen we hiervoor een statief gebruiken.
Wat we nu hebben:
Momenteel gebruiken we een Canon dslr, oud beestje die niet meer voldoet. Qua hardware om de beelden te verwerken zit het wel snor.
Verder hebben we nog een Rhode richtmicrofoon en Sennheiser dasspeldmicrofoons. Een Sirui foto statief is ook aanwezig maar zal vervangen moeten worden de ik.
Wat weet ik al?
Na wat navraag onder bekenden die veel met video werken lijkt het erop dat heel veel momenteel met DSLRs of mirrorless gedaan wordt. Als we dat pad kiezen is het voordeel dat onze fotocamera ook een flinke boost krijgt en die gebruiken we eigenlijk meer dan video's maken.
Wat heb ik op mijn lijstje staan?
Momenteel kijk ik naar:
- Panasonic HC-X1 videocamera van ca. 3000 euro
- Sony A7R II (de R versie omdat we hem hoofdzakelijk voor fotografie zullen gebruiken) met een goede lens (ca. 4000 euro)
- Sony A9 (wellicht overkill) ca. 6000 euro
- Sony PXW-Z150 videocamera ca. 3700 euro
- Panasonic GH5 ca. 2800 euro
Maar misschien mis ik nog hele goede kandidaten die ik moet opnemen in mijn shortlist.
Overwegingen zijn:
Panasonic XC-HR1 / Z150
+ Meer instelmogelijkheden
+ Groot scherm
+ Langer dan 30 min filmen
+ Hogere bitrate
+ Hogere framerate
- Helderheid scherm
- Enkel video
- Geen verwisselbare lenzen
- Prijs
Sony A7R II / A9
+ Goed in minder gunstige omstandigheden qua licht
+ Verwisselbare lenzen, met converteren ook onze Canon lenzen
+ Grote upgrade van onze fotocamera
- Minder video mogelijkheden (4k enkel in 30 fps bijv)
- Duur
- Minder aansluitingen voor audio etc
- Monitor nodig ivm klein scherm
- Binnenkort een opvolger?
Voor de duidelijkheid, voor audio gaan we nog een hand microfoon toevoegen en deze met een Zoom audio recorder inzetten voor de audio omdat dit beter schijnt te zijn dan via de camera.
Hopelijk kunnen jullie me een beetje in de juiste richting duwen.
We willen filmpjes gaan maken in (semi) pro kwaliteit, voornamelijk interviews op locatie maar ook indoor shoots. Geen snelle actie of planning beelden. Grotendeels zullen we hiervoor een statief gebruiken.
Wat we nu hebben:
Momenteel gebruiken we een Canon dslr, oud beestje die niet meer voldoet. Qua hardware om de beelden te verwerken zit het wel snor.
Verder hebben we nog een Rhode richtmicrofoon en Sennheiser dasspeldmicrofoons. Een Sirui foto statief is ook aanwezig maar zal vervangen moeten worden de ik.
Wat weet ik al?
Na wat navraag onder bekenden die veel met video werken lijkt het erop dat heel veel momenteel met DSLRs of mirrorless gedaan wordt. Als we dat pad kiezen is het voordeel dat onze fotocamera ook een flinke boost krijgt en die gebruiken we eigenlijk meer dan video's maken.
Wat heb ik op mijn lijstje staan?
Momenteel kijk ik naar:
- Panasonic HC-X1 videocamera van ca. 3000 euro
- Sony A7R II (de R versie omdat we hem hoofdzakelijk voor fotografie zullen gebruiken) met een goede lens (ca. 4000 euro)
- Sony A9 (wellicht overkill) ca. 6000 euro
- Sony PXW-Z150 videocamera ca. 3700 euro
- Panasonic GH5 ca. 2800 euro
Maar misschien mis ik nog hele goede kandidaten die ik moet opnemen in mijn shortlist.
Overwegingen zijn:
Panasonic XC-HR1 / Z150
+ Meer instelmogelijkheden
+ Groot scherm
+ Langer dan 30 min filmen
+ Hogere bitrate
+ Hogere framerate
- Helderheid scherm
- Enkel video
- Geen verwisselbare lenzen
- Prijs
Sony A7R II / A9
+ Goed in minder gunstige omstandigheden qua licht
+ Verwisselbare lenzen, met converteren ook onze Canon lenzen
+ Grote upgrade van onze fotocamera
- Minder video mogelijkheden (4k enkel in 30 fps bijv)
- Duur
- Minder aansluitingen voor audio etc
- Monitor nodig ivm klein scherm
- Binnenkort een opvolger?
Voor de duidelijkheid, voor audio gaan we nog een hand microfoon toevoegen en deze met een Zoom audio recorder inzetten voor de audio omdat dit beter schijnt te zijn dan via de camera.
Hopelijk kunnen jullie me een beetje in de juiste richting duwen.
[ Voor 3% gewijzigd door Phusebox op 08-10-2017 18:19 ]
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing