Ik ben keramisch parket aan het leggen. Bij toeval kwam ik er achter dat er een aantal hol klinken als je er met de steel van de bezem op tikt. Omdat de tegels nog niet gevoegd zijn heb ik geprobeerd om de tegel er met een nylon draad uit te trekken/snijden. Dit ging probleemloos. Ik trek de tegels zo los. Ook tegels die niet hol klinken.
Dat waren tegels die 24 uur eerder geplaatst zijn. Bij een tegel die 48 uur geleden geplaatst is, is het ook geen probleem om deze met een kromme schroevendraaier los te wippen.
Mijn vraag:
Is het normaal dat je na twee dagen de tegels met een schroevendraaier nog los kan wippen? De lijm kan ik met enige kracht nog verpulveren met mijn duim dus uitgehard is de lijm niet volledig. Maar waarom hecht de lijm wel goed aan de vloer?
Ik twijfel of ik de hele vloer er weer uit moet trekken, maar ben bang dat dat een beetje voorbarig is.
-Er blijven nagenoeg geen lijmresten op de losgetrokken tegels achter.
-De tegels worden met “flexibele” poederlijm aangebracht.
-De instructies zijn precies uitgevoerd.
-De lijm hecht wel goed op de vloer (egalisatiemortel, volledig droog).
-Ik werk met een “tile levelling systeem”.
-Temperatuur = ongeveer 15 graden.
-Lijmkam 8mm
foto’s
Dat waren tegels die 24 uur eerder geplaatst zijn. Bij een tegel die 48 uur geleden geplaatst is, is het ook geen probleem om deze met een kromme schroevendraaier los te wippen.
Mijn vraag:
Is het normaal dat je na twee dagen de tegels met een schroevendraaier nog los kan wippen? De lijm kan ik met enige kracht nog verpulveren met mijn duim dus uitgehard is de lijm niet volledig. Maar waarom hecht de lijm wel goed aan de vloer?
Ik twijfel of ik de hele vloer er weer uit moet trekken, maar ben bang dat dat een beetje voorbarig is.
-Er blijven nagenoeg geen lijmresten op de losgetrokken tegels achter.
-De tegels worden met “flexibele” poederlijm aangebracht.
-De instructies zijn precies uitgevoerd.
-De lijm hecht wel goed op de vloer (egalisatiemortel, volledig droog).
-Ik werk met een “tile levelling systeem”.
-Temperatuur = ongeveer 15 graden.
-Lijmkam 8mm
foto’s
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2017 18:22 . Reden: Foto’s toegevoegd ter verduidelijking. ]