Wanneer is tegellijm volledig uitgehard?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben keramisch parket aan het leggen. Bij toeval kwam ik er achter dat er een aantal hol klinken als je er met de steel van de bezem op tikt. Omdat de tegels nog niet gevoegd zijn heb ik geprobeerd om de tegel er met een nylon draad uit te trekken/snijden. Dit ging probleemloos. Ik trek de tegels zo los. Ook tegels die niet hol klinken.

Dat waren tegels die 24 uur eerder geplaatst zijn. Bij een tegel die 48 uur geleden geplaatst is, is het ook geen probleem om deze met een kromme schroevendraaier los te wippen.

Mijn vraag:
Is het normaal dat je na twee dagen de tegels met een schroevendraaier nog los kan wippen? De lijm kan ik met enige kracht nog verpulveren met mijn duim dus uitgehard is de lijm niet volledig. Maar waarom hecht de lijm wel goed aan de vloer?

Ik twijfel of ik de hele vloer er weer uit moet trekken, maar ben bang dat dat een beetje voorbarig is.

-Er blijven nagenoeg geen lijmresten op de losgetrokken tegels achter.
-De tegels worden met “flexibele” poederlijm aangebracht.
-De instructies zijn precies uitgevoerd.
-De lijm hecht wel goed op de vloer (egalisatiemortel, volledig droog).
-Ik werk met een “tile levelling systeem”.
-Temperatuur = ongeveer 15 graden.
-Lijmkam 8mm

foto’s

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2017 18:22 . Reden: Foto’s toegevoegd ter verduidelijking. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:02
Ik, eh, heb er geen verstand van... maar staat er iets over droogtijd op de lijmverpakking? Sowieso misschien zinnig om het merk/type lijm even te melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik was in de veronderstelling dat er geen merken genoemd mogen worden.
Het betreft “Weber tile flex eco” en de ingebruikname van de vloer is na 24 tot 48 uur. Afhankelijk van de temperatuur.

Het viel mij tijdens de verwerking op dat de lijm heel dik en stug was. Dat terwijl ik de maximale toegestane hoeveelheid water heb gebruikt.
Als ik kijk naar de rillen lijm dan zijn deze rillen nauwlijks ingedrukt waardoor er automatisch weinig hechting heeft plaatsgevonden?

Verder verdenk ik het “ tile levelling systeem” van het plaatselijk van de lijm lostillen van de stenen. Ik heb net een stuk of 15 tegels verwijderd omdat deze (gedeeltelijk) los lagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvs79
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:27
heb je zowel tegels als vloer ingesmeerd met lijm. Dat is wat onze tegellegger deed voor keramisch parket. Had ook een naam: uit de offerte "verlijming dmv buttering en floating voor een optimaal resultaat met een lijmvertanding van 12,5 mm"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee, dat heb ik niet gedaan. Ik heb alleen de vloer ingesmeerd.
Is 12,5 met dubbel insmeren niet erg dik?

Mijn “planken” zijn 15x90 cm. Wellicht heb jij een groter formaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Welk merk lijm heb je gebruikt?

Wat tips:
http://www.foby.nl/images/pdf/verwerkingsinstructies.pdf

Enkelzijdig lijmen kan binnen wel, maar dubbelzijdig is wel beter.
Vaak moet je de open voegen nog wle met een plantenspoeier bespuiten, als dat MOET... lees de papieren...
Dat versnelt de uitharding.
tile levelling systeem
Kende ik nog niet.... ik houd voor muren/vloeren er een lange waterpas tegen aan. Gaat uiteraard een stuk beter als de vloer al vlak/recht was....Iig tevreden over mijn resultaat. ;)
Tnx voor de info.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
route99 schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 20:42:
Welk merk lijm heb je gebruikt?
[/quote

Weber.

[...]

Kende ik nog niet.... ik houd voor muren/vloeren er een lange waterpas tegen aan.
Het zijn gerectifiseerde (gezaagde) tegels. Geschikt voor een smalle voeg dus. In mijn geval heb ik gekozen voor 1,5mm. De uitdaging is dan om de vloer zo vlak mogelijk te leggen omdat de randen erg scherp zijn. Daarom gebruik ik een “tile levelling systeem”.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2017 21:11 . Reden: Tikfout. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Oké..... En welk merk en type lijm had je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:02
route99 schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 22:37:
Oké..... En welk merk en type lijm had je?
Zie: Verwijderd in "Wanneer is tegellijm volledig uitgehard?"

Dus ik gok dat dat deze lijm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-12-2024
Heb je gekeken naar de productie datum op de zak ?
Kan zijn dat deze over datum is waardoor er geen goede hechting plaats vind .
Of dat de mortel niet droog opgeslagen of vervoerd is geweest .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-09 19:08
YouTube: Badkamer tegelen 1

Dit is een goeie instructievideo.

Overigens heb ik net wat tegels losgehaald, die 7 jaar geleden met flexibele lijm van Schönox zijn gezet. De lijm was nog steeds enigszins flexibel maar daarentegen zaten de tegels vast genoeg. Ik denk dat je de droogtijd niet genoeg hebt gerespecteerd en dat is langer dan de "na x uur te belopen tijd".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:21
GodDamage schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 23:42:
YouTube: Badkamer tegelen 1

Dit is een goeie instructievideo.

Overigens heb ik net wat tegels losgehaald, die 7 jaar geleden met flexibele lijm van Schönox zijn gezet. De lijm was nog steeds enigszins flexibel maar daarentegen zaten de tegels vast genoeg. Ik denk dat je de droogtijd niet genoeg hebt gerespecteerd en dat is langer dan de "na x uur te belopen tijd".
Bij een temperatuur van x, waarschijnlijk hoger dan 15c

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-09 22:58
Onze tegels moeten nog gelegd worden, tegelboer heeft echter aangegeven dat we incl. leggen moeten rekenen op een week voordat het voldoende uitgehard is om zwaar te belasten. Geen idee wat voor lijm hij gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-09 19:19
Ik ben hier nu ook aan het tegelen. Ik gebruik Eurocol 705 en de tegels zitten de dag erna gewoon vast. De verwerkingstijd is wel de helft van de flex eco. Ik vreesde eerst voor holle tegels (formaat 75x75) maar na een paar uur als de lijm hard is geworden verdwijnt het holle geluid als je er op tikt. Niet volledig belastbaar maar wel gewoon beloopbaar. Ik smeer ook de achterkant van de tegel in. Ik heb een paar jaar terug een badkamer gezet en toen ik 24 u later een wandtegel los wilde halen (ook 705 gebruikt) kwam er een stuk kalkzandsteen mee.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Fantasma7988 schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 23:20:
Heb je gekeken naar de productie datum op de zak ?
Kan zijn dat deze over datum is waardoor er geen goede hechting plaats vind .
Of dat de mortel niet droog opgeslagen of vervoerd is geweest .
Productiedatum is mei 2017 dus dat lijkt me geen probleem. Zit ook in een plastic zak. Er is geen vocht bij geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
GodDamage schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 23:42:

Overigens heb ik net wat tegels losgehaald, die 7 jaar geleden met flexibele lijm van Schönox zijn gezet. De lijm was nog steeds enigszins flexibel...
Dat is ook iets dat ik niet helemaal begrijp. De lijm is na droging niet flexibel. Het voelt als cement. Ik kan het in tweeën breken zonder dat het ook maar iets meegeeft. Ik snap dat het niet zo flexibel is als bijvoorbeeld een kit, maar er zit geen beweging is. Hoe kan ik testen of de lijm flexibel genoeg is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@Verwijderd Sorry voor de lijmtype vraag, had beter moeten lezen, maar we zijn een beetje moe van de verhuizing.... Beamix lijmen lijken me normaal ok. Schönox ook (een merk van mijn oude baas, een andere tak dan waar ik in zat..). De manier van opslag heeft wel invloed op de lijmkracht die overblijft...vooral vocht.. Plastic houdt wel vel tegen.., maar alles heeft een permeabiliteit dus als de vochtigheid maar hoog genoeg is... is dat NOK. Het staat er ook vaak ...niet voor niets op.. Koel en droog opslaan
Verwijderd schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 17:48:
Ik ben keramisch parket aan het leggen. Bij toeval kwam ik er achter dat er een aantal hol klinken als je er met de steel van de bezem op tikt. ......
-Er blijven nagenoeg geen lijmresten op de losgetrokken tegels achter.
Hmmm... ben geen praktische expert op het gebied van lijmen, maar kom wel uit de een deel van de hars wereld (expert) voor coatings... een lijm is een tweezijdige coating.... ;) dus er zijn veel parallelen. Dat de tegels zo schoon eruit komen, betekent dat er een totale onthechting plaats vindt tussen de lijm en de tegel.

In vaktermen noemen we dat er dan een adhesieve breuk (dus geen lijm op de tegel of natuurlijk geen lijm op de vloer...). Er bestaat ook een cohesieve breuk (zowel lijm op de vloer als op de tegel, dus een interne breuk in de lijm)

"Normaal" zou ik zeggen.. das niet best... maar dat is te kort door de bocht...
Eigenlijk moet je dus weten hoeveel kracht je uitgeoefend hebt om de tegels los te maken.... en dat vergelijken met de interne lijm sterkte. Aangezien het meten erg lastig is... heb je dus eigenlijk even een praktische expert nodig die een reële inschatting er van maakt welk risico je loopt.

en
https://www.weberbeamix-d.../weber-tile-flex-eco.html
Wachttijd voor ingebruikname: 24 tot 48 uur (afhankelijk van temperatuur)
Dus dat wachten op belastbaarheid is normaal. Ik meen dat ik ergens in het topic las dat je een week moest wachten voor zware belasting en dat lijkt me een inderdaad een goede richtlijn (bij minimaal 15ºC...)

Tav de hoeveelheid water.. uiteraard houd je je in eerst instantie aan de max hoeveelheid water die er bij mag. Maar na goed mengen maak ik altijd met de lijmkam een test uitstreek op afval stukje. Je ziet vanzelf wel of het "te droog" is, want dan krijgen je geen mooie kamruggen maar rafelige. Dan kun je beetje bij beetje nog wel wat water erbij doen en telkens tussen door die test weer!! doen. Net zolang als nodig is om die stevige kamruggen te krijgen zonder dat het rafelt. Ook al is het iets meer water dan het geadviseerd is... immers je toch dat het niet goed is. Zolang de kamruggen maar stevig blijven en niet als een plumpudding in elkaar zakken lijkt mij dat een goede aanpak.

Heb je per ongeluk iets teveel water erbij gedaan... dan zakt de kamrug dus wel snel in elkaar... en wordt de droogtijd wel erg lang en het effect van een kamrug (oa het overbruggen van oneffenheden) valt dan min of meer weg...

Er zit nog een afwijking bij: als je een sterk zuigende ondergrond hebt, dan heb je meer ruimte ... Dan moet het al helemaal niet te droog zijn die lijm en is het totaal niet erg als het juist net iets natter is, zolang het maar niet te nat is, want dan zakken je lijmruggen wel heel snel in elkaar. Bij een veel te sterk zuigende ondergrond kun je die ook eerst een beetje benatten met een plantenspuit of je kijkt of er een sealer coating te koop is en die breng je vooraf aan. Die sealer coating zorgt ervoor dat het water uit de lijm niet meteen wegslaat in de ondergrond (de lijm droogt dan daar te snel..) en de sealer coating kan ook helpen als hechtingsverbeteraar op een moeilijke ondergrond (beschouw het als een grondverf die je bij verven vaak gebruikt).

[ Voor 4% gewijzigd door route99 op 07-10-2017 08:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fantasma7988
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-12-2024
Verwijderd schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 07:08:
[...]

Productiedatum is mei 2017 dus dat lijkt me geen probleem. Zit ook in een plastic zak. Er is geen vocht bij geweest.
Nou als de opslag niet goed was bij de winkel of met transport dan is 5 maanden een poos .
Bestel eens bij pontmeyer een zak lijm en zet daar een stuk mee op .
Vermijd de reguliere bouwcentra .
Zoals jij verteld dat de lijm niet flexibel is maar net als cement dan kan je er wel zeker van zijn dat er iets fout zit in de mortel .

Ik heb het ook gehad met eurocol . Wat normaal een uitstekend product is maar een snel op zondag bij de gamma wat gekocht en waren 3 maanden oud .
Heb alles opnieuw kunnen doen .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
route99 schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 08:47:
@Verwijderd Sorry voor de lijmtype vraag, had beter moeten lezen, maar we zijn een beetje moe van de verhuizing.... Beamix lijmen lijken me normaal ok. Schönox ook (een merk van mijn oude baas, een andere tak dan waar ik in zat..). De manier van opslag heeft wel invloed op de lijmkracht die overblijft...vooral vocht.. Plastic houdt wel vel tegen.., maar alles heeft een permeabiliteit dus als de vochtigheid maar hoog genoeg is... is dat NOK. Het staat er ook vaak ...niet voor niets op.. Koel en droog opslaan

[...]

Hmmm... ben geen praktische expert op het gebied van lijmen, maar kom wel uit de een deel van de hars wereld (expert) voor coatings... een lijm is een tweezijdige coating.... ;) dus er zijn veel parallelen. Dat de tegels zo schoon eruit komen, betekent dat er een totale onthechting plaats vindt tussen de lijm en de tegel.

In vaktermen noemen we dat er dan een adhesieve breuk (dus geen lijm op de tegel of natuurlijk geen lijm op de vloer...). Er bestaat ook een cohesieve breuk (zowel lijm op de vloer als op de tegel, dus een interne breuk in de lijm)

"Normaal" zou ik zeggen.. das niet best... maar dat is te kort door de bocht...
Eigenlijk moet je dus weten hoeveel kracht je uitgeoefend hebt om de tegels los te maken.... en dat vergelijken met de interne lijm sterkte. Aangezien het meten erg lastig is... heb je dus eigenlijk even een praktische expert nodig die een reële inschatting er van maakt welk risico je loopt.

en
https://www.weberbeamix-d.../weber-tile-flex-eco.html

[...]

Dus dat wachten op belastbaarheid is normaal. Ik meen dat ik ergens in het topic las dat je een week moest wachten voor zware belasting en dat lijkt me een inderdaad een goede richtlijn (bij minimaal 15ºC...)

Tav de hoeveelheid water.. uiteraard houd je je in eerst instantie aan de max hoeveelheid water die er bij mag. Maar na goed mengen maak ik altijd met de lijmkam een test uitstreek op afval stukje. Je ziet vanzelf wel of het "te droog" is, want dan krijgen je geen mooie kamruggen maar rafelige. Dan kun je beetje bij beetje nog wel wat water erbij doen en telkens tussen door die test weer!! doen. Net zolang als nodig is om die stevige kamruggen te krijgen zonder dat het rafelt. Ook al is het iets meer water dan het geadviseerd is... immers je toch dat het niet goed is. Zolang de kamruggen maar stevig blijven en niet als een plumpudding in elkaar zakken lijkt mij dat een goede aanpak.

Heb je per ongeluk iets teveel water erbij gedaan... dan zakt de kamrug dus wel snel in elkaar... en wordt de droogtijd wel erg lang en het effect van een kamrug (oa het overbruggen van oneffenheden) valt dan min of meer weg...

Er zit nog een afwijking bij: als je een sterk zuigende ondergrond hebt, dan heb je meer ruimte ... Dan moet het al helemaal niet te droog zijn die lijm en is het totaal niet erg als het juist net iets natter is, zolang het maar niet te nat is, want dan zakken je lijmruggen wel heel snel in elkaar. Bij een veel te sterk zuigende ondergrond kun je die ook eerst een beetje benatten met een plantenspuit of je kijkt of er een sealer coating te koop is en die breng je vooraf aan. Die sealer coating zorgt ervoor dat het water uit de lijm niet meteen wegslaat in de ondergrond (de lijm droogt dan daar te snel..) en de sealer coating kan ook helpen als hechtingsverbeteraar op een moeilijke ondergrond (beschouw het als een grondverf die je bij verven vaak gebruikt).
Op de verpakking staat minimaal 18 maanden na productiedatum houdbaar mits droog en vorstvrij opgeslagen.
Nou, vriezen heeft het van mei tot nu niet gedaan dus dat zal het probleem niet zijn. En vocht kan ik me eigenlijk ook niet voorstellen. Het plastic van de zak is erg dik en als er om één of andere reden toch vocht bij is geweest dan had ik dat moeten merken aan de structuur van het poeder. Zodra het met vocht in aanraking komt gaat de lijm afbinden en dan wordt het hard/klonterig. Het poeder in de zak is zeer fijn en zacht.

Wat bij mij de alarmbellen doet rinkelen is dat er aardig wat tegels losliggen en dat de lijm niet flexibel is.

Een te sterk zuigende ondergrond heb ik niet. Als ik de vloer vochtig maak duurt het lang voor het weer droog is.

De lijm was erg dik (ik heb blaren op mijn hand van het uitsmeren), maar niet zo dik dat het ging rafelen. De verhouding was wel goed.

Bedankt in ieder geval voor je uitgebreide reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Fantasma7988 schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 11:59:
[...]

Nou als de opslag niet goed was bij de winkel of met transport dan is 5 maanden een poos .
Bestel eens bij pontmeyer een zak lijm en zet daar een stuk mee op .
Vermijd de reguliere bouwcentra .
Zoals jij verteld dat de lijm niet flexibel is maar net als cement dan kan je er wel zeker van zijn dat er iets fout zit in de mortel .

Ik heb het ook gehad met eurocol . Wat normaal een uitstekend product is maar een snel op zondag bij de gamma wat gekocht en waren 3 maanden oud .
Heb alles opnieuw kunnen doen .
Ik heb een pak andere lijm gehaald. Eurocol 705. Bij de bouwmarkt vandaan want ik heb niet veel tijd/geduld en woon nogal afgelegen en heb geen goede speciaalzaak in de buurt. Ik heb een klodder lijm om te testen aangemaakt. Gewoon op een stukje alu-folie zodat het sneller hard wordt dan onder een tegel. Het gaat hierbij alleen om de flexibiliteit te vergelijken met de lijm van Weber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Verwijderd

Heb je dit al gelezen ? https://www.impermo.be/te...ATIEPARKET%20-%20NL16.pdf

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dubbele verlijming was achteraf beter geweest inderdaad, maar ik weet op dit moment niet 100% of mijn vloer nu goed genoeg verlijmt is.

Ik denk dat ik de gok ga nemen en de tegels die los lagen opnieuw vastmaak en de tegels die ik nog moet plaatsen aan twee zijden verlijm. Ik heb zo’n tweederde van de kamer betegeld.

Ik kan niet langer wachten of dingen uitproberen omdat ik nog veel meer zaken aan moet pakken hier voordat de vorst toeslaat.

Dat de tegels enigzins krom zijn had ik inmiddels ook al door al valt het nog wel mee moet ik zeggen.
Ik heb een overlapping van een vijfde deel (18cm) toegepast dus dat moet voldoende zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Voor de elasticiteit zit er dispersie in de lijm of wordt er bij het mixen aan toegevoegd, zie weblink onder.
Dat het cement deel nog goed is kun je wrs wel voelen, maar die dispersie deeltjes hebben meestal een deeltjesgrootte van 100-300 nanometer, das erg klein....
Van deze lijmen wett ik net te weinig af hoe ze dan even heel praktisch testen of de dispersie in de lijm nog goed is,dus een goede hechting garandeert.... maar ik kan me goed voorstellen dat na 17 maanden het niet goed kan zijn. Je weet immers nooit de bewaargeschiedenis en de 24 maanden stabiliteit geldt alleen voor gecontroleerde condities.. tja laat je dat nu net niet meer na kunnen gaan... (ik ook niet...)

Als ik zelf lijm koop... dan koop ik alleen verse lijm, hooguit een paar maanden oud en ik kijk niet op een paar euro... het werk is veel teveel of het resultaat valt tegen, als er iets mis gaat en je kunt zo lastig controleren of het nu aan de lijm lag....

Yep.. 2-zijdig lijmen blijft het beste: beiden oppervlakken zijn dan in principe goed voorbenat met de lijm en het in elkaar drukken van de 2 lijmvlakken is zelden een probleem als je de zogenaamde Open Tijd niet overschrijdt.. .dus gewoon netjes/rustig doorwerken.

http://www.mapei.com/docs...-nl.pdf?sfvrsn=9db6980e_0

http://www.mapei.com/publ...cts/701_planicrete_gb.pdf

Die dispersies zijn dus vaak.... zgn polystyreen/polybutadieen polymeren (harsen). De balans tussen het hard polystyreen (ook wel bekend als piepschuim, maar hier in een andere vorm...) en polybutadieen (kunstmatige rubber) bepaalt de elasticiteit, de mate van het rubberkarakter (de "low glass transition temperature" van hier beneden)
A highly stable water dispersion of a special synthetic elastomer resistant to alkaline saponification, characterised by its low glass transition temperature. This special SBR (styrene-butadiene
rubber) based elastomer also has a special property which makes it stable after ageing. The polymer
chains forming this elastomer are characterised by a tight weave of chemical binders which connect them
together. This important characteristic enables the polymer chains to take up a parallel conformation when
they are deformed, thus giving the elastomer a high level of elasticity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Productiedatum van mei 2017 lijkt me niks mis mee.@route99 waar zie jij dat het 17mnd oud is ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Ik zat even op een ander forum. Vermoed dat daar "de datum mix fout" zat...
Het was dus inderdaad:
Productiedatum is mei 2017
Dat zou geen probleem mogen zijn, maar een paar maanden ipv 5 maanden heeft wel mijn voorkeur..
Excusez moi... voor de vergissing...

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 07-10-2017 15:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robino007
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08-09 16:52
Als je de tegels er uit blijft halen hechten ze niet nee :*) Bij ons was de vloer na 3 dagen volledig gehecht. Geen idee wat ze gebruikt hebben, was uitbesteed werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Je voelt echt wel verschil in mate van hechting. Bijv eenzijdig versus 2-zijdig lijmen. Als je ze na een korte tijd (15 min - paar uur )er al weer uithaalt voel je een enorm groot verschil....
Maar wat bedoel je verder inhoudelijk met jouw opmerking? Kan aan mij liggen hoor.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vak werk laat je over aan de vakman 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MNhuis
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-03-2022
Droogtijd van vloerlijm bedraagt ongeveer 30 dagen voor volledige uitharding.
Mocht je vloerverwarming hebben dan mag je deze ook niet eerder aanzetten.

[ Voor 72% gewijzigd door MNhuis op 08-10-2017 00:27 . Reden: Spelfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MNhuis schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 00:08:
Droogtijd van vloerlijm bedraagt ongeveer 30 dagen voor volledige uitharding.
Mocht je vloerverwarming hebben dan mag je deze ook niet eerder aanzetten.
En dan met 1 graden per week omhoog zetten.
En.eerlijk je hebt een hele slecht tijd gekozen voor de vloer ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Meet dan iig de vloertemperatuur nu... zet hem dus wel aan en laat hem dan iig niet verder zakken met het kouder worden buiten....dat scheelt iets...
Als jouw regelsysteem de temperatuur (te) grof regelt, de zgn T-ramp dus van het water door het systeem, (als je dat weet...) zou ik erg voorzichtig zijn en een paar graden eronder gaan zitten als eerste set point.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lonkhuijzen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:41

lonkhuijzen

100% ADH

Heb precies hetzelfde gehad met net de hal en de wc beneden. Alles los moeten halen, ook de niet holle tegels. Deze kon ik ook zo loswippen. De lijm kon ik ook met het grootste gemak van de vloer loskrabben. Leek wel bijna compacte aarde ipv uitgeharde lijm.

De hal was een oude open zak lijm van twee maanden geleden en de wc was een nieuwe zak. Speciaal gelet op de productiedatum.

Dubbel verlijmen met een nieuwe zak zorgde wel voor een goede verlijming en na een kleine 24 uur klonk de lijm niet meer hol.

5,85kWp 15x Sunpower Max3 390Wp OZO | live PV output | LabelA@‘78

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Mijn buurman had een verkeerde voegspecie gebruikt voor zijn tegelvloer...
Dat werd pas goed zichtbaar toen het al aardig uitgehard was... ze hebben een week met z;'n 2-en met een speciale beitel de voegen er staan te timmeren.... de kids hadden een slechte week aan hun ouders...

Maw, idd beter ten halve gekeerd dan ten hele verdwaald... ook al kost het extra energie....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flip75
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-08 21:21
Ik zou toch wel voor vloer er helemaal uithalen kiezen. Laat er iets op vallen en je hebt grote kans op kapotte tegel.
Koop een goede flexibele tegellijm.
Zorg voor een lange waterpas.
Ik zou altijd dubbel zetten, daar zelf ook voor gekozen.
Goed aanduwen of aankloppen met een rubberen hamer.
Is even balen dat je opnieuw begint, maar resultaat zal dan ook beter zijn.

IMHo: altijd dubbel verlijmen, lijm mag best iets dunner zijn, dan werkt het ook makkelijker.

[ Voor 3% gewijzigd door flip75 op 08-10-2017 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MNhuis
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-03-2022
Dubbel verlijmen is inderdaad beter. Maar het is niet altijd nodig.
Voor vloeren kan je het best een lijmkam gebruiken met halve manen of een lijmkam van minimaal 10mm. Eerst smeer je de lijm in met de vlakke kant en daarmee kan je de lijmlaag goed uitvlakken. Eenmaal uitgevlakt dan draai je de spaan om en trek je in een hoek van 45 graden de kammen erin.
Laat dit even opstijven. Druk vervolgens de tegels erin met een schuivende beweging.

Voor het mooiste resultaat gebruik dan ook een niveleersysteem met wiggen deze zijn vaak wat steviger, hiermee kan je een vloer er strak in leggen.
Pagina: 1