Slimme meter uitschakelen: wat houdt dat precies in?

Pagina: 1
Acties:
  • 23.429 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• somejan
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:35
Ik lees op verschillende plekken dat als je niet zo'n fan bent van dat het energiebedrijf (of hackers) je energieverbruik per seconde kunnen uitlezen, je kan kiezen voor een digitale domme meter of om de communicatiemodule van de slimme meter uit te schakelen. Weet er iemand wat dat uitschakelen precies inhoudt? Met name, gaat het hier om iets softwarematigs wat ze misschien ook wel weer op afstand kunnen inschakelen, of kan dat in- en uitschakelen van de communicatie alleen ter plekke door een monteur gedaan worden? En wat doen ze precies als ze de communicatiemodule uitschakelen, en is het als leek te controleren of zo'n ding echt is uitgeschakeld?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Zover ik heb begrepen:

In- en uitschakelen gebeurt op afstand.
Je meter stuurt dan geen meterstanden meer door maar wel andere statusrapporten over het apparaat zelf. Dus communicatiemodule blijft aan, alleen de meterstanden worden niet verstuurd.
Nee, het is zelf niet te controleren of deze wel/niet is uitgeschakeld.

en verder : https://www.beslist.nl/pr...4127/c/type_folie~6380571 :+

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:53
pfff, er wordt niks in of uitgeschakeld. De standen worden alleen niet meer door de netbeheerder doorgestuurd naar de energiebedrijven. Vandaar ook de term administratief uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• somejan
@Breezers Tja, aluminiumfolie zie ik ook wel vaker als suggestie, maar als ik dat om mijn telefoon wikkel kan ik mn telefoon vervolgens nog steeds vrolijk pingen. Dus er is vast nog iets met diktes van de faraday kooi of golflengtes of zo aan de hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Het is een verwarrende term, en hij wordt ook zeker niet overal (ook niet door de netbeheerder) goed uitgelegd:

Een slimme meter zijn communicatie staat nooit uit, en blijft hij gegevens naar de netbeheerder verzenden. Standaard is dit (in ieder geval) elke 2 maanden de meterstand, naast technische gegevens en kloksynchronisatie.
Administratief uit betekend dat deze gegevens in principe niet worden opgeslagen door de netbeheerder, en ook niet worden doorgegeven aan de energieleverancier.

Het is dus 'uit' aan de kant van de database. De gegevens komen echter theoretisch wel binnen bij de servers* De communicatie van een slimme meter is in principe niet uit te zetten.

Bij de nieuwere meters is het zo dat administratief uit ook bij de meter bekend is (en op het display wordt aangegeven). Het kan dan theoretisch zo zijn dat in dat geval de meter ook daadwerkelijk geen standen met de rest van de data meestuurt. Hier heb ik alleen nog geen bevestiging van gevonden.

[ Voor 33% gewijzigd door EddoH op 06-10-2017 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:23
Je energieverbruik wordt niet per seconden uitgelezen. Als je een mandaat afgeeft dan wordt de elektra 1 x per kwartier en het gas 1 x per uur uitgelezen. Geef je geen mandaat, dan wordt zowel elektra als gas 1 x per 2 maanden (dus 6 x per jaar) uitgelezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-04 14:07

Shunt

Boe

somejan schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 15:25:
@Breezers Tja, aluminiumfolie zie ik ook wel vaker als suggestie, maar als ik dat om mijn telefoon wikkel kan ik mn telefoon vervolgens nog steeds vrolijk pingen. Dus er is vast nog iets met diktes van de faraday kooi of golflengtes of zo aan de hand.
Het aluminiumfolie is meer voor om er een hoedje van te maken in deze situatie gok ikzo. :+

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• somejan
Jammer dat het 'uitschakelen' alleen administratief is. Misschien toch maar een domme meter dan. Ik zou alleen als het ff kan wel die lokale datapoort op de meter willen hebben. Dat alufolie zou ik nog wel kunnen overwegen :+, je bent een tweaker of je bent het niet. Maar dan nog blijft er een gat aan de achterkant waar die meter op het bord geschroefd zit, en ik kan niet controleren of de meter daadwerkelijk geen signaal meer heeft of dat er toch een te groot lek in de faradaykooi zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

somejan schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 16:10:
Jammer dat het 'uitschakelen' alleen administratief is. Misschien toch maar een domme meter dan. Ik zou alleen als het ff kan wel die lokale datapoort op de meter willen hebben. Dat alufolie zou ik nog wel kunnen overwegen :+, je bent een tweaker of je bent het niet. Maar dan nog blijft er een gat aan de achterkant waar die meter op het bord geschroefd zit, en ik kan niet controleren of de meter daadwerkelijk geen signaal meer heeft of dat er toch een te groot lek in de faradaykooi zit.
Op het moment dat de meter geen (technische) gegevens meer naar de servers stuurt komt de netbeheerder controleren wat er met de meter aan de hand is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:50

Barrycade

Through the...

En dan je gebruik stats realtime naar een dropbox uploaden?
Of je NAS die aan internet hangt met een open poort?
Je bent tenslotte een Tweaker. ;)

Maar hackers kunnen dus alsnog de boel in (als ze het zouden willen) je energiebedrijf krijgt in ieder geval 1x per jaar een raming van je energiegebruik. Maar hé leef je uit met alufolie :)

/me Snapt hele heisa over "hackers" die "slimme" stroommeters willen hacken niet zo terwijl mensen hun hele huis met Chinaware ondertussen aan internet hebben hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Barrycade schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 16:20:

Maar hackers kunnen dus alsnog de boel in (als ze het zouden willen) je energiebedrijf krijgt in ieder geval 1x per jaar een raming van je energiegebruik. Maar hé leef je uit met alufolie :)

/me Snapt hele heisa over "hackers" die "slimme" stroommeters willen hacken niet zo terwijl mensen hun hele huis met Chinaware ondertussen aan internet hebben hangen.
With ^^

Ladingen Tweakers hier die met zelfbouw NASjes, RPi's en weetikveel een halfbakken domotica systeem bouwen en hun verpruik met Python scriptjes die ze zelf niet snappen van de p1 poort binnenhalen en via plain HTTP naar Enelogic of aanverwante systemen pompen. En dan vervolgens bang zijn voor hackers die hun slimme meter hacken :P

[ Voor 6% gewijzigd door EddoH op 06-10-2017 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firedragon
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-04 15:58
Je kan altijd nog de hele meterkast bekleden met lood ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• somejan
Barrycade schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 16:20:

Tja, als je iedereen over één kam wil scheren moet je dat vooral doen. Die mensen die liever geen slimme meter willen zullen ook niet zo snel hun huis vol hangen met chinaware lijkt me. In ieder geval komt dat er bij mij nog niet in. En mocht dat wel ooit gebeuren dan op een apart wifi vanwaar het niet bij de rest van mijn huis kan komen.

Maar eerlijk gezegd is mijn probleem eerder de privacy dan de hackers. Die meter kan nu misschien maar maximaal 1x per kwartier de stroom doorgeven, maar dat is ongetwijfeld met een firmware update aan te passen. En aan gedetailleerde energiegebruiksgegevens valt vast in de toekomst een hele hoop te profileren. Dat wil ik graag voorkomen, liever dan genezen.
EddoH schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 16:20:
[...]

Op het moment dat de meter geen (technische) gegevens meer naar de servers stuurt komt de netbeheerder controleren wat er met de meter aan de hand is.
Tja, dan komt er een keer een monteur langs en dan doet ie het plotseling weer, en de monteur kan niks vinden. En de volgende dag doet de verbinding het niet meer. Da's het risico van draadloos, je weet nooit wat de verbindingskwaliteit zal zijn. O-)
Firedragon schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 16:44:
Je kan altijd nog de hele meterkast bekleden met lood ;)
Lood is ook elektrisch geleidend, dus dat werkt ongetwijfeld ook als kooi van faraday. Maar dan blijft het punt hoe ik de achterkant van die meterkast afscherm. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

somejan schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 21:28:
[...]

Tja, als je iedereen over één kam wil scheren moet je dat vooral doen. Die mensen die liever geen slimme meter willen zullen ook niet zo snel hun huis vol hangen met chinaware lijkt me. In ieder geval komt dat er bij mij nog niet in. En mocht dat wel ooit gebeuren dan op een apart wifi vanwaar het niet bij de rest van mijn huis kan komen.
Daar heb je gelijk in hoor. Het was niet mijn bedoeling iedereen over 1 kam te scheren. Het is meer dat ik hier vaak tweakers hun zorgen over de veiligheid van de slimme meter in twijfel zie trekken ( in grondslag een gezond reactie overigens), maar dan in andere topics hun ferraris of domme digitale meters op een 'houtje touwtje' manier uitlezen en op allerhande servers data laten opslaan.

Het is je goed recht om na te denken en afwegingen te maken over privacy. In jouw geval zou ik dan gewoon een domme digitale meter laten plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• somejan
EddoH schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 21:46:

Het is je goed recht om na te denken en afwegingen te maken over privacy. In jouw geval zou ik dan gewoon een domme digitale meter laten plaatsen.
Zoals het er nu uit ziet wordt het idd een domme meter. Maar P1 uitleespoort daarop had ik wel leuk gevonden (die data komt dan natuurlijk niet op een server/internet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

somejan schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 21:50:
[...]

Zoals het er nu uit ziet wordt het idd een domme meter. Maar P1 uitleespoort daarop had ik wel leuk gevonden (die data komt dan natuurlijk niet op een server/internet).
De wetgeving op gebruik van de vergaarde gegevens is vrij strict. De ACM en CPB houden toezicht. Voor een skeptisch ingesteld persoon is dit wellicht niet genoeg. Persoonlijk vind ik de P1 poort fijn. Echter kun je met andere middelen hetzelfde bereiken. Je zult dan wel iets meer moeten investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:33
EddoH schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 16:20:
[...]

Dat had ik ook al bedacht, stel ik bekleed mijn meterkast met plaklood aan de binnenkant, dan zouden er geen gegevens meer bij de netbeheerder komen als dat daadwerkelijkheid de straling tegenhoudt.
Komen ze kijken, dan zien ze mijn beklede meterkast. Mogen ze volgens mij niets van zeggen, er zijn geen regels dat de binnenkast van een meterkast van hout moet zijn.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

somejan schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 21:50:
[...]

Gelukkig hebben domme digitale meters een knipperende led waar je wel het een en ander mee kan doen :)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-04 14:07

Shunt

Boe

No Hands schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 16:17:
[...]

Dat had ik ook al bedacht, stel ik bekleed mijn meterkast met plaklood aan de binnenkant, dan zouden er geen gegevens meer bij de netbeheerder komen als dat daadwerkelijkheid de straling tegenhoudt.
Komen ze kijken, dan zien ze mijn beklede meterkast. Mogen ze volgens mij niets van zeggen, er zijn geen regels dat de binnenkast van een meterkast van hout moet zijn.
Er zal vast iets in de voorwaarden staan dat lekker generiek zegt dat je niets mag doen dat opzettelijk de werking van de meter hindert. (denk aan sabotage / fraude.) en daar kunnen ze dit waarschijnlijk ook mooi onder schuiven.

Maar tough luck heel de wereld gaat naar connected 24/7. De keuze gaat uit eindelijk worden hutje op de heide of lekker mee doen en stemmen op de partijen die aandacht besteden aan het aanscherpen van regels ontremd persoonsgegevens vergaard via dit soort praktijken.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

[...]

Je weet dat lood kankerverwekkend is?

Maar je kan vragen om een digitale meter zonder communicatie. Een zogenaamde domme digitale meter.

Maar TS welk deel van je privacy wil dan afschermen? Dat de zon schijnt op je dak (als je PV hebt liggen) of wanneer je een wasje draait?

Dat is op huis niveau toch totaal niet interessant voor de netwerkbeheerder? Dat meten ze al/houden ze bij op wijkniveau.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09-2024
Barrycade schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 21:27:
[...]

........

Maar TS welk deel van je privacy wil dan afschermen? Dat de zon schijnt op je dak (als je PV hebt liggen) of wanneer je een wasje draait?

Dat is op huis niveau toch totaal niet interessant voor de netwerkbeheerder? Dat meten ze al/houden ze bij op wijkniveau.
Als dat zo is, waarom moeten we dan massaal aan de slimme meter? Onze betrouwbare overheid wil in eerste instantie het weigeren hiervan strafbaar maken. Er is dus een zeker belang, de vraag is alleen: voor wie?

[ Voor 10% gewijzigd door drielp op 07-10-2017 23:48 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

drielp schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 23:47:
[...]

Als dat zo is, waarom moeten we dan massaal aan de slimme meter? Onze betrouwbare overheid wil in eerste instantie het weigeren hiervan strafbaar maken. Er is dus een zeker belang, de vraag is alleen: voor wie?
Zoals altijd, voorop lopen in de EU.(en daarna pas erover nadenken)
Kosten besparing voor de netbeheerder i.v.m. meteropnemers.
Variabele tarieven en kortere nota periodes.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Ik heb collega's in de US die al jaren een "slimme meter" in hun huis hebben. Gekoppeld aan hun airco/verwarming.

Ze hebben variabele tarieven. Dus is het heet en staan de airco's aan betaal je een hogere prijs. Omgekeerd ook waar; dus in de nacht periode is het goedkoper dus zetten ze de airco hoger.

Maar ze hebben ook momenten dat de airco / verwarming afgesloten kan worden in geval van overbelasting van het netwerk.

Dit is voor hun heel normaal. De slimme meters in de EU zijn in eerste instantie tbv bewustwording van de consument en ten 2e om te kunnen factureren wat er gebruikt is. Dus kortere factuur periodes. Hoewel dat laatste waarschijnlijk helemaal niet interessant is voor de consument als de leverancier. Want veel betalen in de winter en weinig in de zomer heeft hoop gedoe voor iedereen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Mijn grootste probleem met het digitaal doorsturen van meterstanden is het vage netwerk wat daarvoor ingericht is.

Als je namelijk denkt dat je meterstanden alléén bij de netwerkbeheerder bekend zijn en vervolgens alléén naar je eigen leverancier doorgestuurd wordt, dan heb je het mis.

Ik weet de naam nu allemaal niet meer uit m'n hoofd (heb het t.t.v. weigeren van een slimme meter allemaal opgezocht, alweer tijdje terug), maar voor dat delen van die gegevens is er een speciaal bedrijf in het leven geroepen centrale server per netbeheerder die daar allemaal voor zorgt. En er zijn nog vele andere wegen die jouw standen kunnen belopen via dat bedrijf dan alleen maar tussen netwerkbeheerder en die éne leverancier. Denk aan de "onafhankelijke aanbieders van apps" (zie energieverbruiksmanagers.nl) die allemaal toegang kunnen krijgen tot jouw gegevens.

En vooral die vaagheid van de deel-constructie heeft mij er voor doen kiezen om gewoon mijn vertrouwde ferrarismeter te houden. Als mij nou 100 % duidelijk was wie en wat er met mijn gegevens mag en kan doen en als dat nou 100 % transparant zou zijn, zou ik er al heel anders instaan.

Dat delen van je meterstanden gaat via de P4-poort:

Afbeeldingslocatie: https://image.slidesharecdn.com/presentatiepstbvngisite-111019065239-phpapp01/95/presentatie-p-stbvngisite-6-728.jpg?cb=1319007191

Als dat lek raakt of als daar misbruik van gemaakt wordt (door bijv. een lek in zo'n ODA [app-leverancier]), dan kún je slachtoffer worden misbruik.

[ Voor 20% gewijzigd door Osiris op 08-10-2017 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Osiris schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 12:51:
Ik weet de naam nu allemaal niet meer uit m'n hoofd (heb het t.t.v. weigeren van een slimme meter allemaal opgezocht, alweer tijdje terug), maar voor dat delen van die gegevens is er een speciaal bedrijf in het leven geroepen centrale server per netbeheerder die daar allemaal voor zorgt. En er zijn nog vele andere wegen die jouw standen kunnen belopen via dat bedrijf dan alleen maar tussen netwerkbeheerder en die éne leverancier. Denk aan de "onafhankelijke aanbieders van apps" (zie energieverbruiksmanagers.nl) die allemaal toegang kunnen krijgen tot jouw gegevens.

En vooral die vaagheid van de deel-constructie heeft mij er voor doen kiezen om gewoon mijn vertrouwde ferrarismeter te houden. Als mij nou 100 % duidelijk was wie en wat er met mijn gegevens mag en kan doen en als dat nou 100 % transparant zou zijn, zou ik er al heel anders instaan.

Dat delen van je meterstanden gaat via de P4-poort:

[afbeelding]

Als dat lek raakt of als daar misbruik van gemaakt wordt (door bijv. een lek in zo'n ODA [app-leverancier]), dan kún je slachtoffer worden misbruik.
Je beseft je dat je voor al die ODA partijen zelf expliciet toestemming moet geven voordat ze bij je gegevens mogen? De andere partijen mogen sowieso niets met je gegevens, maar dienen alleen om data infrastructuur te leveren aan de netbeheerder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
EddoH schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 13:36:
[...]

Je beseft je dat je voor al die ODA partijen zelf expliciet toestemming moet geven voordat ze bij je gegevens mogen? De andere partijen mogen sowieso niets met je gegevens, maar dienen alleen om data infrastructuur te leveren aan de netbeheerder.
Ja. Dat besef ik mij. In een ideale wereld zou dat inderdaad perfect werken.

Maar hoe weet de centrale server van de netwerkbeheerder die ODA's via P4 toegang geeft dat ik daadwerkelijk expliciet toestemming heb gegeven aan de ODA? Wie controleert of het niet gewoon een gehackte ODA is die zégt dat 'ie toestemming heeft?

Grappig ook trouwens dat de enige toestemming die je voor zover ik kan zien hoeft te geven een simpel vinkje aankruisen bij het aanmelden op een ODA: de "ODA verklaring".

Zie bijv. https://slimmemeterportal.nl/ bij "Inschrijven": "Ik ga akkoord met de ODA verklaring".

Als ik de ANW-gegevens van mijn buurman heb, kan ik dus gewoon een ODA toestemming geven om die slimme meter uit te gaan lezen 8)7 En die gegevens staan allemaal wel in 't telefoonboek, voor zover dat no bestaat :')

Check ook dit artikeltje van onze welbekende ICT-jurist Arnoud: https://blog.iusmentis.co...n-zien-wanneer-je-doucht/

Of deze van eigen bodem: nieuws: Netbeheerders staan tijdelijk geen opvragingen van data slimme meters...

Grappig detail: "Portals checken veelal alleen op naam, adres en ean-code van de gas- en elektriciteitsmeter. Die ean-codes zijn online makkelijk te achterhalen."

Als je naar die slimmemeterportal.nl gaat, dan hoef je alleen postcode, huisnummer en evt. toevoeging in te voeren. De EAN-code wordt vervolgens er automagisch bijgezocht. Hoef je dus ook niets voor te doen.

Uit de "Gedragscode verwerking door overige dienstaanbieders":
4.1.2 De verificatie op de identiteit van de Kleinverbruiker vindt plaats door middel van minimaal
één van de onderstaande methoden:
  1. Een natte handtekening of elektronische handtekening
  2. Fysieke brief met verificatiecode op leveringsadres van de klant
  3. Bevestiging code op meter door klant (metercode), indien gefaciliteerd door de
    Netbeheerder
  4. Bevestiging meternummer, zoals opgehaald door de ODA middels de P4 poort, door de
    klant
Er is op dit moment niet één enkele methode beschikbaar die door alle betreffende
marktpartijen als toereikend wordt geacht, waardoor deze verschillende methoden
worden gebruikt. Binnen de sector wordt gewerkt aan een oplossing om de authenticatie
van de Kleinverbruiker ten behoeve van de Ondubbelzinnige Toestemming voor het
verstrekken van Persoonlijke Meetgegevens te verbeteren. Zodra hiervoor een methode
beschikbaar is, zal deze in de Gedragscode worden verwerkt.
Best een wassen neus, als je 't mij vraagt. Nog steeds niet veilig dus. Hoezo "extra maatregelen tegen identiteitsfraude" _O-

[ Voor 75% gewijzigd door Osiris op 08-10-2017 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Osiris schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 13:38:
[...]

Ja. Dat besef ik mij. In een ideale wereld zou dat inderdaad perfect werken.

Maar hoe weet de centrale server van de netwerkbeheerder die ODA's via P4 toegang geeft dat ik daadwerkelijk expliciet toestemming heb gegeven aan de ODA? Wie controleert of het niet gewoon een gehackte ODA is die zégt dat 'ie toestemming heeft?

Grappig ook trouwens dat de enige toestemming die je voor zover ik kan zien hoeft te geven een simpel vinkje aankruisen bij het aanmelden op een ODA: de "ODA verklaring".

Zie bijv. https://slimmemeterportal.nl/ bij "Inschrijven": "Ik ga akkoord met de ODA verklaring".

Als ik de ANW-gegevens van mijn buurman heb, kan ik dus gewoon een ODA toestemming geven om die slimme meter uit te gaan lezen 8)7 En die gegevens staan allemaal wel in 't telefoonboek, voor zover dat no bestaat :')

Check ook dit artikeltje van onze welbekende ICT-jurist Arnoud: https://blog.iusmentis.co...n-zien-wanneer-je-doucht/

Of deze van eigen bodem: nieuws: Netbeheerders staan tijdelijk geen opvragingen van data slimme meters...

Grappig detail: "Portals checken veelal alleen op naam, adres en ean-code van de gas- en elektriciteitsmeter. Die ean-codes zijn online makkelijk te achterhalen."

Als je naar die slimmemeterportal.nl gaat, dan hoef je alleen postcode, huisnummer en evt. toevoeging in te voeren. De EAN-code wordt vervolgens er automagisch bijgezocht. Hoef je dus ook niets voor te doen.
Aah op die manier bedoel je. Ik weet niet precies of de ODA eerst de machtiging doorgeeft aan de netbeheerder of dat de data sowieso op te vragen is. Dat laatste lijkt mij inderdaad onwenselijk. Niet wegnemende dat een ODA zich gewoon aan de wet te houden heeft, zoals een telecom provider ook niet al jouw gesprekken mag afluisteren. Een hack veranderd de zaak, maar dat is in heel onze digitale wereld zo. Ook daar heeft de ODA en netbeheerder een verplichting danwel verantwoordelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
EddoH schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 14:05:
[...]

Aah op die manier bedoel je. Ik weet niet precies of de ODA eerst de machtiging doorgeeft aan de netbeheerder of dat de data sowieso op te vragen is. Dat laatste lijkt mij inderdaad onwenselijk. Niet wegnemende dat een ODA zich gewoon aan de wet te houden heeft, zoals een telecom provider ook niet al jouw gesprekken mag afluisteren. Een hack veranderd de zaak, maar dat is in heel onze digitale wereld zo. Ook daar heeft de ODA en netbeheerder een verplichting danwel verantwoordelijkheid.
't Stomme is: een hack is niet eens noodzakelijk.

Iedere malloot kan namens iemand anders zich aanmelden bij een ODA. Een "elektronische handtekening" is vooralsnog afdoende volgens de gedragscode voor ODA's. Zie edit in m'n post hierboven :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:33

Yucon

*broem*

Osiris schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 12:51:
Als mij nou 100 % duidelijk was wie en wat er met mijn gegevens mag en kan doen en als dat nou 100 % transparant zou zijn, zou ik er al heel anders instaan.
Helemaal mee eens. De callcenter dame van enexis bleef maar met droge ogen beweren dat het wisselen van m'n domme digitale meter door een slimme administratief uitgeschakelde meter wat betreft doorsturen hetzelfde zou zijn. Dus waarom zou ik dan de ombouw weigeren?

Ze vond het flauw dat ik vroeg waarom het dan wel nodig zou zijn dit om te bouwen als het toch hetzelfde zou zijn :+

oude meter was niet afgekeurd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• somejan
Barrycade schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 21:27:

Zo'n slimme meter bestaat grofweg uit een meter die (fysiek) waarschijnlijk elke seconde of nog nauwkeuriger het stroomgebruik meet, en een computertje er aan. En het zou me niets verbazen als er ook nog iets in zit om reactieve stroom en harmonischen te meten (handig om netwerkverstoringen te diagnosticeren). Kwa wetgeving e.d. is het nu allemaal wel aardig geregeld, want de netwerkbeheerder mag de boel maar elke paar maanden oid uitlezen. Maar met de juiste firmware kan je een heel gedetailleerd profiel maken van wanneer wie welk apparaat aan heeft staan, en daar valt met een beetje machine learning ongetwijfeld een hele hoop informatie over iemand uit af te leiden. Bijvoorbeeld op basis van alleen stroomgebruik is al te bepalen welk tv programma er aan staat (vanwege de helderheid van het scherm), en met dergelijke gegevens kan je de gemoedstoestand van iemand bepalen. Dat is nu nog voor een deel science fiction maar dat soort software gaat wel komen.

De vraag is dan wanneer de wetgeving zo wordt aangepast dat iemand dat soort informatie mag bekijken, danwel wanneer die meters gehackt worden en er een trojan op gezet wordt. Beiden zijn nog niet zo heel waarschijnlijk (behalve als je doelwit van een geheime dienst bent, reken maar dat de NSA dit soort gegevens al uitleest). Maar zo'n meter hangt er waarschijnlijk nog wel 40 jaar, en wie weet wat er in die tijd allemaal gaat gebeuren.

En ik weet nog niet hoeveel vertrouwen ik in de beveiliging van die meters moet hebben. De meeste niet-ICT bedrijven trekken geen geld uit voor een goede beveiliging totdat de boel flink gehackt wordt. Nu zal dat met die meters nog wel een beetje mee vallen aangezien de netwerkbeheerders ook hun eigen netwerk op het spel hebben staan, maar ik wacht toch eerst liever een paar jaar af op dit gebied. Aangezien die meter mij maar een zeer minimaal voordeel geeft, better safe dan sorry.
EddoH schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 13:36:
[...]

Je beseft je dat je voor al die ODA partijen zelf expliciet toestemming moet geven voordat ze bij je gegevens mogen?
Je moet eerst toestemming geven aan de netwerkbeheerder, maar bij Liander kan je die toestemming alvast niet via hun weer intrekken, dat moet je via die app maker doen. Net zoals je vroeger dure betaalde sms diensten waar je je per ongeluk voor opgegeven had maar die wel van je telefoonrekening betaald worden bij die sms dienst moest zien uit te schakelen, daar had je telefoonprovider niets mee te maken:
Uitlezen voor uw apps
Standaard leest Liander uw meter 6 keer per jaar uit. U kunt uw energieleverancier of een app toestemming geven om uw meterstanden vaker dan 6 keer per jaar op te vragen. Hierdoor kunt u besparen met uw slimme meter via een app of portal. Heeft u dit gedaan en wilt u het daarna toch terug brengen naar de standaard 6 keer. Dan regelt u dat met die andere partij. Liander kan dat niet voor u regelen.
Zal na een paar schandaaltjes ook wel weer aangepast worden, maar toch.
[...]

Ff voor de duidelijkheid, lood is goed in het afschermen van ioniserende (radioactieve) straling. Om radiogolven tegen te houden moet je een kooi van faraday maken, dus zorgen dat er een elektrisch geleidende schil om de meter heen zit. Dat kan als je dat graag wilt van lood, maar ik zou toch koper of aluminium of ijzer of zo kiezen. En er mogen geen gaten in zitten die van dezelfde grootte zijn als de golflengte die je wilt tegenhouden. Wil ik best proberen, maar ik ben er nog niet achter hoe ik de achterkant van mijn meterkast op die manier afgesloten krijg.
[...]

Ten eerste variabele energieprijzen. Wordt met al die zonnepanelen/windstroom steeds belangrijker. Zo kan je zorgen dat mensen de stroom gaan gebruiken als het er is en niet als het er niet is. Dit vind ik op zich heel positief, maar doe mij dan maar een open, gesigneerd maar niet versleuteld, protocol dat mijn toekomstige autolader kan lezen i.p.v. een meter die ook gegevens terug stuurt.

Verder was er de verwachting dat mensen meer inzicht geven in hun stroomgebruik een besparing van zo'n 3.5% gemiddeld geeft, alleen dat komt nog niet zo uit. En natuurlijk de stabiliteit van het netwerk beter monitoren, en gerelateerd meer controle over wat er allemaal op het netwerk gebeurt. Dus al met al kan ik me in de doelen van het slim bemeteren best vinden (behalve die controle dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:33

Yucon

*broem*

somejan schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 14:35:
[...]

Verder was er de verwachting dat mensen meer inzicht geven in hun stroomgebruik een besparing van zo'n 3.5% gemiddeld geeft, alleen dat komt nog niet zo uit.
Dat wordt vaak als argument gebruikt, alleen is het natuurlijk niet nodig om de gegevens daarvoor door te sturen. Je kunt het best gedetailleerd meten en binnenshuis houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

somejan schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 14:35:
[...]

Dat kan als je dat graag wilt van lood, maar ik zou toch koper of aluminium of ijzer of zo kiezen. En er mogen geen gaten in zitten die van dezelfde grootte zijn als de golflengte die je wilt tegenhouden.
1/10e lambda zelfs ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:25

Videopac

Rommelt wat aan.

[...]

Men dacht dat door het geven van inzicht in hun verbruik mensen minder energie zouden gaan verbruiken. Waarschijnlijk zijn ze dit gaan geloven doordat de lobby van de slimme-meter-industrie. Men wilde hier ook wel aan omdat ze dan minder echte maatregelen hoefde te nemen om de CO2 emissies te verlagen.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Overigens vind ik het grootste probleem van “slimme” meters het onnauwkeurige meten van in ieder geval een aantal types en het gebrek aan transparatie.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Maar met de juiste firmware kan je een heel gedetailleerd profiel maken van wanneer wie welk apparaat aan heeft staan, en daar valt met een beetje machine learning ongetwijfeld een hele hoop informatie over iemand uit af te leiden. Bijvoorbeeld op basis van alleen stroomgebruik is al te bepalen welk tv programma er aan staat (vanwege de helderheid van het scherm), en met dergelijke gegevens kan je de gemoedstoestand van iemand bepalen. Dat is nu nog voor een deel science fiction maar dat soort software gaat wel komen.

De vraag is dan wanneer de wetgeving zo wordt aangepast dat iemand dat soort informatie mag bekijken, danwel wanneer die meters gehackt worden en er een trojan op gezet wordt.
rrrright. :/

En dat apparaat dan waarop je dit getyped heb en de bijbehorende tekst die je nu online hebt geslingerd is wel 100% privacy proof?

Dat je liever niet zo'n meter wil. Kan ik me nog voorstellen.

Maar je meterkast ombouwen naar een kooi van Faraday omdat je niet wil dat je stroommeter aan de NSA door kan geven dat je de herhaling van de Bereboot aan het kijken bent en dat je dus in een trip down memory lane zit gaat me redelijk wat stapjes te ver op de Schaal van Paranoia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Punt is natuurlijk ook dat we van computers weten dat je ze continu moet patchen en updaten.
Slimme meters (en dat geldt ook voor andere IoT-achtige apparaten) zijn computers die 25 jaar of meer mee moeten gaan en waar de leverancier na een paar jaar (als je geluk hebt) weinig updates meer zal uitbrengen.

Je gaat ook niet met een Windows 3.11-computer het internet op, iedereen snapt dat dat niet meer veilig is, denk je echt dat slimme meters zo lang voorzien worden van security updates?
Of moeten we elke 10 jaar nieuwe slimme meters plaatsen bij iedereen?

(interessante vraag die ineens opkomt: gebruikt de slimme meter nu alleen GPRS, of zitten er ook al 4G-modems in? GPRS gaat wellicht ook geen 10 jaar meer mee...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

ocaj schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 10:02:
Punt is natuurlijk ook dat we van computers weten dat je ze continu moet patchen en updaten.
Slimme meters (en dat geldt ook voor andere IoT-achtige apparaten) zijn computers die 25 jaar of meer mee moeten gaan en waar de leverancier na een paar jaar (als je geluk hebt) weinig updates meer zal uitbrengen.

Je gaat ook niet met een Windows 3.11-computer het internet op, iedereen snapt dat dat niet meer veilig is, denk je echt dat slimme meters zo lang voorzien worden van security updates?
Of moeten we elke 10 jaar nieuwe slimme meters plaatsen bij iedereen?

(interessante vraag die ineens opkomt: gebruikt de slimme meter nu alleen GPRS, of zitten er ook al 4G-modems in? GPRS gaat wellicht ook geen 10 jaar meer mee...)
Dit. Ik sluit in principe alleen spul aan waarvan met enige zekerheid verwacht kan worden dat het gedurende de levensduur bijgehouden wordt door de fabrikant. Toen ik se brief kreeg met de mededeling dat men een slimme meter bij mij ging installeren was dat ook mijn vraag: hoe hebben jullie geborgd dat dat ding gedurende zijn levensduur (10 - 25 jaar?) up-to-date gehouden wordt, qua veiligheid? Daar kon men mij geen antwoord op geven => geen slimme meter hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuckson809
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-01-2024
Shunt schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 15:32:
[...]

Het aluminiumfolie is meer voor om er een hoedje van te maken in deze situatie gok ikzo. :+
Tsja, Hiervoor schop ik toch ff een ruim 6 jaar oud draadje.
Iedereen zou inmiddels moeten weten dat áls onze overheid beloften kan verbreken, ze dat altijd zal doen, tenzij de belofte houden interessanter is.

https://www.geenstijl.nl/...tten-en-de-groene-leugens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:48

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Tuckson809 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 20:33:
[...]

Tsja, Hiervoor schop ik toch ff een ruim 6 jaar oud draadje.
doe maar niet

Wise enough to play the fool

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.