Vraag

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:07

Theo

moederbord

Topicstarter
Tldr:
I zoek een nieuwe telefoon en heb nog nooit een smartphone gehad of gebruikt.

Het hele verhaal:

Zo’n vijftien jaar geleden liep ik ver op de zaken vooruit; ik had toen een van de eerste smartphones. Eerst een MPX200 die op Windows Mobile2002 werkte, later z’n opvolger die op WM2003 werkte. Na een aantal jaren ben ik overgestapt naar een kleine dumb phone die ik al zo’n 7 jaar gebruik, en nu echt op begint te raken.

Ik volg het nieuws rondom telefoons al vele jaren op de voet omdat het qua techniek gewoon boeiend is om te volgen, zowel op het gebied van hardware, software, trends en de politiek eromheen. Zelf heb ik echter nooit de noodzaak gehad om een smartphone aan te schaffen omdat:
  1. Ik een telefoon van 12cm lang al groot vind. Voor huidige maatstaven is dit enorm klein en is 14-15cm al standaard.
  2. Een telefoon gewoon minimaal een week op een accu mee moet gaan.
  3. Privacy voor mij heel erg belangrijk is
  4. Ik het aanbod niet de vraag laat bepalen. Ofwel, de markt mag verzadigd zijn met smartphones, sommige mogen er al tig versleten hebben, maar de markt gaat niet voor mij bepalen dat ik iets moet kopen. Ik heb gewoon geen enkel moment waarbij ik denk dat een smartphone voordeel kan bieden.
  5. Ik niet altijd alles van iedereen wil weten. Ik hoef niet overal van op de hoogte te zijn.
Vergelijk het met een dure sportwagen; je kan er ook veel vanaf weten zonder er 1 op de stoep te hebben. Het verschil tussen de Snapdragon 835 en 821 is mij bekend, de verschillende banden die voor 4G gebruikt worden per provider kan ik zo vinden en het updatebeleid van Samsung daar ken ik de verhalen van. De voor en nadelen van Chinaphones zijn mij bekend, en de meeste ontwikkelingen kan ik benoemen.

Ik heb alleen nog nooit in een dure sportwagen gereden maar heb al jaren een Fiat Panda

Gezien de dumbphones met uitsterven bedreigd worden zal ik wellicht ook een smartphone moeten aanschaffen, alleen weet ik niet waar ik moet beginnen. Ik zoek een telefoon die:
  1. Out of the box gewoon werkt. Ik wil geen cynamogenmod installeren en wil de telefoon niet moeten rooten.
  2. De telefoon mag geen android draaien daar ik niks met Google te maken wil hebben (privacy) Whatsapp komt ook niet op mijn telefoon te staan daar er genoeg alternatieven zijn die wel privacy respecteren.
  3. De telefoon moet naar huidige maatstaven heel erg klein zijn. Ik kijk niet naar schermgrootte, ik kijk naar telefoonlengte, 12cm is voor mij ongeveer een maximum.
  4. Een telefoon zou ik (initieel??) alleen maar gebruiken voor bellen. Telegram (want privacy) en verder eigenlijk niet veel meer. Misschien offline navigatie. Ik ben/word niet iemand waarbij de telefoon met lijm aan z’n hand geplakt lijkt te zitten. Het is een stuk gereedschap, niet een stuk entertainment.
  5. Een telefoon is voor mij geen mode item, maar een gebruiksproduct welke vele jaren gebruikt wordt. Met name software updates zijn dus hierbij belangrijk. Gimmicks en dingen met een hoge pronkfactor boeien mij niet. (zoals de Edge+ schermen van Samsung)
Ik heb, sinds WM2003 geen smartphone gebruikt. Ik heb nog nooit met Android gewerkt; de enige Apple die ik geproefd heb een Jonagold en Windows lijkt op smartphonegebied hetzelfde mee te gebeuren als met BlackBerry OS gebeurd is; die sterven langzaam uit. Maar beide heb ik nooit in m’n handen gehad.

Maar nu zoek ik dus een nieuwe telefoon, en door het gebrek van aanbod van (voor mij) goede dumb phones moet ik ook maar aan de smartphone. Maar welk?

Met een zoektocht naar de ideale telefoon kwam ik van een koude kermis thuis; ik zoek iets dat niet bestaat; een kleine telefoon die Telegram kan draaien en minimaal een week zonder lader kan.

Daar ik privacy heel erg belangrijk vind ben ik bij Apple uitgekomen daar Google enkel bestaansrecht heeft door het verkopen van jouw privacy. Apple schijnt zijn updatebeleid op orde te hebben. Kijkend naar de huidige modellen dan is de Iphone SE een vreemde eend in de bijt daar deze veel kleiner is dan de overige modellen, maar wel de moderne hard en software heeft. Ik neig daarom ook te gaan voor deze telefoon in de smaak 32GB. 16GB is immers krap en 64GB is wel wat veel..
Reden om voor deze telefoon te gaan zijn privacy, updatebeleid en afmeting. Dat het een heel krachtige SOC aan boord heeft is leuk meegenomen

Aanschafkosten van een telefoon is voor mij niet belangrijk; al weiger ik 500+ euro neer te leggen voor een telefoon. Wel vind ik het enorm naar on na de aanschaf nog met kosten te maken te krijgen. (uitgezonderd abokosten bij de telcon) Periodieke kosten voor een programma/app; moeten betalen voor een programma "omdat Apple", terwijl het voor andere ecosystemen wel gratis is daar gaan bij mij de hakken in het zand.

Vragen die ik heb:
  1. Is het in mijn situatie een goede keuze om voor Apple te gaan ipv Google?
  2. Ik hoorde dat alle programma’s in de Apple Appstore betaald zijn, ook als ze bij Android en Windows gratis zijn. Klopt dit?
  3. Is de Iphone SE in mijn situatie een goede keuze?
  4. Heeft iemand enig idee hoelang de telefoon zonder lader kan in mijn geval?
  5. Zijn er telefoons die geen smartphone zijn, maar wel een messaging programma’s kunnen draaien dat geen Whatsapp is?
  6. Of zal ik gaan voor een nieuwe/andere/tweedehandse dumbphone en smartphoneloos blijven leven?
  7. Is Android in enig opzicht privacyrespecterend te krijgen?

[ Voor 6% gewijzigd door Theo op 09-10-2017 17:28 ]

7400 Wp op het dak

Alle reacties

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:42

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Theo schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 14:19:
• De telefoon mag geen android draaien dar ik niks met Google te maken wil hebben (privacy) Whatsapp komt ook niet op mijn telefoon te staan daar er genoeg alternatieven zijn die wel privacy respecteren.
Als dit een grote eis is, dan blijft alleen de Iphone over.

[ Voor 72% gewijzigd door rens-br op 09-10-2017 13:08 ]

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
  2. Ik hoorde dat alle programma’s in de Apple Appstore betaald zijn, ook als ze bij Android en Windows gratis zijn. Klopt dit?
  4. Heeft iemand enig idee hoelang de telefoon zonder lader kan in mijn geval?
  5. Zijn er telefoons die geen smartphone zijn, maar wel een messaging programma’s kunnen draaien dat geen Whatsapp is?
  6. Of zal ik gaan voor een nieuwe/andere/tweedehandse dumbphone en smartphoneloos blijven leven?
• Als je Google niet vertrouwt, kan je Apple ook niet vertrouwen. Ook Apple verzamelt gebruikersinformatie
• Weet niet waar je het gehoord hebt, maar de meeste gratis Android apps zijn ook bij Apple gratis. Uitzonderingen daar gelaten. Maar wat de ontwikkelaars met je informatie doen, wil je waarschijnlijk niet weten
• Nee, zie punt 1 en 2
• Ligt aan je gebruikt, maar 1 week is wel erg veel voor een modern smartphone. Bij licht gebruik wellicht 2 dagen hoogstens 3
• Kijk een naar de Nokia 3310, wellicht kan de 3G versie enkele apps aanbieden https://tweakers.net/nieu...e-uit-van-nokia-3310.html
• Ik geloof dat je beter bij een dumbphone kan blijven, genoeg van te vinden online

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
rens-br schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 14:28:
[...]
Als dit een grote eis is, dan blijft alleen de Iphone over.
Windows Mobile/ Windows 10 op telefoons bestaat toch ook (nog steeds)?

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Maar ehm, je hebt gewoon de Nokia 3310 2017 versie nog. Dat is een semi dumb Phone. Pas voor mijn vader aangeschaft. Of wil je perse nu echto ver naar smart.

Ps, punt 2 klopt niet. Er zijn zat gratis apps voor ios.

• rens-br
  • Laatst online: 16:42

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
In overleg met de TS is het topic weer open.

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-11 12:32
Als privacy een dingetje is, vooral ver weg blijven bij een smartphone.
Er zijn nog steeds dumb phones te koop.

Verwijderd

-

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2019 15:06 . Reden: Leeg ivm privacy ]

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Vanwege die 12 cm / combi scherm grootte gaf de pricewatch bij alleen een 5S aan ruim een jaar geleden.
product: Apple iPhone 5s
Wel: Weinig winkels/aanbod nieuw... zeker de 32 (of 64) GB versie. Een slechts....en ook nog niet zo goed beoordeeld en afhalen kan niet...
Kan ik mijn bestelling rechtstreeks bij jullie magazijn afhalen?
Helaas is het niet mogelijk om uw bestelling af te halen bij ons magazijn. Wij bieden u de service te leveren op uw bedrijfsadres / privé adres naar keuze in Nederland. Pas uw adres aan bij het eindigen van uw bestelling 'Pas leveringsadres aan'. Let hierbij op de juiste ten naam stelling van uw gekozen adres.
Of via V&A
https://tweakers.net/aanb...word=Apple+iPhone+5s+32GB

De Androids vielen destijds af: geen geschikt scherm type die ook naar de laatste versie te upgraden was.. (eis).
De mijne draait nu probleemloos op iOS 11.02.
Heb zoveel mogelijk ongewenste apps interacties uitgezet...waar het totaal niet functioneel is voor mij.

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:57
route99 schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 08:43:
Vanwege die 12 cm / combi scherm grootte gaf de pricewatch bij alleen een 5S aan ruim een jaar geleden.
product: Apple iPhone 5s
Wel: Weinig winkels/aanbod nieuw... zeker de 32 (of 64) GB versie. Een slechts....en ook nog niet zo goed
De SE is precies even groot, en heeft veel nieuwere hardware.

Ik heb overigens een SE van het werk, en die gebruik ik dus nauwelijks (alleen om af en toe mee te bellen of om mijn mail te checken). Die gaat met dit gebruik wel een dag of 5 mee.

Home Assistant configuratie

• route99

route99

Was een heel stuk duurder destijds en ik krijg hem niet van het werk.... :'(

• Daniel36
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Als privacy echt zo'n groot punt is dan is wegblijven van Google en ook Apple natuurlijk verreweg het verstandigste.
Maar hoe doe je dat dan met computers e.d.?

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Pfoe je maakt het jezelf wel heel moeilijk zo. Hoe doe je dat dan als je nieuwe software op een PC installeert. Met zo'n kijk op privacy, hoe principieel kun je in de praktijk dan werkelijk zijn als je de gebruikersvoorwaarden bijv doorleest? Je kunt dan bijna toch niet akkoord gaan, maar je zal wel moeten?

Geldt eigenlijk voor een smartphone ook lijkt me. Suggestie voor iPhone SE lijkt me dan ook nog de beste, maar het is wel opmerkelijk in welke bochten je je aan het wringen bent.

probeer anders dit trucje. Kun je ook nog een hoedje van vouwen anders :+

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:06

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Even je vragen beantwoorden:

Als jij je kan vinden in de privacy statement van Apple, waarmee je akkoord gaat op het moment dat je een AppleID aanmaakt.. dan JA

NEE

Lijkt het wel op, maar wees je bewust dat iOS11 waarschijnlijk de laatste versie is die de iPhone SE zal ondersteunen.

4. Heeft iemand enig idee hoelang de telefoon (iPhone SE) zonder lader kan in mijn geval?

Ik lees hierboven dat zelfs 5 dagen moet lukken. Wifi, GPS en Bluetooth standaard uit en je schermlicht laag zetten zal dit bevorderen. Hou ons trouwens op de hoogte hierover.. ben ook wel benieuwd :P

Ja, ik zie dat Telegram ook op een Symbian OS of Java zelfs gebaseerde telefoon draait.. maar in hoeverre alles op die oudere telefoons nog gesupport word, weet ik niet.

Als je geen compromissen wilt maken, dan is het antwoord JA

JA.. er zijn diverse projecten die Android privacyrespecterend maken.. maar je blijft zitten met een Google account voor toegang tot de Google Playstore natuurlijk.

[ Voor 8% gewijzigd door Falcon op 10-10-2017 09:49 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Theo

Theo

moederbord

Topicstarter
Gadgeteer schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 08:28:
Als privacy een dingetje is, vooral ver weg blijven bij een smartphone.
Er zijn nog steeds dumb phones te koop.
IK zoek meer de middenweg om niet alle privacy op te geven door een smartphone te gebruiken
Ziet er wel leuk uit inderdaad! Alleen de hardware is nog niet af, de software moeten ze nog aan beginnen en er is (nog?) geen ecosysteem aan programma's voor..
Daniel36 schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 09:07:
Als privacy echt zo'n groot punt is dan is wegblijven van Google en ook Apple natuurlijk verreweg het verstandigste.
Maar hoe doe je dat dan met computers e.d.?
Voor een PC zijn er veel mogelijkheden om privacy zo min mogelijk op te geven:
- HOST file aanpassen
- vracht addblockers en scripblockers installeren
- HTTP zoveel mogelijk blokkeren.
- Firefox, DuckDuckGo en OpenStreetMap gebruiken
- en een betaalde VPN verbinding.

En buiten de PC let ik ook bijv heel op wat voor zaken ik contant betaal en welke ik pin. Niet omdat ik de automaten niet vertrouw, maar omdat ik niet wil dat alle aankopen aan mij gelinkt kunnen worden, of omdat ze slecht zouden kunnen zijn voor de profilering.

Op PC gebied zit ik redelijk safe. Graag wil ik ook soortgelijke zekerheid en privacybescherming met een telefoon. Ik wil dus dat een telefoon mijn gebruiksvoorwerp is, en niet dat het een platform is die door anderen gebruikt wordt om data te vergaren over mij.

Dat Google de grenzen opzoekt qua privacyschending is bekend. Mij was juist bekend dat Apple daar een heel erg stuk milder mee is en je hun producten meer met geld dan met je privedata betaalt. De vraag is in hoeverre dit klopt.
LuNaTiC schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 09:16:
Pfoe je maakt het jezelf wel heel moeilijk zo. Hoe doe je dat dan als je nieuwe software op een PC installeert. Met zo'n kijk op privacy, hoe principieel kun je in de praktijk dan werkelijk zijn als je de gebruikersvoorwaarden bijv doorleest? Je kunt dan bijna toch niet akkoord gaan, maar je zal wel moeten?

Geldt eigenlijk voor een smartphone ook lijkt me. Suggestie voor iPhone SE lijkt me dan ook nog de beste, maar het is wel opmerkelijk in welke bochten je je aan het wringen bent.

probeer anders dit trucje. Kun je ook nog een hoedje van vouwen anders :+
Er zit een verschil tussen geen enkele data delen met wie dan ook en je compleet blootgeven natuurlijk :) Ik ben geen topcrimineel/groot bestuurder/politicus (allemaal 1 pot nat :P) die compleet anoniem wil blijven, ik wil gewoon niet mijn privacy compleet weggooien door bijv een Lenovo telefoon met Android te gebruiken..

Privacy is niet echt 'bochten wringen', dat gaat bij mij gewoon automatisch zonder over na te denken.
Falcon schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 09:44:
Even je vragen beantwoorden:

Als jij je kan vinden in de privacy statement van Apple, waarmee je akkoord gaat op het moment dat je een AppleID aanmaakt.. dan JA

NEE

Lijkt het wel op, maar wees je bewust dat iOS11 waarschijnlijk de laatste versie is die de iPhone SE zal ondersteunen.

4. Heeft iemand enig idee hoelang de telefoon (iPhone SE) zonder lader kan in mijn geval?

Ik lees hierboven dat zelfs 5 dagen moet lukken. Wifi, GPS en Bluetooth standaard uit en je schermlicht laag zetten zal dit bevorderen. Hou ons trouwens op de hoogte hierover.. ben ook wel benieuwd :P

Ja, ik zie dat Telegram ook op een Symbian OS of Java zelfs gebaseerde telefoon draait.. maar in hoeverre alles op die oudere telefoons nog gesupport word, weet ik niet.

Als je geen compromissen wilt maken, dan is het antwoord JA

JA.. er zijn diverse projecten die Android privacyrespecterend maken.. maar je blijft zitten met een Google account voor toegang tot de Google Playstore natuurlijk.
TNX! Duidelijk is dus dat met een smartphone je gegevens naar ofwel Apple danwel Google moet geven. Dan lijkt het mij beter om dat te doen met een partij die geld verdient aan hardwareverkoop dan aan reclame-inkomsten :)
Al ga ik wel kijken naar Symbian, en hoe op S60 de support is, en wat er nog (tweedehands) te vinden is met dit OS.

7400 Wp op het dak

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
My 2cts ....

Je hebt het over privacy, en je gebruikt een betaalde VPN ?
Die betaal je dan met anoniem verkregen bitcoin, zonder dat dat wallet terug te herleiden is aan jouw persoon ?
Een betaalde VPN is niet meer dan een belofte "wij loggen jouw data niet" meer is het niet, op elk moment kan de switch omgezet worden, en de hele datastroom op een logfile zetten.

Verder kan je bij android kiezen om zonder appstore / googleaccount aan de gang te gaan, en zelf voor je installatiebestanden zorgen, genoeg mirrors die betrouwbaar apk's hebben.
Dan nog, de apk zelf is het probleem niet, maar WAT doet de maker ermee, wat en hoe logged hij ?

IOS/Apple MOET je een account maken, het is vrij lastig/omslachtig om zonder 'geldige' gegevens een account te koppelen.
Daarbij heeft Apple inzage in het device, dus het account is aan het device gekoppeld bij gebruik, en dus uiteindelijk aan jou als persoon. ( IMEI - Telefoonnummer - land tot aan GPSlocatie )
( of je moet volharden in de VPN toegang, en altijd / overal dit toepassen )

Jouw verhaal gelezen te hebben, zeg ik Neem een nieuwe 3210, zo één die wel 4G ondersteund, in de hoop dat Telegram ( net zo data-verzamelaar als de rest ) die gaat ondersteunen

[ Voor 9% gewijzigd door FreshMaker op 10-10-2017 11:11 ]

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-11 12:32
En buiten de PC let ik ook bijv heel op wat voor zaken ik contant betaal en welke ik pin. Niet omdat ik de automaten niet vertrouw, maar omdat ik niet wil dat alle aankopen aan mij gelinkt kunnen worden, of omdat ze slecht zouden kunnen zijn voor de profilering.
Als je op zo'n niveau bezig bent met je privacy dan moet je echt geen smartphone gaan aanschaffen. Ik weet echter niet waarom je zover zou willen gaan.

• virtualite
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-11 07:54
iPhone SE is klein, wordt goed voorzien van updates, snel en relatief goedkoop.

Gezien het gegeven dat de SE qua hardware gelijk loopt aan de 6s is mijn verwachting dat deze nog lang niet EOL is.

Ik had vrijwel dezelfde eisen als dat jij had en ik ben op een SE uitgekomen. Ik haal er met weinig gebruik makkelijk 2 dagen mee.

[ Voor 61% gewijzigd door virtualite op 10-10-2017 12:47 ]

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:01
Privacy is een groot goed, daarom maak je al jaren gebruik van onversleutelde SMS-berichten en telefoongesprekken die de overheid mag aftappen?

Whatsapp's end-to-end encryptie vertrouw je niet, daar kan ik me iets bij bedenken, maar waarom Telegram dan wel? Omdat Telegram onderdeel is van de Russische Facebook?

Het klinkt in mijn oren naar 'zoeken naar problemen'.
Ik een telefoon van 12cm lang al groot vind.
Waarom vind je dat eigenlijk groot? Waarom is de hoogte van een telefoon relevant? Vaak zijn broekzakken diep genoeg om je toestel in op te bergen. Het praktische verschil tussen groot en klein zit 'm in de breedte van een telefoon, hoe breder hoe meer je 'm in je broekzak voelt. Hoe makkelijker het typen is met 2 handen, maar hoe moeilijker met 1 hand, etcetera.
Een telefoon gewoon minimaal een week op een accu mee moet gaan.
Waarom vind je dat? Veel mensen slapen eens per dag en zijn dan in de gelegenheid hun accu op te laden. Ook bestaan er veel autoladers, voor wie dagelijks ongeveer een uur met de auto rijd, is het vaak mogelijk om de smartphone vol te houden.
Bovenal: als je je smartphone gaat gebruiken als een dumbphone, dus zonder datasyncs met mail, apps en dergelijke, dan houd een smartphone het misschien wel meerdere weken vol. Dit zal geen probleem voor je worden.
Ik het aanbod niet de vraag laat bepalen. Ofwel, de markt mag verzadigd zijn met smartphones, sommige mogen er al tig versleten hebben, maar de markt gaat niet voor mij bepalen dat ik iets moet kopen. Ik heb gewoon geen enkel moment waarbij ik denk dat een smartphone voordeel kan bieden.
Als je dit nog steeds denkt en je je vooral niet wil openstellen voor verandering, dan zou ik je ook zeker geen smartphone adviseren. Er zijn nog meer dan genoeg 'dumb'phones te verkrijgen en dat zal ook zo blijven.
Ik niet altijd alles van iedereen wil weten. Ik hoef niet overal van op de hoogte te zijn.
Dit is een keuze. Een smartphone neemt dat niet met zich mee.
Maar nu zoek ik dus een nieuwe telefoon, en door het gebrek van aanbod van (voor mij) goede dumb phones moet ik ook maar aan de smartphone.
Dus, de markt met weinig aanbod in dumbphones en veel aanbod in smartphones, heeft dit toch voor je bepaald? :P
Is je eigenlijke vraag niet, ik wil een nieuwe dumbphone? Nokia heeft de 3310 gerevived ;)
Daar ik privacy heel erg belangrijk vind ben ik bij Apple uitgekomen daar Google enkel bestaansrecht heeft door het verkopen van jouw privacy.
Mooi frame, maar ook jij weet dat dit veel genuanceerder ligt.
Kijkend naar de huidige modellen dan is de Iphone SE een vreemde eend in de bijt daar deze veel kleiner is dan de overige modellen, maar wel de moderne hard en software heeft. Ik neig daarom ook te gaan voor deze telefoon in de smaak 32GB. 16GB is immers krap en 64GB is wel wat veel..
Reden om voor deze telefoon te gaan zijn privacy, updatebeleid en afmeting. Dat het een heel krachtige SOC aan boord heeft is leuk meegenomen
Je gaat alleen bellen en Telegram gebruiken. Ik vermoed dat je de camerasensoren gaat afplakken of intern gaat disconnecten, dus ook daar heb je de storage niet voor nodig. 16GB zal meer dan genoeg voor je zijn.
En met dermate weinig gebruik zal ook de batterijduur geen enkel probleem voor je zijn.
Is het in mijn situatie een goede keuze om voor Apple te gaan ipv Google?
Deze keuze heb je allang gemaakt.
Ik hoorde dat alle programma’s in de Apple Appstore betaald zijn, ook als ze bij Android en Windows gratis zijn. Klopt dit?
Nee. Logischerwijs is sommige software betaald (en gezien je niet met reclame wil betalen, zal je al snel apps moeten kopen), dat geld voor beide ecosystemen. Wel kan het zo zijn dat een van de twee ecosystemen een exclusieve gratis app heeft, waar je bij de ander op een betaalde app terug zal moeten vallen.
Is de Iphone SE in mijn situatie een goede keuze?
Ik zou gewoon voor de Nokia 3310 gaan.
Zijn er telefoons die geen smartphone zijn, maar wel een messaging programma’s kunnen draaien dat geen Whatsapp is?
Dat ligt eraan waar je de definitie van 'smartphone' legt. Maar kort antwoord: nee.
Of zal ik gaan voor een nieuwe/andere/tweedehandse dumbphone en smartphoneloos blijven leven?
Gezien je vooringenomen stelligheid: ja, dat lijkt me beter.
Is Android in enig opzicht privacyrespecterend te krijgen?
Ik zou zeggen van wel. Zeker Chinaphones die zonder Google Apps geleverd worden en daarmee AOSP draaien, halen eigenlijk het basisprobleem al weg. Vervolgens zou je met rooten, roms en geavanceerde instellingen heel veel kunnen oplossen. Echter zit je dan met twee problemen: je wil dat het out of the box werkt (dat zal het zeker niet doen) en het updatebeleid is vaak zeer slecht.
Een Wileyfox toestel met Cyanogenmod (voorgeinstalleerd) lijkt me ook een goede oplossing, al weet ik niet in hoeverre je daarop zonder root GApps mag disablen.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• B00st3r
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-10 07:27
Hoge eisen die niet haalbaar zijn met een hedendaagse smartphone. Ik vind de eisen die je stelt een beetje het gehalte 'veganistisch-glutenvrije-eten' van de smartphone markt.

Mijn ervaring is dat mensen die bang zijn dat hun privacy aangetast wordt, totaal geen benul hebben van wat een bedrijf als Google eigenlijk van jouw gegevens opslaat, laat staan gebruikt.

Jij als persoon bent een pixel in een scherm zo groot de oppervlakte van Europa. Jouw gegevens maken deel uit van de metagegevens die een bedrijf gebruikt voor hun marketing. Ze gaan heus niet inzoomen op jouw (relatief) kleine leventje om eens goed uit te pluizen hoe dat miljardenbedrijf jou als persoon compleet kunnen ruïneren.

Maak je maar niks wijs, zo belangrijk ben je niet.

Koop gewoon een Android telefoon, koppel je emailadres (desnoods een emailadres dat je nooit gebruikt, want dat is lekker veilig, ofzo), en ga lekker bellen en internetten. Maar vooral niet Whatsappen want dat is natuurlijk ook heel eng. Liever Telegram gebruiken met het handjevol mensen dat dat gebruikt. Stel je voor dat WhatsApp jouw gesprekken publiceert.

Ik vraag me vooral af hoe het komt dat je zo bang bent voor de wereld. Wie of wat heeft zo op jou in lopen praten dat je niks vertrouwt? Op deze manier val je juist meer op omdat je je zo extreem anders gedraagt dan de gemiddelde persoon die wel gewoon een smartphone heeft, contactloos betaalt en zich niet druk maakt om 'wat terug te traceren is naar mij als persoon'.

[ Voor 103% gewijzigd door B00st3r op 10-10-2017 13:42 ]

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Het lijk mij duidelijk dat de ideale telefoon voor jouw niet bestaat. Maar denk wel dat een telefoon met Android het meest logische is omdat je daar nog het meest mee kunt aanpassen.

Bijvoorbeeld een telefoon uit de Sony Xperia Compact serie, die zitten allemaal tussen de 125 en 130mm. Dan neem je er één waar veel en goede custom ROMS van zijn te vinden op XDA en pak je één met een vrij standaard Lineage OS versie, zonder dat je Google Play services erop installeert.

Dan Xposed met Xprivacy, je VPN verbinding en Adaway voor add blokkering op Host niveau. Voor communicatie kun je bijvoorbeeld Signal en Briar gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door -The_Mask- op 10-10-2017 13:41 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10-11 20:54
Mij lijkt de Nokia 3310 2017 de beste oplossing voor je👌

• P1nGu1n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:58
My 2 cents:
  • Nokia 3310 2017
  • iPhone SE (zoals al gezegd, je verkijkt je erop hoe privacy-vriendelijk Apple is + bijna EOL)
  • Android smartphone zonder Google account te koppelen (alleen geen jarenlange updates)
  • Android smartphone met LineageOS (voorheen CyanogenMod), dan ben je helemaal Google-vrij en krijg je veel updates
  • Windows Phone geen optie, want op sterven na dood
Android smartphone met LineageOS lijkt mij het beste aansluiten bij jouw eisen. Je gaf aan niet met custom roms aan de slag te willen, maar het is echt kinderlijk eenvoudig en komt IMO toch het dichtst in de buurt van wat jij wil. Apps die je wilt hebben kan je downloaden van APKMirror (100% veilig) of uit F-droid (FOSS).

[ Voor 9% gewijzigd door P1nGu1n op 10-10-2017 13:40 ]

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:21
Richh schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 13:07:
Waarom vind je dat? Veel mensen slapen eens per dag en zijn dan in de gelegenheid hun accu op te laden. Ook bestaan er veel autoladers, voor wie dagelijks ongeveer een uur met de auto rijd, is het vaak mogelijk om de smartphone vol te houden.
Bovenal: als je je smartphone gaat gebruiken als een dumbphone, dus zonder datasyncs met mail, apps en dergelijke, dan houd een smartphone het misschien wel meerdere weken vol. Dit zal geen probleem voor je worden.
Ik denk dat Theo nog eigen Nokia 6x10 reeks heeft gehad. Theo heeft zijn geboortejaar niet in zijn profiel staan, maar Theo maakte zijn tweakers profiel aan toen jij 10 was. Ik denk dus daarmee een stuk ouder.

Het toont karakter niet mee te willen gaan in bepaalde maatschappelijke bewegingen.

Ik heb zelf wel een smartphone (iPhone), maar ik kan Theo volgen in zijn beleving. Al jaren gebruik ik de iPhone, maar ik merk dat ik veel tijd kwijt ben met opvulling wat de smartphone is geworden. Om de haverklap nieuws lezen, kijken of er mails zijn, of dat iemand mij een bericht heeft gestuurd. Facebook heb ik paar jaar geleden afgedankt en ik hoor steeds meer mensen om mij heen die Facebook de rug willen toekeren. Theo toont in mijn optiek gewoon karakter door dat sociaal gedreven media te negeren.
Privacy punt deel ik zijn gevoel. Ik ben alleen ondernemer dus ik ben wel zichtbaar op het Internet, maar ergens knaagt het wel. ;)

Ik denk dat ik ook een van de weinige ben die checkt wat de apps allemaal voor requests naar buiten stuurt. Proxy er tussen, SSL inspectie en de inhoud controleren. En maar hopen dat de apps op 4G niet andere info versturen :X

• b2vjfvj75gjx7
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Roobje schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 14:31:
[...]
  1. Weet niet waar je het gehoord hebt, maar de meeste gratis Android apps zijn ook bij Apple gratis. Uitzonderingen daar gelaten. Maar wat de ontwikkelaars met je informatie doen, wil je waarschijnlijk niet weten
Wat dat laatste betreft;

Ik ben zelf ontwikkelaar (Android / Windows) en denk echt dat het zwaar overrated is wat developers met je gegevens doen.

Ten eerste heb je helemaal geen toegang tot de gegevens van de gebruiker;

Ik heb zelf vele 10.000en gebruikers, maar heb letterlijk geen idee wie ze zijn of wat ze (buiten de app om) doen.

Natuurlijk zal een WhatsApp je telefoonboek doorspitten, om wat voor reden ook - maar 9 van de 10 apps hebben echt geen interesse in "je gegevens" (al was het maar omdat ze daar geen toegang toe hebben).

Het is niet zo dat een app spontaan foto's naar de developer stuurt, je vriendenlijst en je bankrekening of recente zoekopdrachten;

Als developer heb je daar geen toegang toe en anders is je OS of app goed lek...

Hooguit monitor ik crashes, populaire functies (in de app) en wat anonieme geo-data (waar zitten de gebruikers, welke tijdstippen loggen ze in, etc...).

Een site als Tweakers zal meer gegevens verzamelen van je dan de gemiddelde app;

Tweakers is gebaat bij analyse van haar gebruikers en kan via social-media plugins en advertentie-netwerken exact tracken en tracen "wie we zijn en wat we doen" maar de gemiddelde app heeft daar totaal geen interesse in, baat bij of toegang toe...

- edit - Moraal van dit verhaal;

Let goed op welke apps je installeert en welke permissies ze vragen - net zoals je moet opletten welke sites je bezoekt en of je ze toegang geeft tot bv. je social-media cookies en / of geo-locatie.

Gebruik gewoon je verstand, installeer niet alles rücksichtslos en vraag je ook af waarom een app een permissie nodig heeft.

Dat laatste is soms lastig; zo kan je via mijn app een foto opsturen (van een nieuws-gebeurtenis) die (na nadrukkelijke toestemming) als nieuws-foto in de app wordt gepubliceerd.

Niets mis mee, zou je zeggen - maar die 'stomme' optie om een foto te versturen (encrypted!) eist wel dat de app toegang heeft tot je sd-card (daar zit de foto), de camera (wil ik geen toegang toe - maar de camera maakt foto's en dat is 2 in 1) en je volledige foto-gallery (ik wil maar 1 foto, niet je hele gallery).

Het lijkt er dan op dat ik je hele sd-card en foto's en camera leegtrek (wat dus niet eens kan), maar het ligt veel genuanceerder;

Je drukt op "ik wil een foto insturen", selecteert die foto en ... klaar :)

Als een spelletje toegang wil tot je camera, is het not-done - maar een camera-app die toegang vraagt tot je sd-card is weer een stuk logischer...

[ Voor 27% gewijzigd door b2vjfvj75gjx7 op 10-10-2017 14:42 ]

• Daniel36
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Damn, ik heb juist "mijn ziel verkocht" aan Google en consorten door volledig erin te springen met Android en een Google account inclusief opslag in de Cloud.
Serieus.

De toekomst zal uitwijzen wie er nu goed gegokt heeft natuurlijk, maar ik ben toch benieuwd hoe Theo dan zijn smartphone gaat gebruiken...

En inderdaad, het kan uitgelegd worden als het hebben van karakter.
Je zou het ook bang voor vernieuwing of grenzend aan paranoia kunnen noemen maar dat is allemaal een kwestie van perspectief natuurlijk.

Plus een dikke ;)

• Compizfox
  • Laatst online: 20:00

Compizfox

Bait for wenchmarks

Verwijderd schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 08:40:
Als je geen Android wilt wordt het automatisch een iPhone want Windows Phone wordt hem ook niet meer (zie ook de frontpage).
Apple is niet veel beter dan Google hoor in dat opzicht.

Maar als ik TS goed begrijp gaat het hem vooral om Google, niet om Android. Is AOSP dan niet iets? Als je bijvoorbeeld LineageOS installeert zonder Google Apps, dan is je telefoon helemaal vrij van propriëtaire Google-software. Dan heb je dus ook geen Play Store, maar dat is de keuze die je maakt. Je kunt dan bijvoorbeeld F-Droid (een store met alleen vrije apps) gebruiken om aan apps te komen. Of met losse APKs werken.

[ Voor 17% gewijzigd door Compizfox op 10-10-2017 20:18 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Daniel36
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Spontane vraag die bij me opkomt: hoe ga je dan om met de locatiegegevens die je telefoonprovider kan bekijken? Je gaat toch niet echt je telefoon uitzetten als je je verplaatst door het land?

Ik heb juist voor het andere uiterste gekozen en maak reviews op Googlemaps e.d.
Alleen foto's waar mijn gezin opstaat plaats ik nooit, verder wel.

• P1nGu1n
b2vjfvj75gjx7 schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 14:08:
[...]

Wat dat laatste betreft;

Ik ben zelf ontwikkelaar (Android / Windows) en denk echt dat het zwaar overrated is wat developers met je gegevens doen.

Ik heb zelf vele 10.000en gebruikers, maar heb letterlijk geen idee wie ze zijn of wat ze (buiten de app om) doen.

Natuurlijk zal een WhatsApp je telefoonboek doorspitten, om wat voor reden ook - maar 9 van de 10 apps hebben echt geen interesse in "je gegevens" (al was het maar omdat ze daar geen toegang toe hebben).

Het is niet zo dat een app spontaan foto's naar de developer stuurt, je vriendenlijst en je bankrekening of recente zoekopdrachten;

Als developer heb je daar geen toegang toe en anders is je OS of app goed lek...

Hooguit monitor ik crashes, populaire functies (in de app) en wat anonieme geo-data (waar zitten de gebruikers, welke tijdstippen loggen ze in, etc...).

Een site als Tweakers zal meer gegevens verzamelen van je dan de gemiddelde app;

Tweakers is gebaat bij analyse van haar gebruikers en kan via social-media plugins en advertentie-netwerken exact tracken en tracen "wie we zijn en wat we doen" maar de gemiddelde app heeft daar totaal geen interesse in, baat bij of toegang toe...
Hier ook een app ontwikkelaar. Bovenstaande kan ik beamen, dit geldt voor 90+% van de ontwikkelaars. Hooguit worden hier (anonieme) statistieken verzamelt om onze dienst te verbeteren (hoeveelheid gebruikers en crashlogs bijvoorbeeld), want wij zijn echt niet geïnteresseerd in de gebruiker als individu. Wij houden ons aan de WBP (wet bescherming persoonsgegevens) en AVG (algemene verordening gegevensbescherming, de Europese privacywetgeving). Verzamelde gegevens worden verwijderd binnen de termijn zoals gesteld in onze heldere privacyverklaring. :)

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

• Richh
mgizmo schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 13:59:
Ik denk dat Theo nog eigen Nokia 6x10 reeks heeft gehad. Theo heeft zijn geboortejaar niet in zijn profiel staan, maar Theo maakte zijn tweakers profiel aan toen jij 10 was. Ik denk dus daarmee een stuk ouder.
Daar ben ik me zeker van bewust :)
Het toont karakter niet mee te willen gaan in bepaalde maatschappelijke bewegingen.
Tot een bepaalde hoogte wel. Maar in dit geval durf ik wel te stellen dat er een bekrompen beeld van de smartphone word gegeven. "Telefoons zijn om te bellen", staat ook al in dit verhaal. Het is een beeld dat ik herken onder heel veel mensen, waaronder enkele jaren geleden mijn eigen ouders. Dit is tegenwoordig gewoon niet meer zo. Het lijkt moeilijk om te accepteren dat een telefoon tegenwoordig geen telefoon meer is, maar een 'zwitsers zakmes' wat betreft elektronica. Je kijkt naar een ander apparaat, met andere eisen.

Die andere eisen zie gewoon niet zolang je nog niet in de wereld van smartphones zijn gestapt. En daar komen een aantal eisen van Theo vandaan: "ik wil niet dat mijn volgende toestel groter is dan mijn vorige telefoon". Dit komt omdat men nog niet bekend is met de voordelen van grotere toestellen, maar wel denkt blokkades te zien. Want het huidige toestel is immers al groot genoeg. De hoogte van een toestel wordt genoemd, terwijl dat in een broekzak of in je hand eigenlijk wel het laatste probleem is. Belangrijker zijn de breedte (dit is meer persoonlijke voorkeur) en de dikte, waarop je juist enorm vooruit gaat.

Het is niet voor niks dat de smartphone jaren geleden net zo groot was als een gemiddelde dumbphone, en die tot 2 jaar geleden is blijven groeien naar toestellen met een breedte rond de 7 centimeter. TS stapt nu pas in deze wereld en wil wellicht beginnen met een toestel met het formaat van een iPhone 3GS, maar zal ook dan tien jaar later accepteren dat er niks mis is met toestellen met een breedte van 65mm.
Al jaren gebruik ik de iPhone, maar ik merk dat ik veel tijd kwijt ben met opvulling wat de smartphone is geworden. Om de haverklap nieuws lezen, kijken of er mails zijn, of dat iemand mij een bericht heeft gestuurd.
Dit is een keuze. Dat jij deze keuze neemt, zegt alleen maar dat je hier behoefte aan hebt. Waarom doe je het anders?
Eerlijk gezegd denk ik dat Theo deze keuze over een jaar of 2-3 óók gaat nemen. Ik herken uit heel veel mensen een afkeer ten opzichte van social media en 'smartphonezombies'. Maar wanneer ze er uiteindelijk toch aan beginnen, zien ze toch de voordelen en niet veel later zullen ook zij op de bank voor de TV, een nieuwsberichtje lezen of een whatsappje schrijven.

Het is nu nog eng, nieuw en anders, maar dit verschuift naar verloop van tijd. Dat heb ik onder talloze oudere familieleden de afgelopen jaren ontdekt, en zelfs zonder uitzonderingen (de een is verslaafder dan de ander natuurlijk, maar op een gegeven moment omarmt iedereen het).
Facebook heb ik paar jaar geleden afgedankt en ik hoor steeds meer mensen om mij heen die Facebook de rug willen toekeren.
Dat doe ik zelf ook, maar toch kijk ik enkele uren per dag op mijn smartphone.
Privacy punt deel ik zijn gevoel. Ik ben alleen ondernemer dus ik ben wel zichtbaar op het Internet, maar ergens knaagt het wel. ;)
Ik denk dat ik ook een van de weinige ben die checkt wat de apps allemaal voor requests naar buiten stuurt. Proxy er tussen, SSL inspectie en de inhoud controleren. En maar hopen dat de apps op 4G niet andere info versturen :X
Privacy is de enige factor die hier verschil maakt, inderdaad. Maar, zoals je zelf ook kan beamen (ik heb ook wel eens requests afgeluisterd trouwens) en enkele Tweakers hierboven ook al bevestigen: de meeste apps versturen helemaal geen hele gekke data.

[ Voor 8% gewijzigd door Richh op 10-10-2017 14:42 ]

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
P1nGu1n schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 14:21:
[...]

Hier ook een app ontwikkelaar. Bovenstaande kan ik beamen, dit geldt voor 90+% van de ontwikkelaars. Hooguit worden hier (anonieme) statistieken verzamelt om onze dienst te verbeteren (hoeveelheid gebruikers en crashlogs bijvoorbeeld), want wij zijn echt niet geïnteresseerd in de gebruiker als individu. Wij houden ons aan de WBP (wet bescherming persoonsgegevens) en AVG (algemene verordening gegevensbescherming, de Europese privacywetgeving). Verzamelde gegevens worden verwijderd binnen de termijn zoals gesteld in onze heldere privacyverklaring. :)
Idem hier: ik denk zelfs (naïef?) dat 95+ % van de developers gewoon 'goede apps' wil ontwikkelen en geen gegevens wil achterhalen; dat is een totaal anders business-model (wat sowieso alleen nut heeft als je echt een grote jongen bent met miljoenen gebruikers).

Mijn business-model is... fun :P en een beetje inkomen via een (irritante) advertentie.

Maar aub. ik wil geen foto's van gebruikers (ja, selfies van leuke dames misschien...), geen browse-history achterhalen, geen third-party app-gebruik monitoren, etc...

Het is al genoeg werk om een app te maken / onderhouden, laat staan dat ik "gegevens" moet achterhalen (welke gegevens? hoe dan? waarom dan?).

Overigens was mijn 1e versie van de app verboden door Google vanwege... een niet goed opgestelde privacy-verklaring! Die hebben ze dus echt gelezen en gechecked en niet goed bevonden.

Pas nadat ik de verklaring had aangescherpt en kon bewijzen dat ik user-data (ip-adres) anoniem verzamelde (via Piwik), mocht de app in de store.

Google is natuurlijk een big-data-miner - maar Apple is dat ook (en Microsoft) - maar 95+ % van de onafhankelijke developers interesseert het echt geen reet hoe oud je bent, of je op mannen valt, in Engeland woont en 53% van je tijd achter Facebook zit;

Die willen gewoon een goede / leuke app neerzetten en hopen dat je hem gebruikt... als waardering.

(Like I said : naïef).

• P1nGu1n
b2vjfvj75gjx7 schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 14:47:
[...]

Idem hier: ik denk zelfs (naïef?) dat 95+ % van de developers gewoon 'goede apps' wil ontwikkelen en geen gegevens wil achterhalen; dat is een totaal anders business-model (wat sowieso alleen nut heeft als je echt een grote jongen bent met miljoenen gebruikers).

Mijn business-model is... fun :P en een beetje inkomen via een (irritante) advertentie.
Helemaal mee eens. Met een gezond verstand kom je al heel ver: welke permissies vraagt het en wat is het verdienmodel? (en evt de privacyverklaring lezen) Dan filter je nagenoeg alle troep er al uit.

Ik ben in loondienst. Bij ons verdienmodel worden apps vaak gratis aangeboden als onderdeel van een dienst, aan die dienst verdienen wij (non-evil, betaald).
Maar aub. ik wil geen foto's van gebruikers (ja, selfies van leuke dames misschien...), geen browse-history achterhalen, geen third-party app-gebruik monitoren, etc...

Het is al genoeg werk om een app te maken / onderhouden, laat staan dat ik "gegevens" moet achterhalen (welke gegevens? hoe dan? waarom dan?).

Overigens was mijn 1e versie van de app verboden door Google vanwege... een niet goed opgestelde privacy-verklaring! Die hebben ze dus echt gelezen en gechecked en niet goed bevonden.
Sinds wanneer lezen ze die? Ze kijken voor zover ik weet alleen of er een URL ingevuld is. Eerst controleerden ze niet eens de aanwezigheid :+ tegenwoordig checken ze wel of er een aanwezig is wanneer bepaalde permissies gevraagd worden, anders kan je de app niet publiceren
Pas nadat ik de verklaring had aangescherpt en kon bewijzen dat ik user-data (ip-adres) anoniem verzamelde (via Piwik), mocht de app in de store.

Google is natuurlijk een big-data-miner - maar Apple is dat ook (en Microsoft) - maar 95+ % van de onafhankelijke developers interesseert het echt geen reet hoe oud je bent, of je op mannen valt, in Engeland woont en 53% van je tijd achter Facebook zit;

Die willen gewoon een goede / leuke app neerzetten en hopen dat je hem gebruikt... als waardering.

(Like I said : naïef).
Dit gaat inderdaad op voor de meeste hobbyisten en bedrijven, waaronder mijn hobby-apps en mijn werkgever _/-\o_

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
In ieder geval +/- 1.5 jaar terug toen ik mijn Windows app migreerde naar Android en Google riep dat de privacy niet in orde was.

Toen heb ik de privacy-verklaring van Tweakers gepakt, 'Tweakers' verandert in 'deathgrunt', geupload naar mijn server en het was okay :p

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Het blijft bijzonder dat sommige mensen denken dat je niet in het leven kan zonder overgave van al je prive gegevens aan Google.

Mijn advies
Afbeeldingslocatie: https://cdn2.gsmarena.com/vv/pics/blackberry/blackberry-q10-ofic.jpg

of
Afbeeldingslocatie: https://crackberry.com/sites/crackberry.com/files/styles/large_wm_brw/public/article_images/2014/12/BlackBerry-Classic-Device-Right-Angle.jpg?itok=_usCRdG5
Via F-droid en door de android Runtime 4.3 (dalvik) zijn er veel apps te draaien.

Of anders inderdaad de Apple Iphone SE.
Apple wil in vergelijking niet zoveel weten als Google, maar nog wel véél meer dan Blackerry.

| live and give like no one else |

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
3x3 schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 14:59:
Apple wil in vergelijking niet zoveel weten als Google, maar nog wel véél meer dan Blackerry.
Apple wil net zo veel weten als Google (en nog meer - omdat ze ook je andere apparaten monitoren), maar ze doen er andere dingen mee... dat is een subtiel verschil.

Ze willen exact hetzelfde achterhalen, maar wat ze er mee doen is verschillend (en weten wij ook niet voor de volle 100%).

Niet om Apple te bashen - maar hun apparaten starten niet eens op als je geen "Apple #ID" invoert (Google / Microsoft kan je nog opstarten zonder account, eventueel).

En ra ra... wat is dat Apple #ID?

Juist, dat is feitelijk je hele hebben en houwen - zodat ze van elke apparaat dat jij koppelt aan dat #ID kunnen weten wie de eigenaar / bestuurder is.

Op het moment dat je nl. iTunes / Apple Store binnen wil gaan, moet je alles over je persoon achterlaten (naam, leeftijd, geboorteplaats, geslacht, etc...) en dat koppelen ze aan je Apple #ID.

In die zin is Apple #ID ook letterlijk "je Apple identiteit" want het is wie jij bent, in ogen van Apple (namelijk een verlengstuk van hun eigen product).

[ Voor 42% gewijzigd door b2vjfvj75gjx7 op 10-10-2017 15:10 ]

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Het blijft bijzonder dat sommige mensen denken dat je niet in het leven kan zonder overgave van al je prive gegevens aan Google.
...
....
Laten we het er op houden dat Apple en Blackberry beide net zoveel weten als Google, alleen er zichtbaar andere dingen mee doen. Wat ze er onzichtbaar mee doen is onbekend, alleen als je je gegevens echt veilig wil hebben moet je geen computer/smartphone kopen of rooten en via VPN e.d. gaan werken. Maar zelfs dan zijn b.v. locatiegegevens altijd bekend.

[removed]

• 3x3

3x3

b2vjfvj75gjx7 schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 15:01:
[...]

Apple wil net zo veel weten als Google (en nog meer - omdat ze ook je andere apparaten monitoren), maar ze doen er andere dingen mee... dat is een subtiel verschil.

Ze willen exact hetzelfde achterhalen, maar wat ze er mee doen is verschillend (en weten wij ook niet voor de volle 100%).
Dit dacht ik ook, maar heb ik niet geschreven inderdaad.

Bij BB wil het bedrijf bijzonder weinig van je weten. Aan personalisatie doen ze alleen in de store, en nu ook op BBM. Het enige waar ze als bedrijf wel interesse in hebben zijn betalingsgegevens van je creditcard om zo geldig te kunnnen verkopen aan je in de store, en voor toegevoegde diensten.

• Richh

Mijn advies
[afbeelding]

of
[afbeelding]
Via F-droid en door de android Runtime 4.3 (dalvik) zijn er veel apps te draaien.

Ik zou vooral geen overpriced EOL-toestel zonder support adviseren. Blackberry, voor zolang het financieel nog blijft leven, heeft zelf de handdoek al in de ring gegooid en laat TCL alleen nog maar Androids bouwen, met een reden. Als je het over security risico's hebt lijkt me dit geen goede oplossing.

De Android-API op die generatie Blackberries is zeer buggy en dat zal alleen nog maar erger worden omdat je apps die Android 5.0 of hoger vereisen al niet kan gebruiken. Ook die oude apps kunnen security risico's met zich meebrengen.

En laten we vooral niet doen alsof Blackberry waterdichte software aflevert.

Links en namen van toestellen voldoen wel. Afbeeldingen zijn heel vervelend als je op je smartphone weer een meter verder moet scrollen.

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
3x3 schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 15:11:
[...]

Dit dacht ik ook, maar heb ik niet geschreven inderdaad.

Bij BB wil het bedrijf bijzonder weinig van je weten. Aan personalisatie doen ze alleen in de store, en nu ook op BBM. Het enige waar ze als bedrijf wel interesse in hebben zijn betalingsgegevens van je creditcard om zo geldig te kunnnen verkopen aan je in de store, en voor toegevoegde diensten.
De meest veilige smartphone is wellicht nog een oude Windows Phone 7.

Daar draaien best nog apps op, maar is zo verouderd dat Microsoft de meta-data niet eens meer analyseert (gaat toch om veel te kleine getallen).

Maar elk ander modern OS zal je monitoren, hoe dan ook...

Of neem een Asha Phone (Nokia) - deprecated - maar wel met apps...

Wikipedia: Nokia Asha series

• 3x3

3x3

redwing schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 15:09:
[...]

Laten we het er op houden dat Apple en Blackberry beide net zoveel weten als Google alleen er zichtbaar andere dingen mee doen. Wat ze er onzichtbaar mee doen is onbekend, alleen als je je gegevens echt veilig wil hebben moet je geen computer/smartphone kopen of rooten en via VPN e.d. gaan werken. Maar zelfs dan zijn b.v. locatiegegevens altijd bekend.
Een verschil met Blackberry en de twee andere merken is wel, dat de andere twee merken grossieren in het aanbieden van clouddiensten, synchronisatiediensten, maildiensten, etc etc etc.

Op BBOS10 heb op dat gebied alleen BBM (in handen van een derde partij tegenwoordig) en de appstore. BBM is nou typisch een app waar je als Nederlandse consument wel redelijk 'omheen' kan.
Wil je backuppen, synchroniseren, etc. etc. moet je dat met je eigen computer of derde partijen (of een dure eigen server) doen.

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
Ik geloof je graag en alle andere ontwikkelaars in dit topic ook. Maar het probleem zoals ik die van de TS begrijp, ligt bij de 5 tot 10% van de ontwikkelaars die het anders voor hebben.
Ligt het gevaar bij app stores buiten Google/Apple om, niet daarin dat er geen toezicht op de apps is? Ik kan me voorstellen dat ontwikkelaars die het niet eens zijn met hun policy, juist zulke alternatieve app stores gebruiken? Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik ben juist achterdochtig bij alternative app stores en gebruik ze daarom niet. Daarbij schijn ik niet zo paranoia te zijn als de TS, wellicht meer naïef.

• 3x3

3x3

Richh schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 15:12:
[...]

Ik zou vooral geen overpriced EOL-toestel zonder support adviseren. Blackberry, voor zolang het financieel nog blijft leven, heeft zelf de handdoek al in de ring gegooid en laat TCL alleen nog maar Androids bouwen, met een reden. Als je het over security risico's hebt lijkt me dit geen goede oplossing.

De Android-API op die generatie Blackberries is zeer buggy en dat zal alleen nog maar erger worden omdat je apps die Android 5.0 of hoger vereisen al niet kan gebruiken. Ook die oude apps kunnen security risico's met zich meebrengen.

En laten we vooral niet doen alsof Blackberry waterdichte software aflevert.

Links en namen van toestellen voldoen wel. Afbeeldingen zijn heel vervelend als je op je smartphone weer een meter verder moet scrollen.
De TS is niet percé opzoek naar security (gisteren, 9 okt heeft mijn Q10 haar laatste update gekregen) maar naar Privacy. Nieuwere android apps maken steeds vaker gebruik van de Google-Api's. Closed source Api's in de cloud van Google, waarvoor je ook Google play services nodig hebt. Die werken (standaard) niet op het BB10 platform.

Wie Android privacy respecterend zou maken door een hele hoop cloud-api's eruit te slopen die zijn geïntroduceerd sinds Android 4 in de Google Play Services. Komt op dezelfde compabiliteitsproblemen uit als op BBOS.

• Richh
3x3 schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 15:23:
[...]

De TS is niet percé opzoek naar security (gisteren, 9 okt heeft mijn Q10 haar laatste update gekregen) maar naar Privacy. Nieuwere android apps maken steeds vaker gebruik van de Google-Api's. Closed source Api's in de cloud van Google, waarvoor je ook Google play services nodig hebt. Die werken (standaard) niet op het BB10 platform.

Wie Android privacy respecterend zou maken door een hele hoop cloud-api's eruit te slopen die zijn geïntroduceerd sinds Android 4 in de Google Play Services. Komt op dezelfde compabiliteitsproblemen uit als op BBOS.
Als je security niet waterdicht is, heeft dat gevolgen voor de privacy.

Een juist alternatief is een AOSP toestel (bijvoorbeeld LineageOS/Cyanogenmod based) en enkel apps gebruiken die niet de Google API vereisen.
Er bestaan natuurlijk genoeg apps die geen Google API vereisen (dit is een vereiste als je niks met Google te maken wil hebben), maar wel Android 5.0 gebruiken of hoger.

• P1nGu1n
3x3 schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 15:23:
[...]

Open source alternatief voor de Play Services: MicroG. Nog wel afhankelijk van de Google servers, maar stuurt alleen het hoogstnodige door

• redwing
  • Nu online
3x3 schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 15:15:
[...]

Een verschil met Blackberry en de twee andere merken is wel, dat de andere twee merken grossieren in het aanbieden van clouddiensten, synchronisatiediensten, maildiensten, etc etc etc.
Klopt, ik ben het er ook helemaal mee eens dat Google de ergste van het stel is. Ik wil alleen aangeven dat als je een telefoon koopt met privacy in je achterhoofd, zowel Apple als Blackberry net zo goed heel veel van je weten en je nooit weet wat er met die gegevens gaat gebeuren. Heel simpel heet een smartphone niet voor niets 'smart', dat komt omdat ie heel veel dingen bij houdt en dat gaat niet zo goed samen met provacy :+

[removed]

• 3x3

3x3

redwing schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 15:49:
[...]

Klopt, ik ben het er ook helemaal mee eens dat Google de ergste van het stel is. Ik wil alleen aangeven dat als je een telefoon koopt met privacy in je achterhoofd, zowel Apple al;s Blackberry net zo goed heel veel van je weten en je nooit weet wat er met die gegevens gaat gebeuren. Heel simpel heet een smartphone niet voor niets 'smart', dat komt omdat ie heel veel dingen bij houdt en dat gaat niet zo goed samen met privacy :+
Verschil blijft dat in tegenstelling tot Apple en Google, bij Blackberry niet echt een service model heeft dat heel erg user-data driven is.

Dit terwijl je gebruikservaring bij die twee anderen wel gigantisch verrijkt kan worden doordat het allemaal mooi - via de cloud van je OS leverancier - samen kan werken met andere apparaten en diensten.

Zelfs al zou je je BlackBerry met clouddiensten willen gebruiken, dan kom je uit op een Cloud die je zelf moet beheren. BES moet je zelf installeren, configureren, zelf beveiligen en beheren. Als je BES op je eigen server installeert ben je ook fysiek baas/eigenaar over eigen server/cloud.

Maargoed, ik denk dat we met een complexe configuratie van eigen beheer-cloud software een beetje afwijken van de originele vraag van de TS.

Kern is, dat het BB10 platform weinig tot geen gebruikersdata nodig heeft om out-of-the box te voorzien in TopicStarters behoefte om een smartphone te hebben die privacy respecterend is.

Een alternatief is Sailfsih OS op een Sony X. Dat heb je voor de kostprijs van de Sony + 50 euro voor de Sailfish licentie

[ Voor 9% gewijzigd door 3x3 op 10-10-2017 16:20 ]

• redwing
  • Nu online
3x3 schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 16:12:
[...]
Kern is, dat het BB10 platform weinig tot geen gebruikersdata nodig heeft om out-of-the box te voorzien in TopicStarters behoefte om een smartphone te hebben die privacy respecterend is.
Mee eens, het enige zeer grote nadeel is dat BB een aflopende zaak lijkt te zijn en dat is niet bevorderlijke voor de security + privacy.

[removed]

• Mickey77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-11 22:12

Mickey77

Allround ICT-er

Theo,

Ik voel enige verwantschap met je, want ik was ook ooit enthousiast gebruiker van Windows Mobile. Met de XDA aan mijn oor werd ik uitgelachen, maar de XDA was in mijn ogen eigenlijk de eerste 'smartphone'. na dat ding ben ik met iets kleinere toestellen verder gegaan met Windows Mobile, ik versleet samen met mijn vriendin meerdere tweedehands exemplaren. Maar altijd al mijn contactpersonen bij mij!

Toen mijn zoveelste tweedehands exemplaar het begaf, heb ik als tijdelijke telefoon een Android gebruikt die iemand over had. gebruikt als echte dumbphone, dus als horloge en altijd handmatig bellen. Want ik bel nog steeds heel weinig en wordt heel weinig gebeld. Ik denk wel dat je mij een 'minimal user' kunt noemen.

Maar ik denk dat het voor dergelijke minimal users, die ook op privacy gesteld zijn, tegenwoordig niet zoveel uit maakt welk platform je neemt. het gaat eer veel meer om welke apps je gebruikt (whatsapp, Facebook, etc.) en hoeveel je opzoek op internet. Daarmee maak je verbindingen, die worden gelogd. Als je net zoals ik heel terughoudend bent met social media, dan denk ik dat er weinig verschil is. Als je contactpersonen en agenda wilt, dan is een exchange account via elk systeem wel te gebruiken.

Ik en mijn vriendin zijn op onze computers overgestapt van Win7 naar Win10 en op wat telefoons betreft zijn we overgestapt op Lumia 650's met Win10 mobile en we hebben beiden een Exchange account bij onze provider die we vertrouwen. Gaan whatsapp enzo, browsen doen we vooral op de computer en tablet. Wat ik wil zeggen: iedereen doet nu alsof Windows 10 mobile dood is, maar ik denk dat als je een minimal user bent dat je er echt nog wel meerdere jaren mee door kunt. Zeker tot 2020 volgens mij. Dan zou het best kunnen dat er een nieuwe optie is die goed/beter bij je past!

Succes!

• Richh
3x3 schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 16:12:
Met de belangrijke kanttekening dat BB10 vrijwel niet gebruikt word en het zo goed als end-of-life is. Gezien TopicStarter vermoedelijk lang met zijn toestel wil doen is dat een zeer belangrijk probleem.

Echt hoor, foto's en dikgedrukte teksten gebruiken om op te vallen zodat je beter je punt kan maken. Ik kan daar echt niet tegen.

Tegelijkertijd is er geen enkel voordeel wat opweegt ten opzichte van AOSP, een besturingssysteem wat wél veel gebruikers heeft, actief door een brede community wordt supported en gecontroleerd op risico's die ook snel worden gedicht.

[ Voor 16% gewijzigd door Richh op 10-10-2017 16:57 ]

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:41
Ik persoonlijk wil liever een iets gebruiksvriendelijker OS hebben dan compleet dichtgesprijkerd en heb zelf iOS, na jaren met Android aangerommeld te hebben.
Ik gebruik wel allerlei datamining apps, gewoon omdat ik de diensten belangrijker vind dan mijn privacy,

Neemt niet weg dat ik de zoektocht van TS respecteer en je aanraad eens naar CopperHeadOS te kijken. Een fork van Android, gestript van alles wat Google is, + hardened etc: https://copperhead.co/android/
Voorgeinstalleerd op een Pixel te kopen. Geen gefrunnik met zelf een OS erop te flashen. Misschien voor jou de juiste mix van usability en privacy?

• 3x3

3x3

Richh schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 16:56:
[...]

Met de belangrijke kanttekening dat BB10 vrijwel niet gebruikt word en het zo goed als end-of-life is. Gezien TopicStarter vermoedelijk lang met zijn toestel wil doen is dat een zeer belangrijk probleem

Echt hoor, foto's en dikgedrukte teksten gebruiken om op te vallen zodat je beter je punt kan maken. Ik kan daar echt niet tegen.

Tegelijkertijd is er geen enkel voordeel wat opweegt ten opzichte van AOSP, een besturingssysteem wat wél veel gebruikers heeft, actief door een brede community wordt supported en gecontroleerd op risico's die ook snel worden gedicht.
Ik snap dat je vooral je 'eigen gelijk' wilt halen, maar voor mij zijn vooral de wensen van de topicstarter belangrijk:
Ik zoek een telefoon die:

1. Out of the box gewoon werkt. Ik wil geen cynamogenmod installeren en wil de telefoon niet moeten rooten. [..]
Er zijn in Nederland geen telefoons in de winkel te koop met AOSP.
Android zonder de agressief data verzamelende service 'Play services', ontvangen ook de google veiligheidsupdates niet die via de service gepushed worden. Dus op dat vlak zou een ontmantelde android installatie weinig verschil maken met android.
Wel is een dalvik 4.3 runtime opBBos10 een nadeel tegenover een telefoon met een modernere android versie.

Voordeel van Blackberry is ook dat je een OS hebt, dat geschikt bewezen en gecertificeerd geschikt bevonden is voor gebruik door partijen die de hoogste veiligheids en privacy eisen hebben. Dat is securitywise heel wat anders dan het gebruiken van een gratis ongecertificeerde android-rom 'van het internet'.

Een Blackberry OS telefoon zal jarenlang kunnen voldoen in de eisen van de Topicstarter
  • Bellen
  • Communiceren via Telegram.(nu android 2.2)
  • Offline Navigeren.
En is tegenover de alternatieven gestoeld op een relatief privacyvriendelijk platform.

Eigenlijk de enige eis (icm andere eisen) die de topicstarter heeft die waarschijnlijk geen enkele smartphone, ook een BB10 toestel waar kan maken is de accutijd van een week.

• Richh
3x3 schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 17:24:
Ik snap dat je vooral je 'eigen gelijk' wilt halen, maar voor mij zijn vooral de wensen van de topicstarter belangrijk:
Precies, dat kunnen we best doen zonder vetgedrukte posts.
Er zijn in Nederland geen telefoons in de winkel te koop met AOSP.
Er zijn we degelijk LineageOS based toestellen, zoals de van Wileyfox. Zoals ik al eerder stelde ben ik benieuwd of je GApps daar makkelijk van kan deinstalleren, eerlijk gezegd weet ik dat niet.
Verder zegt TS bekend te zijn met nadelen van Chinaphones, wellicht is hij juist wel bereid om verder te kijken dan de Nederlandse markt.
Android zonder de agressief data verzamelende service 'Play services', ontvangen ook de google veiligheidsupdates niet die via de service gepushed worden. Dus op dat vlak zou een ontmantelde android installatie weinig verschil maken met android.
LineageOS heeft een eigen updateservice die verder geen verbinding heeft met Google.
Voordeel van Blackberry is ook dat je een OS hebt, dat geschikt bewezen en gecertificeerd geschikt bevonden is voor gebruik door partijen die de hoogste veiligheids en privacy eisen hebben. Dat is securitywise heel wat anders dan het gebruiken van een gratis ongecertificeerde android-rom 'van het internet'.
Eens. Toch vind ik het persoonlijk een belangrijke nuance hoe dit tot stand is gekomen. Blackberry heeft veel te danken aan lobbygroepen en aan een trackrecord uit de geschiedenis. Toch is er anno 2017 volgens mij vrijwel geen bedrijf of overheidsinstantie te vinden dat nu nog kiest voor Blackberry, nee: vrijwel overal kiest men voor Android, ondanks dat het wel degelijk veiligheidsoverwegingen meeneemt in die beslissing.

Waar heb je meer vertrouwen op? Een oud OS, wat weinig gebruikt word (en dus ook weinig hackers interesse hebben om je toestel te kraken, en tegelijkertijd ook weinig gebruikers die het zelf proberen? Of een nieuw, breed onderhouden en open source gedeeld OS, wat juist heel veel gebruikt wordt en waarbij problemen waarschijnlijk eerder worden opgelost?
Een Blackberry OS telefoon zal jarenlang kunnen voldoen in de eisen van de Topicstarter
- Bellen
- Communiceren via Telegram.(nu android 2.2)
- Offline Navigeren.
En is tegenover de alternatieven gestoeld op een relatief privacyvriendelijk platform.
Klopt, het voldoet inderdaad prima. Al voldoet AOSP ook, maar dan heb je iets betere support naar mijn smaak. Daarbij twijfel ik aan de eisen van Topicstarter, zoals ik eerder heb aangegeven.

• JWL92
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 19:50
je spreekt jezelf in op al tegen.

een smartphone die een week mee gaat? dan kan je een 20KmAh accutje kopen... of t gewoon vergeten?

daarnaast, google geen optie, maar niet zelf willen flashen?
dan krijg je dus of een iphone, n dood platform of een of andere kickstarter phone? your pick. waarbij je dus of met de zelfde privacy issues zit, of mogelijk een beroerd update beleid, met alle gevaren van dien. (als je je al druk maakt om privacy op je phone... maak gwn geen dickpics? ;) )

bedenk je nog is goed, of je uberhaupt wel een smartphone wilt.

• route99

route99

De Nokia E72 haalde bijna en week....helaas Symbian is dead....
Super stevig toestel die E72, kon er ook mee WA-en tot de stekker eruit ging en ik naar een ander toestel moest om te kunnen WA-en...
Erg handig toestel ook nog.
Internetten was behelpen, maar dat vind ik op elke smart phone niks, een laptop of desktop is zoveel efficiënter in het gebruik voor dat doel...

[ Voor 71% gewijzigd door route99 op 10-10-2017 19:01 ]

• Theo

Theo

moederbord

Topicstarter
Ik had niet verwacht zoveel reacties te krijgen!
mgizmo schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 13:59:
[...]

Ik heb zelf wel een smartphone (iPhone), maar ik kan Theo volgen in zijn beleving. Al jaren gebruik ik de iPhone, maar ik merk dat ik veel tijd kwijt ben met opvulling wat de smartphone is geworden. Om de haverklap nieuws lezen, kijken of er mails zijn, of dat iemand mij een bericht heeft gestuurd. Facebook heb ik paar jaar geleden afgedankt en ik hoor steeds meer mensen om mij heen die Facebook de rug willen toekeren. Theo toont in mijn optiek gewoon karakter door dat sociaal gedreven media te negeren.

Facebook heb ik nooit gebruikt, bewust omdat ik zag wat het met mensen deed, en hoe men er afhankelijk van werd. Mijn tijd is schaars (een fulltime baan is leuk, maar kost best veel tijd), en die wil ik net verdoen aan zaken waarbij ik, als ik er de volgende dag op terugkijk, niks aan heb gehad. Ik doe liever iets nutttigs met mijn tijd dan naar een piepklein schermpje staren naar nutteloze updates van personen die ik amper tot niet ken (het boeit mij niet dat de neef van mijn vriendin een nieuwe jas heeft:P )

Ik ben trouwens 31 jaar mocht dat er iets toedoen.
b2vjfvj75gjx7 schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 14:08:
[...]

Wat dat laatste betreft;

- edit - Moraal van dit verhaal;

Let goed op welke apps je installeert en welke permissies ze vragen - net zoals je moet opletten welke sites je bezoekt en of je ze toegang geeft tot bv. je social-media cookies en / of geo-locatie.

Gebruik gewoon je verstand, installeer niet alles rücksichtslos en vraag je ook af waarom een app een permissie nodig heeft.

Dat laatste is soms lastig; zo kan je via mijn app een foto opsturen (van een nieuws-gebeurtenis) die (na nadrukkelijke toestemming) als nieuws-foto in de app wordt gepubliceerd.

Niets mis mee, zou je zeggen - maar die 'stomme' optie om een foto te versturen (encrypted!) eist wel dat de app toegang heeft tot je sd-card (daar zit de foto), de camera (wil ik geen toegang toe - maar de camera maakt foto's en dat is 2 in 1) en je volledige foto-gallery (ik wil maar 1 foto, niet je hele gallery).

Het lijkt er dan op dat ik je hele sd-card en foto's en camera leegtrek (wat dus niet eens kan), maar het ligt veel genuanceerder;

Je drukt op "ik wil een foto insturen", selecteert die foto en ... klaar :)

Als een spelletje toegang wil tot je camera, is het not-done - maar een camera-app die toegang vraagt tot je sd-card is weer een stuk logischer...
Dat verbaast mij echt oprecht dat een app niet standaard zoveel data veramelt. Er zijn namelijk redent ook artikele verschenen over simpele programma's (een zaklamp app) waarbij de gehele telefoon leeg werd gezogen en alle data naar externe servers werd gestuurd...
Daniel36 schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 14:12:
Spontane vraag die bij me opkomt: hoe ga je dan om met de locatiegegevens die je telefoonprovider kan bekijken? Je gaat toch niet echt je telefoon uitzetten als je je verplaatst door het land?

Ik heb juist voor het andere uiterste gekozen en maak reviews op Googlemaps e.d.
Alleen foto's waar mijn gezin opstaat plaats ik nooit, verder wel.
Locatiegegevens worden bij een provider opgeslagen en mogen niet gedeeld worden. Enkel met een gerechtelijk bevel mag bijv de politie bij deze data inzien. De data kan ook enkel door de provider verzameld worden, en mag ook enkel daar worden opgeslagen.

Het is wat anders als je GPS aan hebt staan en een willekeurig programma deze data kan/mag verzamelen en naar een externe server stuurt. Dan is het data die niet aan wetten gebonden is, helemaal als de server buiten de EU staat...

Mocht ik dus (ooit) aan de smartphone gaan zal GPS ook om die reden uitstaan.
Richh schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 14:30:
[...]

Daar ben ik me zeker van bewust :)

[...]

Tot een bepaalde hoogte wel. Maar in dit geval durf ik wel te stellen dat er een bekrompen beeld van de smartphone word gegeven. "Telefoons zijn om te bellen", staat ook al in dit verhaal. Het is een beeld dat ik herken onder heel veel mensen, waaronder enkele jaren geleden mijn eigen ouders. Dit is tegenwoordig gewoon niet meer zo. Het lijkt moeilijk om te accepteren dat een telefoon tegenwoordig geen telefoon meer is, maar een 'zwitsers zakmes' wat betreft elektronica. Je kijkt naar een ander apparaat, met andere eisen.

Die andere eisen zie gewoon niet zolang je nog niet in de wereld van smartphones zijn gestapt. En daar komen een aantal eisen van Theo vandaan: "ik wil niet dat mijn volgende toestel groter is dan mijn vorige telefoon". Dit komt omdat men nog niet bekend is met de voordelen van grotere toestellen, maar wel denkt blokkades te zien. Want het huidige toestel is immers al groot genoeg. De hoogte van een toestel wordt genoemd, terwijl dat in een broekzak of in je hand eigenlijk wel het laatste probleem is. Belangrijker zijn de breedte (dit is meer persoonlijke voorkeur) en de dikte, waarop je juist enorm vooruit gaat.

Het is niet voor niks dat de smartphone jaren geleden net zo groot was als een gemiddelde dumbphone, en die tot 2 jaar geleden is blijven groeien naar toestellen met een breedte rond de 7 centimeter. TS stapt nu pas in deze wereld en wil wellicht beginnen met een toestel met het formaat van een iPhone 3GS, maar zal ook dan tien jaar later accepteren dat er niks mis is met toestellen met een breedte van 65mm.

[...]
Dit is een keuze. Dat jij deze keuze neemt, zegt alleen maar dat je hier behoefte aan hebt. Waarom doe je het anders?
Eerlijk gezegd denk ik dat Theo deze keuze over een jaar of 2-3 óók gaat nemen. Ik herken uit heel veel mensen een afkeer ten opzichte van social media en 'smartphonezombies'. Maar wanneer ze er uiteindelijk toch aan beginnen, zien ze toch de voordelen en niet veel later zullen ook zij op de bank voor de TV, een nieuwsberichtje lezen of een whatsappje schrijven.

Het is nu nog eng, nieuw en anders, maar dit verschuift naar verloop van tijd. Dat heb ik onder talloze oudere familieleden de afgelopen jaren ontdekt, en zelfs zonder uitzonderingen (de een is verslaafder dan de ander natuurlijk, maar op een gegeven moment omarmt iedereen het).

[...]
Dat doe ik zelf ook, maar toch kijk ik enkele uren per dag op mijn smartphone.

[...]

Privacy is de enige factor die hier verschil maakt, inderdaad. Maar, zoals je zelf ook kan beamen (ik heb ook wel eens requests afgeluisterd trouwens) en enkele Tweakers hierboven ook al bevestigen: de meeste apps versturen helemaal geen hele gekke data.
Deels heb je gelijk, een telefoon moet niet veel groter zijn dan mijn huidige (en vorige) telefoons. Maar ik vind het ook gewoon prettig om een kleine telefoon te hebben, daar heb ik in de afgelopen 15 jaren altijd een telefoon op uitgezocht, en daarom gebruik ik bijna altijd een clamshell telefoon. Gewoon omdat ik een kleine telefoon prettig in de hand vind liggen.

Dus ergens heb je wel een punt dat ik geen smartphone gewend ben, en dat ik niet een telefoon wil die groter is dan wat ik nu heb. Echter ben ik gewoon een fan van kleine telefoons.:)

De kans dat ik met een smartphone op de bank voor de TV een bericht tuur acht ik vrij klein; TV kijken vind ik meestal erg zonde van mijn tijd:P

Mijn advies
[afbeelding]

of
[afbeelding]

De BB telefoons leken mij ideaal, echter is het echt koffiedik kijken of BB over een jaar nog bestaat, en of er over twee jaren nog updates zijn voor het OS. Ik volg (net als de meeste hier) al jaren het nieuws over telefoons met alles daaromheen, en een paar jaar geleden wist ik, dat als ik toen op een smartphone over zou moeten, dat het een BB zou worden.
b2vjfvj75gjx7 schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 15:13:
[...]

De meest veilige smartphone is wellicht nog een oude Windows Phone 7.

Daar draaien best nog apps op, maar is zo verouderd dat Microsoft de meta-data niet eens meer analyseert (gaat toch om veel te kleine getallen).

Maar elk ander modern OS zal je monitoren, hoe dan ook...

Of neem een Asha Phone (Nokia) - deprecated - maar wel met apps...

Wikipedia: Nokia Asha series
WP8 ga ik naar kijken! Hoewel er niet veel keus is in kleine telefoons; de Lumia 532 was anderhalf jaar geleden een leuke telefoon geweest, echter is deze nu niet meer verkrijgbaar. Maar hoe zit het met het updatebeleid bij WP? Gaa dit via Microsoft, of via de telefoonfabrikant? En komen er nog wel updates de komende jaren?
Mickey77 schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 16:52:
Theo,

Ik voel enige verwantschap met je, want ik was ook ooit enthousiast gebruiker van Windows Mobile. Met de XDA aan mijn oor werd ik uitgelachen, maar de XDA was in mijn ogen eigenlijk de eerste 'smartphone'. na dat ding ben ik met iets kleinere toestellen verder gegaan met Windows Mobile, ik versleet samen met mijn vriendin meerdere tweedehands exemplaren. Maar altijd al mijn contactpersonen bij mij!

Toen mijn zoveelste tweedehands exemplaar het begaf, heb ik als tijdelijke telefoon een Android gebruikt die iemand over had. gebruikt als echte dumbphone, dus als horloge en altijd handmatig bellen. Want ik bel nog steeds heel weinig en wordt heel weinig gebeld. Ik denk wel dat je mij een 'minimal user' kunt noemen.

Maar ik denk dat het voor dergelijke minimal users, die ook op privacy gesteld zijn, tegenwoordig niet zoveel uit maakt welk platform je neemt. het gaat eer veel meer om welke apps je gebruikt (whatsapp, Facebook, etc.) en hoeveel je opzoek op internet. Daarmee maak je verbindingen, die worden gelogd. Als je net zoals ik heel terughoudend bent met social media, dan denk ik dat er weinig verschil is. Als je contactpersonen en agenda wilt, dan is een exchange account via elk systeem wel te gebruiken.

Ik en mijn vriendin zijn op onze computers overgestapt van Win7 naar Win10 en op wat telefoons betreft zijn we overgestapt op Lumia 650's met Win10 mobile en we hebben beiden een Exchange account bij onze provider die we vertrouwen. Gaan whatsapp enzo, browsen doen we vooral op de computer en tablet. Wat ik wil zeggen: iedereen doet nu alsof Windows 10 mobile dood is, maar ik denk dat als je een minimal user bent dat je er echt nog wel meerdere jaren mee door kunt. Zeker tot 2020 volgens mij. Dan zou het best kunnen dat er een nieuwe optie is die goed/beter bij je past!

Succes!
Mijn eerste smartphones (op WM2002 en WM2003) gebruikte ik enkel voor bellen en sms. Ik merkte toen ook al dat ik het 'smart' van de telefoon gewoon niet gebruikte. Ik kon het internet op, ik kon veel programma's installeren maar ik deed het allemaal niet. (leuk detail, WM2002 was gebaseerd op WinCE3.0, en WM was gebaseerd op WinCE4.0, met beide OS'en had ik veel ervaring op handheld computers. Het lag dus zeker niet aan een gebrek aan kennis over het OS)
De telefoon was toen voor mij enkel een bel en sms ding. En dat is het eigelijk nog steeds :P

Dingen om nog uit te zoeken:

- Hoeveel werk is het om Saltfish te installeren op een Android telefoon?
- Welke Android toestellen voldoen het beste aan mijn hardware eisen, en zijn compatible met SaltFish?
- Kun je een Apple ID maken met random NAW data, en desnoods een tijdelijk emailadres?
- Wat is het supportbeleid van WP10?
- Welke WP toestel voldoet het best aan mijn eisen? (kan ook tweedehands zijn)
- Heeft een smartphone enige meerwaarde voor mij boven een dumb phone?

[ Voor 3% gewijzigd door Theo op 10-10-2017 19:11 ]

7400 Wp op het dak

• route99

route99

Je kunt toch een Apple ID maken met een nickname mailadres...
Gebruik dit mail adres nergens anders voor dat scheelt...
Je hoeft ook niet permanent ingelogd zijn op de app store:
https://www.iphonefaq.org/archives/97940
https://www.verizonwirele...rt/knowledge-base-207247/

Mijn E72 gebruik ik nog als noodtelefoon bij het hardlopen in het bos, struikel ik ene keer... dan kan iet wel tegen....

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:04
Zelf ook begonnen met de MPX200, en zoek eigenlijk ook weer zoiets.
Smartphone, maar toch erg simpel, wel weer minimaal een WA app.

Ik denk dat jij een heel eind komt met een Lumia930 of Lumia950.
Eerlijk is eerlijk, er zullen weinig updates uitkomen, maar daar wordt de telefoon niet minder van.

Ik heb momenteel de Lumia830.
Geweldig ding, maar gebruik steeds meer de tablet of desktop.
De meeste “smart”-functies gebruik ik weinig meer, t is echt een comunicatie middel geworden.

Live from Denmark

• Theo

Theo

moederbord

Topicstarter
JWL92 schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 18:21:
je spreekt jezelf in op al tegen.

een smartphone die een week mee gaat? dan kan je een 20KmAh accutje kopen... of t gewoon vergeten?

daarnaast, google geen optie, maar niet zelf willen flashen?
dan krijg je dus of een iphone, n dood platform of een of andere kickstarter phone? your pick. waarbij je dus of met de zelfde privacy issues zit, of mogelijk een beroerd update beleid, met alle gevaren van dien. (als je je al druk maakt om privacy op je phone... maak gwn geen dickpics? ;) )

bedenk je nog is goed, of je uberhaupt wel een smartphone wilt.
Juist vanwege de grote contradicties vraag ik mij oprecht af of ik wel aan de smartphone moet.

Het zelf niet willen flashen komt meer voort uit het feit dat ik zelf nog nooit iets met een smartphone heb gedaan. Ik vraag mij dan oprecht af of ik 'm wel kan flashen; ik weet amper tot niet hoe ik 'm moet gebruiken en waar de basic instellingen zitten; laat staan dat ik weet hoe ik 'm moet flashen. (als er een turial is die echt _iedere_ stap voor de smartphone uitlegt is het een ander verhaal.

En er zijn ook telefoons met een grote accu. Ik geloof dat het record nu staat op een accu van 10.000 mAh (al is 10KmAh ook erg origineel verzonnen:P ) van een Chinaphone (Okitell K10000 dacht ik uit het hoofd). Echter is het gewicht van zo'n telefoon ook niet meer leuk; dat ding weegt 1/3e kilo!

7400 Wp op het dak

• P1nGu1n
Theo schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 19:04:
Ik had niet verwacht zoveel reacties te krijgen!

[...]

Dat verbaast mij echt oprecht dat een app niet standaard zoveel data veramelt. Er zijn namelijk redent ook artikele verschenen over simpele programma's (een zaklamp app) waarbij de gehele telefoon leeg werd gezogen en alle data naar externe servers werd gestuurd...
Zoals ik eerder al zei: kijken welke permissies een app vraagt en je weet meteen waar ze toegang toe hebben (en dus door kunnen sluizen). Meer dan toegang toe de camera is het enige wat een zaklamp app nodig heeft. Gebruik je verstand en je komt een eind :) Een zaklamp app die toegang tot je contacten en browsergeschiedenis vraagt, dan moet er een belletje gaan rinkelen... :+
[...]

Locatiegegevens worden bij een provider opgeslagen en mogen niet gedeeld worden. Enkel met een gerechtelijk bevel mag bijv de politie bij deze data inzien. De data kan ook enkel door de provider verzameld worden, en mag ook enkel daar worden opgeslagen.

Het is wat anders als je GPS aan hebt staan en een willekeurig programma deze data kan/mag verzamelen en naar een externe server stuurt. Dan is het data die niet aan wetten gebonden is, helemaal als de server buiten de EU staat...

Mocht ik dus (ooit) aan de smartphone gaan zal GPS ook om die reden uitstaan.
Hier klopt echt niks van. Zowel op iOS, Android en WP krijgt geen enkele app toegang tot jouw locatie tot jij hier EXPLICIET toegang toe hebt gegeven.

Ik denk dat het probleem rond smartphones is voor jou dat jij een beeld hebt gevormd in je hoofd, dat niet klopt. Je bent bezorgd om je privacy (goed zo!) en hebt er veel over gelezen de afgelopen jaren, maar een hoop van die feitjes moeten genuanceerd worden (zoals in mijn comment rond GPS en data). De meest privacy gevoelige gegevens kunnen alleen maar uitgelezen (en doorgestuurd) worden wanner je hier zelf toestemmen voor geeft (permissies + voorwaarden geaccepteerd).

[ Voor 7% gewijzigd door P1nGu1n op 10-10-2017 19:35 ]

• FreshMaker
  • Niet online
P1nGu1n schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 19:33:
[...]
Ik denk dat het probleem rond smartphones is voor jou dat jij een beeld hebt gevormd in je hoofd, dat niet klopt. Je bent bezorgd om je privacy (goed zo!) en hebt er veel over gelezen de afgelopen jaren, maar een hoop van die feitjes moeten genuanceerd worden (zoals in mijn comment rond GPS en data). De meest privacy gevoelige gegevens kunnen alleen maar uitgelezen (en doorgestuurd) worden wanner je hier zelf toestemmen voor geeft (permissies + voorwaarden geaccepteerd).
En daar wringt de schoen met TS zijn kennis.
Zoals in zijn opening aangegeven, hij weet hoe een Ferrari werkt, ondanks dat hij in een Panda rijdt.

Theoretische kennis is deel één, maar praktijkervaring is zeker niet te onderschatten
Vooral sommige opmerkingen komen imho uit de theoretische kennishoek ( alle artikelen die hij gelezen heeft op Tweakers e.a )
De commentaren eronder, die altijd gekleurd zijn, naar de schrijver des reactie, IOSfans zullen volhouden dat het prima tot perfect werkt, Android gebruikers hebben hun weerwoord hier ook wel op

* FreshMaker heeft lang de updates van Apple gepareerd met de vernoeming 'heb jij dan al Siri op je Iphone4 '
Nu kan je dat verschuiven naar de 3Dtouch op de iPhone6.
Elke kamp heeft issues, je moet er mee leren werken en experimenteren om ZELF echte waardevolle kennis op te doen, op beide vlakken

Beide systemen zijn prima voor een beginner, maar staar je niet blind op wat steekwoorden, maar ga ECHT proberen, leen desnoods ergens zo'n toestel, of ga naar een winkel om het te ervaren

[ Voor 14% gewijzigd door FreshMaker op 10-10-2017 19:45 ]

Verwijderd

-Iphone SE kopen (kleine telefoon)
-icloud account met fake gegevens invullen (privacy)
-Anker powerbank erbij kopen (week standby)
-Vpn kopen die niet in fourteen eyes zit (privacy)
-1blocker erop om alle ads op internet eraf te halen en alle cookies te blokkeren (privacy/datamining)
-Threema of signal als chat app nemen (privacy/geen datamining)
-Vuurrode hoes eromheen doen, liefst met een Ferrari embleem erop zodat het geen fiat panda is.
:+

Klinkt als een grote grap, maar je kan dit ook serieus doen en je bent veilig. Apple update beleid is nu al 4 jaar als je kijkt naar de iphone 4s en 5s.

Ik heb zelf ook een SE met vpn en threema aangezien ik ook niet alles wil delen ondanks dat sharing is caring is. Dat doe ik wel met mijn zak m&m’s maar niet met mijn locaties etc.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2017 19:58 ]

• Richh
Theo schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 19:04:
Deels heb je gelijk, een telefoon moet niet veel groter zijn dan mijn huidige (en vorige) telefoons. Maar ik vind het ook gewoon prettig om een kleine telefoon te hebben, daar heb ik in de afgelopen 15 jaren altijd een telefoon op uitgezocht, en daarom gebruik ik bijna altijd een clamshell telefoon. Gewoon omdat ik een kleine telefoon prettig in de hand vind liggen.

Dus ergens heb je wel een punt dat ik geen smartphone gewend ben, en dat ik niet een telefoon wil die groter is dan wat ik nu heb. Echter ben ik gewoon een fan van kleine telefoons.:)
Precies mijn punt! Ja, bij dumbphones is het eigenlijk altijd 'hoe kleiner hoe beter'. Immers, je kan niet heel veel, er is weinig inputruimte nodig en een klein scherm geeft ook voldoende output.

Het is precies waarom de eerste smartphones ook heel klein waren, 3" tot 3,5" was in 2010 zeer gebruikelijk. Dat is "zo groot als ik nu heb". "Prettig in de hand".

Het punt is, mensen zijn tot de conclusie gekomen dat een smartphone, een veel veelzijdiger apparaat dan de dumbphone, wel degelijk baat heeft bij een groter scherm. En dat een beperkte dikte het 'probleem' van een groot toestel alweer gedeeltelijk inlevert.
Rond 2015 heeft men ontdekt dat 5" een sweetspot is, waar vrijwel ieder toestel inmiddels omheen slingert. De 5,7" S8 is een voorbeeld dat de breedte van het toestel gelijk blijft terwijl het toestel hoger wordt, omdat dat nou precies de enige dimensie is die eigenlijk niks uit maakt :)

Ik snap heel goed dat ik je nu niet kan overtuigen. Dat hoeft ook niet :P maar ik ben er vrij zeker van dat je over 10 jaar deze thread terug leest en dan verbaasd bekijkt waarom een hoogte van maximaal 12cm ooit belangrijk voor je was.
De kans dat ik met een smartphone op de bank voor de TV een bericht tuur acht ik vrij klein; TV kijken vind ik meestal erg zonde van mijn tijd:P
Haha, dat begrijp ik :) maar... Je begrijpt mijn punt :)
Maar hoe zit het met het updatebeleid bij WP? Gaa dit via Microsoft, of via de telefoonfabrikant? En komen er nog wel updates de komende jaren?
WP8 krijgt geen officiële support meer van Microsoft sinds (het eveneens end-of-life) Windows Phone 10 het heeft opgevolgd.
Mijn eerste smartphones (op WM2002 en WM2003) gebruikte ik enkel voor bellen en sms. Ik merkte toen ook al dat ik het 'smart' van de telefoon gewoon niet gebruikte. Ik kon het internet op, ik kon veel programma's installeren maar ik deed het allemaal niet. (leuk detail, WM2002 was gebaseerd op WinCE3.0, en WM was gebaseerd op WinCE4.0, met beide OS'en had ik veel ervaring op handheld computers. Het lag dus zeker niet aan een gebrek aan kennis over het OS)
De telefoon was toen voor mij enkel een bel en sms ding. En dat is het eigelijk nog steeds :P
Destijds was het smart gedeelte ook een niche. Niemand gebruikte het. Tijden zijn veranderd ;)
- Hoeveel werk is het om Saltfish te installeren op een Android telefoon?
- Welke Android toestellen voldoen het beste aan mijn hardware eisen, en zijn compatible met SaltFish?
- Kun je een Apple ID maken met random NAW data, en desnoods een tijdelijk emailadres?
- Wat is het supportbeleid van WP10?
- Welke WP toestel voldoet het best aan mijn eisen? (kan ook tweedehands zijn)
- Heeft een smartphone enige meerwaarde voor mij boven een dumb phone?
- het heet Sailfish :) en dit valt best mee. Trek er voor de zekerheid een paar uurtjes voor uit en het komt wel goed.
- de Sony Xperia-serie en dan voor jou de Compact-serie zal zeer geschikt zijn.
- Ja. Ik zou echter wel een mailadres gebruiken wat je later weer kan vinden, mocht je ooit je wachtwoord verliezen ofzoiets.
- over WP10 zal ik niks zeggen :)
- Zelfs mijn grootmoeder van dik in de 80 zag nooit meerwaarde in een smartphone. En nu ziet ze het wel... ;)

Maar als jij er echt heilig van overtuigd bent dat het bij bellen en Telegram blijft, waarvan Telegram optioneel is... Nee, dan zou ik zoals ik al zei een dumbphone nemen.

• FreshMaker
  • Niet online
Richh schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 19:54:
[...]

Het is precies waarom de eerste smartphones ook heel klein waren, 3" tot 3,5" was in 2010 zeer gebruikelijk. Dat is "zo groot als ik nu heb". "Prettig in de hand".

-

Rond 2015 heeft men ontdekt dat 5" een sweetspot is, waar vrijwel ieder toestel inmiddels omheen slingert. De 5,7" S8 is een voorbeeld dat de breedte van het toestel gelijk blijft terwijl het toestel hoger wordt, omdat dat nou precies de enige dimensie is die eigenlijk niks uit maakt :)
Toen kwam men erachter dat PR0N op 5" levensecht was :+

• -The_Mask-
  • Niet online
Theo schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 19:31:
[...]

Het zelf niet willen flashen komt meer voort uit het feit dat ik zelf nog nooit iets met een smartphone heb gedaan. Ik vraag mij dan oprecht af of ik 'm wel kan flashen; ik weet amper tot niet hoe ik 'm moet gebruiken en waar de basic instellingen zitten; laat staan dat ik weet hoe ik 'm moet flashen. (als er een turial is die echt _iedere_ stap voor de smartphone uitlegt is het een ander verhaal.
Daar zijn genoeg van te vinden tot Youtube filmpjes die elke stap laten zien aan toe.

AMD Nieuwsdiscussie

• Theo

Theo

moederbord

Topicstarter
P1nGu1n schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 19:33:
FreshMaker schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 19:45:
[...]

En daar wringt de schoen met TS zijn kennis.
Zoals in zijn opening aangegeven, hij weet hoe een Ferrari werkt, ondanks dat hij in een Panda rijdt.

Theoretische kennis is deel één, maar praktijkervaring is zeker niet te onderschatten
Vooral sommige opmerkingen komen imho uit de theoretische kennishoek ( alle artikelen die hij gelezen heeft op Tweakers e.a )
De commentaren eronder, die altijd gekleurd zijn, naar de schrijver des reactie, IOSfans zullen volhouden dat het prima tot perfect werkt, Android gebruikers hebben hun weerwoord hier ook wel op

* FreshMaker heeft lang de updates van Apple gepareerd met de vernoeming 'heb jij dan al Siri op je Iphone4 '
Nu kan je dat verschuiven naar de 3Dtouch op de iPhone6.
Elke kamp heeft issues, je moet er mee leren werken en experimenteren om ZELF echte waardevolle kennis op te doen, op beide vlakken

Beide systemen zijn prima voor een beginner, maar staar je niet blind op wat steekwoorden, maar ga ECHT proberen, leen desnoods ergens zo'n toestel, of ga naar een winkel om het te ervaren
En daar hebben jullie beide een heel goed punt. Ik weet veel van de markt en techniek af omdat ik al tig jaren op de zijlijn sta. Maar van het dagelijks gebruik van een smartphone weet ik niks vanaf. En juist op dat punt heb ik input van anderen nodig die de verschillende ecosystemen goed kennen, samen met hun individuele voor en nadelen!

Het is lastig om een goede mening te vormen als veel opinies van anderen gekleurd zijn, of enkel bashend zijn naar een ander OS, en veel opinies juist elkaar tegenspreken op feitelijk niveau. Neem de privacy als voorbeeld, dit is enkel een feitelijk iets dat je met meten na kan gaan. Je kan daarmee ondubbelzinnig een conclusie hebben dat OS A beter is dan OS B qua privacy. Maar zelfs zo'n meetbaar en feitelijk iets is al bijna niet te vinden zonder dat er met modder gegooid wordt.

Zelfs al zou nu de vraag gesteld worden wat de kleinste smartphone is die goed verkrijgbaar is en die een goed update beleid heeft dan komen daar ook tig verschillend reacties op 'want A is beter en B is slecht'

Maar nu blijft de vraag wat ik moet doen.

Windows Phone 10 daarvan eindigt de support in juni 2019. Ondaks de lovende ervaringen over dit OS, en de beschikbaarheid van kleine toestellen valt dit OS af.

Android met Sailfish is wellicht een optie. Voordeel is de grotere keuze aan toestellen en de maximaal mogelijke privacy, nadeel is het gebrek aan garantie die er aan gaat zodra je het OS veranderd. En het werkt niet out of the box, maar heeft een hoog tweaker gehalte. (plus, ik gebruik NordVPN thuis, en die schijnt een VPNapp te hebben in de Play shop. Echter geen idee of die ook op sailfish te gebruiken is.

BB is een dood paard helaas:'(

IOS is qua hardware een goede keuze (kleine telefoon en grote accu), al is de vraag of dit qua privacy echt veel beter is dan android.

7400 Wp op het dak

• -The_Mask-
  • Niet online
Als het defect niet te maken heeft met veranderingen aan de software blijft de garantie gewoon geldig. Waarbij de eerste 6 maanden de bewijslast bij de winkel ligt en de daaropvolgende 1,5 jaar, uitgaande van twee jaar garantie, die bij jouw ligt.

AMD Nieuwsdiscussie

• djiedjee
  • Laatst online: 18:54
Je kunt ook gewoon 1 van de keuzes gaan proberen met een wat ouder/2e hands toestel. Hoeft niet veel te kosten, behalve dan tijd om e.e.a. uit te proberen.

Onderzoeken en nadenken is mooi, maar waarschijnlijk niet voldoende in dit geval.
Als het niet bevalt, neem je wat anders.

[ Voor 8% gewijzigd door djiedjee op 11-10-2017 10:10 ]

• P1nGu1n
Theo schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 09:59:
[...]

Android met Sailfish is wellicht een optie. Voordeel is de grotere keuze aan toestellen en de maximaal mogelijke privacy, nadeel is het gebrek aan garantie die er aan gaat zodra je het OS veranderd. En het werkt niet out of the box, maar heeft een hoog tweaker gehalte. (plus, ik gebruik NordVPN thuis, en die schijnt een VPNapp te hebben in de Play shop. Echter geen idee of die ook op sailfish te gebruiken is.
Zoals @-The_Mask- al zei, vervalt je garantie niet wanneer je root. Je hebt altijd recht op garantie, tenzij een defect direct of indirect het gevolg is van eigen toedoen. Of dit nou een gebroken scherm is omdat je hem op de straatstenen hebt laten kegelen of omdat je hem tot 4 GHz hebt overclocked maakt niet uit.

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
Theo schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 10:53:
[...]

IK zoek meer de middenweg om niet alle privacy op te geven door een smartphone te gebruiken

[...]

Ziet er wel leuk uit inderdaad! Alleen de hardware is nog niet af, de software moeten ze nog aan beginnen en er is (nog?) geen ecosysteem aan programma's voor..

[...]

Voor een PC zijn er veel mogelijkheden om privacy zo min mogelijk op te geven:
- HOST file aanpassen
- vracht addblockers en scripblockers installeren
- HTTP zoveel mogelijk blokkeren.
- Firefox, DuckDuckGo en OpenStreetMap gebruiken
- en een betaalde VPN verbinding.

Op PC gebied zit ik redelijk safe. Graag wil ik ook soortgelijke zekerheid en privacybescherming met een telefoon. Ik wil dus dat een telefoon mijn gebruiksvoorwerp is, en niet dat het een platform is die door anderen gebruikt wordt om data te vergaren over mij.

Dat Google de grenzen opzoekt qua privacyschending is bekend. Mij was juist bekend dat Apple daar een heel erg stuk milder mee is en je hun producten meer met geld dan met je privedata betaalt. De vraag is in hoeverre dit klopt.

[...]

Er zit een verschil tussen geen enkele data delen met wie dan ook en je compleet blootgeven natuurlijk :) Ik ben geen topcrimineel/groot bestuurder/politicus (allemaal 1 pot nat :P) die compleet anoniem wil blijven, ik wil gewoon niet mijn privacy compleet weggooien door bijv een Lenovo telefoon met Android te gebruiken..

Privacy is niet echt 'bochten wringen', dat gaat bij mij gewoon automatisch zonder over na te denken.

[...]

TNX! Duidelijk is dus dat met een smartphone je gegevens naar ofwel Apple danwel Google moet geven. Dan lijkt het mij beter om dat te doen met een partij die geld verdient aan hardwareverkoop dan aan reclame-inkomsten :)
Al ga ik wel kijken naar Symbian, en hoe op S60 de support is, en wat er nog (tweedehands) te vinden is met dit OS.
Je bent zo into privacy, maar zegt dan wel "Apple gaat veel beter/milder om met user data".. Daar geloof ik dus echt niks van.

Ik denk echt dat de Nokia 3310 2017 variant de beste optie is

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:28
Ik ben verbaasd dat de Blackberry 10 hier genoemd worden maar de Android telefoons van Blackberry niet. Als Apple en Windows smartphones afvallen zijn deze wellicht een optie. Focus ligt bij BB wel op beveiligingsupdates en privacy.
Voorbeeld: pricewatch: BlackBerry DTEK50 Zwart

• Compizfox
  • Laatst online: 20:00

Compizfox

Bait for wenchmarks

musicfreak schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 10:16:
Ik ben verbaasd dat de Blackberry 10 hier genoemd worden maar de Android telefoons van Blackberry niet. Als Apple en Windows smartphones afvallen zijn deze wellicht een optie. Focus ligt bij BB wel op beveiligingsupdates en privacy.
Voorbeeld: pricewatch: BlackBerry DTEK50 Zwart
Omdat dat nog steeds Android met Google-code is en geen AOSP.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Saumaran
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:37
Uit pure nieuwsgierigheid, heb je inmiddels al een afweging gemaakt?

• Theo

Theo

moederbord

Topicstarter
Saumaran schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 11:20:
Uit pure nieuwsgierigheid, heb je inmiddels al een afweging gemaakt?
Ja en nee.

Ja, ik heb de afweging gemaakt en ben tot de conclusie gekomen dat ik nu nog geen smartphone wil. Het aanbod mag de vraag niet creëren, en de vraag is er er vanuit mijn kant gewoon niet. De nadelen die ik in een smartphone zie wegen bij mij niet op tegen de voordelen die het mij mogelijk kan bieden.

Mijn huidige telefoon (dumbphone) daarvan begint de accu op z'n eind te geraken, en deze, of de gehele telefoon, moet ik dus binnenkort vervangen. Waar ik deze voor ga vervangen weet ik nog niet. Wellicht ga ik voor een smartphone, misschien niet. (argument van m'n vriendin sneed wel hout; "dan ik ik je blije boobiefoto's sturen op werk!") En als ik voor een smartphone ga dan is nog onbekend wat voor ecosysteem en wat voor toestel. Android als ecosysteem is voor mij afgeschreven, van Apple weet ik het nog niet, en de alternatieven (vooral sailfish) daar heb ik mij niet genoeg in verdiept om van de hoed en de rand af te weten.
Qua hardware is de keuze ook zeer beperkt gezien ik een kleine telefoon wil (detail; sinds 15 jaren heb ik enkel <12" laptops gehad en klaptelefoons)
Aan de andere kant, als ik weer voor een dumbphone ga dan is ook nog onbekend welk type.

Wellicht koop ik wel een nieuwe accu voor m'n huidige telefoon en stel ik dit probleem gewoon een paar jaar uit :)

[ Voor 21% gewijzigd door Theo op 28-11-2017 12:11 ]

7400 Wp op het dak

• G4H
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

G4H

B00st3r schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 13:27:
Hoge eisen die niet haalbaar zijn met een hedendaagse smartphone. Ik vind de eisen die je stelt een beetje het gehalte 'veganistisch-glutenvrije-eten' van de smartphone markt.

Mijn ervaring is dat mensen die bang zijn dat hun privacy aangetast wordt, totaal geen benul hebben van wat een bedrijf als Google eigenlijk van jouw gegevens opslaat, laat staan gebruikt.

Jij als persoon bent een pixel in een scherm zo groot de oppervlakte van Europa. Jouw gegevens maken deel uit van de metagegevens die een bedrijf gebruikt voor hun marketing. Ze gaan heus niet inzoomen op jouw (relatief) kleine leventje om eens goed uit te pluizen hoe dat miljardenbedrijf jou als persoon compleet kunnen ruïneren.

Maak je maar niks wijs, zo belangrijk ben je niet.

Koop gewoon een Android telefoon, koppel je emailadres (desnoods een emailadres dat je nooit gebruikt, want dat is lekker veilig, ofzo), en ga lekker bellen en internetten. Maar vooral niet Whatsappen want dat is natuurlijk ook heel eng. Liever Telegram gebruiken met het handjevol mensen dat dat gebruikt. Stel je voor dat WhatsApp jouw gesprekken publiceert.

Ik vraag me vooral af hoe het komt dat je zo bang bent voor de wereld. Wie of wat heeft zo op jou in lopen praten dat je niks vertrouwt? Op deze manier val je juist meer op omdat je je zo extreem anders gedraagt dan de gemiddelde persoon die wel gewoon een smartphone heeft, contactloos betaalt en zich niet druk maakt om 'wat terug te traceren is naar mij als persoon'.
Ik ben het redelijk met je eens; verdwalen in je eigen paranoia zal je nooit goed doen. Maar let wel: alles
wat je op het internet zet, kan in de toekomst tegen je gebruikt worden. Op dit moment is TS niet zo belangrijk (alhoewel, hoe weet je dat?), maar later wellicht wel (denk aan een politieke carrière). We weten inmiddels dat de NSA en andere geheime diensten van alles opslaan en dat datalekken eerder regel dan uitzondering zijn; een beetje voorzichtigheid is dus geen vreemd advies. TS' vragen zijn heel relevant.

En over metadata die je aanhaalt: met op het eerste gezicht onschuldige data kun je tóch mensen identificeren (leuk voorbeeld).

Mijn advies aan TS: kies voor een Android telefoon en verdiep je wél in rooten en het aanpassen van je smartphone. Zo kun je bijvoorbeeld Play Services verwijderen, waardoor je feitelijk de grootste Google-boosdoener omzeep helpt. En: hoe meer je over je telefoon weet, des te beter je ongewenste datastromen kunt voorkomen. :)
Pagina: 1