Tldr:
I zoek een nieuwe telefoon en heb nog nooit een smartphone gehad of gebruikt.
Het hele verhaal:
Zo’n vijftien jaar geleden liep ik ver op de zaken vooruit; ik had toen een van de eerste smartphones. Eerst een MPX200 die op Windows Mobile2002 werkte, later z’n opvolger die op WM2003 werkte. Na een aantal jaren ben ik overgestapt naar een kleine dumb phone die ik al zo’n 7 jaar gebruik, en nu echt op begint te raken.
Ik volg het nieuws rondom telefoons al vele jaren op de voet omdat het qua techniek gewoon boeiend is om te volgen, zowel op het gebied van hardware, software, trends en de politiek eromheen. Zelf heb ik echter nooit de noodzaak gehad om een smartphone aan te schaffen omdat:
Ik heb alleen nog nooit in een dure sportwagen gereden maar heb al jaren een Fiat Panda
Gezien de dumbphones met uitsterven bedreigd worden zal ik wellicht ook een smartphone moeten aanschaffen, alleen weet ik niet waar ik moet beginnen. Ik zoek een telefoon die:
Maar nu zoek ik dus een nieuwe telefoon, en door het gebrek van aanbod van (voor mij) goede dumb phones moet ik ook maar aan de smartphone. Maar welk?
Met een zoektocht naar de ideale telefoon kwam ik van een koude kermis thuis; ik zoek iets dat niet bestaat; een kleine telefoon die Telegram kan draaien en minimaal een week zonder lader kan.
Daar ik privacy heel erg belangrijk vind ben ik bij Apple uitgekomen daar Google enkel bestaansrecht heeft door het verkopen van jouw privacy. Apple schijnt zijn updatebeleid op orde te hebben. Kijkend naar de huidige modellen dan is de Iphone SE een vreemde eend in de bijt daar deze veel kleiner is dan de overige modellen, maar wel de moderne hard en software heeft. Ik neig daarom ook te gaan voor deze telefoon in de smaak 32GB. 16GB is immers krap en 64GB is wel wat veel..
Reden om voor deze telefoon te gaan zijn privacy, updatebeleid en afmeting. Dat het een heel krachtige SOC aan boord heeft is leuk meegenomen
Aanschafkosten van een telefoon is voor mij niet belangrijk; al weiger ik 500+ euro neer te leggen voor een telefoon. Wel vind ik het enorm naar on na de aanschaf nog met kosten te maken te krijgen. (uitgezonderd abokosten bij de telcon) Periodieke kosten voor een programma/app; moeten betalen voor een programma "omdat Apple", terwijl het voor andere ecosystemen wel gratis is daar gaan bij mij de hakken in het zand.
Vragen die ik heb:
I zoek een nieuwe telefoon en heb nog nooit een smartphone gehad of gebruikt.
Het hele verhaal:
Zo’n vijftien jaar geleden liep ik ver op de zaken vooruit; ik had toen een van de eerste smartphones. Eerst een MPX200 die op Windows Mobile2002 werkte, later z’n opvolger die op WM2003 werkte. Na een aantal jaren ben ik overgestapt naar een kleine dumb phone die ik al zo’n 7 jaar gebruik, en nu echt op begint te raken.
Ik volg het nieuws rondom telefoons al vele jaren op de voet omdat het qua techniek gewoon boeiend is om te volgen, zowel op het gebied van hardware, software, trends en de politiek eromheen. Zelf heb ik echter nooit de noodzaak gehad om een smartphone aan te schaffen omdat:
- Ik een telefoon van 12cm lang al groot vind. Voor huidige maatstaven is dit enorm klein en is 14-15cm al standaard.
- Een telefoon gewoon minimaal een week op een accu mee moet gaan.
- Privacy voor mij heel erg belangrijk is
- Ik het aanbod niet de vraag laat bepalen. Ofwel, de markt mag verzadigd zijn met smartphones, sommige mogen er al tig versleten hebben, maar de markt gaat niet voor mij bepalen dat ik iets moet kopen. Ik heb gewoon geen enkel moment waarbij ik denk dat een smartphone voordeel kan bieden.
- Ik niet altijd alles van iedereen wil weten. Ik hoef niet overal van op de hoogte te zijn.
Ik heb alleen nog nooit in een dure sportwagen gereden maar heb al jaren een Fiat Panda
Gezien de dumbphones met uitsterven bedreigd worden zal ik wellicht ook een smartphone moeten aanschaffen, alleen weet ik niet waar ik moet beginnen. Ik zoek een telefoon die:
- Out of the box gewoon werkt. Ik wil geen cynamogenmod installeren en wil de telefoon niet moeten rooten.
- De telefoon mag geen android draaien daar ik niks met Google te maken wil hebben (privacy) Whatsapp komt ook niet op mijn telefoon te staan daar er genoeg alternatieven zijn die wel privacy respecteren.
- De telefoon moet naar huidige maatstaven heel erg klein zijn. Ik kijk niet naar schermgrootte, ik kijk naar telefoonlengte, 12cm is voor mij ongeveer een maximum.
- Een telefoon zou ik (initieel??) alleen maar gebruiken voor bellen. Telegram (want privacy) en verder eigenlijk niet veel meer. Misschien offline navigatie. Ik ben/word niet iemand waarbij de telefoon met lijm aan z’n hand geplakt lijkt te zitten. Het is een stuk gereedschap, niet een stuk entertainment.
- Een telefoon is voor mij geen mode item, maar een gebruiksproduct welke vele jaren gebruikt wordt. Met name software updates zijn dus hierbij belangrijk. Gimmicks en dingen met een hoge pronkfactor boeien mij niet. (zoals de Edge+ schermen van Samsung)
Maar nu zoek ik dus een nieuwe telefoon, en door het gebrek van aanbod van (voor mij) goede dumb phones moet ik ook maar aan de smartphone. Maar welk?
Met een zoektocht naar de ideale telefoon kwam ik van een koude kermis thuis; ik zoek iets dat niet bestaat; een kleine telefoon die Telegram kan draaien en minimaal een week zonder lader kan.
Daar ik privacy heel erg belangrijk vind ben ik bij Apple uitgekomen daar Google enkel bestaansrecht heeft door het verkopen van jouw privacy. Apple schijnt zijn updatebeleid op orde te hebben. Kijkend naar de huidige modellen dan is de Iphone SE een vreemde eend in de bijt daar deze veel kleiner is dan de overige modellen, maar wel de moderne hard en software heeft. Ik neig daarom ook te gaan voor deze telefoon in de smaak 32GB. 16GB is immers krap en 64GB is wel wat veel..
Reden om voor deze telefoon te gaan zijn privacy, updatebeleid en afmeting. Dat het een heel krachtige SOC aan boord heeft is leuk meegenomen
Aanschafkosten van een telefoon is voor mij niet belangrijk; al weiger ik 500+ euro neer te leggen voor een telefoon. Wel vind ik het enorm naar on na de aanschaf nog met kosten te maken te krijgen. (uitgezonderd abokosten bij de telcon) Periodieke kosten voor een programma/app; moeten betalen voor een programma "omdat Apple", terwijl het voor andere ecosystemen wel gratis is daar gaan bij mij de hakken in het zand.
Vragen die ik heb:
- Is het in mijn situatie een goede keuze om voor Apple te gaan ipv Google?
- Ik hoorde dat alle programma’s in de Apple Appstore betaald zijn, ook als ze bij Android en Windows gratis zijn. Klopt dit?
- Is de Iphone SE in mijn situatie een goede keuze?
- Heeft iemand enig idee hoelang de telefoon zonder lader kan in mijn geval?
- Zijn er telefoons die geen smartphone zijn, maar wel een messaging programma’s kunnen draaien dat geen Whatsapp is?
- Of zal ik gaan voor een nieuwe/andere/tweedehandse dumbphone en smartphoneloos blijven leven?
- Is Android in enig opzicht privacyrespecterend te krijgen?
[ Voor 6% gewijzigd door Theo op 09-10-2017 17:28 ]
7400 Wp op het dak