Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramVroy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-07 19:57
Beste Tweakers, ik zit met een probleem! Normaal koop ik om de vier jaar een nieuwe basis (moederbord, CPU, geheugen) en vervang ik de GPU alle twee jaar. Begin dit jaar was het tijd om een nieuw systeem te kopen (ik kwam van een s775 Q6600). Ik kocht daarop onderstaand systeem.

1Intel Core i7-7700K Boxed
1Asus ROG Strix Z270E Gaming
1MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G
2WD Green WD20EARX, 2TB
1Sandisk Ultra II SSD 960GB
1Fractal Design Define S
2Dell Ultrasharp U2515H Zilver, Zwart
1Scythe Mugen 5
2Corsair Vengeance LED CMU16GX4M2C3200C16R
1BitFenix Whisper BWG550M

Dit is een super snel systeem, en ben er op zich tevreden over. Echter doe ik wel wat meer dan enkel gamen. Ik gebruik het systeem naast af en toe een spelletje ook voor data mining en deep learning. Data-mining wil zeggen: verschillende bestanden tegelijkertijd uitlezen en schrijven (des te meer cores des te beter). Deep learning wil zeggen: krachtige GPU/CUDA. Op zich heeft mijn systeem dat, maar met de 6c/12t processoren in het nieuws, ben ik toch aan het overwegen om nu een vroege upgrade te doen (zodat ik nog wel wat geld voor de 7700k krijg) zodat ik op langere termijn al meer cores ter mijne beschikking heb.

Wat er sowieso bijkomt is een extra GTX 1070 die ik hier op de kop heb getikt, alsook Intel Optane memory. Ik werk namelijk met veel data, en wil eens kijken wat Optane kan veranderen (OS op Greens + Optane, data crunch op SSD).De vraag is nu dus welke CPU en moederbord (SLI en WiFi zijn een vereiste), en ik zoek ook een nieuwe voeding om zeker te zijn dat 'ie GTX 1070 SLI met gemak kan draaiende houden. (Ik link naar Megekko aangezien de Tweakers Pricewatch deze producten nog niet toont.)

IntelUit het bovengenoemd artikel is het lastig op te maken of de snelheidswinst van een R5 1600X (221,95) de upgrade wel waard is tgo. m'n 7700K. Denken jullie van wel? Of ik nu voor een 1600X of 1700X (333,95) zou gaan, ik ben sowieso nog op zoek naar een goed AM4 moederbord dat WiFi, Optane, SLI ondersteunt.

Als voeding dacht ik aan de goeie ouwe Corsair RM750x (104,95), maar andere suggesties zijn ook welkom.

Dus, om samen te vatten, wat denken jullie. Als ik meerdere cores/threads nodig heb: gaan voor een i7 8700K systeem of voor een AM4 systeem? En welke voeding daarbij om GTX 1070 sli aan te drijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:05
Maak je maar niet zo druk, die i7 7700K is ook een zeer goede processor.
Zo'n i7 8700K is natuurlijk beter maar dat gaat je zeker wel weer €250 kosten op dit moment om je moederbord en processor te vervangen.
Beter wacht je totdat je het gevoel hebt dat je processor aan zijn limiet zit, dan maar weer eens kijken.

Ik zou voor deze gaan: pricewatch: Seasonic Focus Plus 750 Gold i.p.v. de corsair voeding.

Optane geheugen gaat niet werken op een AMD systeem.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramVroy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-07 19:57
JohanNL schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 14:03:
Maak je maar niet zo druk, die i7 7700K is ook een zeer goede processor.
Zo'n i7 8700K is natuurlijk beter maar dat gaat je zeker wel weer €250 kosten op dit moment om je moederbord en processor te vervangen.
Beter wacht je totdat je het gevoel hebt dat je processor aan zijn limiet zit, dan maar weer eens kijken.

Ik zou voor deze gaan: pricewatch: Seasonic Focus Plus 750 Gold i.p.v. de corsair voeding.

Optane geheugen gaat niet werken op een AMD systeem.
Maar het gaat me om de beschikbare cores en threads, dewelke ik zeker kan gebruiken! Ik had er inderdaad nog niet aan gedacht dat Optane natuurlijk enkel met Intel cpu's werkt, dus het zal de i7 8700K moeten worden.

Kan je argumenteren waarom je de Seasonic boven de Corsair verkiest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:51
Optane heeft weinig nut als je een SSD hebt toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
OS op de hdd met een optane er bij is sowieso geen ideale situatie (os op hdd is not done meer imho :), ik zou de optane er uit gooien en een je os op een normale echte ssd zetten. Dan ben je meteen flexibeler in je keuzes. Ik zie geen budget?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:51
Of een nvme disk, dat zal echt winst brengen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:05
BramVroy schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 12:48:
[...]

Maar het gaat me om de beschikbare cores en threads, dewelke ik zeker kan gebruiken! Ik had er inderdaad nog niet aan gedacht dat Optane natuurlijk enkel met Intel cpu's werkt, dus het zal de i7 8700K moeten worden.

Kan je argumenteren waarom je de Seasonic boven de Corsair verkiest?
De seasonic heeft op papier min of meer dezelfde specificaties als de Corsair maar is goedkoper.
In reviews zijn ze er ook erg positief over, zie bijvoorbeeld de review van hardwareinfo, daar gaan ze ook gelijk in op de Corsair RMx series: https://nl.hardware.info/...iew-de-corsair-rmx-killer
Niet dat de Corsair RMx geen goede voeding is, maar de Seasonic is naar mijn mening een betere keuze.

[ Voor 6% gewijzigd door JohanNL op 07-10-2017 16:07 ]

In vino veritas, in aqua sanitas

Pagina: 1