Startmenu Layout.xml via GPO Windows 10

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunfalls
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 12-06 22:18
Mijn vraag:

Ik ben aan het stoeien met het startmenu goed te krijgen voor onze windows 10 gebruikers.

Wij zijn sinds kort bezig met gebruikers over te zetten naar windows 10 maar hebben er een stop op gezet omdat we tegen een probleem aanlopen.

Wij willen één startmenu voor alle gebruikers waarin alle live tiles zijn uitgeschakeld en we een eigen live tile daar neerzetten. De gebruikers hebben maar 1 programma nodig waarin ze werken en deze moet als enige live tile komen te staan.
Nu heb ik een gebruiker genomen en die helemaal netjes gemaakt zoals wij hem willen hebben en vervolgens via powershell een export gedaan naar een .xml file

Nu wil ik via mijn gpo deze uitdelen aan alle windows 10 gebruikers maar ondanks wat ik probeer lukt het mij niet.

Als ik bovenstaande gebruiker ook weer opnieuw opstart krijg ik gewoon weer haast dezelfde layout.

Ik heb een test gpo gemaakt voor windows 10 gebruikers en alle andere policy's eruit gehaald.
Hij krijgt dus alleen de gemaakte test layout.xml maar hij pakt hem niet.

Ook kan ik als ik de gebruiker lid maak van de groep domain admins en de gpo die ik ingesteld heb van kracht is, de live tiles niet verwijderen.

Hij pakt dus wel een deel van de GPO op doordat ik ze niet kan verwijderen. Maar dus blijkbaar niet alles.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10 versie 1703
Windows server 2012
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Locatie van het .xml bestand aangepast in de gpo. Eerst op de server en daarna ook nog lokaal neergezet. Geen effect.
De locatie van het te openen bestand aangepast. Het is een .bat file die er moet komen te staan.
Ook dit had geen effect.

Heeft iemand een idee wat ik nu nog kan proberen?

[ Voor 8% gewijzigd door Sunfalls op 06-10-2017 12:10 ]

Beste antwoord (via Sunfalls op 14-10-2017 08:59)

• Endpoint
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 14-06 21:20
Zelf heb ik in Win 10 een export gemaakt naar .xml, welke met MDT tijdens de installatie in C:\windows\temp geplaatst wordt waarna deze met powershell erin gezet wordt.

Import-StartLayout -LayoutPath C:\Windows\Temp\LayoutModification.xml -MountPath $env:SystemDrive\

Dit zorgt er bij ons voor dat alleen als administrators inloggen het normale start menu krijgen, en users een lege waarin alleen Edge staat(internet explorer wilde hij voor geen mogelijkheid pakken).

[ Voor 2% gewijzigd door Endpoint op 13-10-2017 15:28 . Reden: Typo ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:07

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Welk pad heb je op dit moment in de policy gedefinieerd? Ik weet dat GPO's daar nog wel eens lastig over kunnen doen. volgens de beschrijving zou het mogelijk moeten zijn om bijvoorbeeld een netwerk share aan te duiden. De inloggende gebruiker moet dan wel LEES rechten op die share hebben, vermoed ik.

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunfalls
Het exacte pad is \\adserver\netlogon\windows10\layout.xml

Via het netlogon is het geregeld dat zij daarbij kunnen komen.
Aangezien in windows 7 daar ook hun startmenu is ingesteld.

Ik ga er gemakshalve vanuit dat het netlogon script eerder komt bij het opstarten dan de GPO of niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Zie ook:
https://docs.microsoft.co...ens-by-using-group-policy

Beter zorg je ervoor dat een Layout.xml dus eerst lokaal gepushed wordt, de lokale versie overschrijft dan de user versie, en met iets als GPP en Files overschrijf je desnoods de per user layout.xml (geplande taak die wordt uitgevoerd bij aanmelden gebruiker)
Dan kunnen die soort dingen ook makkelijker werken op laptops als deze buiten het netwerk zijn.

Iets offtopic: helemaal van deze tijd is het natuurlijk niet, hebben we eindelijk startmenu (scherm) met tiles. bedoeld om eenvoudig aanpasbaar/sorteerbaar en naar wens is in te stellen en dan gaan we weer met GPO's aan de slag om het op een rigide manier te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunfalls
Wij willen niet dat gebruikers andere tiles neerzetten dan degene die ze allemaal gebruiken.

Als jij een andere manier weet om dit te doen mag je het zeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-06 14:56
Sunfalls schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 17:58:
Wij willen niet dat gebruikers andere tiles neerzetten dan degene die ze allemaal gebruiken.

Ik heb dit ook gedaan bij een klant en heb de stappen genomen van https://docs.microsoft.co...#bkmk-domaingpodeployment

Daar staat in feite precies wat je moet doen.
Je maakt eerst een layout aan zoals jij hem wilt op een referentie machine. Daarna exporteer je de Layout.xml file en die push je dan naar de clients via GPO.

Daarna geef je in je GPO aan dat gebruikers de tiles niet mogen aanpassen.
Zie: https://docs.microsoft.co...yout-options-and-policies

Daar staat precies welke policy wat doet.
Zo heb je onder User Configuration\Administrative Templates\Start Menu and Taskbar\Start layout de optie om deze te vergrendelen.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunfalls
Dat heb ik allemaal al gedaan.

Ik heb al een startup.xml van een gebruiker zoals ik hem wil hebben
en via user configuration\administrive templates\start menu verwezen naar dat .xml bestand.

Maar dit blijkt niet te werken.

Hij blijft gewoon een nieuwe startlayout maken. Ongeacht wat ik doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:54
Ik gebruik dit op een RDS 2012r2 server en heb de xml file eerst naar de c gekopieerd en vervolgens de gpo gebruikt die jij ook gebruikt.

XML path: \\ServerOfclient\c$\startmenuXML\DefaultStart.xml
GPO: Computer Configuration / policies / Administrative Templates / Start Menu and Taskbar / Start layout
Sunfalls schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 17:58:

Puur uit interesse wat is de achterliggende reden dat jullie niet willen dat gebruikers zelf hun start menu aanpassen ? Mijn ervaring is dat als mensen zelf hun start menu aanpassen ze minder frustraties hebben, als ze iedere dag programma x moeten opstarten en die staat niet in de xml start menu dan zit je gebruikers daar toch alleen maar mee in de weg ?

[ Voor 54% gewijzigd door HKLM_ op 12-10-2017 12:47 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:03
Probeer de xml eens lokaal op de pc te zetten en deze locatie definiëren in de gpo. Als dit werkt heeft het waarschijnlijk met je share te maken / ntfs permissies. En ik neem aan dat je dit doet met een Enterprise versie van Windows 10?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunfalls
HKLM_ schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 12:42:
Ik gebruik dit op een RDS 2012r2 server en heb de xml file eerst naar de c gekopieerd en vervolgens de gpo gebruikt die jij ook gebruikt.

XML path: \\ServerOfclient\c$\startmenuXML\DefaultStart.xml
GPO: Computer Configuration / policies / Administrative Templates / Start Menu and Taskbar / Start layout

[...]

Puur uit interesse wat is de achterliggende reden dat jullie niet willen dat gebruikers zelf hun start menu aanpassen ? Mijn ervaring is dat als mensen zelf hun start menu aanpassen ze minder frustraties hebben, als ze iedere dag programma x moeten opstarten en die staat niet in de xml start menu dan zit je gebruikers daar toch alleen maar mee in de weg ?
Wij werken in het bedrijf vanuit één programma die naar alle programma's een snelkoppeling heeft zodat wij kunnen monitoren wat er gebruikt wordt, hoelang en waar er problemen mee zijn.

Ik heb ze ook al lokaal geprobeerd maar krijg dan een error met het importeren.

En nee ik gebruik windows 10 Pro. (ik weet het op internet staat overal dat het met pro niet kan, maar er zijn ook genoeg mensen bij wie het wel gelukt is.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remonnetje
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 28-05 09:43
Ik heb hier zelf ook een hoop problemen mee gehad, zeker met het uitschakelen van de live tiles.
Uiteindelijk heb ik Classic Shell uitgefaseerd, wellicht dat je hier ook je shortcuts aan kan toevoegen via GPO.
Ze hebben namelijk sinds kort ook een administrative template voor Classic Shell.

Snelle google gaf dit als resultaat: http://www.paperstreetonl...art-menu-via-group-policy

Succes ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunfalls
remonnetje schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 13:13:
Ik heb hier zelf ook een hoop problemen mee gehad, zeker met het uitschakelen van de live tiles.
Uiteindelijk heb ik Classic Shell uitgefaseerd, wellicht dat je hier ook je shortcuts aan kan toevoegen via GPO.
Ze hebben namelijk sinds kort ook een administrative template voor Classic Shell.

Snelle google gaf dit als resultaat: http://www.paperstreetonl...art-menu-via-group-policy

Succes ermee!
Het gaat eigenlijk om een .bat file die ik wil gebruiken, maar ik weet niet zo goed wat ik met het target path aan moet.

Ook het: start in: weet ik eigenlijk niet zo goed wat ik in moet vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
En startmenu gewoon leeg & locken qua aanpassen en de app in de taskbar en/of op de desktop? Dan werk je gewoon om dat onzalige startmenu heen.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunfalls
Dat pakt hij niet. Als ik het startmenu leeg maak en dan lock, komt hij weer met een zelfbedachte startlayout

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Endpoint
Zelf heb ik in Win 10 een export gemaakt naar .xml, welke met MDT tijdens de installatie in C:\windows\temp geplaatst wordt waarna deze met powershell erin gezet wordt.

Import-StartLayout -LayoutPath C:\Windows\Temp\LayoutModification.xml -MountPath $env:SystemDrive\

Dit zorgt er bij ons voor dat alleen als administrators inloggen het normale start menu krijgen, en users een lege waarin alleen Edge staat(internet explorer wilde hij voor geen mogelijkheid pakken).

[ Voor 2% gewijzigd door Endpoint op 13-10-2017 15:28 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Sunfalls schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 15:18:
Dat pakt hij niet. Als ik het startmenu leeg maak en dan lock, komt hij weer met een zelfbedachte startlayout
Dat had ik helaas ook, er zit ergens een bugje oid, start leegmaken resulteerde na een reboot weer in een vol default startmenu met zooi, ik heb dit gezien op win10 pro en win10 enterprise/education. Was erg frustrerend, ik heb al zo'n hekel aan het nieuwe start menu..

Puur uit wanhoop heb ik toen bij settings>persoonlijke instellingen>start wat opties weer aan of uit gezet, ik dacht "meer tegels weergeven in start" en toen bleef zowaar na reboots het menu leeg & ingeklapt (dus geen plek voor start tegels meer zichtbaar) dat icm met lijst apps uit start halen & start locken (via gpo) werkt tot nu toe goed, users starten icons van de desktop of edge uit de taskbar.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-06 14:56
TomdeJ schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 15:27:

Ditzelfde heb ik dus ook gebruikt i.c.m. MDT.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-06 11:03
Volgens mij werkt dit alleen met Windows 10 Enterprise, tenmiste dat werkt prima bij ons! :)

Welke Windows 10 versie gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunfalls
Danielson schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 15:35:
Volgens mij werkt dit alleen met Windows 10 Enterprise, tenmiste dat werkt prima bij ons! :)

Welke Windows 10 versie gebruik je?
Pro, maar volgens vele gebruikers op het web moet het daar ook gewoon mee lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muggie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:54

Muggie

8 pm

Volgens mij werkt dit inderdaad alleen met de Enterprise versie, een snelle google geeft dat ook aan op meerdere sites:

https://community.spicewo...layout-gpo-windows-10-pro
https://4sysops.com/archi...layout-with-group-policy/

PSN: mug_8pm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Endpoint
Nee hoor, wij draaien pro vanaf 1511 en werkt gewoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunfalls
TomdeJ schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 18:38:
Nee hoor, wij draaien pro vanaf 1511 en werkt gewoon
Had je mijn pm gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Endpoint
Zeker weten. Je vraagt of ik wat kan verduidelijken over MDT.

No offense, maar als ik dit op google invul krijg ik bij de eerste drie resultaten al Microsoft sites. Op YouTube wordt het zelfs helemaal uitgekauwd.

Je kan het ook via tools als PDQ deploy oud verspreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunfalls
Ik zal me er eens in gaan verdiepen.

Bedankt voor de hulp tot nu toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoenderdos
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-08-2024
Ik doe het met een bootscriptje.
xcopy \\DOMAIN.intra\netlogon\Windows10\LayoutModification.xml C:\Users\Default\AppData\Local\Microsoft\Windows\Shell /Y

xcopy "\\DOMAIN.intra\netlogon\Windows10\Internet Explorer.lnk" %ALLUSERSPROFILE%"\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\" /Y
mijn xml ziet er zo uit:
<LayoutModificationTemplate xmlns="http://schemas.microsoft.com/Start/2014/LayoutModification" xmlns:defaultlayout="http://schemas.microsoft.com/Start/2014/FullDefaultLayout" xmlns:start="http://schemas.microsoft.com/Start/2014/StartLayout" xmlns:taskbar="http://schemas.microsoft.com/Start/2014/TaskbarLayout" Version="1">
<LayoutOptions StartTileGroupCellWidth="6" />
<DefaultLayoutOverride LayoutCustomizationRestrictionType="OnlySpecifiedGroups">
<StartLayoutCollection>
<defaultlayout:StartLayout GroupCellWidth="6">
<start:Group Name="Internet">
<start:DesktopApplicationTile Size="2x2" Column="2" Row="0" DesktopApplicationLinkPath="%ALLUSERSPROFILE%\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Google Chrome.lnk" />
<start:DesktopApplicationTile Size="2x2" Column="0" Row="0" DesktopApplicationLinkPath="%ALLUSERSPROFILE%\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Internet Explorer.lnk" />
</start:Group>
<start:Group Name="Maken">
<start:DesktopApplicationTile Size="2x2" Column="0" Row="0" DesktopApplicationLinkPath="%ALLUSERSPROFILE%\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Word 2016.lnk" />
<start:DesktopApplicationTile Size="2x2" Column="2" Row="0" DesktopApplicationLinkPath="%ALLUSERSPROFILE%\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Excel 2016.lnk" />
<start:DesktopApplicationTile Size="2x2" Column="0" Row="2" DesktopApplicationLinkPath="%ALLUSERSPROFILE%\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\OneNote 2016.lnk" />
<start:DesktopApplicationTile Size="2x2" Column="2" Row="2" DesktopApplicationLinkPath="%ALLUSERSPROFILE%\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\PowerPoint 2016.lnk" />
</start:Group>
</defaultlayout:StartLayout>
</StartLayoutCollection>
</DefaultLayoutOverride>
<CustomTaskbarLayoutCollection PinListPlacement="Replace">
<defaultlayout:TaskbarLayout>
<taskbar:TaskbarPinList>
<taskbar:DesktopApp DesktopApplicationLinkPath="%APPDATA%\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Accessories\Internet Explorer.lnk"/>
<taskbar:DesktopApp DesktopApplicationLinkPath="%APPDATA%\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\System Tools\File Explorer.lnk" />
</taskbar:TaskbarPinList>
</defaultlayout:TaskbarLayout>
</CustomTaskbarLayoutCollection>
</LayoutModificationTemplate>
toon volledige bericht
dit zorgt ervoor dat IE in het startmenu staat. edge heeft te regelmatig problemen met mandatory profiles. nog geen stabiel werkende oplossing gehad. voorlopig krijgen mijn clients IE en CHROME als optie. Edge verberg ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs B
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Het is best lastig het goed te krijgen ben er afgelopen tijd ook wel even mee bezig geweest maar met windows 1703 gaat het wel goed,

Alles is te regelen vanuit een gpo, startmenu en taskbar..
Je moet de xml wel naar de locale pc kopiëren (anders als je laptop offline is werkt het menu niet)

ik had wel continue het probleem dat internet explorer niet verscheen in het startmenu.

Dat kreeg ik opgelost met een dirty vage fiks.

onder de xml file een fake ini file toegevoegd zodat dit lijkt op een .ini file
code:
1
2
3
4
5
   <!--
   onzin
[onzin]
fake=99
   -->

en dan vanuit de gpo preferences deze fake.ini elke keer wijzigen.
Windows gaat de xml namelijk alleen opnieuw inlezen als de file is gewijzigd.

Met deze vage truuk verschijn de internet explorer.lnk wel in het startmenu.

Ook uit de traybar de edge browser kunnen verwijderen dat bespaart een hoop helpdesk telefoontjes van users die in de verkeerde browser werken. :)

• Urk
  • Laatst online: 01:34

Urk

Hier tijden geleden ook veel mee gestoeid en.flink in verdiept, wat betreft pro en enterprise is het vrij ingewikkeld maar komt op het volgende neer.
Alleen in oudere versies van Windows 10 Pro werkt het, zoals versie 1511, dat was eigenlijk een foutje van Microsoft dacht ik. Vanaf versie 1607 werkte het daarna dus niet meer in Pro maar alleen in Enterprise. Belachelijke en hele vervelende keuze van Microsoft mijns inziens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunfalls
Ik heb het uiteindelijk voor elkaar gekregen in versie 1703 om het startmenu helemaal leeg te krijgen...
Alleen nu met versie 1709 is die optie dus weer weg.
We gaan dus weer verder zoeken.
Pagina: 1