Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MishaT
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 21-03 06:15
Hoi,

Ik heb onlangs voor mijn werk een nieuwe monitor aangeschaft. Het betreft een 4K display (LG 27UD58).
Ook heb ik een laptop van mijn werk. Dit betreft een HP PAVILION 15-CC593ND.

Bij de monitor zat een HDMI kabel geleverd. Echter, wanneer ik deze aansloot kreeg ik een 4K30Hz weergave. Dit werkt natuurlijk niet lekker (doel is 4K60Hz) dus ben ik opzoek gegaan naar wat de oorzaak hiervan was. Nu ben ik op e volgende pagina te weten gekomen dat mijn GPU (Geforce 940MX) bestuurd wordt door de intel chipset. En dat ze samen (?) de volgende resoluties ondersteunen:

4K Support Yes, at 60Hz
Max Resolution (HDMI 1.4)‡ 4096x2304@24Hz
Max Resolution (DP)‡ 4096x2304@60Hz
Max Resolution (eDP - Integrated Flat Panel)‡ 4096x2304@60Hz

Nu heb ik geen displayport uitgang op mn laptop, maar wel USB 3.1, Type C, 1st gen.
Ik heb een kabel (startech usb c to displayport) gekocht maar helaas krijg ik geen display.

Na redelijk wat onderzoek kwam ik erachter dat de USB-C poort het DIsplayport videosignaal moet ondersteunen. Ik kan dit niet echt goed vinden op de website van HP. Wel kan ik op wikipedia vinden dat mijn SUB-C poort Displayport Alternative mode moet ondersteunen. Ik zie helaas mijn laptop niet in deze lijst staan met ondersteunde producten.

Nu ben ik ook gaan zoeken of het met een Adapter (met ingebouwde videochip) misschien wel lukt. Op internet wordt overal nogal tegenstrijdige informatie gegeven over de ondersteuning van 4K60Hz weergave met een adapter. Misschien met de USB 3.0 poort op mijn laptop? Zoals bijvoorbeeld deze oplossing? Of heb je dan alsnog een intern fysieke verbinding tussen GPU en usb-uitgang nodig?

Ik kom er niet helemaal meer uit. Is er een oplossing voor het aansluiten van mijn monitor op mijn laptop met 4K60Hz weergave? Eventueel met een Adapter? Geld is niet echt een probleem..

[ Voor 17% gewijzigd door MishaT op 06-10-2017 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JannyWooWoo
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 02-12-2023
Als je via de kabel geen beeld krijgt zal je dat via de docking station ook waarschijnlijk niet krijgen, want wezenlijk verschillen ze niet in hoe ze het DP signaal uit de USB-C opvangen en doorsturen.

In de handleiding is de poort echt erg vaag beschreven: "Connects to various USB, video, HDMI and LAN devices.

Maar er staat dus niet specifiek dat DP over de USB-C word aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:27

nelizmastr

Goed wies kapot

USB-C stuurt niet standaard video uit. Alleen indien gespecificeerd. Kan dus een data-only poort zijn.

Bij de probook G5 die ik hier gisteren had liggen stond ook nadrukkelijk een DP logo bij de USB-C poort en die ontbreekt bij jouw pavilion, dus dat is wel een teken aan de wand.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Het zou zomaar kunnen dat je laptop geen externe 4K op 60Hz kan. Dat is een beetje het probleem met USB-C; nagenoeg alles is optioneel en mensen denken vaak "USB-C dan zal het wel goed zijn", terwijl fabrikanten graag zo goedkoop mogelijk implementeren en alles wat niet verplicht is voor certificering weglaten.

HP is zelf niet heel duidelijk, er staat in de product specs:

1x USB 3 (tot 5Gb/s data overdacht) <-- maar dus zonder het woordje 'alleen'
2x USB 3 (alleen data overdacht)

Maar als je naar de inhoud van het service manual kijkt staat er wel wat over 'various devices, such as HDMI' in, specifiek bij de USB-C poort; http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c05705784

Ik denk dat het wel eens aan de USB-C naar DP kabel kan liggen.

[ Voor 42% gewijzigd door johnkeates op 06-10-2017 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:18
johnkeates schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 16:28:
Het zou zomaar kunnen dat je laptop geen externe 4K op 60Hz kan. Dat is een beetje het probleem met USB-C; nagenoeg alles is optioneel en mensen denken vaak "USB-C dan zal het wel goed zijn", terwijl fabrikanten graag zo goedkoop mogelijk implementeren en alles wat niet verplicht is voor certificering weglaten.

HP is zelf niet heel duidelijk, er staat in de product specs:

1x USB 3 (tot 5Gb/s data overdacht) <-- maar dus zonder het woordje 'alleen'
2x USB 3 (alleen data overdacht)

Maar als je naar de inhoud van het service manual kijkt staat er wel wat over 'various devices, such as HDMI' in, specifiek bij de USB-C poort; http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c05705784

Ik denk dat het wel eens aan de USB-C naar DP kabel kan liggen.
Het is inderdaad jammer dat de standaard zoveel vrij laat. Dat maakt het altijd heel onduidelijk. Als het niet specifiek genoemd is, is er geen reden om aan te nemen dat er ook maar iets optioneels ondersteund wordt. Ik zou zeker niet willen concluderen dat op basis van "various devices, such as HDMI" aan te nemen dat opeens ook DisplayPort ondersteund wordt.

https://www.onlinekabelsh...2JQQmeEAQYAyABEgLx4_D_BwE

Die kan op iedere USB-c-poort, maar dat wil niet zeggen dat die USB-c-poort ook HDMI ondersteunt. De adapter converteert het signaal.

Alternate mode kan ook alleen tot HDMI 1.4b, niet tot 2.0, dus je hebt er alsnog bijna niets aan voor een 4K-monitor. En omdat Alternate mode alleen op Usb-c bestaat, staat dit niet sowieso niet bij de Usb-A's.

Enige mogelijkheid is zo'n usb-adapter naar hdmi 2.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Als deze laptop geen HDMI 2.0 heeft, geen DisplayPort Alt Mode op de USB-C en geen (Mini) DisplayPort aansluiting, dan kan je 4K 60 Hz simpelweg vergeten op deze laptop.

Controleer dus of je de HDMI 2.0 input van de monitor gebruikt (meestal is eentje 2.0 en de ander 1.4) en probeer eventueel een andere kabel van usb-c naar DP. Let op dat USB-C naar DisplayPort kabels niet bidirectioneel zijn, ze werken dus maar één kant op. Dus koop wel de juiste. :)

[ Voor 46% gewijzigd door Frietsaus op 06-10-2017 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MishaT
Dankjewel voor de reacties! Vraagje: waarom zou een andere kabel als dat ik heb geprobeerd wel werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
MishaT schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 13:42:
Dankjewel voor de reacties! Vraagje: waarom zou een andere kabel als dat ik heb geprobeerd wel werken?
Niet, er zit namelijk helemaal heen ondersteuning voor DP of HDMI in dat Usb-c-slot.

De enige mogelijkheid is dus een actieve adapter die echt het signaal omzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MishaT
White Feather schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 16:58:
[...]

Niet, er zit namelijk helemaal heen ondersteuning voor DP of HDMI in dat Usb-c-slot.

De enige mogelijkheid is dus een actieve adapter die echt het signaal omzet.
Ik heb even gegoogled op active adapter usb c to display port, maar dan nog kom ik op adapters uit waar DP Alternative mode verijst is.

Aan wat voor een adapter zat je te denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
MishaT schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 17:31:
[...]

Ik heb even gegoogled op active adapter usb c to display port, maar dan nog kom ik op adapters uit waar DP Alternative mode verijst is.

Aan wat voor een adapter zat je te denken?
Crap, je hebt helemaal gelijk.

Dat komt door 1) die stomme benaming van USB 3.1 versie 1 (wat gewoon USB 3.0) en 2) de stupiditeit om 90% van de mooie dingen van USB 3.1 optioneel te maken en dit op geen enkele wijze handig aan te geven.
Dat Plug and Play van USB is hiermee volledig om zeep geholpen :(

Het kan dus alleen door een USB-videokaart aan te sluiten, net zoals jij al had gevonden. Bij die van jou zaten nog meer aansluitingen. Als je die vergeet, krijg je de volgende:

De converter: de Club3d CSV 2302 (zet dus echt USB-signaal om naar een videosignaal):
pricewatch: Club 3D SenseVision USB 3.0 to Displayport 4K Graphics Adapter

Fabrikant: http://www.club-3d.com/en..._4k_uhd_graphics_adapter/
Review: https://nl.hardware.info/...d-sensevision-csv-2302-nn

De adapter (Je moet ook nog van USB-C naar USB-A.):
https://www.allekabels.nl...bel/usb-a-naar-usb-c.html

[ Voor 5% gewijzigd door White Feather op 08-10-2017 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MishaT
Er zitten in principe normale usb 3.0 (A?) aansluitingen op mn laptop dus die USB-C naar USB-A kabel zou ik dan achterwege kunnen laten.

Echter, de adapter die je voorstelt kan 4K alleen maar in 30Hz weergeven. (zie website fabrikant)

Is er dan echt geen manier om een 4K beeldscherm met 60Hz aan te sluiten op een laptop uit 2017 met dedicated graphics van 850 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
MishaT schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 08:37:
[...]

Er zitten in principe normale usb 3.0 (A?) aansluitingen op mn laptop dus die USB-C naar USB-A kabel zou ik dan achterwege kunnen laten.

Echter, de adapter die je voorstelt kan 4K alleen maar in 30Hz weergeven. (zie website fabrikant)

Is er dan echt geen manier om een 4K beeldscherm met 60Hz aan te sluiten op een laptop uit 2017 met dedicated graphics van 850 euro?
Blijkbaar niet dus, alleen als de HDMI-aansluiting van de dedicaties gpu is en niet door de Intel wordt aaangestuurd of als er een Displayport-aansluiting op zit.

De controller van die adapter is naar DisplayPort 1.2 en dat kan op zich gewoon UHD@60 Hz aan. De beperkende factor is dus gewoon de datalimiet van Usb 3.0. Vergeet niet dat het maar 5 Gbit/s is, 625 MB/s.

DisplayPort 1.2 is 17.2 Gbit/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JannyWooWoo
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 02-12-2023
White Feather schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 20:57:
[...]

Blijkbaar niet dus, alleen als de HDMI-aansluiting van de dedicaties gpu is en niet door de Intel wordt aaangestuurd of als er een Displayport-aansluiting op zit.

De controller van die adapter is naar DisplayPort 1.2 en dat kan op zich gewoon UHD@60 Hz aan. De beperkende factor is dus gewoon de datalimiet van Usb 3.0. Vergeet niet dat het maar 5 Gbit/s is, 625 MB/s.

DisplayPort 1.2 is 17.2 Gbit/s.
Wut? Displayport Alt mode via USB-C heeft niks met de datalimieten van USB3 of whatever te maken. Op dat moment stuur je signaal namelijk helemaal niet over het USB protocol maar stuur je puur DP over TX1 dan wel TX2 (en omdat DP monodirectioneel is kan je zelfs 4 DP streams aanbieden door ook RX1 en RX2 te gebruiken.)

Daardoor kan je, als de poort Displayport Alt aanbied, ook gewoon een passieve kabel gebruiken als welke de OP al heeft gekocht.

Het probleem hier zit dus niet in de bandbreedte maar dat Displayeport Alt niet op de USB-C connector word aangeboden op deze laptop naar het schijnt.

Zie hier op Pagina 12 van de spec dit exacte scenario:
http://www.vesa.org/wp-content/uploads/2014/09/DP-Alt-Mode-Overview-for-VESA-v1.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
JannyWooWoo schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 21:10:
[...]
Het probleem hier zit dus niet in de bandbreedte maar dat Displayeport Alt niet op de USB-C connector word aangeboden op deze laptop naar het schijnt.
Als DisplayPort Alt niet wordt aangeboden, val je dus terug op de oude bekende usb 3.0-aansluiting die niet voldoende heeft om een 4k scherm op 60 Hz aan te sturen. Wel op 30 Hz dus, maar niet op 60.
Volgens de specs van DisplayPort heb je 6,18 Gbit/s nodig voor 4K@30 met reduced blanking, dus met wat extra compressie lukt dat nog wel op 5 Gbit/s, maar 4K@60 dus niet door te weinig bandbreedte.

2560 zou ook mogelijk moeten zijn, maar dan wel op 60 Hz. Daar kom je dus nog weg als je geen Displayport Alt hebt (al is performance waarschijnlijk ruk), maar op 4K niet meer.

[ Voor 9% gewijzigd door White Feather op 09-10-2017 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MishaT
Bedankt voor het meedenken allemaal. Ik vrees dat er niets anders op zit dan de monitor retour te sturen en een 1440p Monitor te bestellen. Wel erg vreemd dat deze materie zo ontzettend ontransparant is gemaakt terwijl USB-C pleit voor vele mogelijkheden. Deze blijken dus optioneel.

Ook vreemd is dat UHD al een tijdje op de markt is. Nergens bij het kopen van een UHD/4K monitor werd mij er op gewezen dat mijn laptop op verschillende manieren compatibel moet zijn met het aansturen van 4K60Hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:27

nelizmastr

Goed wies kapot

MishaT schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 10:12:
Bedankt voor het meedenken allemaal. Ik vrees dat er niets anders op zit dan de monitor retour te sturen en een 1440p Monitor te bestellen. Wel erg vreemd dat deze materie zo ontzettend ontransparant is gemaakt terwijl USB-C pleit voor vele mogelijkheden. Deze blijken dus optioneel.

Ook vreemd is dat UHD al een tijdje op de markt is. Nergens bij het kopen van een UHD/4K monitor werd mij er op gewezen dat mijn laptop op verschillende manieren compatibel moet zijn met het aansturen van 4K60Hz.
Probleem is met name dat consumentenmeuk HDMI heeft en geen displayport. Zolang HDMI 2.0 geen gemeengoed is, zal 4K aan dit soort spul voorlopig onbereikbaar blijven.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LLEEDD
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-02 18:54
Leuk usb-c, one connector to rule them all, maar het is zo verwarrend...

Ik heb ook een zelfde soort probleem met mijn hp laptop (HP Envy 13-ad112nd). Deze beschikt over display port 1.2 via alt mode.
Ik gebruik een verloopje van usb-c naar hdmi waardoor ik de laptop op mijn oude 1080p tv kon aansluiten. Het verloopje had bij de specificaties 4k @ 60hz staan, maar wanneer ik de laptop aansluit op mijn nieuwe 4k tv krijg ik er maximaal 4k @ 30hz uit. Nu kan dit natuurlijk aan het verloopje liggen (komt van aliexpress dus tja..). Het kan aan de kabel liggen (high speed hdmi cable with ethernet), wat ik heb gelezen kan deze kabel 4k @ 60hz aan. Of kan deze laptop geen 4k @ 60hz uitsturen over usb-c naar HDMI en alleen naar Display Port?

[ Voor 11% gewijzigd door LLEEDD op 05-01-2019 14:25 . Reden: typo ]

Pagina: 1