Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-05-2021
Ik ben voor de interesse een barebones NUC-achtig media-PC systeempje aan het specc'en, en mij dunkt dat het verstandig is om efficiente playback van Youtube 4K content mee te nemen in een media PC.

Wikipedia zegt: "Kaby Lake features a new graphics architecture to improve performance in 3D graphics and 4K video playback.[6][20] It will add native HDCP 2.2 support,[21] along with fixed function decode of H.264, HEVC Main and Main10/10-bit, and VP9 10-bit and 8-bit video."

Mijn vraag is, geldt dat voor alle processors, ook de Celeron en Pentium types? En voor alle TDPs?

Tweede vraag, als ik bij de Barebones kijk, dan kan ik niet selecteren op Kaby Lake generatie CPUs met lage TDP, zoals de 3865U, 3965U, 4410Y, 4415U, 7Y32, 7Y30 (die allemaal op of onder de 15W zitten). Enig idee waarom niet? Zijn dat gewoon geen populaire processors voor barebones?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

De decoder zit in de iGPU van de Core lijn en je kunt even vergelijken of dat ook geldt voor de Celeron en Pentium types. Maar anders heb je sowieso genoeg aan een i3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
Hann1BaL schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 09:39:
De decoder zit in de iGPU van de Core lijn en je kunt even vergelijken of dat ook geldt voor de Celeron en Pentium types. Maar anders heb je sowieso genoeg aan een i3.
Thanks, maar waar kan ik dat dan vergelijken? Als ik op Intel Ark kijk, dan zie ik dat de i3 de Iris Plus heeft, en de overige twee gewoon HD Graphics, maar dat zegt nog niks over native VP9 decoding.
https://ark.intel.com/compare/97666,97140,96507

En die i3 is volgens mij geen CPU die je wilt in een media PC'tje, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:58

nelizmastr

Goed wies kapot

cerberusss schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 09:50:
[...]

Thanks, maar waar kan ik dat dan vergelijken? Als ik op Intel Ark kijk, dan zie ik dat de i3 de Iris Plus heeft, en de overige twee gewoon HD Graphics, maar dat zegt nog niks over native VP9 decoding.

Hoezo niet? Gaat ook wat langer mee dan een omgekatte Atom en kan mogelijk ook nog wat extraatjes draaien op de achtergrond.

Maar wat de IGP's betreft, kijk eens hier:

https://en.wikichip.org/w...ardware_Accelerated_Video

Op Intel Ark stond duidelijk dat de Pentium HD615 heeft en de Celeron HD610. Beide lijken H265 en VP9 4K te kunnen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
nelizmastr schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 10:18:
Maar wat de IGP's betreft, kijk eens hier:
Bingo, dat is de bevestiging die ik zocht d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

cerberusss schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 09:50:
[...]

Geen i3 maar wel een Celeron? De i3 zou overkill kunnen zijn, mee eens, maar ik ben persoonlijk zeer blij om van een minimale AMD APU naar een Kaby Lake i3-7200U overgestapt te zijn. Gewoon wat extra power, draait alles lekker smooth. Deze draait in een NUC en zou een ventilator moeten hebben, maar hij draait op low power en blijft koel. De TDP zegt niet alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Kijk ook eens naar een asrock Deskmini, of een los mini-stx moederbord met mini-stx case. Kan je een celeron tot i7 inzetten. Iets groter dan een NUC natuurlijk, maar nog steeds ontzettend klein en energiezuinig. Maar ook veel meer kracht (mogelijk) dan de 15w versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

ToFast schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 10:30:
Kijk ook eens naar een asrock Deskmini, of een los mini-stx moederbord met mini-stx case. Kan je een celeron tot i7 inzetten. Iets groter dan een NUC natuurlijk, maar nog steeds ontzettend klein en energiezuinig. Maar ook veel meer kracht (mogelijk) dan de 15w versies.
Maar inherent aan de kracht ook meer verbruik. Dat lijkt me ook een belangrijke factor. Anders zouden je net zo goed voor twee tientjes een bord met core 2 duo kunnen pakken en daar voor een paar eurie een graka op drukken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

nelizmastr schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 10:51:
[...]

Maar inherent aan de kracht ook meer verbruik. Dat lijkt me ook een belangrijke factor. Anders zouden je net zo goed voor twee tientjes een bord met core 2 duo kunnen pakken en daar voor een paar eurie een graka op drukken :+
Meer kracht en meer power mogelijk, maar zolang die apparten idle runnen niet per definitie een (veel) hoger gebruik. Daar kun je vast tests online over vinden, maar te vaak zie ik TDP vergelijkingen en dat gaat echt simpelweg niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Hann1BaL schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 11:07:
[...]

Meer kracht en meer power mogelijk, maar zolang die apparten idle runnen niet per definitie een (veel) hoger gebruik. Daar kun je vast tests online over vinden, maar te vaak zie ik TDP vergelijkingen en dat gaat echt simpelweg niet op.
Eens dat in sommige situaties een theoretisch minder zuinige CPU op laag gebruik minder kan verbruiken aan energie dan een zuinige chip op vol vermogen. De genoemde i3 is wel een 2.8GHz chip, dus die zal niet zo hard hoeven te trekken, maar bij tussentijdse spikes zoals veelvoorkomend in het huidige Windows zal het verschil wel duidelijker worden. Dan zou je de i3 op energiebesparing moeten gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
ToFast schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 10:30:
Kijk ook eens naar een asrock Deskmini, of een los mini-stx moederbord met mini-stx case.
Weird, die Asrock DeskMini heeft HDMI 1.4 in plaats van 2.0. Beetje gek, dan ben je verplicht om 4K displays via DisplayPort aan te sluiten.

Edit: geen enkel mini-STX bord heeft HDMI 2.0...
Edit2: WTF? Er is maar 1 klein Kaby Lake mobo dat HDMI 2.0 heeft:
pricewatch: ASRock Fatal1ty Z270 Gaming-ITX/ac

Wat een merkwaardige situatie? Kan iemand dat verklaren? Het is toch logisch dat als je heden ten dage een media-PC'tje bouwt, dat je die volledig 4K compatible maakt?

[ Voor 39% gewijzigd door cerberusss op 06-10-2017 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
cerberusss schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 18:31:
[...]

Weird, die Asrock DeskMini heeft HDMI 1.4 in plaats van 2.0. Beetje gek, dan ben je verplicht om 4K displays via DisplayPort aan te sluiten.

Edit: geen enkel mini-STX bord heeft HDMI 2.0...
Edit2: WTF? Er is maar 1 klein Kaby Lake mobo dat HDMI 2.0 heeft:
pricewatch: ASRock Fatal1ty Z270 Gaming-ITX/ac

Wat een merkwaardige situatie? Kan iemand dat verklaren? Het is toch logisch dat als je heden ten dage een media-PC'tje bouwt, dat je die volledig 4K compatible maakt?
Dat is raar inderdaad! Goed dat je het opvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:31
cerberusss schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 18:31:
[...]
Wat een merkwaardige situatie? Kan iemand dat verklaren?
De HDMI poort van Kaby Lake cpu's ondersteunt maximaal HDMI 1.4 dus niet zo raar dat de meeste MB fabrikanten dit aanhouden. Een extra DP 1.2 naar HDMI 2.0 converter zoals dat Asrock bord gebruikt verhoogt de kostprijs van zo'n bord weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
Bizarre situatie, en ben het met Nielson oneens. Ik kende de achterliggende reden, maar had niet verwacht dat HDMI 2.0 zo laag op de features lijst stond. Nou ja, alles voor lage BOM kosten, zullen we maar zeggen.

Dus naar mijn weten de enige optie is een Intel NUC. Die heeft naar mijn weten HDMI 2.0 plus HDCP 2.2.
pricewatch: Intel NUC NUC7i3BNH

[ Voor 10% gewijzigd door cerberusss op 07-10-2017 20:35 ]

Pagina: 1