Neopixel 1 strip met meerdere voedingen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volotactus
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:57
Beste Tweakers,

Voor mijn nieuwe appartement had ik het idee om de hal te verlichten met Neopixel (WS2813) die reageren op beweging d.m.v. een Arduino en meerdere PIR sensoren. De totale lengte van de Neopixel strip is ~5,5m met 2x een overbrugging (deur opening). Deze overbrugging is niets anders dan een ribbonkabel met 4 aders, zie 1e foto.

Echter is de hal te lang om het met 1 voeding te doen (teveel spanningsval) en aangezien ik 2 lichtpunten had heb ik 2 voedingen gebruikt.
Op 2 punten wordt de Neopixel strip gevoed, het 1e gedeelte na ~1,5m en het 2e gedeelte na ~3m.
Voor alle strips zijn de D0/1, B0/1 en de GND doorverbonden. Deze zijn allemaal in orde (gemeten met een multimeter). En de 5V lijn is onderbroken tussen de strips die door een andere voeding worden gevoed.

Maar nu heb ik een probleem. Heb op de Arduino een simpel test programma staan die alle Leds 1 voor 1 aanzet totdat ze allemaal branden. Maar bij de overgang naar de 2e voeding stopt het.
Wanneer ik de GND verbinding tussen de 2 gedeeltes weghaal, werkt in principe wel. Maar dan krijg ik allerlei rare flitsen van verschillende kleuren (waarschijnlijk door het ontbreken/verschil in GND), zie 2e foto (het is niet heel duidelijk helaas).

Zit ik er nu gewoon naast met het verbinden van de GND tussen de 2 gedeeltes? Of heeft er iemand hier ervaring met het voeden van 1 Neopixel strip met meerdere voedingen en heeft die de gouden tip voor mij? O-)

Hal

Flikering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtremer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-09 23:28
Is het een mogenlijkheid door middel van een Y constructie met 1 voeding beide kanten te voeden?
Dan moet wel de ene voeding sterk genoeg zijn voor de gehele lengte.
Ook hoef je dan geen onderbreking te maken in de voedingslijnen.

[ Voor 42% gewijzigd door Xtremer op 05-10-2017 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volotactus
Dat zou eventueel kunnen denk ik. Maar de voedingen die ik nu heb kunnen maximaal 6A leveren. En dat is niet genoeg voor de gehele strip.
Mocht dat de enige oplossing zijn dan zit er niets anders op dan een andere voeding aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3ddie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:34
Zit de Arduino op dezelfde voeding als de strips, zo niet, heb je de GND van de voeding en led strips ook verbonden met een van de GND pins van de Arduino?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volotactus
De Arduino zit op dezelfde voeding als het eerste gedeelte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-10 11:10

SA007

Moderator Tweaking
Wat je beschrijft zou moeten werken, ik verwacht dat het door storing in de voedingen komt dat het niet werkt.

Wat ik zou proberen:
- Zijn beide voedingen geaard? zo nee, doen.
Hebben ze geen aarde, dan de ground van de 5v aan aarde hangen.

- Wat is het spanningsverschil tussen de laatste led op de eerste voeding en de eerste led op de 2e voeding?
Dit meet je gewoon met een multimeter tussen de 5v van beide kanten.
Je krijgt spanningval over de strip, niet dat er over de brug teveel verschil zit in de spanning waardoor je data spanningen niet meer kloppen.
Meer dan een volt zou ik me zorgen gaan maken.

- Heb je het ook eens geprobeerd op hele lage helderheid, dan is het stroomverbruik erg laag en zou de spanningsval een stuk minder moeten zijn op op juist 100% helderheid van alle leds.
Dat kan intressante inkijken geven in wat er misgaat.

- Van die ferrietblokjes in de spanningslijnen wil ook nog wel eens helpen, die filteren hoogfrequent rommel eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volotactus
De voedingen zijn niet geaard helaas. Er is geen aarde aanwezig op de lichtpunten.

Punt 2 en 3 ga ik zondag proberen. Heb op dit moment geen licht en kan dus de ground niet meer vast solderen. Kom ik dus nog op terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-10 11:10

SA007

Moderator Tweaking
Als je daar geen aarde hebt zou ik ze wel beide aan elkaar knopen.
En wellicht van 1 de fase/nul omdraaien (ja dat maakt verschil op het filteren, zeker zonder aarde)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Er is hier geen sprake van hoogfrequent. Er is gewoon een opgetilde ground omdat er stroom doorheen loopt bij de laatste leds.

De stroom van ledstrip deel 2 mag niet door ledstrip 1 gaan. Echter wel de (kleine) stroom van het stuursignaal uit de arduino.
Zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SLLS4EC.png
De weerstanden modelleren het verlies in de strip (let niet op de waarden) en de twee 5V en 0V zijn van je twee LED voedingen. Ground moet worden gedeeld, maar niet op èèn punt.
Elke led strip heeft dus 1x5V, en 2xGND. 1x Power Ground (dik) en 1xSignal ground (dun).

[ Voor 9% gewijzigd door jeroen3 op 05-10-2017 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volotactus
@jeroen3
Hoe zou ik dit aan moeten sluiten? Beide strips hebben een Power Ground (via de voeding), maar hoe zou ik dan de Signal ground moeten aansluiten?
Ik zie nl. niet echt hoe je dit bedoeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Je moet voorkomen dat er onnodig veel stroom door ground terug loopt in de neopixel strips. Wat je wilt hebben is dat de stroom voor elke strip neopixels alleen door de kabels naar en van de bijbehorende voeding lopen. Immers, als er stroom door een kabel loopt, krijg je spanningsverlies. Ook in de ground kabel krijg je dan spanningsverlies. Uiteindelijk is het verlies te groot om fatsoenlijk te werken.

De dikgedrukte lijnen zullen de meeste stroom voeren. Dit is immers de stroom voor het oplichten.
Het data signaal is weinig stroom, dus voldoen twee dunnere draadjes om dit signaal over te brengen naar de volgende strip.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wPpucw7.png

Je moet de ground dus niet op de klemmen van de voedingen verbinden, want dan heb je de weerstand van de ground draad erbij. Dat wil je juist voorkomen.

[ Voor 10% gewijzigd door jeroen3 op 06-10-2017 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volotactus
@SA007
Heb zojuist het spanningsverschil tussen beide strip gemeten en dit is bijna 2V! De laatste led op de strip krijgt nog maar ~3,1V.

Wanneer ik de helderheid van de strip omlaag gooi, dan werkt het wel goed. Waarschijnlijk dus door het spanningsverschil.

Dus maar even een extra voedingsdraad trekken vanaf de 1e voeding naar halverwege de 1e strip, zodat het spanningsverlies minder groot is aan het einde.

Edit: Met een extra voedingskabel werkt het prima! Spanningsval is dan nog maar 1V ipv 2!

[ Voor 9% gewijzigd door Volotactus op 08-10-2017 21:12 ]

Pagina: 1