Regelgeving betreft online account

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwinwernars
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:29
Hoe zit het eigenlijk met de regelgeving betreft een account op een game?

Ik wilde graag na lange tijd weer eens een MMORPG spelen (gezien ik nu weer voldoende tijd heb), alleen kort nadat ik gestopt ben dit spel te spelen, zijn de servers verhuisd (naar een andere aanbieder) en had je je account moeten migraten met deze servers (hier had je aantal maanden de tijd voor). Nu is die tijd voorbij en kan ik mijn account dus niet meer overzetten.

Kunnen ze dit zomaar maken? Ik heb namelijk gewoon geld geïnvesteerd in dat account (ingame aankopen)!

Vindt het vreemd dat ze niet alle accounts migraten... is toch meer dan logisch?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Over welke game heb je het überhaupt ?

Daarnaast zal je account doorgaans gekoppeld zijn geweest aan een e-mail account waar naar al dit soort communicatie is gestuurd en je dus hoogst waarschijnlijk op de hoogte zou moeten zijn.

Ook zou je waarschijnlijk akkoord zijn gegaan met bepaalde voorwaarden alvorens de game te gebruiken en de hieraan gekoppelde voorwaarden.

Kortom : er bestaat geen wetgeving of regelgeving voor games/accounts in het algemeen, buiten de voorwaarden waar je mee akkoord bent gegaan in het betreffende land van het betreffende bedrijf waar jij de game of het account hebt gekocht/aangemeld.

Als het een Nederlands of EU bedrijf is geweest waar jij een overeenkomst bent aangegegaan als meerderjarige, dan zouden er algemene wetten van toepassing zijn maar aangezien jij geen inhoudelijke informatie geeft, is dit niet inzichtelijk.

[ Voor 16% gewijzigd door Breezers op 05-10-2017 20:22 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grotman
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Raar verhaal inderdaad. Kun je ze niet mailen of via hun forum vragen of er nog een mogelijkheid is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwinwernars
Grotman schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 22:03:
Raar verhaal inderdaad. Kun je ze niet mailen of via hun forum vragen of er nog een mogelijkheid is?
gedaan maar dat kan dus niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwinwernars
Breezers schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 20:18:
Over welke game heb je het überhaupt ?

Daarnaast zal je account doorgaans gekoppeld zijn geweest aan een e-mail account waar naar al dit soort communicatie is gestuurd en je dus hoogst waarschijnlijk op de hoogte zou moeten zijn.

Ook zou je waarschijnlijk akkoord zijn gegaan met bepaalde voorwaarden alvorens de game te gebruiken en de hieraan gekoppelde voorwaarden.

Kortom : er bestaat geen wetgeving of regelgeving voor games/accounts in het algemeen, buiten de voorwaarden waar je mee akkoord bent gegaan in het betreffende land van het betreffende bedrijf waar jij de game of het account hebt gekocht/aangemeld.

Als het een Nederlands of EU bedrijf is geweest waar jij een overeenkomst bent aangegegaan als meerderjarige, dan zouden er algemene wetten van toepassing zijn maar aangezien jij geen inhoudelijke informatie geeft, is dit niet inzichtelijk.
Het betreft Nexon Global, met de game Atlantica Online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seal64
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-10 16:38
Je maakt mij niet wijs dat je bij het aanmaken van het account van die game niet een e-mail adres hebt moeten opgeven. Daar zul je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid meerdere mailtjes op ontvangen hebben dat ze die server gaan verkassen en dat je dus je accounts moet overzetten.

Ik snap de beslissing om niet automatisch alle accounts over te zetten ook nog. Mooie manier om alle niet-actieve accounts op te ruimen, want als je al maanden niet meer naar je account omkijkt is het waarschijnlijk een account die gewoon nooit meer gebruikt gaat worden. Kun je die gelijk netjes opruimen.

Maar goed, als je dan een “spamcatcher” mailadres gebruikt om dit soort accounts aan te maken, zo’n adres dat je toch nooit inkijkt omdat er alleen maar op gespamt wordt, dan moet je ook niet mopperen als je mailtjes die wél belangrijk zijn, niet gelezen hebt…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwinwernars
Seal64 schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 07:33:
Je maakt mij niet wijs dat je bij het aanmaken van het account van die game niet een e-mail adres hebt moeten opgeven. Daar zul je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid meerdere mailtjes op ontvangen hebben dat ze die server gaan verkassen en dat je dus je accounts moet overzetten.

Ik snap de beslissing om niet automatisch alle accounts over te zetten ook nog. Mooie manier om alle niet-actieve accounts op te ruimen, want als je al maanden niet meer naar je account omkijkt is het waarschijnlijk een account die gewoon nooit meer gebruikt gaat worden. Kun je die gelijk netjes opruimen.

Maar goed, als je dan een “spamcatcher” mailadres gebruikt om dit soort accounts aan te maken, zo’n adres dat je toch nooit inkijkt omdat er alleen maar op gespamt wordt, dan moet je ook niet mopperen als je mailtjes die wél belangrijk zijn, niet gelezen hebt…
Ik had het afgelopen jaar erg druk met andere dingen dan op mijn game email te kijken. (houdt prive en gamen gescheiden) net als dat anderen prive en werk gescheiden houden.

Het is gewoon van de zotte dat ze zomaar je account mogen wegspoelen door de plee... Als steam zoiets gaat doen en mensen hebben even geen tijd meer om te gamen en dus niet opletten, zijn hup al je games verdwenen die je hebt gekocht, terwijl je deze games later toch erg graag wilt spelen...

en waar praten we nou over... minder dan 1 jaar, als het over 5 jaar ging had ik het nog begrepen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Tja je verwacht dat omdat jij niet eens jaarlijks je mail leest (je kan van die handige meldingen instellen ;)) dat gamedevelopers speciaal voor jou jaren lang servers blijven draaien voor nop?
Jammer dat je de mail niet gelezen hebt in maanden tijd, beetje flauw om de gevolgen dan bij de developer in de schoenen te proberen schuiven.
Stel de volgende keer gewoon een filter in om spam van belangrijk te scheiden en je hebt hier geen last van, of lees je mail eens in de zoveel tijd :)

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwinwernars
RGAT schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 13:26:
Tja je verwacht dat omdat jij niet eens jaarlijks je mail leest (je kan van die handige meldingen instellen ;)) dat gamedevelopers speciaal voor jou jaren lang servers blijven draaien voor nop?
Jammer dat je de mail niet gelezen hebt in maanden tijd, beetje flauw om de gevolgen dan bij de developer in de schoenen te proberen schuiven.
Stel de volgende keer gewoon een filter in om spam van belangrijk te scheiden en je hebt hier geen last van, of lees je mail eens in de zoveel tijd :)
Ik lees mijn mail iedere dag, mijn persoonlijke mail. mijn game mail lees ik enkel wanneer ik tijd heb om games te spelen.

De gameservers hoeven ze echt niet jaren lang aan laten staan, maar wel de optie voor migraten een periode van 2 maanden is toch wel wat karig, niet? Ow en het is niet de eerste keer dat deze game verhuisd... Ik vind gewoon dat wanneer een game verhuisd alle accounts mee moeten verhuizen, je hebt in de game geld geïnverteerd.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Prive en gamen gescheiden houden :D :')

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRookie
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

warhamstr schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 13:50:
Prive een gamen gescheiden houden :D :')
Voor mensen die bijvoorbeeld weten dat ze een verslavingsrisico lopen, niet eens zo'n gek idee ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rafler
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:26
erwinwernars schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 19:40:
Kunnen ze dit zomaar maken? Ik heb namelijk gewoon geld geïnvesteerd in dat account (ingame aankopen)!
Dit is gewoon een risico :).

Ik denk toch dat je gewoon je verlies moet nemen en opnieuw moet beginnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:00

Yucon

*broem*

Het lijkt me niet anders dan het verlopen van beltegoed. Daar kunnen we van alles van vinden, maar waarschijnlijk ben je er bij het registreren wel mee akkoord gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
erwinwernars schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 13:45:
[...]

Ik lees mijn mail iedere dag, mijn persoonlijke mail. mijn game mail lees ik enkel wanneer ik tijd heb om games te spelen.

De gameservers hoeven ze echt niet jaren lang aan laten staan, maar wel de optie voor migraten een periode van 2 maanden is toch wel wat karig, niet? Ow en het is niet de eerste keer dat deze game verhuisd... Ik vind gewoon dat wanneer een game verhuisd alle accounts mee moeten verhuizen, je hebt in de game geld geïnverteerd.
Tja als je die 2 maanden mist, plus waarschijnlijk al e.a. aan suggesties in de community dat zoiets eraan komt dan heb je het al zo maanden niet meer gespeeld en maanden niet je mail gelezen...
Dan zou 3 maanden ook niet genoeg zijn, 4 of 5 ook niet. Developer heeft je een bericht gestuurd en 2 maanden! de tijd gegeven even ergens te klikken, meer kan een developer ook niet doen toch? ;)

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

In tegenstelling tot de anderen hier denk ik eigenlijk niet dat ze dat zo maar mogen. Althans in Nederland.

Ze zouden wel mogen stoppen met hun dienst maar de dienst subtiel veranderen en dan je account weggooien is heel dubieus.

Voor een VS-partij ligt het vast anders en dan nog is je gelijk halen vrijwel onmogelijk.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• EnigmA-X
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:45
De announcement is volgens mij al op 13 juli 2016 gedaan. Je had tot 11 januari 2017 om je account te migreren, je had bijna 6 maanden de tijd om dit te regelen.

Dat jij jouw privé en game mail splitst en besluit één van de twee voor lange tijd niet te lezen, lijkt me jouw verantwoordelijkheid. Ik vind een periode van 6 maanden om zelf iets uit te moeten voeren heel redelijk, zelfs 2 maanden vind ik nog steeds heel redelijk.

Kennelijk vond jij jouw "investering" niet belangrijk genoeg om regelmatig je e-mail te lezen. Nu je iets belangrijks gemist hebt, zou dat in mijn ogen niet ineens kunnen veranderen (meten met twee maten). Daarnaast vind ik ook allerlei berichten terug op facebook en verschillende fora, dus het lijkt erop dat je helemaal niet hebt omgekeken naar gamen. Geen probleem natuurlijk en zeker jouw goed recht, maar je zou m.i. niet verrast moeten zijn dat er in de tussentijd e.e.a. verandert.

[ Voor 18% gewijzigd door EnigmA-X op 06-10-2017 14:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Even terug naar het punt, als een developer van server migreert en de accounts zijn geld waard, waarom moet de user dan actie ondernemen? Is dat niet een beetje zoiets als Rabobank die mij verteld dat als ik niet voor datum X een nieuwe spaarrekening open mijn oude spaarrekening met tegoeden niet meer toegankelijk is?

Vind dit vooral een zwaktebod van de uitgever/game producer, je besluit een migratie uit te voeren, maar migreert eigenlijk niets...

[ Voor 17% gewijzigd door Sander op 06-10-2017 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mashell
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11-2019
Een migratie waarbij niet actieve accounts worden weggegooid klinkt erg naar downscaling van de capaciteit. Dus de vraag komt of op het allemaal nog wel zo leuk is als toen TS daar actief was. Misschien is het gewoon tijd het verlies te nemen, een ander spel van een andere uitgever (een uitgever die je zo'n streek levert ga je natuurlijk niet belonen) en van voren af aan te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakesushi
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08-08-2020
game en prive mail gescheiden houden xD
Dat is nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwinwernars
mashell schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 15:28:
Een migratie waarbij niet actieve accounts worden weggegooid klinkt erg naar downscaling van de capaciteit. Dus de vraag komt of op het allemaal nog wel zo leuk is als toen TS daar actief was. Misschien is het gewoon tijd het verlies te nemen, een ander spel van een andere uitgever (een uitgever die je zo'n streek levert ga je natuurlijk niet belonen) en van voren af aan te beginnen.
Dat is misschien inderdaad ook wel weer waar. Misschien moet ik mijn ervaringen met de game gewoon laten rusten, nu heb ik er namelijk nog allemaal goede herinneringen aan :D
EnigmA-X schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 14:31:
De announcement is volgens mij al op 13 juli 2016 gedaan. Je had tot 11 januari 2017 om je account te migreren, je had bijna 6 maanden de tijd om dit te regelen.

Dat jij jouw privé en game mail splitst en besluit één van de twee voor lange tijd niet te lezen, lijkt me jouw verantwoordelijkheid. Ik vind een periode van 6 maanden om zelf iets uit te moeten voeren heel redelijk, zelfs 2 maanden vind ik nog steeds heel redelijk.

Kennelijk vond jij jouw "investering" niet belangrijk genoeg om regelmatig je e-mail te lezen. Nu je iets belangrijks gemist hebt, zou dat in mijn ogen niet ineens kunnen veranderen (meten met twee maten). Daarnaast vind ik ook allerlei berichten terug op facebook en verschillende fora, dus het lijkt erop dat je helemaal niet hebt omgekeken naar gamen. Geen probleem natuurlijk en zeker jouw goed recht, maar je zou m.i. niet verrast moeten zijn dat er in de tussentijd e.e.a. verandert.
Mijn mail gaf 19-11-2016 aan tot 11-01-2017 (dat is bijna 3 maanden), maarja 6 maanden vindt ik zelf overigens gewoon te kort voor zoiets. maar dat zal wel weer aan mij liggen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasemans
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-10 11:39
Of te wel een bedrijf wat geld moet verdienen moet onnodig servers, opslag, netwerk en rackspace bezet houden voor langer dan 6 maand omdat er misschien wel mensen tussen zitten die de mails niet leest? Eh een bedrijf moet geld verdienen om te blijven bestaan.
Dat alles kost geld. En als geld besparen mogelijk is door een migratie te doen en daarmee inactieve accounts met alles wat daar bij hoort kan opruimen hebben ze het recht om dat te doen.

En een migratie periode van 2+ maand is nog steeds best netjes.
Kijk naar andere partijen die specifieke diensten aanboden en soms je een maand de tijd geven om wat anders te regelen.
Omdat ze de dienst gaan stop zetten.

En om hoeveel in game aankopen heb je het hier eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwinwernars
gasemans schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 19:03:
Of te wel een bedrijf wat geld moet verdienen moet onnodig servers, opslag, netwerk en rackspace bezet houden voor langer dan 6 maand omdat er misschien wel mensen tussen zitten die de mails niet leest? Eh een bedrijf moet geld verdienen om te blijven bestaan.
Dat alles kost geld. En als geld besparen mogelijk is door een migratie te doen en daarmee inactieve accounts met alles wat daar bij hoort kan opruimen hebben ze het recht om dat te doen.

En een migratie periode van 2+ maand is nog steeds best netjes.
Kijk naar andere partijen die specifieke diensten aanboden en soms je een maand de tijd geven om wat anders te regelen.
Omdat ze de dienst gaan stop zetten.

En om hoeveel in game aankopen heb je het hier eigenlijk?
Stop zetten van een dienst is heel wat anders, dan dat een bedrijf de dienst overneemt... Waarom niet alle gebruikers van de game meenemen? Dat is toch heel normaal?! Kijk naar bijvoorbeeld UPC en Ziggo, alle UPC klanten gingen automatisch mee naar Ziggo na de overname. Waarom kan dat niet zo bij games?

Het gaat hier trouwens niet om een lullige bedrag van €20,- maar heb wel meer dan €500,- aan deze game besteedt.
Sander schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 14:35:
Even terug naar het punt, als een developer van server migreert en de accounts zijn geld waard, waarom moet de user dan actie ondernemen? Is dat niet een beetje zoiets als Rabobank die mij verteld dat als ik niet voor datum X een nieuwe spaarrekening open mijn oude spaarrekening met tegoeden niet meer toegankelijk is?

Vind dit vooral een zwaktebod van de uitgever/game producer, je besluit een migratie uit te voeren, maar migreert eigenlijk niets...
Precies dit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
Bij UPC en Ziggo betaal je maandelijks, dus dan boeit een "inactief" account niet. Voor zover ik kan zien is er in dit geval geen sprake van een abonnement, of wel? Als je dus niet actief bent, kost je dus geld omdat je account ruimte inneemt en lever je geen cent op. Dus dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:09

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Het punt is vaak, dit is gewoon een complete overname tussen 2 bedrijven. Net als email bij een provider (planet, zonnet, etc), sommige bedrijven geven een X-periode om nog zaken te ontvangen op je oude domein, andere laten het langer doorlopen, maar er komt een punt dat het oude gewoon 'stopt'.

Net zo min je opeens geld zou terug moeten krijgen van alles wat je in een MMO hebt gestoken als de game uiteindelijk stopt, zo'n overname heeft gewoon een beperkte tijd dat het over te zetten is.

Ja, zijn ook MMO's geweest waar je braaf een 2de server kreeg of een 'storage' van je oude account, maar dat was of beperkt tot character of progressie, soms wat gear, maar ergens houden zulke zaken gewoon een keer op.

(en hoewel Nexon is de basis een internationaal bedrijf is, zijn het allemaal op zich draaide bedrijven)

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmA-X
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:45
Is dat niet een beetje zoiets als Rabobank die mij verteld dat als ik niet voor datum X een nieuwe spaarrekening open mijn oude spaarrekening met tegoeden niet meer toegankelijk is?
Nee, dat is niet hetzelfde. Een spaarrekening open je om jouw geld op te bewaren, dat is exact de dienst die de bank jou levert. Bij ingame aankopen, heb je (virtuele) producten gekocht die een (virtuele) waarde representeren. Echter kan je die niet meer terug omzetten in geld, of "opnemen" zoals dat bij een spaarrekening het hoofddoel is. Daarnaast is mijn inschatting dat een bank iets andere voorwaarden hanteert dan een uitgever van een game. Scheve vergelijking dus.

Bottomline: TS heeft €500 gepompt in virtuele goederen en lange tijd geen aandacht meer besteedt aan die game. Meldingen dat er actie ondernomen zou moeten worden (waarschuwingen) zijn wel verzonden, maar niet gelezen door "drukte".

De openingsvraag "hoe zit het met de regelgeving" hangt af van de voorwaarden waarmee de TS akkoord is gegaan bij het registreren en/of de aankoop van de virtuele goederen. Aangezien die voorwaarden hoogst waarschijnlijk niet meer te achterhalen zijn, zal een exact antwoord op die vraag voor iedereen gissen blijven.

Dit is mijn uitspraak en hiermee zult u het moeten doen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:15
Met de inflatie in de gemiddelde MMORPG is die €500 aan items nu €0,50 waard.

TheS4ndm4n#1919

Pagina: 1