[Wedstrijd] Ms.Hack-Man Overzicht Laatste deel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bolukan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:18

Ms.Hack-Man

Het spel
Ms.Hack-Man is een nieuwe AI programmeer challenge van riddles.io, de opvolger van AI Challenge. Doel is Bixie(tte) code snippers te laten verzamelen en daarbij kevers te ontwijken en laser-landmijnen in te zetten om kevers en mede-spelers te raken.
Wat je wilt weten
Tussen 2 oktober 2017 en 14 januari 2018 kun je bots bouwen en laten meedoen met de testcompetitie. Hierna volgt de finale wedstrijd.
Handige links
Wedstrijdsite
Leaderboard
Introductie
Rules
API
Examples
Game Engine
Wat je hier vindt
Wat je zelf inbrengt. Als je voor het eerst zo'n wedstrijd meedoet, kun je hier hints en advies komen halen. Denk aan de opzet en structuur van je project. Handigheidjes met testen, etc. Strategieen die je in de top 10 brengen, worden meestal pas achteraf uitgelegd.

[ Voor 21% gewijzigd door Bolukan op 06-10-2017 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolukan
[Gereserveerd voor uitslag Tweakers]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

En weer open. Alvast succes gewenst aan de deelnemers! Zeker na de wedstrijd zou het leuk zijn als je je ideeën en strategieën hier nog komt delen. Nu al anderen op weg helpen met wat tips & tricks kan natuurlijk ook.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolukan
Als iemand een C# starterbot zoekt, kan ik er wel een leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmerle
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16-09 21:11
Jij bent Bollie zeker ;)

Voor degenen die graag willen kunnen zien hoe hun bot presteert zonder 'm te uploaden, dit is een tool die ik een tijdje terug heb gemaakt voor een andere competitie op dezelfde site, welke ook met Ms. Hack-Man werkt (deze versie werkt niet lekker op macOS, maar dit is opgelost in 2.0.0). Ik verwacht morgen hier een nieuw topic te kunnen maken over versie 2.0.0 (met onder andere automatische updates en prebuilt binaries voor Windows, macOS en Linux (momenteel is updaten nog met git pull en runnen met yarn start of npm start)).

Anyhow, zodra de rewrite van m'n tooltje af is ga ik ook aan de slag aan mijn bot.

[ Voor 4% gewijzigd door jmerle op 15-10-2017 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolukan
Kom maar op met de concurrentie!

Die tool is erg handig. Mooi gedaan. Wel mist de GUI de bugs en die evil kevers zijn wel kritisch. Zou je de vier bug-color.svg files (green, orange, purple en red) aan \ai-bot-workspace\public\competitions\ms-hack-man\img willen toevoegen? (PS: Zie pull-requests)

[ Voor 11% gewijzigd door Bolukan op 15-10-2017 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmerle
Ik kwam er vanmorgen ook achter dat ik in 2.0.0 meer svg's had dan in 1.3.1, maar was te druk met 2.0.0 om die files even te kopiëren en te pushen. Ik heb je PR's gemerged (en nog 4 andere svg's toegevoegd die ook in 2.0.0 zitten).

Momenteel bezig om Linux en macOS compatibiliteit te fixen, en dan nog even wat Travis configuratie zodat er automatische multi-platform builds uitgevoerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whinger
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-09 10:15
Gisteren kwam ik dit topic tegen en heb ik meteen een poging gewaagd om hier een bot voor te maken.
Het is voor mij de eerste keer dat ik een bot / ai (als je het al een ai mag noemen) maak, normaal gesproken develop ik alleen webbased applicaties.

Mijn beredenatie voor nu is ongeveer als volgt; ik scan alle vakjes om mijn bot en geef een weight aan elk vakje. Dit is afhankelijk van wat ik tegenkom op het vakje. In een notendop: kom ik een code snippet tegen krijgt hij een positieve weight, kom ik een bug tegen dan krijgt dat vakje een negatieve weight value. Hierbij neem ik ook nog een paar andere dingen mee zoals, liep ik al in een bepaalde richting, en ben ik al eerder naar dat vakje gelopen.

Tot nu toe allemaal vrij basic, ik kijk momenteel letterlijk niet verder dan mijn neus lang is :+ .
Ik laat hem voor nu eerst even zo lopen, totdat ik weer een avondje zin heb om hier aan te sleutelen.

Hebben jullie nog tips voor een beginner? Voor bijvoorbeeld de mines? Ik pak ze wel op, maar doe er nog niets mee :F .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winkbrace
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 24-08 15:17
Cool. Ik hou hier wel van. :D

Eens kijken of ik tijd kan maken hier iets zinvols voor te bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jmerle
Mooi begin Whinger ;)

Ik weet nog hoe mijn eerste bot voor Hack Man (de voorganger van deze competitie, versimpelde versie ervan met zwaardjes en maar 1 type bug en geen mines) in het begin puur pathfinding was naar de dichtsbijzijnde snippet. Hier heb ik vervolgens detectie voor de snippets ingebouwd.

Wat ik deze competitie wil proberen is om minimax toe te passen. Ik had 't in Hack Man al geprobeerd, maar die implementatie werkte niet helemaal fantastisch (er waren matches waar ik niks meer deed dan links rechts links rechts etc.).

Overigens is mijn tooltje om lokaal te testen ook af, daar is hier meer over te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolukan
Hi, leuk dat er weer meer mee doen.

Ik sta nu even 5e, en dat is zonder minimax. Dat laatste is wel waar ik nu met weinig ervaring en veel moeite aan begonnen ben. Volgens mij is dat nodig om verder te komen. Als je afziet van landmines, zou je gevoelsmatig het veld abstracter kunnen modelleren en veel opties prunen. Iemand ideeen?

Je schijnt max 200mb geheugen te mogen vullen. Een klein beetje vul ik met eenmalige toepassing van het Floyd-Warshall algorithm als basis (kevers, etc negerend). Later meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmerle
Met minimax is alpha-beta pruning interessant om het aantal branches dat bekeken moet worden te verminderen.

Deze keer wil ik zelf ook nog gebruik gaan maken van iterative deepening waarmee ik in principe de volledige timebank zou kunnen benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolukan
Ik zou dan de variant Iterative deepening A* de voorkeur geven. PS: en nog beter bel ik google.

View game: Mijn tegenspeler schakelt alle kevers, zichzelf en bijna mij uit met een landmine.

[ Voor 69% gewijzigd door Bolukan op 20-10-2017 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolukan
Yeah [dit is een aparte post waard]! Het is me gelukt Iterative deepening A* te implementeren.

De optimalisatie functie is het aantal punten / aantal steps. Een snippet op 10 stappen geeft de waarde 0,1. Een kever op de weg kost 4 punten. De weg van 10 zou dan -0,3 worden, waardoor het algoritm liever gaat omlopen. Ik heb het zo gemaakt omdat je ook een weg door de kevers moet kunnen krijgen, waarbij je liever 1 kever (-4) dan 2 kevers (-8) raakt.

Het is nog niet dynamisch in de tijd (rekening houden met toekomstige positie bug), maar ach... eens verder inbouwen en testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winkbrace
Cool. d:)b

Ik heb ook net mijn eerste versie geactiveerd. De bot pikt snippets en bommen op en ontwijkt lasers (meestal).

Volgende stap is opgepikte bommen gebruiken tegen de tegenstander en bugs :Y)

Stroopwafels development omgeving werkte helaas niet bij mij, dus ik heb mijn eigen web interface gemaakt. Dat heb je toch wel nodig om te zien wat er nou eigenlijk gebeurt. En als je toch al in php werkt, is het erg eenvoudig naar html te renderen.

Verreweg het leukste onderdeel is bedenken hoe je het best een path finding algoritme kan maken. Ik ben wel tevreden met mijn resultaat, maar het is zeker niet zo goed als jouw Iterative deepening A*, Bolukan :)

[ Voor 56% gewijzigd door winkbrace op 22-10-2017 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolukan
Mijn iterative deepening A* is nog niet operationeel (en of ie het ooit wordt...). Hij hangt bijvoorbeeld als de kever op de snippet staat en dat gebeurt natuurlijk af en toe. Ligt natuurlijk aan mij en niet het algoritm.

Ik zie dat je snippets laat gaan waar de ander dichter bij is, dat doe ik ook. Dat je dan stilstaat staat een beetje odd, kun je daar niet iets aan doen? Verder prima, ik kon nog geen wedstrijd met mijn bot vinden, maar die gaat wel komen!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winkbrace
Ja, dat stilstaan was gewoon een crash.Het wil nog wel eens gebeuren dat ik ergens geen rekening mee heb gehouden en een niet bestaande array index opvraag..
Maar goed, dan kun je wel mooi het probleem vinden. Vandaag weer een handvol onvolkomenheden weggestreken. :)

Momenteel ben ik nog druk met het implementeren van mine drop rules. Gaat nog niet helemaal zoals ik zou willen. En fin, nog een paar maanden te gaan.

Ik heb erg veel plezier hiervan. Leuk dat je het deelde d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scrappy.doo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-09 10:21
Mijn bot draait ook inmiddels een tijdje mee. In eerste instantie met A*, maar heb hem omgebouwd naar Floyd-Warshall wat eigenlijk vrij eenvoudig ging.
Het ontwijken van bugs lijkt inmiddels ook te werken.
Eerst moet ik nu nog wat bugjes eruit halen. De bot raakt nu nog in de war als 2 spelers tegelijk op een vakje komen en zo zijn er nog wat kleine verbeter punten.
Zodra dat allemaal is glad gestreken ga ik eens wat extra regels toevoegen zoals het niet najagen van snippets die de tegenstander al op de korrel heeft en eens kijken wat ik kan bedenken voor het efficient gebruiken van de mijnen. Daar zie ik eigenlijk ook nog geen voorbeelden van bij de andere bots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Leuk, ik ga het ook weer proberen (vorige keer heb ik een poging gedaan met Tetris).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ga het in C proberen. eerder een Tetris bot in python gemaakt, maar het duurde zolang tot de finales kwamen dat ik halverwege was afgehaakt. Nu een beter tijdschema!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winkbrace
Leuk. Veel succes! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

c kennis was toch wat roestig geworden,,, python is op allerlei manieren een stuk makkelijker, Inmiddels toch een werkend geheel met minimalistische AI. Nu maar hopen dat de (denkbeeldige?) snelheidswinst van c ook iets gaat opleveren haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winkbrace
Nice, Sith. Ik hoop dat het de moeite waard is. In elk geval leuk om je C weer eens op te poetsen, I guess. :)

Ik kom er trouwens net achter dat je in de leaderboard een bot naar keuze kan kiezen om tegen te spelen. Dat is een prettiger manier om je laatste build te testen dan wachten tot de match maker je bot uitkiest voor een gevecht..

Ik ben trouwens flink gezakt in de rankings omdat de bot die ik afgelopen vrijdag om 1 uur 's nachts pushte toch niet zo geweldig bugfree was als ik dacht. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En het duurt nogal even voordat je op de juiste positie bent. Het ratingsysteem lijkt vrij langzaam te convergeren. Maar goed, je daalt dan ook langzamer bij een nare nug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

pff, het viel me nog niet mee om een eerste versie te maken. Maar goed, hij loopt z'n rondjes en hij lijkt het redelijk doen. Heb nog wel heel veel te doen om hem beter te maken.

• Vaan Banaan
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Vaan Banaan

Heeft ook Apache ontdekt

Ik ben te laat om hier nog aan te beginnen.
Maar na de light-riders wedstrijd (finals niet gehaald) loopt er inmiddels ook een nieuwe wedstrijd: Game Of Life And Death tot begin mei.
Het goede nieuws bij deze contest is dat ze sinds een paar dagen EINDELIJK de memory en CPU omgeving van de 2 bots hebben gescheiden.
Ik werd helemaal simpel door tijd verlies (tot 1 seconde per beurt) vanwege een vermoedelijke garbage collector of multi threading van de andere bot in mijn beurt.

500 "The server made a boo boo"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Bolukan schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 21:45:
Als iemand een C# starterbot zoekt, kan ik er wel een leveren.
Graag, als je linkje hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolukan
Ik heb er geen klaar liggen, maar ik zal wat opschonen en dat online zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Bolukan schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 15:58:
[...]

Ik heb er geen klaar liggen, maar ik zal wat opschonen en dat online zetten.
Zou top zijn :)
Pagina: 1