Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Problemen met Sonos en Printer

Pagina: 1
Acties:

• Qlimaxxx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 29-09 21:03
Hallo mede-tweakers,

Ik loop al enige tijd te stoeien met een probleem bij het bedrijf van een vriend van mij.

Sinds er vorig jaar UniFi AP's zijn geplaatst heeft het maandenlang prima gewerkt.

Oude situatie beschrijving:
Experiabox V10 (bvvdsl verbinding) met daarop:
Camerasysteem
Alarm
TP-link router met OpenWRT (functioneerde als router, LAN van experiabox naar WAN TP-link).

Op deze TP-link waren 3 DHCP-servers actief met ieder een eigen VLAN. Het LAN voor kantoorpersoneel, een gastennetwerk en een netwerk voor het personeel in de fabriekshal.

De 2 UAP-AC Pro's werden gevoed door een Netgear Prosafe GS110TP. Hier zitten ook nog een Konica Minolta printer, een Cloudkey en een Apple Timecapsule(enkel voor backup) op aangesloten.

Een tijdje terug begon echter het internet elke 10 minuten weg te vallen. Na telefonische raadpleging bij KPN bleek dit in het KPN netwerk te zitten. Een KPN monteur heeft het modem vervangen en verder alles gecheckt(was dus in orde). Sindsdien valt de DSL niet meer weg. Ook de router leek niet weg te vallen en de AP's vallen niet weg.

In overleg is er toch besloten om de TP-link en Netgear switch te vervangen door een USG 3P en een UniFi Switch 8-60watt. (dit mede omdat ook de Cloudkey helemaal vastgelopen was, deze is hersteld door een factory reset en een backup terugzetten).

Nu leek alles te werken zoals gewenst maar toch blijft de Sonos wegvallen(kan vervolgens meteen weer op play gedrukt worden). Daarnaast is de printer nu steeds offline(in MacOS). Als ik de poort waarop de printer zit uitzet en weer inschakel dan komen er een paar printopdrachten door maar komt vrijwel direct dezelfde situatie weer terug. Ik kan wel de hele tijd de printer pingen, ook de weginterface is bereikbaar. De kabel loskoppelen en weer inpluggen heeft geen effect. In de UniFi controller zie ik hem ook niet verdwijnen.

Wat kan dit nog zijn?

• Qlimaxxx
Even een update omdat het probleem nog steeds speelt. Ik hoop dat met deze nieuwe informatie iemand mij in de juiste richting kan wijzen(daarom ook even geen update maar een aparte reactie).

Belangrijkste stappen die inmiddels zijn ondernomen zijn: 1 UAP AC Pro vervangen, dit leek het probleem niet op te lossen maar gaf wel een verbetering. De cloudkey is nu ook tijdelijk ontkoppeld, dit leek eerst het probleem op te lossen maar het probleem blijft toch terugkomen.

Inmiddels is duidelijk dat het probleem waarschijnlijk bij een iMac vandaan komt. Op deze iMac zit Outlook 2016 met daarin meerdere e-mailadressen. Zodra Outlook verbinding probeert te maken valt het internet in zijn geheel weg.

De UAP AC Pro waar deze iMac mee verbonden is is nog niet vervangen. Verder heb ik hier nog geen onderzoek op kunnen verrichten.

Zijn er issues bekend met Outlook 2016(voor Mac) en waar kan ik verder op letten?

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:58
Probeer eens een los netwerk op te zetten voor de sonos alleen, heb wel vaker gehoord dat sonos het netwerk "overvloed" waardoor je netwerk kan vastlopen omdat niks anders meer de kans krijgt om te praten

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:52

lier

MikroTik nerd

Welke firmware staat op de Unifi's?
Broadcast uit staan?

[ Voor 23% gewijzigd door lier op 15-10-2017 20:01 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Kwenie @Qlimaxxx, je hebt nu ondertussen vijf of zes problemen benoemd waarvan enkele zijn opgelost, o.m. door kpn en door vervanging van hardware. Maar het is mij volstrekt onduidelijk wat nu "het probleem" is. Bovendien: als je nog vier(?) problemen hebt, heb je ook vier oorzaken. 't Lijkt mij niet wenselijk om die in één topic allevier door elkaar te gaan behandelen; mocht er al een oplossing uitkomen, dan is er een grote kans dat je 'm mist

Mijn advies: isoleer de overgebleven problemen van elkaar en probeer ze, één voor één, op te lossen.
En teken even een plaatje met de relevante hardware en ip-adressen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Qlimaxxx
shure-fan schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 19:15:
Probeer eens een los netwerk op te zetten voor de sonos alleen, heb wel vaker gehoord dat sonos het netwerk "overvloed" waardoor je netwerk kan vastlopen omdat niks anders meer de kans krijgt om te praten
Ik snap je denkwijze. Het heeft echter een lange tijd prima gewerkt, en zonder enige aanleiding(op dit gebied) geeft het problemen. Daarnaast moet de Sonos bedient worden met een aparte app, dus het systeem isoleren wordt lastig.
lier schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 19:59:
Welke firmware staat op de Unifi's?
Broadcast uit staan?
De controller draait, evenals de andere cloudkeys die ik beheer, op 5.5.20. Alle apparaten draaien de meest recente firmware. Alleen de vervangende UAP AC PRO(van het verniewde type met het vage logo en de zachte afwerking) draait op een iets oudere, maar geeft het zelfde probleem.

Ik weet zo 1,2,3 niet of Broadcast aan of uit staat. De controller is momenteel niet aangesloten, omdat ik vermoedde dat deze de problemen veroorzaakte. Ik heb die instelling overigens niet veranderd, dus het zal de default setting hebben.
Brahiewahiewa schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 02:49:
Kwenie @Qlimaxxx, je hebt nu ondertussen vijf of zes problemen benoemd waarvan enkele zijn opgelost, o.m. door kpn en door vervanging van hardware. Maar het is mij volstrekt onduidelijk wat nu "het probleem" is. Bovendien: als je nog vier(?) problemen hebt, heb je ook vier oorzaken. 't Lijkt mij niet wenselijk om die in één topic allevier door elkaar te gaan behandelen; mocht er al een oplossing uitkomen, dan is er een grote kans dat je 'm mist

Mijn advies: isoleer de overgebleven problemen van elkaar en probeer ze, één voor één, op te lossen.
En teken even een plaatje met de relevante hardware en ip-adressen
Ik snap dat mijn posts voor wat verwarring zorgen.

Daarom hieronder nogmaals de situatie:
Ik weet vrijwel zeker dat het probleem veroorzaakt wordt door Outlook 2016 op een iMac 5K. Deze draait op Sierra, Outlook is legaal en wordt geüpdate via Office365. Zodra Outlook gestart wordt beginnen de problemen. Wordt Outlook gesloten dan is de verbinding weer terug. Dit is soms niet meteen het geval, vandaar dat deze diagnose zo lastig te stellen was.

Ik heb op het internet verschillende topics kunnen vinden waarop mensen hetzelfde probleem hadden. Deze hebben echter geen antwoord op hun probleem gekregen. Het vreemde is ook dat het zowel op Windows als op Mac kan voorkomen. Naast 2 Macbook Air's zijn er verder alleen apparaten met Windows 10, deze geven niet dezelfde problemen.

Het netwerk is als volgt opgebouwd:
Experiabox V10(BVVDSL, KPN) ----(DMZ)---> UniFi Security Gateway(3P) -----> UniFi Switch 8 60watt
Hierop zitten: 2x UAP AC PRO (waarvan op 1 de secundaire poort gebruikt wordt voor de Sonos, deze is ook draadloos getest, maar dit maakte geen verschil). Verder zit hier een Airport Extreme Timecapsule(alleen voor backup, geen wifi), 2 printers en een cloudkey(momenteel afgekoppeld) op.

• Qlimaxxx
De oorzaak van het probleem is inmiddels gevonden en het probleem is daarmee dus verholpen.

Het bleek dat er een mail in het postvak uit stond van deze iMac met Outlook 2016 met een attachment van 55,5MB. Ook heb ik handmatig Office geüpdatet. Ik weet dus niet zeker of deze wel echt up to date was(wat ik dacht) of dat er gewoon een zeer recente nieuwe update beschikbaar was.

Ik blijf het vreemd vinden dat Outlook hierdoor zo van slag raakt dat Outlook zelfs het hele netwerk mee onderuit neemt.

Bedankt voor het meedenken!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Dus je hebt nu voor een paar honderd euro aan netwerk apparatuur vervangen omdat iemand een beetje een lomp attachment probeerde te versturen? Je vriend zal blij met je zijn

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Als het halve bedrijfsnetwerk down gaat omdat iemand een iets te groot attachment probeert te versturen zijn de problemen toch nog lang niet opgelost?

Of is het een kwestie van: het werkt nu, afblijven, elke dag bidden en hopen dat het blijft werken?
Pagina: 1