Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-04 11:24
Intro

Graag wil ik met jullie het volgende verhaal delen. Het begon enkele jaren geleden toen ik nog een gelukkig leven leed waarbij de techniek zich niet tegen mij gekeerd had. Inmiddels zijn we 10 jaar, een vrouw en twee kinderen verder en gaat de techniek me soms minder goed af.

Het probleem is als volgt, enkele jaren geleden heb ik een HTPC gemaakt met daarop Windows 7 en MediaPortal 1.x i.c.m met Ziggo DVB-C en dit werkte eigenlijk best goed. Naar verloop van tijd keken we om allerlei reden steeds minder TV en op een gegeven moment eigenlijk helemaal geen meer. Na de fusie van Ziggo en UPC is er eigenlijk niks meer mee gedaan.

Maar toen kwam het moment dat we toch graag de HTPC weer tot leven wilde wekken, dus we hebben Windows7 geupgrade naar Windows 10 (dutchymodes) want dit was gratis. Verder heb ik ook geprobeerd om over te stappen nar MediaPortal2.x en toen liep ik eigenlijk vast.

Het design toen

- Quad Core PC met 2GB Ram
- FireDTV/FloppyDTV DVB-C ontvangers voor Ziggo
- SSD voor Windows
- 1.5TB disk voor recordings
- Logitech Harmony met MCE remote ontvanger voor de control
- TV aangesloten via HDM
- Versterker via SPDIF
- Windows 7
- MediaPortal 1.x met TVServer op dezelfde machine

Het gewenste nieuwe design

Client
- Quad Core PC met 2GB Ram
- SSD voor Windows
- Logitech Harmony met MCE remote ontvanger voor de control
- TV aangesloten via HDM
- Versterker via SPDIF
- Windows 10
- Kodi voor het afspelen van DVD/BluRay/ISO/Divx en al dat soort dingen

TVServer
- Pi2 met TV Headend op een centrale plek in het huis om het DVB-C signaal om te zetten naar een IP Signaal.

Storage
De opnames kunnen via NFS naar een storage om later weer af te spelen en ook dit deel is werkend getest

Uitwerking

Door te kiezen voor deze nieuwe setup kan ik uiteindelijk afscheid nemen van de FireDTV/FloppyDTV kaarten en hierdoor wordt het mogelijk om de HTPC te vervangen voor simpele kleine NUC/BRIX. Ik heb ook een Pi2/Pi3 geprobeerd als Mediaspeler maar deze hebben voor mij toch wat nadelen (geen spdif o.a.)

De TVServer op een Raspberry Pi2 lijkt goed te werken, ik kan TV kijken op mijn Android telefoon, en recordings naar een NAS gaan ook goed en zijn afspeelbaar _/-\o_

De HTPC daarintegen wil me niet meer lukken. Het gaat eigenlijk al mis met het afspelen van een DVD. In Kodi begint deze na 15 minuten te stotteren, en een BluRay afspelen lukt al helemaal niet door het ontbreken van Codecs. Om de Bluray alsnog af te kunnen spelen heb ik PowerDVD geinstalleerd en dit ging qua hardware resources prima.

Wie kan me verder helpen om deze setup weer aan de gang te krijgen zodat de DVD/BluRay werkt. En indien mogelijk ook TV kijken via TVHeadend als server?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:29
Ik weet niet of je hulpvraag nog actueel is maar ik wil wel nog reageren misschien heb je nog iets aan.

Ten eerste zou ik de FireDTV TV-kaarten niet wegdoen. Zeker niet als je ook bij Ziggo encrypted kanalen wilt bekijken. Ook de ontvangst kwaliteit is beter dan wat ik in alternatieven ben tegengekomen.

Maar als je bij de TV een kleine stille PC wilt hebben kun je de PC met FireDTV ook ergens anders in het huis plaatsen. De TV-streams kun je via je IP netwerk naar je PC bij de TV streamen dat werkt, bij mij perfect. Zet op je Client PC LibreElec (Kodi) https://libreelec.tv/.

Ik zal in het kort mij setup beschrijven waarmee ik al jaren goed kan werken.

TV-Server (staat in mijn werkkamer):
Eenvoudige oude AMD E450 pc met firewire aansluitingen (!). Voor het ontvangen en streamen van TV zenders heb je met FireDTV kaarten niet veel rekenkracht nodig. Kleine SSD en windows 7. Alle automatische updates zijn uitgezet. Updates voer ik zelf regelmatig dan gebeurt wanneer het mij uitkomt.Ik heb windows 10 geprobeerd maar deze werkte niet soepel met AMD E450 (processor load van 100%). Ik gebruik ook MediaPortal 1.x maar dan alleen de TV-server software. Opnemen zelf van de TV-streams doe ik op mijn Synology NAS. Deze PC staat standaard uit en via een Wake-UP On Lan wordt deze aangezet (Zodra ik een van mijn media pc's aanzet dan wordt de TV-Server uit de slaapstand gehaald). Ik start deze elke dag 's nachts een 1 uur automatisch op om de TV gids bij te werken. Is er geen connectie meer met de TV-server dan gaat deze automatisch 1 uur uit.

Media speler bij TV's (woon / slaapkamer):
Intel NUC met LibreElec software. Dit werkt veel beter dan Windows 7/10 als basis voor je media speler. 10 jaar geleden ben ik al van Windows afgestapt nadat het systeem weer een automatische update had uitgevoerd en toen het geluid niet meer werkte en ik niet thuis was om het te fixen... 8)7 Ik heb zelf geen Blu-ray / DVD speler erin. Voor het afspelen van Blu-Ray's is nog wel een extra handeling nodig bij het configureren (zie wiki van LibreElec).
Zodra ik de Intel NUC aanzet (middels de Logitech Harmony remote) stuurt deze een WOL bericht naar de TV-server. De Media PC is geconfigeerd dat de TV add-on (MediaPortal in Kodi) verbindt met de TV-server. De TV-gids wordt automatisch ingelezen. Voor het kijken van TV programma's worden deze via het IP netwerk naar de media speler gestreamt.