Zoals ik aangaf, 'modern afval' is veel korter radioactief, dus waarschijnlijk zal de meeste opslag lang voor die tijd hergebruikt worden. Dus de vraag is of die ongelukken over duizend jaar er wel kunnen komen. Voor zover oud materiaal niet hergebruikt wordt wel, maar laat zich moeilijk meten

Dat het daadwerkelijk tot slachtoffers gaat leiden is een kwestie van wachten. Er is immers geen technische eindoplossing om permanent veilig van het spul af te geraken. Het Nederlands beleid is om het 100 jaar bovengronds te bewaren in de hoop dat er tegen die tijd een afdoende oplossing is.
Die permanente oplossing is er wel, en dat is wachten

En, ook zoals gezegd, de efficientie maximaliseren zodat het materiaal zo 'arm' mogelijk is op moment van opslag, met als positief bijeffect een aanzienlijk kortere radioactieve periode.
Ik ben overigens niet bang voor kerncentrales. Volgens mij hebben we - als mensheid - voldoende kennis van radioactiviteit om dat proces goed te beheersen. Maar ik vind vooral de last die het op de toekomst legt zorgelijk. Mensen hebben al moeite om zich te bekommeren over hun eigen pensioen over 40 jaar. Waarom zouden we problemen die zich over 400 of zelfs 4000 jaar voordoen proberen te voorkomen?
Ik denk dat verder ontwikkeling van de techniek hiervoor moet blijven plaatsvinden, en met name de efficientie ervan (en misschien expliciet het recyclen), zodat er steeds minder afval is om bezorgd over te zijn.
Vergeet overigens niet dat de (in kool natuurlijk aanwezige) radioactieve materialen per kolencentrale de lucht gepompt worden een veelvoud van de nucleaire afvalberg is, en als bonus dus in de atmosfeer zit en uitstekend goed ingeademd kan worden in plaats van veilig opgeborgen. Als we dus alle externalisaties mee willen rekenen, mag fossiel dus ook stevig bijtellen op stralingsgebied.