Toon posts:

Voeding autoradio + versterker?

Pagina: 1
Acties:
  • 486 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik ga morgen maar eens wat knutselen aan me auto.
Het is de bedoeling dat ik een autoradio + versterker ga aansluiten.
Nu weet ik dat je voor de voeding links en rechts de + en - draad moet laten lopen.
Maar nu de vraag, hoe sluit je de draden het beste aan op de accu?
Kun je de polen met gemak aanraken? het is immers maar 12v :?

Verwijderd

Geen enkel probleem, het is inderdaad maar 12V. Vaak zit er op de plek waar je radio komt al de goede draden.

Verwijderd

Topicstarter
Nou het punt was dat ik gehoord was dat sommige een schroevendraaier compleet vernaggeld hadden omdat, ze hem op de + van de accu hielden.
Ik heb gekeken en de vorige eigenaar hield er nogal van om met kroonsteentjes en plakband te werken.
Alles moet ik dus ff vernieuwen.

• Wimpy006
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-08 19:07
qltel die zallen hun schroevendraaier dus als lasapparaat gebruikt hebben. Dus kortsluiting, flinke stroom veel hitte, kapotte schroevendraaier punt (punt is niet het goede woord ma goed).

Mijn huidige systeem: Te veel nieuwe oude rommel op om te noemen.

Verwijderd

Op maandag 09 juli 2001 22:34 schreef Paashaas het volgende:
Nou het punt was dat ik gehoord was dat sommige een schroevendraaier compleet vernaggeld hadden omdat, ze hem op de + van de accu hielden.
Ik heb gekeken en de vorige eigenaar hield er nogal van om met kroonsteentjes en plakband te werken.
Alles moet ik dus ff vernieuwen.
Alleen op de plus dat moet onzin zijn. Tussen de plus en de min kan wel heel goed, accu kan nogal een behoorlijk amperage leveren en als je 12V kortsluit kun je toch een behoorlijke stroom laten lopen.

Kroonsteentjes en plakband is inderdaad niet geweldig. Zorg bij een behoorlijke versterker ook voor stevige bedrading.

• Foxfire
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-08 13:46
Zolang je maar geen volle sluiting maakt direct op de accu want dan vliegt de schroevendraaier om je oren :-P
Op een andere plaats zal resulteren in zekeringen vervangen. Verder kun je met je handen gewoon alles aanraken; de weerstand van je huid is groot genoeg. Dus een schroevendraaier tegelijk op de + en - pool is dus vonken geblazen.

Let wel op; voor een versterker bijv. 4x100W trekt dus 400W/12V=33Ampere! Hier moet je dus apart een 4mm2 of 6mm2 touwtje naartoe leggen, als het touwtje te dun is zal je geluid vervormen en minder hard zijn omdat de versterker dan simpelweg niet genoeg stroom kan trekken. Vergeet de versterker niet af te zekeren op de uitgerekende waarde!

Dat dan weer wel......

Verwijderd

trek voor je versterker wel even een nieuwe plus en min kabel. Hoe dik hangt af van de versterker. 10mm diam is wel lekker voor de plus en de min.(heb ik zelf ook). Voor de radio zit er vast wel al eentje

Verwijderd

Ik zou geen min kabel trekken vanaf de accu.
Je min moet zo kort mogelijk op de carrosserie aansluiten. Zorg er hierbij voor dat er goed contact wordt gemaakt (geen roest enzo). En hoe je singaalkabel zo ver mogelijk uit de buurt van de voedingskabel (bv. voeding linkerdorpel en sig. rechterdorpel).

<edit>Dit alles voor de aansluiting van je versterker.</edit>

Suc6

Verwijderd

Topicstarter
Kee thnx voor de tips.
In principe hoeft komt alleen de versterker + sub in de kofferruimte.

- Kenwood mp3 met 4x47watt
- Voor een composet
- Achter 2x JBL GTO nogwattus
- Magnat versterker traxx 600
- Magnat sub

• mollie
  • Laatst online: 10-01 22:22

mollie

alsof ik naar mn lijstje met mn eigen apperatuur zie staan ;)

veel winkels hebben btw van die standaard kabel setjes mischien is dat iets voor je. heb je meteen een zekeringenblokje enzo

veel plezier met installeren

• ernst
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-08 16:43
k zou niet voor het standaart setje van Halfords gaan maar je laten adviseeren door een erkend blablabla dealer ;)

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

• mollie
  • Laatst online: 10-01 22:22

mollie

als ik zeg de meeste winkels dan bedoel ik daar natuurlijk ook fatsoenlijke car hifi winkels mee ;)

mollie

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Een kleine opsomming (deels al genoemd)
-dikke voedingskabel, een versterker lust wel wat amperes
-alleen pluskabel trekken, min sluit je zo dicht mogelijk bij versterker aan.
-minkant aan de kant van je accu (links of rechterkant van de auto) aansluiten
-BESLIST binnen 30 cm vanaf de accu een zekering plaatsen. Een auto in de fik is geen pretje en de verzekering zegt dag dag als er geen zekering aanwezig was. Zeker niet te zware zekering kiezen en bescherm die tegen vocht.
-Zorg ervoor, dat je voeding niet naast je signaalkabels lopen.
-versterker geisoleerd van het chassis monteren, dus niet metaal op metaal.
-sub goed vastmaken in je kofferbak. Bij een klapper of hard remmen vliegt ie anders heen en weer.
-elk kwart jaar even de aansluitingen checken.

Verwijderd

Topicstarter
Nog een vraagje :)

Ik heb ook nog een sub met ingebouwde versterker liggen.
Deze wil ik echter niet in de auto bouwen maar gewoon als sub voor in de garage ofzo.
accu enzo heb ik maar ik heb geen autoradio met stuurstroom :?
Hoe los ik dit op?
Volgens die vent van die audiozaak was het niet mogelijk maar er moet toch een oplossing voor zijn?
Voor alle duidelijkheid: Ik bedoel dus de derde aansluitdraad bij de voeding

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Gewoon je voeding doorlussen met een klein draadje naar je signaalleiding en dan een schakelaar in de voedingskabel naar je versterker bouwen.

Verwijderd

Topicstarter
Okee, als ik het goed begrijp sluit je dan ook 12v op die signaalleiding aan? maar dan met een schakelaar ertussen?
Kee inmiddels uitgetest en het werkt :)

Deze topic kan gesloten worden.
Pagina: 1