Electrische gitaar klinkt muddy, hoe te verbeteren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:39

Nibbz

Postmaster General

Topicstarter
Audio setup:
Hardware:

Gitaar: Charvel DS3
http://www.musiciansfrien...n-ds-3-st-electric-guitar

External Soundcard: Mackie Onyx Sattilte (firewire)
http://www.musiciansfrien...llite-recording-interface

Preamp: ATR Tupe StudioV3
https://www.soundonsound.com/reviews/art-tube-mp-studio-v3

Software:
  • DAW: Ableton Live
  • Amps: Line6 POD 2 (zonder hardware POD) (heb ooit guitarrig gebruikt, maar ik vind dat Line6 een stuk betere sound heeft)
Situatie:
Thuis neem ik behoorlijk wat muziek op. Laatste paar jaar eigenlijk veel punk / rock liedjes aan het opnemen.
Opzich klinkt het OK, maar nu na verloop van tijd, zou ik toch willen kijken, hoe ik mijn gitaar geluid kan verbeteren.

Naast de bovengenoemde hardware, gebruik ik een aantal VST’s.

De gitaar gaat dus via de Preamp, in de mackie, waarna het door de Line6 VST gaat. Hierna gaan er nog wat effecten overheen.

Waar ik voornamelijk mee zit, is dat het wat rommelig klinkt. Heb het idee dat het laag te hard gaat, waardoor het rommelig klinkt. Verschillende elementen en gebruik van EQ op de AMP, als op het spoor, brengen hier weinig verschil in.

Wensen:
Waar ik naar toe zou willen (altijd lastig om bands/albums te noemen wat je vet vind klinken, aangezien die bands, 100.000e euro’s voor hun gear gebruiken) maar vind het gitaar geluid in Take of your Pants and Jacket van Blink182 echt heel tof klinken (heel helder, maar ook behoorlijk zwaar).

Oplossingen:
Hierdoor zit ik aan wat verschillende oplossingen te denken
  1. Nieuwe gitaar kopen (zal het nodige uitzoekwerk vereisen), echter denk ik wel dat de Charvel een prima gitaartje (speelt ontzettend fijn)
  2. Nieuwe elementen in de gitaar plaatsen (De Charvel heeft nog de orginele elementen)
  3. Nieuwe Pre-Amp kopen
  4. Nieuwe externe geluidskaart (bv met Hi-Z aansluiting)
  5. Nieuwe tube in ARTube StudioV3 zetten
Zit nu op het werk, dus kan ook even geen demo’tje plaatsen van hoe het nu klinkt, zal het vanavond nog even toevoegen.

Iemand met zelfde soort issue, en die er een toffe oplossing voor heeft verzonnen? Of zie je iets in mijn setup, wat zeker aandacht nodig heeft?

13:37

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Let op je vinger- en aanslagtechniek (wees secuurder), distortion/overdrive terugdraaien op je amp en draai je MID knop open op je EQ. Scooped mids zijn funest voor je geluid (mijn mening). En een heleboel effectjes is vaak ook niet bevorderlijk voor je geluid. Hou het zo clean mogelijk en voeg een effect toe als je er echt iets mee wilt bereiken.

Maar goed. Zoveel gitaristen, zoveel meningen. Gitaargeluid is zo subjectief. Naar mijn mening heeft het meer met je vingers en techniek te maken. Een amp/effectjes is alleen maar een verlengstuk van dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liberteh
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15:16

Liberteh

All your base belong to me

Line 6 Pod Farm, geweldige software wanneer het goed afgesteld is. Ik heb 7 jaar zitten klooien om er uit te krijgen (i.c.m. de Pod Studio GX) wat ik er uit wil halen. Toevallig ondersteunt Pod Farm de heads en amps (ze zijn allen gebaseerd op echte modellen) die ik nodig heb, maar dan nog heeft het erg lang geduurd voordat ik er uit kreeg wat ik wou.

Daarnaast moet je ook kijken naar systeem optimalisaties. Hoe staan je buffers ingesteld? En je sample rate? Dit geldt zowel voor je interface als geluidskaart.

Ik ben zelf overgestapt op actieve pickups. Ik kan je mijn config bestanden wel sturen van bepaalde patches, maar daarmee kan ik je geen garantie geven dat het lekker klinkt want zoals je zelf ook al ontdekt hebt, heeft de complete chain invloed op je signal en uiteindelijke geluid.

First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then they buy bitcoin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibbz
  • Laatst online: 14:39

Nibbz

Postmaster General

Topicstarter
@Verwijderd Helemaal gelijk! Ik speel 10 jaar gitaar, waarvan de laatste 3 jaar voornamelijk electrisch, en inderdaad speeltechniek bepaald een hele hoop!

Ik vermoed alleen dat het aan het input signaal ligt. Als ik de gitaar droog opneem (zonder wat voor effect dan ook) heb ik ook al het idee, dat het aan de doffe kant klinkt. Ergens vermoed ik dat de tube in de voorversterker niet meer 100% zijn werk doet.

En wat @Liberteh zegt, die externe soundcards van Line6, schijnen dus beter te werken dan any DI box. Daarbij zeg ik, schijnen, want ik heb het zelf nog niet geprobeerd.
Op Bax vond ik wel deze:
https://www.bax-shop.nl/e...d-studio-gx-usb-interface

Ik hoop dus eigenlijk een beetje, dat daardoor, de clean opnames al beter klinken, en daarna icm PodFarm2, ik ook betere distortion eruit krijg.
Liberteh schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 12:04:
Daarnaast moet je ook kijken naar systeem optimalisaties. Hoe staan je buffers ingesteld? En je sample rate? Dit geldt zowel voor je interface als geluidskaart.
Ik zal het vanavond even checken, maar hoe het nu staat:

Sample rate of 48K
Buffers op 128 ms (dit omdat ik hier geen latency ervaar)

Ik vraag me af of hier nog winst is te behalen, door een nieuwe externe soundcard

https://www.bax-shop.nl/e...pture-usb-audio-interface

die heeft daarbij mijn intresse (deze heeft trouwens ook een Hi-Z input, die zou ik kunnen gebruiken, maar zit toch te denken, om de gitaar, apart via een Line6 DI box te laten lopen)

[ Voor 31% gewijzigd door Nibbz op 05-10-2017 15:48 ]

13:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:49
Ik zie een heleboel termen en variabelen voorbij komen en wei iggers gericht trouble shooting.

Allereerst neem je gitaar eens mee naar een gitaar winkel. Test daar wat amps uit van goedkoop tot duur. Ik krijg zelfs met een boss kaftan nog een redelijk geluid uit een paar honderd euro gitaar. Teststrips desnoods ook nog een andere gitaar in de winkel.

Ik denk dat je daarmee iig een beeld krijgt of je gaat het probleem vormt en je hebt een leuke middag in de gitaarwinkel.

Daarnaast zit er een gigantisch verschil in VST's. Mag ik vragen wat pod 2 is(ik ken alleen de hardware pods) ? Is dat hetzelfde als podfarm? Persoonlijk ben ik daar namelijk wel redelijk over te spreken, maar moet ik ook zeggen dat er maar een beperkt aantal amps zijn die voor mij werken.

Een ander voorbeeld is amplitude. Daar krijg ik alleen werkbaar geluid uit mrt veel compressie en noise gates. Totaal onwerkbaar voor mij.

Bias is persoonlijk een van de betere Amp Sims die er momenteel zijn. Iig zit er een erg groot verschil tussen al deze programma's.

Tip: als je droog met een (sim) Amp en wellicht een tube screamer oid al niet happy bent met je sound, gaan effecten en EQ's ook weinig uithalen. Daarbij moet ik wel zeggen dat vooral bij de instap gitaren er in het Mid een boost mag komen.

Zoals hier vaker ook al is aangegeven is speelstijl en techniek een heel belangrijk aspect om je sound beter te krijgen. Zo klinkt een leerling van mij al totaal anders dan wanneer ik hetzelfde speel op dezelfde gitaar.

Als je vragen hebt ben ik altijd via pm bereikbaar.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraagje: welke monitor set-up? Heb je dezelfde ervaring onder de koptelefoon?

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2017 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:52

DirtyBird

Praktiserend denker

Heb je je verdiept in de volgorde van de effecten of heb je ze willekeurig achter elkaar zitten?

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

Ik weet het niet 100% zeker, maar ik vermoed dat noch de Onyx, noch de ART Tube preamp geschikt zijn voor instrument level inputsignalen. Natuurlijk kan je je gitaarkabel inpluggen op de line-in van je preamp, maar ik weet nie hoe de voorversterker dan met het gitaarsignaal omgaat en hoe dat de klankkleur kan beïnvloeden. Het signaal komt dan eigenlijk "te hard" binnen. Daarom zou een speciale instrument input beter zijn. Maar aangezien je die niet hebt, kan je misschien een DI-box gebruiken. Dan heb je misschien meer controle over het ingangssignaal (omdat je die aansluit via de XLR-aansluiting).

Sowieso moet er altijd veel aan een gitaargeluid gebeuren qua processing (daar gebruik je de Pod voor) voordat een kaal gitaarsignaal wat zonder "echte" amp met speaker is opgenomen een beetje deftig klinkt.

Overigens kan het ook liggen aan (heel) oude snaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liberteh
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15:16

Liberteh

All your base belong to me

Hmm als ik er nu prio aan zou geven, zou ik nu een UX-2 kopen. De Studio GX heeft alleen een aux out. Ik gebruik de line in van mijn transistor gitaarversterkers om het geluid weer te geven. De UX-2 heeft o.a. 2 big jack outputs welke daar eigenlijk voor gemaakt zijn.

Mijn chain tot aan de GX is dus big jack en de aux heeft stereo out, maar je signaal gaat dan dus over een paar mm kabel..... Ik begrijp dat je studio monitors gebruikt voor je output, ik heb dat nooit lekker werkend gekregen. Ik kan het geluid dat ik nu uit mijn gitaarversterkers krijg NEVER zonder de "emulator" produceren.

Die pre-amp, ik heb ook zoiets. Het is een passieve tube pre-amp. Die buis zit er dus voor de spreekwoordelijke lol. Ik die eens tussen mijn Boss ME-20 voetpedaal waarmee ik volume, wah, EQ en wat effectjes en eventueel overdrive (bijna niet) regel en de GX gezet maar die is niet gebleven. Less is more, ook in Pod Farm.

Chain is nu Gitaar -> ME-20 -> GX -> Line in van Fender Sidekick Reverb 25 (enkele versterker set-up ivm buren)
Ik ervaar 0 latency, ik monitor als het ware de output van de GX over de versterker(s)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7DTcNHeFGtmgX1YGCWA1Am3r/full.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1sXmwGtpYJ77muyW7Xh0JvgA/full.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QofnWhyqqiosV1uy76smVWHI/full.png

In zijn volle glorie (aardig wat db's op 2 versterkers): YouTube: The Pot (opgenomen met Galaxy S2)
Momenteel: YouTube: Tool - Rosetta Stoned (guitar cover) (opgenomen met Galaxy S7 Edge op 60fps)

Disclaimer: ik ben een hobbyist tweakert die met zo weinig mogelijk, zoveel mogelijk er uit probeert te halen ;) Ik heb me lang verdiept in de set-up welke ik een beetje na probeer te bootsen (mijn uitlaatklep zeg maar), en daarop probeer ik enigszins mijn configuratie op af te stemmen. Ik heb alleen geen 30.000 euro op de plank liggen voor deze gear. :P

Je kan hier ook veel patches vinden: http://nl.line6.com/customtone/
Info over welke real-life apparaten ze precies emuleren (de naam is vaak copyrighted dus heet het net anders in PodFarm) vindt je hier: http://l6c.scdn.line6.net...%20D%29%20-%20English.pdf
Je kan natuurlijk ook een Kemper Profiler kopen ofzo, maar dit is veel leuker :P

[ Voor 12% gewijzigd door Liberteh op 07-10-2017 13:33 ]

First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then they buy bitcoin

Pagina: 1