[RH 7.0] -> probs met nieuwe monitor

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:39

sus

is druk :+

Topicstarter
Ik heb sinds een week een nieuwe monitor, van het merk MAG, type MX21F. Daarvoor had ik een generic 17" monitor

Ik heb dus dat ding gewoon aangesloten, en setup gedaan. Daar gekozen voor X config. Ik kies de juiste videokaart (ATI Rage Fury PRO) en kies mijn monitor uit de lijst. Daarna nog even kiezen voor 32MB geheugen.

Nu krijg ik een hele waslijst met mogelijke instellingen die ik mijn monitor wil meegeven. Het hoogste is 24bit, 1600x1024 (geloof ik, weet niet zeker)

Na een herstart werk ik op 8 bits. Ik heb een grote resolutie, maar dan wel op een beeldformaat van 640*480. Als ik met mijn muis naar de rand beweeg, dan schuift mijn beeld verder.

Hoe krijg ik nu mijn beeld goed, en dan op 24 bits (waar is 32 gebleven??), 1024*768)

En dan ook graag hoe ik kan uitschakelen dat hij meteen gnome opstart.

tnx

• sus

sus

Topicstarter
Ik heb inmiddels de goede kleuren, en hij start ook niet meer meteen op met gnome.

Ik heb alleen nog een "virtuele desktop", dus als ik met mijn muis naar de rand ga, dan schuift mijn beeld verder...

Wie weet wat daar aan te doen is?

Verwijderd

Dan moet je /etc/XF86Config editen, en bij je Screen section wat dingen veranderen. Er is een 'man' guide vor XF86Config, daar staan wat hints in. Zodat ie gnome niet meteen opstart, zou ik in runlevel 3 gaan, door 'linux (als dat de naam is van je linux partitie in LILO) 3' in lilo te tikken, of gewoon default runlevel op 3 te zetten. RedHat, Mandrake en SuSE (vast nog wel meer) zijn een beetje irritant door maar meteen na het booten X op te starten.

• sus

sus

Topicstarter
owke, ik ben een echte newbie. (werk nu een maand of twee met linux)

Ik kan die file wel editten, maar waar kan ik er een goede howto voor vinden??

Verwijderd

http://www.linuxdoc.org voor al uw HOWTO's :)

Verwijderd

Dat is wel erg flauw, zeg. Dit is geen basis-vraag (of eigenlijk wel maar niet standaard basis-basis) :)

Zoek naar de resoluties onderaan /etc/X11/XF86Config-4:

"640x480" "1024x768" "1280x1024" "1600x1200"

De eerste resolutie is de resolutie in welke X opstart, de grootste van allemaal is de grootte van je virtual desktop. Dat moet je dus veranderen in:

"1600x1200" "640x480" "1024x768" "1280x1024"

om 1600x1200 te draaien.

Er staat ook ergens een optie voor default bitdepth (config naam ff vergeten, ben te lui het op te zoeken :+ ) die moet je naar 24 zetten (32 bpp en 24 bpp heeft zelfde effect, namelijk 8 bits per kleur (rood/groen/blauw), alleen alpha lijkt weg te zijn maar dat is het niet ;)
Pagina: 1