upgrade huidige pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• bamibal15
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 28-02-2022
Mijn vraag
ik wil graag mijn pc upgraden voor onder 300 euro. en wou hier graag wat advies bij.

Relevante software en hardware die ik gebruik
CPU: Intel Core I5-6400
PSU:650 watt
GPU: Nvidia Geforce GTX 1060 6GB (blijft hoeft geen upgrade)
MOBO: MSI ProD H110M
RAM: 8 GB DDR4

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

pricewatch: Asus Prime Z270-P

pricewatch: MSI Z270-A Pro

pricewatch: Intel Core i5-7500 Boxed

ik wil graag met deze upgrade ervoor zorgen dat mn GPU meer uit mn CPU kan halen dan nu.

Groet, :)

Rick

Beste antwoord (via bamibal15 op 05-10-2017 13:20)

• Kadardar
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-01 01:50
bamibal15 schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 09:39:
[...]

gewoon bij normale tasks, nee dat niet. Alleen zodra ik games als bijvoorbeeld Watchdogs2 of just cause 3 opstart krijg ik wel de melding dat 8 GB vopor performance issues kan zorgen.
Maar merk je die ook of wil je gewoon upgraden omdat dat dat op je pc staat? :P Zolang je RAM niet boven de 80% komt tijdens het spelen van die spelletjes is dat helaas niet de reden hoe graag de developers ook willen dat je op meer dan 8GB hebt. Zoals er al staat het KAN een probleem zijn, maar alleen door te meten met taakbeheer en tijdens het spelen te switchen naar taakbeheer (bijv na een fps drop) en te zien of je RAM geheugen ook echt de 80% of hoger aantikt weet je pas echt zeker of dat echt de issue is.

Het zou zomaar kunnen dat je CPU niet genoeg ze warmte kwijt kan en dan begint met thermal throttling, dan gaat je ram er vrij weinig aan doen namelijk. Dan zitten we eerder te kijken naar airflow door de kast.

[ Voor 12% gewijzigd door Kadardar op 05-10-2017 10:56 ]

[WoW - Kadardh/Daísÿ/Kadarlock @ Draenor]

Alle reacties

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-02 13:59
Je benoemde upgrades zullen geen upgrades zijn - hooguit verspilling van geld.
Waar loop je nu tegenaan dat je denkt dat je upgrades nodig hebt?
Heb je al een SSD?

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom zou je dit gaan upgraden? Ik zou er zelf 8GB bijdrukken als je geheugen tekort komt en de rest zo houden. Je gaat geen schrikbarende snelheidswinst behalen.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07-02 22:47

br00ky

Moderator Harde Waren
bamibal15 schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 09:10:

ik wil graag met deze upgrade ervoor zorgen dat mn GPU meer uit mn CPU kan halen dan nu.
En als er al iets bottleneckt is het je GPU, dus wat je wil kan niet eens tenzij het om een bizarre belasting gaat ;).

[ Voor 6% gewijzigd door br00ky op 05-10-2017 09:21 ]

• bamibal15
iedereen bedankt voor de snelle reacties ik denk dat ik er dan inderdaad 8 GB Ram bij ga drukken.

• Nat-Water
Kijk nou eerst waar je bottleneck zit voordat je geld uit gaat geven.. Bovendien ben je niet specifiek in je type geheugen, als je nu al 2 bankjes hebt kan je proppen wat je wilt maar gaat het niet lukken.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07-02 22:47

br00ky

Moderator Harde Waren
Als je nu een reepje van 8 GB hebt, let er dan op dat je zoveel mogelijk (zo niet exact) hetzelfde erbij koopt om zoveel mogelijk compatibility issues te voorkomen.

Als je er twee hebt, dan wordt het vervangen.

• bamibal15
ik heb er 1 van 8 GB DDR 4 en nog 1 vrij slot
en 1 HDD van 1 TB

[ Voor 18% gewijzigd door bamibal15 op 05-10-2017 09:30 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

bamibal15 schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 09:27:
ik heb er 1 van 8 GB DDR 4 en nog 1 vrij slot
en 1 HDD van 1 TB
Dan sowieso 1 bijprikken zodat je dual channel kan draaien. Op single channel verlies je wel wat prestaties (ongeacht de hoeveelheid geheugen in gebruik).

• Nat-Water
Je hebt dus geen SSD? Denk daar ook eens aan.

Wbt geheugen: Ja, kan helpen, maar ligt aan je huidige gebruik. Het kan sowieso geen kwaad (en is een aankoop die je dan wel niet nu, dan wel later doet)

Ik blijf erbij dat je eerst moet kijken waar de bottleneck zit voordat je aankopen moet gaan doen.

[ Voor 83% gewijzigd door Nat-Water op 05-10-2017 09:37 ]

• bamibal15
TERW_DAN schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 09:33:
[...]

Dan sowieso 1 bijprikken zodat je dual channel kan draaien. Op single channel verlies je wel wat prestaties (ongeacht de hoeveelheid geheugen in gebruik).
ga ik dat proberen bedankt! :)

• Kadardar
8 GB erbij kan geen kwaad maar wat me meer afvraag is wat je precies ondervind of sneller wilt? Dat je GPU meer uit je CPU kan halen klinkt een beetje vaag. Je GPU kan wellicht teveel vragen van je CPU maar even meten met taakbeheer wat er precies bottleneckt heb je meer aan dan blind te upgraden omdat je verwacht dat dat het is.

[ Voor 3% gewijzigd door Kadardar op 05-10-2017 09:35 ]

• bamibal15
Kadardar schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 09:35:
8 GB erbij kan geen kwaad maar wat me meer afvraag is wat je precies ondervind of sneller wilt? Dat je GPU meer uit je CPU kan halen klinkt een beetje vaag. Je GPU kan wellicht teveel vragen van je CPU maar even meten met taakbeheer wat er precies zover naar boven springt heb je meer aan dan blind te upgraden omdat je verwacht dat dat het is.
ik had al gemeten met taakbeheer en daar kwam uit dat mn CPU aardig wat moet doen...

• Nat-Water
bamibal15 schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 09:36:
[...]

ik had al gemeten met taakbeheer en daar kwam uit dat mn CPU aardig wat moet doen...
Screenshots, screenshots.. :)

Maar tussen een 7500 en een 6400 zit weinig verschil.

• Kadardar
bamibal15 schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 09:36:
[...]

Maar staat je RAM dan ook vol te draaien of echt alleen je CPU? Want anders heeft dat hele RAM upgraden geen nut.

• bamibal15
Kadardar schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 09:37:
[...]

Maar staat je RAM dan ook vol te draaien of echt alleen je CPU? Want anders heeft dat hele RAM upgraden geen nut.
gewoon bij normale tasks, nee dat niet. Alleen zodra ik games als bijvoorbeeld Watchdogs2 of just cause 3 opstart krijg ik wel de melding dat 8 GB vopor performance issues kan zorgen.

Acties:
  • Beste antwoord

• Kadardar
bamibal15 schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 09:39:
[...]

Maar merk je die ook of wil je gewoon upgraden omdat dat dat op je pc staat? :P Zolang je RAM niet boven de 80% komt tijdens het spelen van die spelletjes is dat helaas niet de reden hoe graag de developers ook willen dat je op meer dan 8GB hebt. Zoals er al staat het KAN een probleem zijn, maar alleen door te meten met taakbeheer en tijdens het spelen te switchen naar taakbeheer (bijv na een fps drop) en te zien of je RAM geheugen ook echt de 80% of hoger aantikt weet je pas echt zeker of dat echt de issue is.

Het zou zomaar kunnen dat je CPU niet genoeg ze warmte kwijt kan en dan begint met thermal throttling, dan gaat je ram er vrij weinig aan doen namelijk. Dan zitten we eerder te kijken naar airflow door de kast.

[ Voor 12% gewijzigd door Kadardar op 05-10-2017 10:56 ]

Pagina: 1