Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmarb
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 30-05 09:02
Mijn vraag
Gisteren een nieuwe PC gebouwd (mijn eerste). Ik zet hem aan en alles begint te draaien en lampjes beginnen te branden (het is net een kerstboom), maar geen piepjes en geen beeld.
Op het moederboard begint eerst het VGA lampje een tijdje te branden, daarna gaat deze uit en blijft het BIOS lampje branden.

Relevante software en hardware die ik gebruik
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 200,95€ 200,95
1MSI B350 Gaming Pro Carbon€ 120,95€ 120,95
1MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G€ 335,-€ 335,-
1Seagate Barracuda, 2TB€ 64,95€ 64,95
1Phanteks Eclipse P400S Tempered Glass Zwart€ 84,-€ 84,-
1LG 27UD58 Zwart€ 339,99€ 339,99
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 19,95€ 19,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 144,90€ 144,90
1Cooler Master V Series V650€ 102,95€ 102,95
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 143,51€ 143,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.557,15

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Videokaart eraf gehaald -> werkte niet
Goochelen met RAM reepjes (eentje eruit, eentje erin, wisselen) -> werkte niet
Verschillende monitoren gebruikt met verschillende outputs, HDMI en DVI+ -> werkte niet

Ik weet even niet meer wat ik nog kan proberen. Iemand nog tips?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:49

nelizmastr

Goed wies kapot

robmarb schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 08:28:

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Videokaart eraf gehaald -> werkte niet
Tja, Ryzen heeft geen onboard video, dus dat zal nooit werken. Je moet een andere videokaart testen in dit geval, niet alleen verwijderen.

Hoe lang heb je op de POST gewacht? Eerste boot na installatie van onderdelen kan ~5 minuten duren.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmarb
Bedankt voor je reactie neliz. Ik heb geen andere videokaart liggen om uit te testen, maar ik heb misschien maar klein minuutje gewacht.
Kan ik hem nu alsnog 5 minuten aanzetten, of moet ik het moederboard eerst resetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:49

nelizmastr

Goed wies kapot

Even aanzetten en een paar minuten wachten idd.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmarb
Ik ga het vanavond even uittesten, ben nu op werk. Anders een reset? Andere mogelijkheden als dat niet werkt? De lampjes komen van het EZ debug systeem btw, ook de troubleshoot vanuit de handleiding volstaat niet bij een zwart scherm.
De handleiding geeft ook aan dat als het BOOT lampje brandt: BOOT - indicates the booting device is not detected or fail.
Anyway, ik ga iig vanavond even proberen om hem een tijdje te laten draaien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koen179
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:37
Blijven de fans van de componenten allemaal draaien? Als je de powerknop éénmaal indrukt, dan zou het systeem direct uit moeten gaan (normaliter). Als dat niet geval is en je moet de powerknop langer ingedrukt houden voor de PC uitschakelt, dan is er waarschijnlijk iets aan de hand met het moederbord, RAM of videokaart.

Een CMOS reset is altijd aan te raden. Het EZ debug BOOT lampje kan prima aangaan, dat betekent dat er geen besturingssysteem herkent wordt (als je niks op je schijven hebt staan), hij gaat dan direct naar de BIOS.

Zoals @nelizmastr al zegt, geduld is een schone zaak ;). Succes en laat het weten hier of het gelukt is (of niet) :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-09 16:17
Heb je wel de aansluiting van je videokaart gebruikt en niet per ongeluk het moederbord zelf? Daar zit namelijk wel een VGA/HDMI aansluiting op maar die doet uiteraard niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmarb
Alles blijft netjes draaien (alleen van de GPU zou ik nog even moeten checken voor de zekerheid). En 1 maal drukken op de uitknop en hij is meteen uit. Ik merkte toen ik alle RAM eruit haalde dat ik hem een aantal seconden ingedrukt moest houden om hem af te sluiten, dus dat klopt wel ;)

@TheUninvited Dat wilde ik net vragen. Ik heb beide geprobeerd, maar niet elke keer als ik ging testen omdat ik er van uit ging dat hij in het moederboard toch wel goed zat.. maar niet dus! Fijn, nu weet ik in ieder geval zeker dat als ik verder ga knoeien dat ik de goede HDMI poort gebruik.

Ik laat jullie weten hoe het loopt! En enorm bedankt voor de hulp ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-09 16:17
Probeer wat dingen uit te sluiten, door een andere videokaart te proberen en ander RAM. Als het dan nog niet werkt is het misschien je moederbord of CPU die brak zijn. Beste is misschien om iemand in de buurt te zoeken die wat onderdelen heeft om te proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robmarb
Het werkt!
Waarschijnlijk heb ik met het testen de HDMI goed erin gedaan, maar iets anders verkeerd. Nu werkt het dus wel :)
Bedankt voor het meedenken allen!
Pagina: 1