Laptop wordt veel te warm!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-09 21:09
Hallo,

De laptop van mijn vriendin wordt erg warm.... en valt continu uit. Helaas woont ze 1600km hier vandaan dus ik kan niet zo even langs haar gaan om het te bekijken.
Ze komt over 1,5 week bij mij en dan ga ik ook even naar haar laptop kijken. Zelf wil ik eerst gaan proberen om de koelpasta op de CPU te vervangen en kijken of er stof in de laptop zit.

Ik heb nog wat koelpasta dat ik in 2009 eens een keer heb gekocht.... zou dit nog goed zijn?
Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/72f3e805960711f7c60157577f225171.png

Hebben jullie verder nog wat suggesties / tips om na te checken?
Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/a5417c3a8676ed12404b055e3e8b40a2.png

Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/54ae99fbb1da56e3fa72a29524f51bb3.png

Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/2e33e8be5073a8b7ee51a8a65ef1fa10.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chemist13
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-09 21:07
Koelpasta zou ik even nieuwe scoren, kijk ook even of naast stof de ventilator draait. Het kan trouwens een heel gepruts zijn om bij de cpu te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:37
Dat ziet er inderdaad niet goed uit :P Een onjuiste aansluiting tussen heatpipes en de CPU kan inderdaad de oorzaak goed zijn. Maar het kan ook aan andere dingen liggen natuurlijk: een defecte fan, zwaar geblokkeerde koelribben, een defecte temperatuursensor :P controleer dit eerst.

Volgens mij kan koelpasta niet echt over de datum gaan. Aan de andere kant, een nieuwe tube kost ook niet zoveel natuurlijk.

Wees voorzichtig met het verwijderen van het koelelement. Laptop-processoren zijn veel zwakker dan desktop-spul en kunnen dus minder tegen een stootje.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-09 19:25

Nemesizz

Untouchable

Probeer eens wat andere temperatuur meet software, die AMD APU's zijn bekend om foute sensor uitlezingen die vaak veel te hoog of onrealistisch lage temperaturen aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Maakt het ook erg veel verschil als we een goedkope koelpasta nemen , nieuw a merk of deze uit 2009?
Ik bedoel.... ze is niet veeleisend alleen een beetje internetten, skypen en Word heb je toch geen arctic silver voor nodig? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-09 14:03

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

saken schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 13:45:
Maakt het ook erg veel verschil als we een goedkope koelpasta nemen , nieuw a merk of deze uit 2009?
Ik bedoel.... ze is niet veeleisend alleen een beetje internetten, skypen en Word heb je toch geen arctic silver voor nodig? :P
Slechte/harde koelpasta vervangen door slechte/harde koelpasta heeft weinig nut :P
Voor een tientje heb je een tube goed spul, ben je weer een x aantal jaar van het gezeur af.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
kuusj98 schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 13:48:
[...]

Slechte/harde koelpasta vervangen door slechte/harde koelpasta heeft weinig nut :P
Voor een tientje heb je een tube goed spul, ben je weer een x aantal jaar van het gezeur af.
Hmm.. hoe check ik eigenlijk of deze tube nog goed is? Gewoon ff druppeltje uitspuiten en het moet vloeibaar zijn?

Wat voor koelpasta zouden jullie adviseren voor dit laptopje?

[ Voor 7% gewijzigd door saken op 10-10-2017 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 27-09 20:53
Voor dat laptopje? Gewoon een uit de budget bak van je lokale computer boer. Meer is echt niet nodig. En 9/10 keer ben je meer kwijt voor de verzendkosten als dat het product kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@saken Als blauwvingers onder elkaar: ik heb nog wel een tubetje koelpasta staan met genoeg er in, daar mag je wel een drupje van lenen. Tubetje is zo'n 2 jaar oud.

Verder: laptop open maken, accu loskoppelen, ventilatoren onder handen nemen met een zachte tandenborstel en stofzuiger, moederbord even uitzuigen, koelblok en processor helemaal schoonpoetsen en daarna pas nieuwe koelpasta er tussen doen.

Eventueel ook nog wel een flesje alcohol staan om de processor en het gedeelte van het koelblok wat op de processor komt schoon te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loki504
Ik zou tandenborstel en stofzuiger vervangen voor/door? Een spuitbussen perslucht. Wel even van een afstandje spuiten zodat er geen vocht op je PCB komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
sypie schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 18:04:
@saken Als blauwvingers onder elkaar: ik heb nog wel een tubetje koelpasta staan met genoeg er in, daar mag je wel een drupje van lenen. Tubetje is zo'n 2 jaar oud.

Verder: laptop open maken, accu loskoppelen, ventilatoren onder handen nemen met een zachte tandenborstel en stofzuiger, moederbord even uitzuigen, koelblok en processor helemaal schoonpoetsen en daarna pas nieuwe koelpasta er tussen doen.

Eventueel ook nog wel een flesje alcohol staan om de processor en het gedeelte van het koelblok wat op de processor komt schoon te maken.
Thnks voor het aanbod :) Ik stuur je even een PM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
loki504 schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 18:16:
Ik zou tandenborstel en stofzuiger vervangen voor/door? Een spuitbussen perslucht. Wel even van een afstandje spuiten zodat er geen vocht op je PCB komt.
Dan blaas je het stof klem over de elektronica terwijl je juist door dat het verdwijnt. De tandenborstel die ik daar voor gebruik ik een zachte, daar maak je verder niks mee kapot. Al een stuk of 7-8 laptops zo gedaan werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
@sypie tot er esd optreed. En ja dat kan pas enkele maanden optreden.

En ja blaast de ingang schoon(van binnen naar buiten). En de fans/koelribben. En die kan je ook prima zonder stof in je pcb te blazen schoonmaken. Ik heb er op die manier ook al tig schoon gemaakt.. werkt ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
  • Laatst online: 25-09 11:48
Nemesizz schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 11:56:
Probeer eens wat andere temperatuur meet software, die AMD APU's zijn bekend om foute sensor uitlezingen die vaak veel te hoog of onrealistisch lage temperaturen aangeven.
welke temperatuur meetsoftware dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-09 19:25

Nemesizz

Untouchable

nino_070 schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 09:49:
[...]
welke temperatuur meetsoftware dan?
Had willen zeggen software van de fabrikant zelf, maar gezien het een HP zal dat er waarschijnlijk niet zijn.

Ander programma word aangeraden is AMD Overdrive. Dit omdat (zoals ik al aangaf) de meeste programma's niet overweg kunnen met de manier hoe AMD de temperatuur van hun APU sensors uitleest.

Let wel op, dat AMD Overdrive 'thermal margin' aangeeft, niet de temperatuur zelf (dus hoeveel ruimte er nog is tot het maximum).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Inmiddels is de laptop bij mij over tafel geweest. Leuke HP Pavilion G6 serie. Redelijk makkelijk uit elkaar te halen.

Er zat niet eens veel stof in voor een 7 jaar oude laptop, ook niet in de ventilator en het uitblaasrooster. De koelpasta was wel flink uitgedroogd en moest bijna van de koeling worden gebikt. De boel eens lekker schoongeborsteld voor zover nodig, de koelpasta verwijderd en nieuwe er op gedaan.

De laptop draait weer zoals het hoort, koeling wordt in de gaten gehouden door @saken en de eigenaresse van de laptop.

Het was een gezellig avondje waarbij ik helemaal vergeten ben om een goede gastheer te zijn om een versnapering aan te bieden... Techneuten, het blijft een raar volk.
Pagina: 1