Een goed AM4 moederbord met M.2 en 3200Mhz ondersteuning?

Pagina: 1
Acties:

• TccT
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-01-2024
Beste medetweakers,

Ik ben op zoek naar een Micro-ATX AM4 moederbord (ITX mag ook) met een M.2 aansluiting voor een Samsung 960 EVO 250GB. Het bord is bedoeld voor een AMD Ryzen 7 1700 en 16GB Corsair Vengeance @ 3.200Mhz. Het zou natuurlijk ideaal zijn als er ook onboard WLAN op zit, maar dit is een optie. Wel belangrijk is dat het geheugen op 3.200Mhz kan draaien en dit schijnt weleens problemen op te leveren.

Dit is mijn eerste Ryzen build en ik heb hier totaal geen ervaring in (wel vaker Intel systemen gebouwd). Misschien kunnen jullie mij helpen een goed moederbord uit te zoeken? Het moederbord kent geen prijslimiet dus aan keuze geen gebrek. In het verleden heb ik altijd ASUS, Gigabyte, MSI en ASRock moederborden geprefereerd, maar als je mij een goed bord van een ander merk kan aanraden sta ik daar zeker voor open.

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Je hebt ze voor het uitzoeken:

categorie: Moederborden

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Verwijderd

Alsjeblieft...

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock Fatal1ty AB350 Gaming-ITX/ac€ 118,35€ 118,35
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 118,35

• TccT
Dank jullie wel! Omdat er zo weinig gebruikersreviews zijn voor de verschillende borden (ook op bijv. Newegg) heb ik dit topic namelijk geplaatst. Anders had ik ze zeker voor het uitzoeken.

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

TccT schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 23:29:
Dank jullie wel! Omdat er zo weinig gebruikersreviews zijn voor de verschillende borden (ook op bijv. Newegg) heb ik dit topic namelijk geplaatst. Anders had ik ze zeker voor het uitzoeken.
Komt waarschijnlijk door je wens omtrent WLAN.
De grootste doelgroep van mobo's in dit segment zijn gamers en gamers zijn vaak allergisch voor wifi.
Genoeg reviews te vinden van diverse bordjes die de wlan functie ontbeert.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Verwijderd

Hierbij nog wat opties zonder WiFi (ik zie in de PriceWatch ook geen micro-atx met WiFi) :

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock AB350M Pro4€ 75,85€ 75,85
1Asus TUF B350M-PLUS GAMING€ 105,29€ 105,29
1Gigabyte GA-AB350M-D3H€ 95,28€ 95,28
1MSI B350M PRO-VDH€ 75,-€ 75,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 351,42

Wel ITX met WiFi:

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock Fatal1ty AB350 Gaming-ITX/ac€ 118,35€ 118,35
1ASRock Fatal1ty X370 Gaming-ITX/ac€ 159,45€ 159,45
1Gigabyte AB350N-Gaming WiFi€ 117,50€ 117,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 395,30

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2017 23:39 ]

• TccT
Nogmaals dank AMDRadeon, u bent een toptweaker!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:38
Is het niet handiger om gewoon een wifi dongle te gebruiken? :)
Die moederborden die dan wel wifi hebben zijn namelijk ook best prijzig voor wat je krijgt.

In vino veritas, in aqua sanitas

• MonkeyJohn
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-02 18:50
Denk eraan dat dit de officiële ondersteunde RAM snelheden zijn voor Ryzen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YiAUTvYqGdNtVHtjSHUv6dSj/full.jpg

Alles daarboven wordt gezien als overclock en is dus niet gegarandeerd.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-02 16:26
Niet alleen het moederbord moet 3200MHz RAM ondersteunen, de geheugen controller van de CPU moet het ook kunnen. Ik heb pricewatch: Kingston HyperX Predator HX432C16PB3K2/16, dat staat op de QVL van de pricewatch: ASRock X370 Taichi, en ik krijg het toch niet stabiel hoger dan 3066 MHz. Denk dat het op dit punt meer aan de CPU ligt, het moederbord heeft de laatste AGESA microcode. Nu is dat wel Hynix geheugen en daar gaat overklokken wel iets moeilijker mee dan met Samsung B-die, misschien had ik daarmee wel 3200 gehaald. Het Corsair geheugen dat jij hebt is ook waarschijnlijk Hynix, dus het is mogelijk dat je er toch niet alles uit krijgt.

Voor mij is het geen ramp, soms kon ik booten met 3200 MHz en de benchmarks waren niet zoveel beter dan 3066MHz.

Als je wilt zien welk geheugen wel goed overklokt moet je hier eens kijken: https://www.reddit.com/r/...ung_bdie_confusion_eg_on/. Op dit punt kan volgens mij ongeveer elk AM4 moederbord met de recente AGESA microcodes overweg met 3200MHz RAM, alleen heb je daarvoor best Samsung B die chipjes.

Micro ATX AM4 moederborden lijken er niet te zijn. Je kunt altijd een USB dongle of PCIe kaart gebruiken, komt op hetzelfde neer als wanneer het op het moederbord zit. Een B350 micro ATX bordje + losse WiFi controller is ook goedkoper dan een mini ITX bordje met WiFi, en als je behuizing micro ATX slikt, waarom het dan moeilijk maken voor jezelf.

[ Voor 26% gewijzigd door MacPoedel op 05-10-2017 07:57 ]

• TccT
Dankje voor de info MacPoedel, je slaat de spijker helemaal op zijn kop. Ik ga het allemaal even goed doornemen en wanneer ik mijn keuze heb gemaakt laat ik het jullie sowieso weten. Hier een recente discussie op Reddit over Samsung/Hynix chips en Taichi bordjes mochten anderen ook geïnteresseerd zijn;
https://www.reddit.com/r/...ll_the_only_reliable_way/
Pagina: 1