Goedkope Windows licenties, hoe zit het daarmee?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.974 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-05 12:14
Ik vroeg me af hoe het eigenlijk zit met die goedkope Windows 10 licenties. Zowel de Home als de Pro versie zijn OEM of Retail te krijgen voor 10-20 euro, zelfs hier in de Pricewatch. Ik heb ze zelf al een aantal keer gekocht, en ze zijn gewoon te activeren. Weet iemand hoe deze bedrijven die licenties zo goedkoop kunnen verkopen? Microsoft vraagt zelf 260 euro voor een reguliere retail licentie (Win10 Pro), en hier in de Pricewatch kost hij 130+ euro (buiten 2 van die goedkope winkels). Ik vraag me ook vooral af of je deze licenties zakelijk mag inzetten, en dan doel ik vooral het installeren op systemen van klanten en niet het met winst doorverkopen.

Alvast bedankt voor de reacties!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:27
Het is een grijs gebied. Inkoop is van die OEM keys zit tussen de 2.50 en de 3 euro (koop ze zelf in voor mijn eigen devices voor die prijs), zelfs op die 20 euro maken ze dus flinke winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepD
BlazeMuis schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 22:49:
Het is een grijs gebied. Inkoop is van die OEM keys zit tussen de 2.50 en de 3 euro (koop ze zelf in voor mijn eigen devices voor die prijs), zelfs op die 20 euro maken ze dus flinke winst.
Bedankt voor je reactie. Als er een retail versie voor 20 euro wordt aangeboden, klopt dit dan niet? En stel dat je bijvoorbeeld pc's bouwt en verkoopt op een website, zet je normaliter dan een OEM versie op dit systeem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:23

franssie

Save the albatross

Ik gebruik ze ook, verschil is dacht ik is dat:
1) OEM niet overdraagbaar is naar een nieuwe computer, koop je een nieuwe computer dan ben je dus weer EUR 2 of 20 kwijt :+
2) Je hebt geen recht op de supportlijn van Microsft - heb je die in de afgelopen 20 jaar al eens gebeld?
3) OEM is officieel voor PC bouwers. Wat dat ook moge betekenen.

edit:// zelfde ook wel met office licenties. Daar valt ook veel geld te besparen als je wat rond shopt.

[ Voor 13% gewijzigd door franssie op 04-10-2017 23:35 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:45

nelizmastr

Goed wies kapot

Weer zo’n topic? Gebruik de zoekfunctie eens, dit is al tientallen keren gevraagd. Man, man, man.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepD
@franssie: Bedankt voor je reactie, duidelijk! :)
@nelizmastr: Ik kon even zo snel geen goed topic erover vinden. Anders zou ik het niet vragen he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 262853

JoepD schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 23:40:

@nelizmastr: Ik kon even zo snel geen goed topic erover vinden. Anders zou ik het niet vragen he.
Niet, hmm.

https://gathering.tweaker...&keyword=goedkope+windows

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Voor mijn gevoel hangt er altijd een illegaal luchtje aan.

Dat iets activeert maakt het niet ineens legaal.

[ Voor 30% gewijzigd door Gunner op 05-10-2017 11:47 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-05 16:52

Gé Brander

MS SQL Server

Als je een OEM builder ben dan mag je de OEM licenties kopen om deze op je eigen gebouwde systemen te installeren zolang je voor je klanten de support maar overneemt van Microsoft.

De grote vraag is altijd: Wie komt in aanmerking voor het zijn van een OEM? (en dat is het grijze gebied)

De een zegt, ik ben als particulier ook een OEM als ik voor mijzelf een pc bouw en geen support wil en de ander zegt dat je in dat gevel geen OEM ben. Microsoft geeft tot op heden daar niet veel duidelijkheid over volgens mij. Ik heb de info nog niet gevonden.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:26
JoepD schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 22:40:
Ik vraag me ook vooral af of je deze licenties zakelijk mag inzetten, en dan doel ik vooral het installeren op systemen van klanten en niet het met winst doorverkopen.
Pak de voorwaarden van Microsoft er eens bij. Zeker die super-goedkope OEM licenties... dat is geen grijs gebied maar gitzwart. Zoiets moet je echt nooit willen inzetten voor jezelf (bedrijf) en zeker niet voor je klanten als je nog langer dan dit jaar serieus genomen wilt worden.

Microsoft gaat niet actief achter foutief ingezette licenties aan, dat maakt het nog niet legitiem (voorwaarden). Tevens kan ieder bedrijf (je klant ook indien het een bedrijf is) een bezoekje krijgen van de BSA; dan mag het bedrijf aantonen dat ze in het bezit zijn van legale/correcte licenties - dan kun je zomaar door de mand vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:13

TheVMaster

Moderator WOS
Dit is dus al 100-en keren voorbij gekomen. Ga alsjeblieft eerst even zoeken voor je zo'n topic opent.

Deze gaat dicht :+

[ Voor 30% gewijzigd door TheVMaster op 05-10-2017 15:03 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.