Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexkrijnen
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-04 17:58
Beste Tweakers,

Een tijdje terug zijn wij verhuist en hebben we een andere configuratie betreft ons internet/netwerk.
Via onze provider (Solcon) werden wij opgezadeld met een "FRITZ!Box Fon WLAN 7360". Deze hebben we braaf geconfigureerd en aangesloten op het bijgeleverde glasvezel modem (Merk: GENETIX, 1 UTP poort). Tot op heden werkte alles naar behoren, via een 3 switches in ons netwerk gaan er kabels door het hele huis naar 4 PC's en 2 IPTV receivers (Amino A140).

Probleem
Helaas voldoet de Wi-Fi van de FRITZ!Box niet helemaal aan de verwachtingen, en zouden graag onze vertrouwde Netgear NightHawk willen gebruiken in ons netwerk. _/-\o_
Dus heb ik laatst de FRITZ!Box ontkoppeld en de Netgear geconfigureerd als nieuwe router voor ons netwerk. Hierna werkte bedraad internet en Wi-Fi perfect.

Echter toen ik de IPTV's wilde proberen op het nieuwe netwerk (via de Netgear), kwamen er geen zenders door op beide TV's. (Amino's gereset, netwerk gecontroleerd, krijgen wel IP via Netgear router).

Vraag:
Is IPTV mogelijk op routers als onze Netgear? Of zit er in de FRITZ!Box speciale software die dit mogelijk maakt en is de FRITZ!Box dus altijd nodig in het netwerk?

Wat ik zelf geprobeerd heb:
Ik heb zelf al even gegoogled en kwam uit op verschillende forums die aangaven dat het mogelijk zou gaan werken wanneer je een appart VLAN aanmaakt voor de IPTV's. (Dit is voor mij, zover mijn kennis strijkt, geen optie aangezien er bij ons maar 1 kabel naar boven gaat, die vervolgens weer opgedeeld word met een switch, en gebruikt word door zowel PC's als IPTV's (Amino).

Ik hoop dat ik het duidelijk heb verwoord en ik hoor graag wie mij weet te redden, want ik begin nog al een hekel te krijgen aan de FRITZ!Box en zijn fratsen.. :P ;)

Beste antwoord (via lexkrijnen op 19-10-2017 14:10)

• luxan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11:35
VLAN is een techniek die het binnen een netwerk mogelijk maakt om verschillende gescheiden netwerken over dezelfde kabel te laten lopen. Het is echter wel belangrijk dat er aan beide zijden van de kabel een VLAN capable apparaat (switch of router) staat om alles goed te laten verlopen.

Dit is echter een oplossing die niet meer nodig is als je een router hebt die IPTV van KPN ondersteund. Indien dit niet direct in de interface terug te vinden is, zul je moeten kijken of er een firmware beschikbaar is die dat wel mogelijk maakt (officieel danwel alternatief.) Als je die gevonden hebt kun je middels de gegevend op netwerkje.com routed IPTV instellen.

Je kunt natuurlijk ook de FritzBox terugzetten en de netgear inzetten als accesspoint.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• luxan
VLAN is een techniek die het binnen een netwerk mogelijk maakt om verschillende gescheiden netwerken over dezelfde kabel te laten lopen. Het is echter wel belangrijk dat er aan beide zijden van de kabel een VLAN capable apparaat (switch of router) staat om alles goed te laten verlopen.

Dit is echter een oplossing die niet meer nodig is als je een router hebt die IPTV van KPN ondersteund. Indien dit niet direct in de interface terug te vinden is, zul je moeten kijken of er een firmware beschikbaar is die dat wel mogelijk maakt (officieel danwel alternatief.) Als je die gevonden hebt kun je middels de gegevend op netwerkje.com routed IPTV instellen.

Je kunt natuurlijk ook de FritzBox terugzetten en de netgear inzetten als accesspoint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexkrijnen
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-04 17:58
Bedankt voor je snelle en duidelijke antwoord luxan.

Ik vrees dat mijn Netgear router dit niet als optie heeft met de huidige firmware..

Ook vraag ik me af waarom een IPTV een apart VLAN nodig heeft in het netwerk om te kunnen werken. Dit kan niet op een andere manier worden opgelost?
Zou de Fritz!box dit automatisch 2 VLANs aanmaken op de achtergrond (omdat dit wel werkt)?
luxan schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 22:39: Je kunt natuurlijk ook de FritzBox terugzetten en de netgear inzetten als accesspoint.
Klopt, maar het liefst wil ik de Fritz!box ertussenuit hebben in verband met performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
lexkrijnen schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 23:16:

Ook vraag ik me af waarom een IPTV een apart VLAN nodig heeft in het netwerk om te kunnen werken. Dit kan niet op een andere manier worden opgelost?
Zou de Fritz!box dit automatisch 2 VLANs aanmaken op de achtergrond (omdat dit wel werkt)?
Nee, er zijn bij routed IPTV geen apparte VLAN's in het netwerk nodig. Ook in bridged mode is er in principe geen VLAN setup nodig maar dan dient men gebruik te maken van twee verschillende netwerken (dus twee kabels.) Voor sommige mensen is dit geen optie waardoor ze VLAN hebben ingezet op het bestaande netwerk. Daarom is er veel informatie over beschikbaar.

Op de WAN zijde zijn VLAN's wel nodig omdat de signalen daar over dezelfde kabel gaan.