Toon posts:

Slechte beeld kwaliteit via digitale tv

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een LG 49UH850V (799€) terug gestuurd ivm vertical banding. Verder was de LG top, met haarscherp beeld vooral met digitale tv.

Nu heb ik een Sony Bravia 49XE9005 (1340€) er voor in de plaats gekocht. Op advies van de mediamarkt voor deze tv gekozen.

Vandaag binnen gekregen en zojuist aangesloten. Maar de kwaliteit van het beeld via digitale tv (caiway) komt werkelijk waar niet in de buurt van de veel goedkopere LG. Hoe is dit in vredesnaam mogelijk? Het is misschien net full-hd kwaliteit...

Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen? En belangrijker nog wat ik hier aan kan doen?

Ik begin hier een beetje moedeloos van te worden. ;( Bijvoorbaat dank voor de reacties.

Alle reacties

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05:52

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

We missen belangrijke info: wat is de bron van het signaal? Je noemt Caiway, maar welk apparaat? Hoe heb je de tv aangesloten? Staan de instellingen in de TV wel goed? (alle opties e.d. uitzetten zoals ruisonderdrukking enz)?

[ Voor 26% gewijzigd door Microkid op 04-10-2017 21:09 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

Topicstarter
Wat bedoel je met bron van het signaal? Caiway via een welliswaar vrij oude ci + module. De basis instellingen staan voor zover ik weet goed. Het contrast, beeld helderheid etc. veranderd niets aan de kwaliteit van het signaal.

Wat wil je weten wat betreft de aansluiting?

• Microkid

Microkid

Smile

Verwijderd schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 21:28:
Wat bedoel je met bron van het signaal? Caiway via een welliswaar vrij oude ci + module. De basis instellingen staan voor zover ik weet goed. Het contrast, beeld helderheid etc. veranderd niets aan de kwaliteit van het signaal.

Wat wil je weten wat betreft de aansluiting?
CI+, dus je kijkt rechtstreeks via de ingebouwde tuner dus blijkbaar? Niet via een extern kastje? En hoe is de signaalkwaliteit? Ik neem aan dat je dat wel ergens kan zien?

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

Topicstarter
Deze tv lijkt een heel stuk minder gebruiksvriendelijk dus ik weet niet precies waar ik het signaal moet zoeken. Tenzij je de kabel bedoelt. Ik gebruik namelijk een Hirschman coax kabel.

Maar ik gebruik geen extern kastje, nee. Bij de LG ook niet, en die had wel echt super helder en scherp beeld - direct na de installatie. Dus daar kan het toch haast niet aan liggen lijkt me?

Overigens heb ik bijvoorbeeld wel foxsports, dus ik zit niet op analoog te klooien ofzo.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2017 22:17 ]

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Misschien toch een nieuwere module nemen, meen me te herinneren dat je een 1.3 moest hebben (?).

• Terrestrial
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-01-2025
Microkid schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 21:35:
[...]

CI+, dus je kijkt rechtstreeks via de ingebouwde tuner dus blijkbaar? Niet via een extern kastje? En hoe is de signaalkwaliteit? Ik neem aan dat je dat wel ergens kan zien?
Je snapt als mod toch hopelijk wel dat de ontvangst (signaal kwaliteit) geen betrekking heeft op hoe de beeldkwaliteit is bij digitale TV. Tuurlijk slechte ontvangst betekend blokjes of geen beeld maar als je net genoeg signaal hebt om blokvrij beeld te hebben wordt die beeldkwaliteit nooit hoger hoor.

Caiway in dit geval bepaald de uitgezonden beeldkwaliteit. Dat men verschil ervaart op verschillende TV's dat kan inderdaad en dat heeft voornamelijk met de instellingen (beeldprocessing) of de kwaliteit van het scherm te maken.

En de CI+ module heeft ook niks met de beeldkwaliteit te maken !!!

[ Voor 3% gewijzigd door Terrestrial op 05-10-2017 13:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
Deze Sony moet inprincipe in bijna alle opzichten beter zijn dan de LG, als je de specs en voornamelijk de prijzen vergelijkt. 4K en 1080p films leken, voor zover ik getest heb, gewoon goed. Alleen digitale tv is gewoon echt 5x minder scherp. Het is ook niet heel slecht, maar het kan en moet gewoon veel beter kunnen zoals ik dus zelf een week terug gezien heb bij de (veel goedkopere) LG UH850V.

En ik vind dat ik voor dat geld er op vooruit hoor te gaan en zeker niet achteruit.

Denken jullie dat hier nog iets aan te doen is? Want ik ga hier echt geen genoegen mee nemen. Echter kijk ik er niet naar uit om wederom een tv terug te sturen... Dus ik hoor het graag als jullie nog suggesties hebben.

Bedankt voor jullie reacties dusver.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2017 16:02 ]

• aart44
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:14
apis29 schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 12:26:
Misschien toch een nieuwere module nemen, meen me te herinneren dat je een 1.3 moest hebben (?).
Een ci module heeft absoluut niets met de beeldkwaliteit te maken die is er voor de codering.

• apis29
  • Niet online
aart44 schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 16:06:
[...]

Een ci module heeft absoluut niets met de beeldkwaliteit te maken die is er voor de codering.
Maar de instellingen zorgen er zeker wel voor dat het er 5x slechter uitziet O-)

Aan de andere kant blijkbaar werkt ie wel en bij de vele pagina's over CI+ icm een Sony tv ging het er meer over dat ie het helemaal niet deed nee (dus dan zal ie wel al 1.3 zijn). Maar misschien eens zónder module proberen en kijken hoe NPO 1-3 er uitziet.

[ Voor 28% gewijzigd door apis29 op 05-10-2017 17:21 ]

• Microkid

Microkid

Smile

Misschien een domme vraag, maar toch: weet je zeker dat je via de digitale tuner kijkt? Vaak hebben dergelijke tv's 2 tuners: een analoge en een digitale. Als je per ongeluk naar de analoge kijkt, kan ik me voorstellen dat het beeld niet goed is.
En plaats anders eens wat foto's van het beeld zodat we kunnen zien wat er niet goed aan is?

Verwijderd

Topicstarter
Microkid schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 17:38:
Misschien een domme vraag, maar toch: weet je zeker dat je via de digitale tuner kijkt? Vaak hebben dergelijke tv's 2 tuners: een analoge en een digitale. Als je per ongeluk naar de analoge kijkt, kan ik me voorstellen dat het beeld niet goed is.
En plaats anders eens wat foto's van het beeld zodat we kunnen zien wat er niet goed aan is?
Hij staat wel degelijk op digitaal, ja. Dat wordt boven inbeeld aangegeven, en ik heb ook gewoon foxsports enzo. Analoog doet overigens helemaal pijn aan m'n ogen. Ik kan eventueel wat foto's maken maar zonder vergelijkings materiaal zul je het verschil niet zien.

Maar geloof mij maar, het beeld is echt 5x minder scherp ten opzichte van de (nogmaals, veel goedkopere) LG die ik hier een week terug nog had staan. En dat vind ik toch echt niet acceptabel voor deze prijs.

Ik kan me ook niet voorstellen dat het 'm in de helderheid, scherpte en modus instellingen zit, gezien het verschil zo groot is.

De coax kabel is trouwens net een weekje oud, dus ook daar ligt het niet aan.

• kihon
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-01 12:02

kihon

Uplay > palitojr

Op welke "Picture Mode" heb je de TV staan?

Ik heb ook de XE9005 van Sony en digitale TV van ziggo en de TV staat voor Ziggo op Cinema Home.
(dan staan dacht ik uit mijn hoofd al 90% van de beeldverwerkers/enhancements al uit)
Dit ziet er gewoon goed uit.

Voor Film/Serie sources staat hij dan weer op andere preset (Cinema Pro; met wat andere instellingen hier en daar)

Eerst alle beeldverwerkers van de TV uitzetten; b.v. ruiisonderdrukking off, random noise reduction off, Light sensor uit, black adjust off, xtended dynamic range off (deze geeft je hele erge oversaturation), live color off, smooth gradation off etc

[ Voor 24% gewijzigd door kihon op 05-10-2017 18:13 ]

I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it! Battle.net

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik heb lopen klooien met de instellingen, werd het niet gek veel beter van. Vervolgens kwam m'n zwager met het idee om de digitale zenders opnieuw op te zoeken. Dus dat hebben we gedaan, plus een 2e software update en wonderbaarlijk genoeg is de kwaliteit nu aanzienlijk verbeterd.

Ik snap persoonlijk niet waar nu de fout gezeten heeft maar het is iig opgelost.

Bedankt voor alle reacties.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2017 23:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het beeld is welliswaar aanzienlijk verbeterd maar ik heb nog steeds het idee dat de LG scherper en helderder beeld had.

Beetje off-topic maar zit 'm het in 't paneel toevallig? Of waar moet ik opletten, kwa specs, mocht ik er toch voor kiezen om de Sony retour te doen? Want het lijkt er niet op dat ik er veel op vooruit gegaan ben ten opzichte van de LG UH850V. En dat mag je toch wel verwachten gezien het prijsverschil.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2017 20:45 ]

• Nogne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:52

Nogne

>.<

Waarom ben je eigenlijk voor die Sony gegaan als die LG ook goed was bevallen? Ik snap dat je een stukke LG inruilt maar je had hem kunnen inruilen voor een nieuwe. De Media Markt zal altijd een duurdere tv adviseren, dus logisch dat je nu een duurdere TV thuis hebt staan.

PS/XBL: Nogne

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:55
Mogelijk ontstaat het verschil door een meer agressieve nabewerking bij de LG. Dan is de contourscherpte wel hoger, maar niet de werkelijke beeldscherpte.

Verwijderd

Topicstarter
Nogne schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 20:47:
Waarom ben je eigenlijk voor die Sony gegaan als die LG ook goed was bevallen? Ik snap dat je een stukke LG inruilt maar je had hem kunnen inruilen voor een nieuwe. De Media Markt zal altijd een duurdere tv adviseren, dus logisch dat je nu een duurdere TV thuis hebt staan.
Nou het werd ons geadviseerd door de mediamarkt. Maar we zagen zelf ook het verschil in de winkel. Ze hadden een Philips, Sony en Samsung naast elkaar staan, allemaal vergelijkbare modellen, en de Sony sprong er kwa helderheid en scherpte duidelijk bovenuit.

Tevens werd ons het verschil tussen een 50hz en een 100hz getoond dmv een filmpje. Waarop ik toch sterk het vermoeden kreeg dat de LG 49UH850V niet geheel 100 hz is ondanks dat de specs dat wel aangeven.
En dat is nogal een belangrijk aspect voor een voetballiefhebber

Verder is er niet heel veel keuze in de 4K 49 inch range. En de Sony 49xe9005 leek wat dat betreft toch de beste keuze. Ook gezien alle positieve reviews. Dus vandaar.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2017 21:02 ]

• apis29
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 20:39:
Het beeld is welliswaar aanzienlijk verbeterd maar ik heb nog steeds het idee dat de LG scherper en helderder beeld had.

Beetje off-topic maar zit 'm het in 't paneel toevallig? Of waar moet ik opletten, kwa specs, mocht ik er toch voor kiezen om de Sony retour te doen? Want het lijkt er niet op dat ik er veel op vooruit gegaan ben ten opzichte van de LG UH850V. En dat mag je toch wel verwachten gezien het prijsverschil.
Heeft de Sony last van vertical banding ;) ? En verder zit het grote verschil in de prestaties bij weinig omgevingslicht en HDR. En zoals hierboven genoemd kan bijv. de scherpte instelling hoger staan op de LG (scherp beeld bij een tv uitzending is niet per se het juiste beeld) en iets simpels als de helderheid/backlight. Zou me maar eens verdiepen in de diverse instellingen:

[ Voor 3% gewijzigd door apis29 op 06-10-2017 21:14 ]

• kihon
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-01 12:02

kihon

Uplay > palitojr

Ik heb mijn Philips ook verruild met de XE9005.

De Philips had veel vertical banding; wat ik niet meer kon ontzien. Echt een paar strepen in het midden van het beeld.

Maar de Sony is gewoon uniform en heeft een native 120Hz display en geen banding, ghosting :D

I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it! Battle.net

Pagina: 1