Videokaart gesneuveld, en nu? (vervangen/nieuwe pc/laptop)

Pagina: 1
Acties:

• Unigo
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 31-01 23:57
Even vooraf: voor Complete Systemen & Laptops gekozen omdat ik hier wat soortgelijke vragen zie, en eigenlijk geen idee heb waar deze vraag echt thuis hoort. Afhankelijk van de antwoorden kan dit richting componenten aankoopadvies, desktop aankoopadvies of laptopaankoopadvies. Met wat verbeelding zelfs naar Algemene Zaken ;). Edit: bij nader inzien is 'Overige Hardware' het meest passend (denk ik). Verplaatsen mag!

De aanleiding
Vanochtend kreeg mijn desktop, een 5 jaar oud beestje, wat kuren. (pricewatch onderstaand, niet zeker of de onderdelen 100% overeen komen, maar de GPU, CPU en MB en SSD in ieder geval wel). Het scherm flikkerde af en toe, ook hoorde ik de fans van de GPU minder. Verder niet meer over nagedacht en gaan werken, maar, vanavond werden de problemen erger:
  • -at random popt een blue screen of death op, met de foutmelding: "thread stuck in device driver". Na wat research windows en alle drivers ge-update, zonder resultaat. Deze foutmelding verschijnt nog steeds.
  • -met een benchmark/stresstest-tool (naam is me ontschoten) gekeken of ik het voor elkaar kreeg de temperatuur op te laten lopen, en (hopelijk) de fans te laten versnellen. Na ongeveer 1 minuut in dit programma (2 maal geprobeerd) loopt de temperatuur op richting de 78/79 graden, krijg ik random patroontjes op mijn scherm en slaat de computer op een gegeven moment vast (strepen op het scherm, pc doet niks meer).
  • -Inmiddels, wil de computer nog wel aan, maar verschijnt er geen beeld meer. De monitor blijft in standby.
systeem
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3450 Boxed€ 0,-€ 0,-
1ASRock B75 Pro3-M€ 0,-€ 0,-
1Sapphire Radeon HD 7950 3GB OC GDDR5 950 MHz Edition€ 0,-€ 0,-
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 114,94€ 114,94
1Antec Three Hundred Two€ 73,95€ 73,95
1Philips 247E3LPHSU Zwart€ 0,-€ 0,-
1Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9€ 65,95€ 65,95
1LG GH24NS90 Zwart€ 23,95€ 23,95
1Corsair Builder CX600 V2€ 0,-€ 0,-
1Samsung 830 series SSD 128GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 278,79

Mijn voorzichtige conclusie: de GPU is overleden.

Nou het stukje situatieschets, wat maakt dat ik twijfel over mijn vervolgstappen:

Over 3 weken krijgen mijn vriendin en ik de sleutel van ons huis. Nu, wonende op een studentenkamer, staat mijn pc vaak aan: waar ik ook in de kamer ben kan ik het scherm zien, dus vaak heb ik streams, youtube of series open staan. Straks, zal ik meer in de woonkamer zitten. Wel heb ik op zolder een 'gamekamer' gepland staan, waar mijn Xbox-one en PS4 mogen verblijven. Oorspronkelijk was het idee dat mijn computer ook die kant op ging.

Ik merk dat ik tegenwoordig, (ook omdat dit ding al 5 jaar oud is en dus de nieuwste spellen sowieso met moeite draait), vooral game op mijn PS4/Xbox one. Ook ben ik niet meer zo fanatiek als vroeger. De echt dikke spellen speel ik op de consoles, ik gebruik mijn pc dan ook voor series, downloaden (nieuwsgroepen), en qua spellen: Civ-6, football manager, Crossout, en dat was 't wel ongeveer. In andere woorden: eigenlijk niet de meest veelvragende spellen.

de opties
1: deze ritueel verbranden en geen vervanging meer regelen. Deze valt voor mij af: ik heb een laptop van mijn werk, maar deze kan enkel zakelijk gebruikt worden. Spellen installeren en nieuwsgroepen leegtrekken is redelijk not-done. Ook merk ik dat ik wel een eigen computer nodig heb, ook omdat ik geen tablet heb.

2: Andere videokaart aanschaffen, en hopen dat dit inderdaad het probleem was. Is een reële optie. Wel vraag ik me af (input gewenst natuurlijk) in hoeverre dit zin heeft in dit oude systeem. Edit: en: kan dit uberhaupt met dit MB?

3: Andere game-pc (redelijk geprijsd) aanschaffen. Kan, maar heeft eigenlijk geen voorkeur. Vooral omdat ik eigenlijk weinig speel op de pc. Daarnaast, als ik dan toch een nieuwe pc aanschaf, ben ik liever iets mobieler, zodat ik 'gezellig' beneden bij m'n vriendin kan zitten. (zie optie 4).

4: een laptop aanschaffen die niet helemaal traag is. Kijk, een dikke Alienware is too much, maar een laptop met een redelijke GPU moet voldoende zijn om de genoemde spellen te spelen. Vooral financiën spelen hier een rol: ik heb 't geld liggen voor een laptop, maar gezien de verhuizing is't niet zo dat ik opzoek ben naar extra uitgaven ;).

Waar kunnen jullie me mee helpen:
1: Mis ik een simpele diagnose om te bevestigen dat inderdaad mijn GPU naar hogere sferen is vertrokken? Dit is nu een aanname, namelijk.
2: heeft het zin een nieuwe (betere?) GPU in de pc te zetten, of is de rest van 't systeem zo verouderd dat dit eigenlijk vergelijkbaar met een stel siliconen implantaten aanschaffen voor je oma :X .
3: Eigen ervaringen: nieuwe levensfase, gamen nog wel een hobby, maar geen hoofd-prioriteit meer. Wat hebben jullie aan hardware?
4: andere input die enigszins amuserend of behulpzaam is!

Dank! (en sorry voor het laaaange verhaal!)

3ds fc: 4270-0926-7440

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-02 22:38
Je gaat op socket 1155 nog wel even redelijk voort kunnen voor gaming-gebruik. Evt. een 2600 van v&a halen voor die games die van i7's (en bijbehorende HT) toch wel baat beginnen te hebben - ik schat in zo'n €50-€60 meer dan wat je voor een 3450 terugkrijgt - en inderdaad gewoon nog iets van een gtx 1060 6GB of een RX580 er in. Gezien wat je zegt te spelen zou je nog aardig kunnen bezuinigen - die 3450 zou best kunnen blijven en een GTX1050 Ti kost geloof ik ook maar iets van €150. Geen gigantische investering.

Vraag drie: tja wat verwacht je zelf? Op zich, als je rond de €300 weer een paar jaar lang een paar uurtjes per week lol hebt, is het dat niet gewoon waard? Ga je niet balen dat je jezelf daar zo in beperkt hebt als je het niet doet? Of ga je er inderdaad niet meer aan toekomen? Die vraag moet je écht zelf beantwoorden ben ik bang. Eerlijk gezegd kan ik het voor mezelf niet verantwoorden om én een gaming-pc én een XBO én een PS4 aan te houden maar afhankelijk van wat je voornamelijk speelt kan het niet (meer) hebben van een goede PC een aardige beperking in je gaming-opties betekenen. Nogmaals, die moet je écht zelf beantwoorden :+

MBT een laptop: tja. IMO, tenzij die mobiliteit je écht wel wat waard is ben je meestal op de middellange(re) termijn stomweg goedkoper af met een goed genoege laptop om productief te zijn weg van je bureau en een upgradebare gaming-pc er bij. Daarnaast heb ik iets teveel betaalbare (maar nog wel €1000ish, want dat kkost het nog steeds gewoon) gaming-laptops de geest zien geven luttele weken na verstrijken van de garantietermijn. En dan is het niet even een graka vervangen a €150-€300, dan kan het hele kreng weg en vervangen worden. Niet tof, maar als je graag genoeg beneden wil zitten kan het nodig zijn.
Afhankelijk van wat je speelt, ben je bekend met de streaming-opties (niet vanaf extern, maar vanaf je eigen PC naar laptop of TV)? als het geen multiplayer FPS's zijn die je speelt voor wat ik begrijp vaak een goede (of allicht voldoende) optie. Zelf geen ervaring mee maar daar weten andere tweakertjes wel weer het nodige van af :)

MBT je diagnose deel ik je vermoeden maar dat weet je pas zeker als je een andere graka probeert, ben ik bang.

• Unigo
Bedankt voor je reactie! Je zet me aan 't denken, inderdaad, misschien dat een nieuwe GPU wel de beste optie is. De processor-upgrade laat ik nog even voor wat het is denk ik, in dat geval. Met mijn beperkte kennis een waarschijnlijk stupide vraag: kan ik zomaar elke GPU op dit moederbord prakken? en: nu zit er een AMD in, zitten er nog consequenties aan een switch naar Nvidia?

Als ik naar de specs van mijn moederbord kijk zie ik: "Card Interface (moederbord) 2x PCI, PCI-e 2.0 x16, PCI-e 3.0 x16". Bij een willekeurige 'moderne' videokaart, zie ik als card-interface dit staan: PCI-e 3.0 x16. Mijn conclusie: moet passen, correctos?

edit: nevermind, dat moet passen, zie dat de oorspronkelijke GPU ook PCI-e 3.0 x16 heeft ;). Blijft de vraag staan over de consequenties van een AMD --> Nvidia switch!

[ Voor 10% gewijzigd door Unigo op 04-10-2017 21:23 ]

• rg-mohwa
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-02 14:02

rg-mohwa

Phoe Hé

Voor troubleshooting, schroef je videokaart er is uit en probeer de onboard video is. So Kun je uitsluiten of het de videokaart is

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kan je je monitor aansluiten op je MB, en zo via de Graphics van je CPU testen of je beeld krijgt ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:46
Wij woonden in een appartement en sinds een paar jaar in een hoekwoning. Een paar jaar terug heb ik een imac verkocht en een windows machine gekocht. Ik heb nu een jaar een zoon en zit liever beneden dan boven. Zo kan ik bij mijn gezin zijn in plaats van boven op het hok. Gamen doe ik op de ps4. Geen getreuzel met elke keer je hardware upgraden.

Dit is natuurlijk achteraf maar ik zou dan voor een laptop kiezen.

• Unigo
Hackus schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 22:12:
Kan je je monitor aansluiten op je MB, en zo via de Graphics van je CPU testen of je beeld krijgt ?
rg-mohwa schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 22:06:
Voor troubleshooting, schroef je videokaart er is uit en probeer de onboard video is. So Kun je uitsluiten of het de videokaart is
Yes, gedaan! Beetje geklooi, alleen aansluiten op MB werkte niet, moest ook de GPU er uit meubelen. Maar, gelukt, en beeld. Dus: Videokaart is overleden. Op basis van bovenstaande reacties ook maar beslist dat ik d'r een nieuwe in prop, nou alleen nog de kunst hier rationeel in te zijn en niet overboard te gaan en een 1080 TI te kopen ;)

Bedankt voor de hulp _/-\o_

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07-02 22:47

br00ky

Moderator Harde Waren
Unigo schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 20:36:
Even vooraf: voor Complete Systemen & Laptops gekozen omdat ik hier wat soortgelijke vragen zie,
CSL is geen problemenhonk, dus dat kan niet ;).

Verder Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit! gemist? Schopje naar CAA.

Verwijderd

Unigo schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 21:22:
[...]

Bedankt voor je reactie! Je zet me aan 't denken, inderdaad, misschien dat een nieuwe GPU wel de beste optie is. De processor-upgrade laat ik nog even voor wat het is denk ik, in dat geval. Met mijn beperkte kennis een waarschijnlijk stupide vraag: kan ik zomaar elke GPU op dit moederbord prakken? en: nu zit er een AMD in, zitten er nog consequenties aan een switch naar Nvidia?

Als ik naar de specs van mijn moederbord kijk zie ik: "Card Interface (moederbord) 2x PCI, PCI-e 2.0 x16, PCI-e 3.0 x16". Bij een willekeurige 'moderne' videokaart, zie ik als card-interface dit staan: PCI-e 3.0 x16. Mijn conclusie: moet passen, correctos?

edit: nevermind, dat moet passen, zie dat de oorspronkelijke GPU ook PCI-e 3.0 x16 heeft ;). Blijft de vraag staan over de consequenties van een AMD --> Nvidia switch!
Goedenavond

Ten eerste, dubbelcheck alles wat ik zeg voor jezelf. Ik ben nu relatief kort met computers bezig maar ik vind het geweldig om te doen en om over computers te praten. Vandaar mijn reactie, de beste manier om te leren is om het dialoog aan te gaan en ik denk dat ik je hierbij wel kan helpen.

De AMD Nvidia switch moet geen enkel probleem voorstellen. Wel is het het belangrijk om te zorgen dat je, je videokaart drivers verwijderd door middel van een programma als DDU (display driver uninstaller) anders kan ik me voorstellen dat de switch problemen oplevert.

Verder zou ik graag nog dit willen meegeven. Uit de info die je ons gegeven hebt concludeer ik ook dat je videokaart naar z'n grootje is. Wel zou ik eerst proberen om ergens een andere videokaart te lenen om zekerheid te hebben voordat je geld neerlegt.

Laat ons weten hoe het verhaal afloopt!

Groet

Nick

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2017 01:15 ]

• Unigo
Verwijderd schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 00:55:
[...]

Goedenavond

Ten eerste, dubbelcheck alles wat ik zeg voor jezelf. Ik ben nu relatief kort met computers bezig maar ik vind het geweldig om te doen en om over computers te praten. Vandaar mijn reactie, de beste manier om te leren is om het dialoog aan te gaan en ik denk dat ik je hierbij wel kan helpen.

De AMD Nvidia switch moet geen enkel probleem voorstellen. Wel is het het belangrijk om te zorgen dat je, je videokaart drivers verwijderd door middel van een programma als DDU (display driver uninstaller) anders kan ik me voorstellen dat de switch problemen oplevert.

Verder zou ik graag nog dit willen meegeven. Uit de info die je ons gegeven hebt concludeer ik ook dat je videokaart naar z'n grootje is. Wel zou ik eerst proberen om ergens een andere videokaart te lenen om zekerheid te hebben voordat je geld neerlegt.

Laat ons weten hoe het verhaal afloopt!

Groet

Nick
Goed punt. Ik heb de gok genomen een nieuwe videokaart aan te schaffen. Ben voor een 1050 TI gegaan, aangezien het prijsverschil met een 'normale' 1050 redelijk klein was. Deze gok genomen op basis van de ervaring dat mijn pc prima werkte wanneer ik de GPU verwijderde en de HDMI-poort op 't moederbord gebruikte. Ik ga dit weekend maar is proberen dat ding er in te krijgen, ik houd jullie op de hoogte!

• Nature
  • Laatst online: 04-02 17:28
Unigo schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 20:36:

Ik merk dat ik tegenwoordig, (ook omdat dit ding al 5 jaar oud is en dus de nieuwste spellen sowieso met moeite draait), vooral game op mijn PS4/Xbox one. Ook ben ik niet meer zo fanatiek als vroeger. De echt dikke spellen speel ik op de consoles, ik gebruik mijn pc dan ook voor series, downloaden (nieuwsgroepen), en qua spellen: Civ-6, football manager, Crossout, en dat was 't wel ongeveer. In andere woorden: eigenlijk niet de meest veelvragende spellen.
Ik denk niet dat een GTX1050 TI zo veel voor je is hij is niet veel sneller dan een HD7950 van wat ik lees. de rest van je systeem is prima, ik zou een kaart halen van v&a of misschien zoiets: pricewatch: Gigabyte AORUS Radeon RX 580 4GB

• Unigo
Nature schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 11:33:
[...]

Ik denk niet dat een GTX1050 TI zo veel voor je is hij is niet veel sneller dan een HD7950 van wat ik lees. de rest van je systeem is prima, ik zou een kaart halen van v&a of misschien zoiets: pricewatch: Gigabyte AORUS Radeon RX 580 4GB
Thanks! Op de een of andere manier (vooral gevoelsmatig) voelde ik niet zo veel voor een V&A kaart. De kaart die je linkt is inderdaad een mooie stap omhoog, maar (nieuwprijsvergelijking) ook 110 euro duurder dan de 1050 Ti. Je hebt gelijk betreft de vergelijking met de 7950, het verschil is redelijk klein, behalve het stroomverbruik. Maar gezien de spellen die ik speel vond/vind ik een upgrade niet perse nodig. Maar: bedankt voor de input!

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-02 20:10

Nibbz

Postmaster General

Is bakken in de oven niet een optie (zie dat het een AMD/ATI kaart is, daarmee komen ze wel eens weer tot leven)

https://lifehacker.com/58...-a-quick-bake-in-the-oven

13:37

• Unigo
Nibbz schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 11:47:
Is bakken in de oven niet een optie (zie dat het een AMD/ATI kaart is, daarmee komen ze wel eens weer tot leven)

kan ik ook nog wel eens proberen! Al moet ik zeggen, ongeduldig als ik ben: de vervanging is onderweg ;).

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-02 20:10

Nibbz

Postmaster General

Unigo schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 11:51:
[...]

kan ik ook nog wel eens proberen! Al moet ik zeggen, ongeduldig als ik ben: de vervanging is onderweg ;).
Ach dan maak je er een leuk hobby projectje van. Zelf ook ooit een videokaart tot leven gebracht, die inmiddels allang vervangen was. Proces zelf is wel tof!

13:37

• Unigo
Nibbz schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 11:57:
[...]

Ach dan maak je er een leuk hobby projectje van. Zelf ook ooit een videokaart tot leven gebracht, die inmiddels allang vervangen was. Proces zelf is wel tof!
Goed idee, ga ik doen! Wel na m'n verhuizing ;) zal kijken of ik een fotoverslag kan maken met wat beschrijvingen etc. Ook leuk als 't fout gaat, kunnen we kijken waar het mis ging. (en: misschien interessant voor andere tweakers die, net als ik, eigenlijk vrij weinig technische kennis hebben).

Verwijderd

Nibbz schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 11:47:

Moet je er wel bij vermelden dat je dit alleen in een oven moet doen die je nooit van je leven meer gaat gebruiken om eten in te bereiden. Anders heb je een fantastische manier om jezelf te vergiftigen.

• Unigo
Verwijderd schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 17:36:
[...]

Moet je er wel bij vermelden dat je dit alleen in een oven moet doen die je nooit van je leven meer gaat gebruiken om eten in te bereiden. Anders heb je een fantastische manier om jezelf te vergiftigen.
Oh dan doe ik 't nog even voor m'n verhuizing, als afscheidscadeau voor de huisgenoten. Mooie tip! ;)

Verwijderd

Unigo schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 18:49:
[...]

Oh dan doe ik 't nog even voor m'n verhuizing, als afscheidscadeau voor de huisgenoten. Mooie tip! ;)
Ik hoop dat ze het overleven xD

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 07-02 21:00

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

waarom geen radeon R9 290X? is ongeveer hetzelfde
V&A aangeboden: Club 3D Radeon R9 290X 4GB
ik weet trouwens niet wat het budget voor een nieuwe GPU is

• Unigo
Ludwig005 schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 19:55:
waarom geen radeon R9 290X? is ongeveer hetzelfde
V&A aangeboden: Club 3D Radeon R9 290X 4GB
ik weet trouwens niet wat het budget voor een nieuwe GPU is
Het budget is rond de 150. Daarom voor de 1050 Ti gegaan. Ook door een (subjectieve) mini-aversie tegen 2e hands componenten. Misschien iets om me over heen te zetten ;). De 1050 zou morgen binnen moeten komen!

Edit: transplantatie gelukt, loopt als een zonnetje! Bedankt allemaal!

[ Voor 6% gewijzigd door Unigo op 06-10-2017 13:55 ]

Pagina: 1