Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerwim
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-09 09:46
Hi,

Ik heb hier nog een degelijke server over, echter zonder HW raid. Deze heeft jaren op CentOS 6 gedraait met MDADM, wat perfect werkt.

Echter zat ik het volgende te denken en ik was benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft. Ik zelf heb al ruime ESXi ervaring maar niet met de volgende setup:

Installatie ESXi 6.5/6.0 op een USB stick (dit is geen punt) en dan twee HDD doorgeven aan een VM die deze met MDADM teruggeven via iSCSI.

Wat ik vermoed dat niet gaat werken (en op dit punt zoek ik bevestiging (of niet!)): de lokale USB wordt niet gezien door ESXi als datastore. De allereerste VM die je aanmaakt moet (AFAIK) op een datastore staan (bijv. de VMX bestanden). Maar, deze zijn er (nog) niet doordat er alleen een "USB" beschikbaar is (ik wil de disks doorgeven door middel van RDM). Klopt dit?

TL; DR: Installatie van VMware op USB en dan alle fysieke disks doorgeven aan de eerste VM die ik aanmaak, kan dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-09 10:36
gerwim schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 19:48:

TL; DR: Installatie van VMware op USB en dan alle fysieke disks doorgeven aan de eerste VM die ik aanmaak, kan dit?
Nee, je zult altijd ruimte moeten hebben voor de eerste VM, voor de configuratie, die kan niet op een Raw device, alleen op een datastore.
Je hebt dus een extra disk nodig of een 2e apparaat waar je een datastore op kan zetten (koppelen via NFS, iSCSI).

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerwim
  • Laatst online: 15-09 09:46
paulhekje schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 11:36:
[...]

Nee, je zult altijd ruimte moeten hebben voor de eerste VM, voor de configuratie, die kan niet op een Raw device, alleen op een datastore.
Je hebt dus een extra disk nodig of een 2e apparaat waar je een datastore op kan zetten (koppelen via NFS, iSCSI).
Dat was inderdaad mijn verwachting. Bedankt voor het bevestigen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
  • Laatst online: 13-09 23:36
Wat je kunt doen is een 2e usb stick of usb hardeschijf die je vast nog wel ergens rond hebt slingeren plaatsen en die dan voor de datastore gebruiken vanwaar je je centos kan booten.
hier een handleiding voor het instellen van een usb datastore http://www.virten.net/201...tore-in-vsphere-esxi-6-0/
hou er wel rekening mee dat je met deze optie geen usb devices meer door kunt geven aan vm's omdat je de service die dit regelt uit moet schakelen

of als je nog een pci-e sata controller hebt liggen die ondersteunt wordt door je centos deze bijplaatsen in je server en middels pass through door geven aan je centos

ik ben nu op het moment een esxi server aan het inrichten met behulp van de eerste optie. ik heb een 8gb usb stick waar esxi op staat en een 32gb usb stick voor de datastore waar pfsense en xpenology vanaf booten. De rest van de vm's die ik ga draaien komen op de xpenology nas datastore en deze loopt via nfs. Ik heb gisteren windows 7 geinstalleerd op een vm en dat leek vrij vlot te gaan.

De 2e optie is voor mij niet mogelijk maar had wel mn voorkeur omdat mn mobo maar 1 pci-e slot heeft en ik deze ga gebruiken voor mn quad tuner tv kaart die ik dan weer middel pass through aan een tvserver vm geef.