*knip*
Als ik bij jou op sollicitatie zou komen, en jij zou me het verhaal ophangen dat je in deze draad hebt opgehangen over cum laude afgesturdeerde mensen, dan zou ik zeer waarschijnlijk wel een uiterst scherpe opmerking maken, vergelijkbaar met die aan het einde van mijn post. Want, immers, alle cum laude afgestudeerde mensen op een hoop schuiven omdat jij persoonlijk blijkbaar slechte ervaringen met hen hebt
kan niet - om dezelfde reden dat stellen dat alle Marokanen criminelen zijn niet kan, overigens: het is een groffe generalisatie die bezijdens de waarheid is.
Er zullen vast en zeker arrogante kwallen zijn die omdat ze bij een makkelijke opleiding cum laude zijn afgestudeerd ten alle tijden een grote bek hebben en denken dat ze boven alles en iedereen staan. Ik ben er in de academische wereld wel een paar tegengekomen - waaronder de klassieke sterprogrammeur die denkt dat hij alles beter weet dan de doelgroep waarvoor zijn software bedoeld is, inclusief het eigen werk van die doelgroep, en daarom een slecht afgestemd product aflevert. Dat betekent echter niet dat de meeste cum laude afgestudeerden per definitie niet correct kunnen functioneren buiten hun studieomgeving, of zoals jij het stelt "meten is een vak apart":
Op het eerste gezicht lijkt dat zo... ook hier geldt hoe test je.... zou je dezelfde kennis anders testen ... bijv met open vragen ipv met multiple choice... om maar een voorbeeld te geven.. kunnen er wel eens andere cum laude slagen.... juist omdat ze zich schriftelijk zeer goed uit kunnen drukken waar degenen die dat nu via multiple choice heel goed kunnen.. daarin wellicht veel minder goed zijn...
Dus ik ben niet zo snel onder de indruk.... uiteraard gaat het in het algemeen wel om wat slimmere mensen... maar met welk accent excelleren ze nu....Daar heeft de meetmethode ook invloed op de uitkomst........
Als ik zoiets lees, vraag ik mij af of jij veel ervaring hebt met onderwijs geven. Natuurlijk ligt de ene les- of examineermethode de een meer dan de ander, maar in principe behoort een onderwijsprogramma zo in elkaar te zitten dat het voor de meeste leerlingen herhaaldelijk vergelijkbare resultaten oplevert. Anders kan je namelijk niet controleren of een onderwijsprogramma kennis succesvol overbrengt, en kan je ook niet achterhalen wat voor trends zich voordoen door de jaren heen.
Verder heeft multiple choice een probleem: je kan altijd gokken en dan heb je een kans van bv. 25% goed te gokken (bij vier mogelijke antwoorden). Open vragen testen echter begrip (immers, je moet uitleggen waarom je een bepaald antwoord geeft), en hebben één voordeel: antwoorden kunnen gedeeltelijk goed worden gerekend, terwijl multiple choice bijna altijd goed of fout worden gerekend. Dus open vragen geven de leerling ook een beter inzicht in wat ze fout hebben gedaan.
Overigens, een terzijde: de manier waarop je je tekst aan elkaar plakt doormiddel van ellipsen (...) en het gebrek aan correcte punctuatie en hoofdletters maken je berichten er niet leesbaarder op. Soms is het maar gissen wat je eigenlijk bedoelt omdat niet duidelijk is waar een bepaald stuk tekst naar terugwijst. Dit is bedoeld als constructieve kritiek, hè, ik hoop dat dat duidelijk is.
Je hebt overigens nagelaten te reageren op de rest van mijn reactie (je weet wel, dat van de inhoud van het genoten onderwijs) - waarom eigenlijk niet?
Dan nu de prangende vraag, waar je waarschijnlijk antwoord op wilt.
Ja, ik ben cum laude afgestudeerd.
Dat bevestigt hierbij waarschijnlijk al je vooroordelen over cum laude afgestudeerden, namelijk dat het arrogante oliebollen zijn die nooit iets fout doen (tenminste, dat denken zij) en die vinden dat zij alles beter kunnen. Zulke personen kunnen gewoon geen zelfkennis hebben, dat kan gewoon niet. En dat ze trots kunnen zijn op wat ze hebben bereikt, dat is allemaal arrogant narcisme, immers met een andere meetmethode was waarschijnlijk gebleken dat ze achterlijk waren.
Klinkt dit overdreven? Toch is dat hoe jouw reacties op mij overkwamen toen ik ze las.
Overigens, het kan me niet heel erg veel schelen wat anderen van mij denken. Schriftelijk kan ik vlijmscherp zijn, en bij sommige mensen hoef ik eigenlijk niets verkeerds te doen om ze op hun tenen te trappen (bij ze in de kamer verkeren is vaak al genoeg). Mocht ik echt iets fout doen, dan kom ik meestal zelf wel tot dat inzicht, hoewel ik fouten liever voorkom door ze in de eerste plaats niet te maken. Sommigen vinden zo'n instelling waarschijnlijk arrogant, anderen zullen vinden dat het een blijk van zelfvertrouwen is.
Je mag mijn excuses hebben. Mits je zelf tot inzicht komt dat jouw laatste reactie behoorlijk dichtbij komt bij datgene waar je mij van beschuldigt, en dus ook je excuses presenteert. Anders blijft het iets van "De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet"...
...ik vermoed dat dat laatste mogelijk is waarom de mods niks hebben veranderd. Maar ja, dat zullen zij ons wel kunnen vertellen.
[
Voor 14% gewijzigd door
Krisp op 17-10-2017 09:52
]