Is een bedrijf aansprakelijk voor een slecht usb kabel?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [m]engineer
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-05-2023
Zou iemand deze vraag kunnen beantwoorden?

Is een producent aansprakelijk voor de usb kabels die ze produceren?

Dit vraag ik me af naar aanleiding van het smelten / verbranden van mijn Molex usb kabel.

Je zou zeggen dan molex toch wel een relatief goed bedrijf is met producten van een gemiddelde of hogere kwaliteit. Helaas is dat niet zo gebleken...
Zoals je ziet in de foto's is mijn tablet helaas overleden. Hieruit dus ook de vraag. Vraag twee blijft nog altijd of dit bedrijf dan de verantwoordelijkheid op zich zou nemen.

https://drive.google.com/...9-DJbd2SAONVZ5ZGxGRmhGU2s

Beste antwoord (via [m]engineer op 05-10-2017 10:08)

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 03:01
Marijnsp schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 17:57:
Ja, in principe wel. BW 6, artikel 185:
De producent is aansprakelijk voor de schade veroorzaakt door een gebrek in zijn produkt, tenzij [lijst met uitzonderingen].
De aansprakelijkheid verjaart na 10 jaar, en er is een soort eigen risico van €500. Tenzij je tablet voor meer dan €500 schade heeft, kun je dus niet bij de producent aankloppen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:13
En hoe weet je zo zeker dat het door de kabel komt? Het kan ook zijn dat de jack in de tablet de schuldige is.
Of dat er een keer te hard aan de kabel is getrokken terwijl deze in de tablet zat waardoor er iets is beschadigd.

Ik verwacht eerder dat als er iemand aansprakelijk is dat dat de winkel is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Waarom denk je dat een smeltende kabel je tablet kapot heeft gemaakt?

Het lijkt me dat de smeltende kabel het gevolg is van iets anders (kapotte tablet/lader).

[ Voor 40% gewijzigd door emnich op 04-10-2017 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:41
In principe zou ik zeggen dat de verkoper (dus niet de producent) aansprakelijk is voor schade die is veroorzaakt doordat hij ondeugdelijke producten verkoopt.

De vraag is nu of het kabeltje echt ondeugdelijk is geproduceerd, en ook of de schade aan je tablet daardoor is veroorzaakt. Als het antwoord op beide vragen Ja is, dan denk ik dat je een zaak hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:07
Het lijkt idd dat de warmte vanuit het tablet kwam.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [m]engineer
.Maarten schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 18:00:
En hoe weet je zo zeker dat het door de kabel komt? Het kan ook zijn dat de jack in de tablet de schuldige is.
Of dat er een keer te hard aan de kabel is getrokken terwijl deze in de tablet zat waardoor er iets is beschadigd.

Ik verwacht eerder dat als er iemand aansprakelijk is dat dat de winkel is.
Nou, ik heb zojuist een andere kabel geprobeerd, en de tablet laad nog op, en trekt geen abnormale stroom / wordt niet warm.

Het uiteinden van de connnector is nog in orde en schoon, het kunsstof in vanuit het kabel deel riching de tablet gesmolten er er zit een bult in het aangegoten deel van de connector. Hoe de kabel is gesmolten is niet echt mogelijk bij een sluiting in de connector zelf. De verkleuring van de tablet is puur oppervlakkig aan de buitenkant, de binnenkant en connector zijn nog in tact, wat aan toont dat de warmte van buiten kwam.

Het probleem is dus dat ik geen factuur heb, kabel komt van het werk, waar hij besteld is bij farnell.

[ Voor 7% gewijzigd door [m]engineer op 04-10-2017 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-10 14:50
Marijnsp schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 18:36:
Het probleem is dus dat ik geen factuur heb, kabel komt van het werk, waar hij besteld is bij farnell.
...dan wordt het wel heel interessant, want hoe zou het juridisch dan zitten? Jij als afnemer bent consument, denk ik? Of is die tablet in gebruik als bedrijfsmiddel?

Als jij hier een consument bent, zou dan niet jouw werkgever als leverancier de verantwoordelijke organisatie zijn? Ofwel, leg eens wat meer uit over de relatie jij-werk en hoe die kabel van werk bij jou is gekomen?

[ Voor 9% gewijzigd door vanaalten op 04-10-2017 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
[...]De verkleuring van de tablet is puur oppervlakkig aan de buitenkant, de binnenkant en connector zijn nog in tact, wat aan toont dat de warmte van buiten kwam.
Oppervlakkig? ziet er aardig vervormd uit....
En die scheuren in de cover komen ook van het stekkertje? :?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [m]engineer
Tens schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 18:48:
[...]

Oppervlakkig? ziet er aardig vervormd uit....
En die scheuren in de cover komen ook van het stekkertje? :?
oppervlakkig is een groot woord inderdaad, maar aan de buitenkant is het meer vervormd dan aan de binnenkant.
Die scheur zit er al een half jaar op :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:50

g0tanks

Moderator CSA
Nou, ik heb zojuist een andere kabel geprobeerd, en de tablet laad nog op, en trekt geen abnormale stroom / wordt niet warm.
Ik zou het zelf niet meer geprobeerd hebben. Voordat je het weet is er wel iets stuk en vliegt vroeg of laat je tablet in de fik.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [m]engineer
vanaalten schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 18:42:
[...]

...dan wordt het wel heel interessant, want hoe zou het juridisch dan zitten? Jij als afnemer bent consument, denk ik? Of is die tablet in gebruik als bedrijfsmiddel?

Als jij hier een consument bent, zou dan niet jouw werkgever als leverancier de verantwoordelijke organisatie zijn? Ofwel, leg eens wat meer uit over de relatie jij-werk en hoe die kabel van werk bij jou is gekomen?
De kabel was een gevalletje, ligt in de weg, weg gooien of mee nemen. (nieuw in verpakking)
g0tanks schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 18:50:
[...]

Ik zou het zelf niet meer geprobeerd hebben. Voordat je het weet is er wel iets stuk en vliegt vroeg of laat je tablet in de fik.
Haha ik heb wel ff gekeken of de connector nog goed was, en het buiten op een betonnen vloer geprobeerd.

[ Voor 3% gewijzigd door [m]engineer op 04-10-2017 18:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:55
Je kunt een klacht naar molex of farnell sturen. Maar aangezien je maar èèn kabel hebt zullen ze je klacht gewoon op de archief stapel gooien.
Je kunt ook een klacht naar Samsung? sturen, immers 50% van het probleem zit in de tablet.

Kortom, kun je niets. Je kan het nu niet bewijzen, en je bent geen grote klant.

Maak eerst de tablet maar eens open zodat je kan zien wat er eerst is ontploft. Die scheur komt er niet zomaar.

[ Voor 16% gewijzigd door jeroen3 op 04-10-2017 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Maar je tablet werkt nog begrijp ik?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-10 14:50
Marijnsp schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 18:51:
De kabel was een gevalletje, ligt in de weg, weg gooien of mee nemen. (nieuw in verpakking)
Wat wil je met dit topic eigenlijk nog bereiken? Wil je het puur juridisch gezien uitgezocht hebben, of praktische aspecten?

Juridisch wordt het denk ik erg lastig (maar, ik ben geen advocaat of juridisch onderlegd): met Farnell heb je sowieso geen overeenkomst, dus ik denk niet dat je daar hoeft aan te kloppen. Kan je je hooguit afvragen of je je werkgever zou kunnen aanklagen (ik probeer het puur theoretisch/juridisch te benaderen, hè!) als 'leverancier' van de kabel aan jou, voor het bedrag van 0€. Maar die kunnen natuurlijk ook stellen dat het een 'uit de prullebak gevist' kabeltje is.

Iets minder theoretisch: hooguit een mailtje naar Molex met wat foto's, maar ook daar hoef je denk ik weinig van te verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Tja... eerst de zuinige Hollander |:( ... en dan klagen over een kabel die je niet eens zelf betaald hebt O-) en dus geen partij bent... :F
Risico van de keuze om hem van de prullenbak te redden zou ik zeggen..... :(
Je kunt een coulance verzoek doen bij de maker van de kabel.. geef je weinig kans... :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:50

g0tanks

Moderator CSA
Ik zou trouwens ook eerst kijken naar de specificatie van de kabel. Misschien vroeg de tablet wel meer stroom dan dat de kabel aan kon.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [m]engineer
route99 schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 19:55:
Tja... eerst de zuinige Hollander |:( ... en dan klagen over een kabel die je niet eens zelf betaald hebt O-) en dus geen partij bent... :F
Risico van de keuze om hem van de prullenbak te redden zou ik zeggen..... :(
Je kunt een coulance verzoek doen bij de maker van de kabel.. geef je weinig kans... :O
Zuinig valt wel mee hoor, die kabels kosten gewoon 7 euro ex btw.
Plus Molex is wel een gerenommeerd merk.

[ Voor 7% gewijzigd door [m]engineer op 04-10-2017 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [m]engineer
vanaalten schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 19:49:
[...]

Wat wil je met dit topic eigenlijk nog bereiken? Wil je het puur juridisch gezien uitgezocht hebben, of praktische aspecten?

Juridisch wordt het denk ik erg lastig (maar, ik ben geen advocaat of juridisch onderlegd): met Farnell heb je sowieso geen overeenkomst, dus ik denk niet dat je daar hoeft aan te kloppen. Kan je je hooguit afvragen of je je werkgever zou kunnen aanklagen (ik probeer het puur theoretisch/juridisch te benaderen, hè!) als 'leverancier' van de kabel aan jou, voor het bedrag van 0€. Maar die kunnen natuurlijk ook stellen dat het een 'uit de prullebak gevist' kabeltje is.

Iets minder theoretisch: hooguit een mailtje naar Molex met wat foto's, maar ook daar hoef je denk ik weinig van te verwachten.
Inderdaad, dat is zo.
Ik vroeg me gewoon af of iemand ooit in zo een soort situatie heeft gezeten.
Ik ga een mailtje naar molex doen en kijken wat de schade is. Mocht ie nog te redden zijn zou het mooi zijn, anders gaat ie gewoon de prullenbak in.

Wil je voortaan de wijzig-knop gebruiken? Twee posts onder elkaar plaatsen binnen 24 uur is niet toegestaan.

[ Voor 5% gewijzigd door rens-br op 05-10-2017 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Marijnsp schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 20:43:
[...]Zuinig valt wel mee hoor, die kabels kosten gewoon 7 euro ex btw. Plus Molex is wel een gerenommeerd merk.
Dat hebben we allemaal gemerkt... hoe dat nu precies zat.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:09

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Aangezien dit dus geen technische kwestie maar een rechten kwestie is, geef ik het topic even een schopje van WAO naar SF.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 03:01
Marijnsp schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 17:57:
Ja, in principe wel. BW 6, artikel 185:
De producent is aansprakelijk voor de schade veroorzaakt door een gebrek in zijn produkt, tenzij [lijst met uitzonderingen].
De aansprakelijkheid verjaart na 10 jaar, en er is een soort eigen risico van €500. Tenzij je tablet voor meer dan €500 schade heeft, kun je dus niet bij de producent aankloppen.
Pagina: 1