Oude 5.1 installatie aansluiten op pc zonder versterker

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svdkleijn
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-10-2017
Beste allemaal,

In het forum heb ik diverse vragen en opmerkingen voorbij zien komen over het aansluiten van oude boxen op een pc. Wellicht heb ik iets gemist maar in het algemeen wordt er gesproken over het plaatsen van een versterker tussen pc en boxen.

Zelf heb ik voor mijzelf de volgende uitdaging, inmiddels ben ik bezig mijn oude 5.1 boxen te vervangen door iets serieuzere boxen (Bowers & Wilkins). Ik vind het zonde mijn oude (relatief goede) boxen te laten versloffen, idem voor de subwoofer. Mijn huidige versterker is weliswaar niet meer heel hip maar technisch in een dusdanige staat dat het vervangen niet de allerhoogste prioriteit heeft (geluidskwaliteit is op zijn zachts gezegd prima), dat mede door de combi met Sonos, waardoor ik ook muziek door heel mijn huis heb en kan afspelen vanaf mijn NAS. Dus deze versterker wil ik niet aan mijn pc koppelen.

Ik wil echter mijn huidige jokidoki 2.1 set bij mijn pc vervangen door serieuzer geluid, zodat ik ook daar met goed fatsoen films kan bekijken en naar geluid kan luisteren. Heb in mijn pc de huidige videokaart al vervangen (slechts een Gforce GTX 1050Ti) en overweeg nu ook een aparte geluidskaart te plaatsen. Maar nu zoek ik nog naar de mogelijkheid om zowel mijn boxen (4 losse boxen en een subwoofer) hierop te kunnen aansluiten. Let wel, de pure geluidskwaliteit heb ik via mijn geluidsinstallatie maar ik wil wel de mogelijkheid hebben om films te kijken of muziek te luisteren via de pc, met gebruikmaking van mijn oude (maar redelijke boxen welke wel een beduidend betere kwaliteit hebben dan de gemiddelde Logitech boxen...sorry ;-p). Oh ja, om het mogelijk iets duidelijker te maken. De geluidsinstallatie staat in de woonkamer, de pc staat in de voormalige garage (omgebouwd tot kantoor).

Kortom, is er iemand die weet hoe ik een 'oude' 5.1 boxenset op een eventuele geluidskaart kan aansluiten, zonder tussenkomst van een versterker? In mijn idee zou het mogelijk moeten zijn, omdat een geluidskaart in feite een digitale versterkerkaart is. Maar het koppelen van kabels is een beetje een tricky ding...dus voordat ik van alles aan elkaar ga knopen en een plof hoor.....

Ik zie graag jullie reactie hoe dit aan te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-10 13:02
Een geluidskaart is geen versterker, dus je zult de boel wat moeten versterken om er wat nuttig geluid uit te krijgen...

Of je moet een actieve speakerset kopen.

Wat is er op tegen om 2e hands een versterkertje op de kop te tikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusky
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-10 12:25
Inderdaad nodig om versterker tussen te zetten.
Mischien heb je geluk en is de sub wel actief. Kan die er wel op.

mijn pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
MSI heeft wel een keer zoiets gemaakt, ingebouwde versterker dus:

Afbeeldingslocatie: https://content.hwigroup.net/images/products_larges/059715/3/msi-media-live-diva-51.jpg

Maar je kunt zoiets ook best zelf bouwen van wat T amp bordjes, bijv:
http://www.diyaudio.com/f...ripath-boards-newbie.html
http://store3.sure-electronics.com/aa-ab34181

[ Voor 51% gewijzigd door wagenveld op 04-10-2017 15:41 ]