Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wileazy
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07-06 15:59
Mede Tweakers,

Na een tijd Tweakers hebben doorzocht kwam ik dus met een vraag: De geheugen specificatie van de CPU, is dit het minimum of het maximum wat het ondersteund?

Ik heb zelf een pc met een i5-7600K en de Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15.

Op de CPU zit de specificatie PC4-19200(DDR4-2400) maar mijn RAM heeft 3000MHz.

Wordt mijn RAM nu niet volledig benut of is die geheugen specificatie een minimum en wordt het juist wel volledig benut?

Groetjes,

Vragend Tweaker noobje :P

Beste antwoord (via wileazy op 04-10-2017 15:04)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:43

nelizmastr

Goed wies kapot

wileazy schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 14:55:
[...]

Dankjewel, mooi artikel over het RAM zelf maar ik zoek het juist meer de kant van de CPU. Want ik zou graag antwoord willen op deze vraag: Wordt mijn RAM nu niet volledig benut of is die geheugen specificatie dat bij mijn CPU wordt benoemd een minimum en wordt het juist wel volledig benut?
Geheugenspecificatie voor de CPU is een snelheidsgarantie. Tot de gespecificeerde snelheid kan geheugen, mits door het moederbord én de CPU ondersteund, opereren. Daarboven betreft het een overklokprofiel. Er is geen enkele CPU in de handel die gespecificeerd is voor 3000MHz geheugen.

Zolang je het overklokprofiel niet inschakelt wordt het RAM niet volledig benut, nee. Bij Intel heet dit XMP.

I reject your reality and substitute my own

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:53

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heb je de sticky over geheugen al gelezen? \[DDR/DDR2/DDR3/DDR4] Informatie & Overklok Topic dus. Daar zou je antwoord in moeten staan. ;)

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wileazy
Hero of Time schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 14:41:
Heb je de sticky over geheugen al gelezen? \[DDR/DDR2/DDR3/DDR4] Informatie & Overklok Topic dus. Daar zou je antwoord in moeten staan. ;)
Dankjewel, mooi artikel over het RAM zelf maar ik zoek het juist meer de kant van de CPU. Want ik zou graag antwoord willen op deze vraag: Wordt mijn RAM nu niet volledig benut of is die geheugen specificatie dat bij mijn CPU wordt benoemd een minimum en wordt het juist wel volledig benut?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:43

nelizmastr

Goed wies kapot

wileazy schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 14:55:
[...]

Geheugenspecificatie voor de CPU is een snelheidsgarantie. Tot de gespecificeerde snelheid kan geheugen, mits door het moederbord én de CPU ondersteund, opereren. Daarboven betreft het een overklokprofiel. Er is geen enkele CPU in de handel die gespecificeerd is voor 3000MHz geheugen.

Zolang je het overklokprofiel niet inschakelt wordt het RAM niet volledig benut, nee. Bij Intel heet dit XMP.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wileazy
Dankje, weer wat geleerd :) :)