Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt_ZakLamP
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-09 11:09
Momenteel ben ik aan het kijken naar zonnepanelen, inmiddels van een lokale installateur een aanbieding ontvangen, deze geeft echter meerdere opties aan (lees: chinese panelen of duitse met daarbij natuurlijk een prijs verschil)

De duurdere lijn biedt een langere garantie maar vanwege de prijs natuurlijk ook een langere terug verdientijd, Ik kom er niet helemaal uit wat nou wijsheid is, wat is jullie mening hierin?

Optie 1:
optie1
Optie 2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/15Q7zkiNyT5IgR3CiZxWNdqD/full.png

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:09
Niet alleen de panelen zijn duurder ook de sma is bijna 2 x zo duur als goodwe. Maar sma is wel weer iets beter op papier. Of je dit in de praktijk gaat merken is de vraag natuurlijk. (Ben zelf sma fanboy).

Verschil in opbrengst zal er nagenoeg niet zijn en probeer jij over 10 jaar maar eens garantie te claimen bij die Europese fabrikant ;) als hij dan al nog bestaat.

Is dit incl plaatsen extra groep in de meterkast ? Let dan op dat de installateur een 100ma aardlek gebruikt bij de sma.

Goodwe 1.16 per wp
Sma 1.40 per wp

Dat zijn de prijzen per wp is indien met aanpassen meterkast redelijk normaal.

[ Voor 3% gewijzigd door Jan-man op 04-10-2017 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43
@Cpt_ZakLamP

de 2 offertes zijn eigenlijk het zelfde, erg moeilijk verschil in te zien.

zelf zou ik eerder voor optie 2 gaan, maar dan wel de SB 3.0 vervangen voor een SB 3.6.
dat kost maar een 75€ extra, dus stelt niks voor.
die kan ook nog steeds op een 16A groep, dus dat word verder niet duurder.
(in theorie kan dit ook met een goodwe, die hebben ook omvormers met 2x een mpp, maar is wel lastiger als met een SMA ;)
een 16A groep is dan vaak niet meer genoeg.)

waarom: nu kun je mooi 10X295Wp ophangen op 1 mpp van de omvormer.
maar de omvormer(SB 3.0 en 3.6) heeft 2x een mpp's, dus je kunt dan straks nog een 2de keer 10x295Wp er bijhangen.
(als het moet kan dit zelfs kosten effectief op noord, maar mischien heb je er een leukere plek voor. ;) )

heb je dan teveel kWh per jaar, geen probleem er is ook nog subsidie voor warmtepompen om je huis te verwarmen, dan kun je gas vervangen voor zelf geproduceerde kWh's.
nog meer besparen dus. ;)
of een elektrische auto of een kokend water kraan, etc etc...

op maken is vaak makkelijker als opwekken.
(maar je kWh's verkopen is ook wel leuk, jammer dat het iets minder geld bespaart als wat je saldeerd, maar eigenlijk ook geen probleem.)

1 waarschuwing: begin niet aan PV, het is zeer verslavend, voor je het weet betaal je helemaal geen energie rekening meer. >:)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt_ZakLamP
Dit is inderdaad inclusief plaatsen e.d. er zal een alamat 100 of 300ma (weet even niet meer welke) geplaatst worden t.b.v. installatie.

Het garantie verhaal hechte ik inderdaad al iets minder waarde aan daar er geen garantie is dat de fabrikant nog bestaat over x jaar..

Het is dus eigenlijk meer de vraag in hoevere er echt kwaliteits verschil tussen de 2 is, al is het grootste verschil wellicht de omvormer?

@migjes wat betreft de SB 3.6. ik weet niet hoeveel "uitbreidings drang" er gaat komen, het dak ligt pal op 't zuiden en er passen aan die kant niet meer panelen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Cpt_ZakLamP
jammer als je er niet meer als 10 kunt leggen
de omvormers werken het beste met 12x
maar geen probleem om gewoon 10x te doen (die 0,3% verlies is geen ramp op je jaar opbrengst)

als je nu zuid vol legt, en besluit voor maar 75€ extra de SMA 3.6 te doen.
dan heb je dus nu al voor maar 75€ een omvormer gekocht en is zelfs noord nog leuk te doen. ;)

tenminste de meeste daken met een zuid gedeelte hebben aan de anderekand een noord gedeelte.
met maar 75€ kostende omvormer is dat al snel effectief.

maar het kan zijn dat je een platdak hebt, denk dan aan een oost-west. ;)
iets lagere opbrengst als zuid een 20%, maar je legt dan snel 2x zoveel panelen neer op de zelfde omvormer. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt_ZakLamP
@migjes het dak heeft inderdaad ook een noord kant :+

Zou de dakkappel e.d. van de buren hier geen roet in 't eten gooien?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4BJFwHkmt6kFDFKERSJQOkbS/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
Nee nauwelijks noord moet je het toch van difuus licht hebben :). Ik ga in maart ergens noord ook vol leggen haha. Heb net 6 weken zonnepanelen en nu al bezig met uitbreiding 😂. Heb direct een sma 4000 gekocht lekker ruim met 3400wp panelen. Komt straks nog 1500+ wp bij op noord.

[ Voor 25% gewijzigd door Jan-man op 04-10-2017 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt_ZakLamP
@Jan-man wat voor opbrengs zou ik moeten verwachten met 10 panelen of misschien 9 vanwege 't geweldige dakraampje :+ op noord? nu ben ik wel nieuwsgierig.. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
Op 35° ongeveer 50 tot 60% dus elke 1000wp levert ongeveer 500/600 kwh op per jaar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IWBMZqgqVgRGEX601F18EaSx/full.jpg

[ Voor 79% gewijzigd door Jan-man op 04-10-2017 15:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Hier meld zich ook een noord en zuid gebruiker.
En aan beide kanten dakkapellen van de buren.
Dat gaat prima. ;-)
Check mijn signature voor de fotos.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomic
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 15:37

tomic

Smexylittlebabe!

Ik heb 3 jaar geleden optie 1 laten leggen. Door een andere leverancier. Die nu failliet is. Praktisch dezelfde prijs. 10 Trina panelen (van 275wP toen) met een Goodwe 3000_SS omvormer.

Werkt prima na 3 jaar, 0 klachten. Enige punt was dat we perse geen wifi logger wilde hebben en daarom ze nog 2/3 keer terug zijn geweest, zelfs een technische kerel van Goodwe zelf om die logger werkend te krijgen. :)

Onze buren hebben ook een dakkapel. Tip: Laten ze de tekening zo maken dat ze zo ver mogelijk van die kapel af liggen. (Tenzij je andere buren nog willen uitbereiden ;)

Toch maar een weblog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
tomic schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 15:43:
Ik heb 3 jaar geleden optie 1 laten leggen. Door een andere leverancier. Die nu failliet is. Praktisch dezelfde prijs. 10 Trina panelen (van 275wP toen) met een Goodwe 3000_SS omvormer.

Werkt prima na 3 jaar, 0 klachten. Enige punt was dat we perse geen wifi logger wilde hebben en daarom ze nog 2/3 keer terug zijn geweest, zelfs een technische kerel van Goodwe zelf om die logger werkend te krijgen. :)

Onze buren hebben ook een dakkapel. Tip: Laten ze de tekening zo maken dat ze zo ver mogelijk van die kapel af liggen. (Tenzij je andere buren nog willen uitbereiden ;)
Niet nodig om daar ver vanaf te blijven. Een SMA omvormer heeft optitrac schaduwmanagement icm monopanelen.
Voorbeeld van mijn zuiddak met dakkapel van de buren:
AUijtdehaag in "Jouw productie, afgelopen maand...ofzo"
Hier is de (punt)schaduw rond 9.30 - 10.00 ook weg en amper merkbaar verlies.

@Cpt_ZakLamP
Ik zou dat lullige raampje verwijderen en op noord een mooi dakraam plaatsen die tussen de (SF) panelen invalt.
Schaduw op SF heeft ook niet veel impact vanwege parallel strings.
En zoals Jan-man zegt, je moet het hoofdzakelijk van diffuus licht hebben op noord.

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-10-2017 16:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TigerMooD
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-09 13:55
Ik heb vrijwel exact dezelfde offerte gekregen, mijn overweging was ongeveer hetzelfde, ga ik voor Aziatische of voor Europese merken.
Nog een keer gebeld om de Trina's met een SMA converter te laten berekenen en toen bleek dat dat 200 euro verschil was tussen die Bisols met SMA en Trina's met SMA, dus voor die 200 euro toch maar voor het Europese aanbod gekozen.

Ons dak ligt op WZW, dus bij ons konden deze 10 295Wp panelen nog zelfs met een SB 2.5, dat drukte de kosten ook met 200 euro t.o.v. een SB 3.0.

Wij hebben iig voor de Bisols met SMA gekozen, maar bij jou is het prijsverschil iets van 700 euro, dus ik weet niet of ik dan dezelfde keus zou maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt_ZakLamP
@AUijtdehaag de zolder wordt enkel gebruikt voor opslag, de nokhoogte is te laag om de ruimte praktisch te gebruiken.. Snap ook niet dat de buren een dakkapel hebben :+

Er is dus geen directe baat bij het vervangen van het lullige raampje door een ander raam.

Is 't wellicht slim om voor de trina panelen te gaan I.c.m. De SMA omvormer?

[ Voor 13% gewijzigd door Cpt_ZakLamP op 04-10-2017 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Cpt_ZakLamP
Een gedeelte van mijn zolder is afgescheiden voor een technische ruimte, waar een 450 ltr rvs cv buffervat met hygienespiraal staat voor de l/w warmtepomp, en ik heb een aparte slaapkamer gemaakt.
Dan zijn 2 dakramen wel prettig. Vooral veel licht.

Als je dus nog (uitgebreidere) plannen hebt, kan je daar alvast rekening mee houden.
Het houd niet op met zonnepanelen meestal. Die hele energierekening naar 0 is ook leuk.
Denk hierbij ook aan dakdoorvoeren voor ventilatie wtw of eventueel dakdoorvoeren voor een l/w warmtepomp boiler met subsidie.

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-10-2017 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Cpt_ZakLamP schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 16:45:
@AUijtdehaag de zolder wordt enkel gebruikt voor opslag, de nokhoogte is te laag om de ruimte praktisch te gebruiken.. Snap ook niet dat de buren een dakkapel hebben :+

Er is dus geen directe baat bij het vervangen van het lullige raampje door een ander raam.

Is 't wellicht slim om voor de trina panelen te gaan I.c.m. De SMA omvormer?
(pin met niet 100% vast op deze info, ik weet echt niet alles, maar dit kan goed kloppen.)
gevaarlijk om dit te zeggen, maar de trina en de bisol paneel, het lijkt wel of ze allebij de zelfde cellen hebben.
de PERC cellen.
dus ik vermoed dat de cellen van het paneel in bij de gevallen gewoon uit china komen.
waar we weten dat trina nu de panelen zelf maken in Vietnam. (zodat ze invoerrechten van uit china kunnen omzeilen van de EU).
en bisol ze nog in de EU in elkaar laat zetten?
ik vind het moeilijk om verschil te zien tussen die 2 panelen. ;)

wil je echt betere panelen als bisol of trina, kijk dan naar wat LG levert.
dan heb je 320Wp of meer.
meer Wp levert meer op, maar helaas wel iets duurder per Wp. ;)
(panelen tussen de 290 en 300Wp zitten op dit moment wel in de sweetspot.
niet te weinig Wp en niet te duur.)

in omvormers zie ik wel verschil, een SMA zou ik wel prefereren boven een goodwe.
maar er zijn ook genoeg omvormers die nog beter zijn als SMA.
(hoewel de verschillen niet echt heel groot zijn. ;) )

weet je zeker dat er echt maar 10 passen op je dak?
(ik weet geen maten dus kan er weinig over zeggen.)
dak ziet er op het eerste gezicht een stuk groter uit?
(soms geven installateurs maar op dat het 10x kan zijn, dan kunnen ze het sneller leggen en meer winst maken. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt_ZakLamP
@migjes een aantal buren hebben ook 10 panelen en daar is echt geen ruimte meer over voor meer.. dus ik ben bang dat meer niet past. over LG panelen gesproken.. toevallig stonden die ook in de offerte.. zie onderstaand: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7cAyLEnTDAfyQSpktqI14xkw/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:25
@Cpt_ZakLamP Ga eens wat dingen uittekenen qua afmetingen panelen i.c.m. afmetingen van je dak.
Pak Excel erbij en ga eens rekenen aan de prijzen van de diverse offertes (kijk bijv. naar prijs per Wattpiek om een goed beeld te krijgen welke offertes scherpgeprijsd zijn en welke vooral erg duur).

Je dumpt nu alleen wat plaatjes van offertes e.d. hier. Of je last hebt van schaduw van de dakkapel zijn dingen waar programma's voor zijn om te simuleren. Voor de users hier is het ook maar gokken.

Het is prima dat je hier om ondersteuning komt vragen, maar iets meer inzet is wel gewenst ;)

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 05-10-2017 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Cpt_ZakLamP schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 09:50:
@migjes een aantal buren hebben ook 10 panelen en daar is echt geen ruimte meer over voor meer.. dus ik ben bang dat meer niet past. over LG panelen gesproken.. toevallig stonden die ook in de offerte.. zie onderstaand: [afbeelding]
het kan, maar vergis je niet in de creativiteit van de tweakers hier. ;)
soms komen daar hele andere dingen uit als je verwacht.
(moet je wel meer info geven)

soms kun je beter werken met panelen zoals solarfrontier, die hebben een maar van +/-130cmx100cm.
of hele creatieve oplossingen met panasonic (kun je zelfs 2 maten panelen met elkaar mixen in 1 string)
etc... etc..

oke over LG of trina/bizol etc...
dat zijn vrij simpele cellen (perc) van 156 × 156 mm.
LG maakt zijn eigen cellen (cello) en die zijn 161.7 x 161.7 mm.
dat maakt de panelen net iets breder en vaak ook net iets langer. ;)
maar ook zijn de cellen dan net iets efficiënter.
meer info:
http://www.lg.com/us/busi...l-products/lg-LG320N1K-A5

verder sluit ik mij aan bij @ThinkPad ;)
maar ik snap het wel, je dacht klaar te zijn en de knoop door te gaan hakken, blijkt het toch iets ingewikkelder te zijn. ;)

maar zoizo, doe rustig aan met besluiten, haastige spoed is zelden goed.
we hebben nu de winter voor de deur, opbrengsten in de winter zijn toch ruk.
dus neem rustig de tijd voor een goede beslissing. ;)
(tegen maart wil je het allemaal hebben liggen, dan begint het seizoen weer echt.
maar hou ook rekening dat je installateur ook even tijd nodig heeft.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Cpt_ZakLamP
even een losse tip, ik had hem nog niet voorbij zien komen hier. ;)

logging van de set panelen.
het is leuk de panelen te hebben, maar met hebben komt er ook een verantwoordelijkheid kijken.
het ergste wat kan gebeuren, 1 dag nadat je de standen hebt doorgegeven gaat de omvormer stuk.
als je dan pas bij de volgende jaar afrekening er achter komt, dan moet je 3000kWh*0,19€ = 570€ bij betalen.
en dat vinden mensen best wel kut.
dat had goed voorkomen kunnen worden door iets van logging te gebruiken, dan had je eerder in de gaten dat hij het niet deed. ;)

dit kan op vele manieren, welke je leuk vind is persoonlijk.
ik heb er een kWh meter voor:
http://www.eprotech.nl/sh...ale-aanduiding-p-143.html
deze kan de vrouw aflezen, zonder een bril te gebruiken ;)
zij gooit het in een excel blad (en zeurt nu om nog meer Wp)
daar maak ik dan af en toe wat grafiekjes uit:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/permaand.jpg
(en dan zie je ook wat ik bedoel met winter opbrengsten zijn ruk. ;) )

Pagina: 1