Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Tips voor wifi-antenne?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• luketheduke
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20-11 17:34
Ik heb een aantal point-to-point draadloze HDMI transmitters over 5Ghz WiFi.
Zowel de zender als de ontvanger hebben twee RP-SMA aansluitpunten met twee bijgeleverde 5Ghz-antennes van 5dB voor een totaal van 10dB.

Het systeem werkt heel goed maar het bereik is gelimiteerd.

Heeft iemand suggesties voor wat goede vervangende antennes zouden kunnen zijn? _/-\o_

Alle reacties

Verwijderd

Wat wil je bereiken?

• luketheduke
Het bereik van deze zender-ontvanger-combinatie is uiteraard gelimiteerd, op het moment een meter of 15.
Door andere antennes te gebruiken hoop ik dat bereik te vergroten.
Naar hoeveel maakt niet zoveel uit; hoe meer hoe beter.
Ik hoop dat dat kan voor niet meer dan een paar tientjes per antenne.
De vraag is welke.

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06:51
Welke antennes heb je al gevonden die geschikt zijn voor jou doeleinde?

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-11 10:49

Nibbz

Postmaster General

met een Pringles bus zou je je bereik moeten kunnen vergroten :)

YouTube: How to build a Pringles Cantenna [Tutorial]

13:37

• luketheduke
Ik ben heel benieuwd wat bepaalt wanneer een antenne wel of niet geschikt is.
Ik ben bang dat ik weinig van dit onderwerp weet en mijn vooronderzoek liep op weinig uit.

Deze antenne ziet er bijvoorbeeld interessant uit en 40 euro per antenne is te doen.
https://www.wifihouse.nl/...a-10dBi-Omni-Outdoor-5GHz

De website spreekt van 5.1 tot 5.9 GHz bereik, 10dBi gain, 50 watt vermogen, 50 ohm impendantie.
Welke van deze waarden bepalen of dit product geschikt zou kunnen zijn?

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Twee antennes van 5dBi maakt geen 10dBi.
Twee antennes is voor twee kanalen, ieder met 5dBi gain.

Even kort hoe het werkt. Wifi signaal gaat in princiepe alle kanten op, als een bal om je apparaat heen.
Met antennes die een hogere dBi waarde hebben, wordt dat wat meer een appel, met een klokhuis in het midden en beroerde ontvangst boven en onder de antenne (want appelvorm, daar zitten deuken).
Ga je nog hoger in dBi, dan wordt het nog verder geplet en krijg je uiteindelijk een soort pannekoek. Het bereik in 1 richting (opzij van je antenne) wordt groter, maar het bereik in de hoogte steeds minder.
Nadeel is dat je antennes dus perfect op elkaar gericht moeten zijn met de zijkanten. Iets teveel gekanteld, en je bereik is plotseling weg.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-11 20:28
Heb vroeger deze http://www.ebay.nl/itm/10...600356:g:0zUAAOSwdDBZiXSZ apparaten wel eens gezien. Heb zelf het idee dat het misschien iets werkt maar dat dit maar zeer beperkt is en je waarschijnlijk veel meer netwerken eromheen meer zit te storen. Het staat me ook bij dat je rond de 100MW in nederland aan vermogen mag gebruiken maar dat weet ik niet zeker.

• luketheduke
McKaamos schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 15:01:
Twee antennes van 5dBi maakt geen 10dBi.
Twee antennes is voor twee kanalen, ieder met 5dBi gain.
Deze apparaten werken alleen op de 5GHz band, maar het kan dat 'ie daarbinnen op twee kanalen zit.
De verpakking vermeld echter dat het apparaat 10 dBi totaal is, en tevens dat de beide antennes 5 dBi zijn. Hoe die rekensom in elkaar steekt weet ik verder ook niet. Misschien klopt 'ie wel niet.
McKaamos schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 15:01:
Ga je nog hoger in dBi, dan wordt het nog verder geplet en krijg je uiteindelijk een soort pannekoek. Het bereik in 1 richting (opzij van je antenne) wordt groter, maar het bereik in de hoogte steeds minder.
De zender en ontvanger bevinden zich wel ongeveer op een horizontaal vlak met tevens directe line-of-sight. Misschien dat de zender bijvoorbeeld 20 meter verderop staat en een meter of 3 lager, maar zeker niet erboven of eronder.
luketheduke schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 14:56:
De website spreekt van 5.1 tot 5.9 GHz bereik, 10dBi gain, 50 watt vermogen, 50 ohm impendantie.
Bepalen het vermogen en de impendantie of een antenne geschikt is voor een apparaat?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

luketheduke schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 15:26:
[...]

De zender en ontvanger bevinden zich wel ongeveer op een horizontaal vlak met tevens directe line-of-sight. Misschien dat de zender bijvoorbeeld 20 meter verderop staat en een meter of 3 lager, maar zeker niet erboven of eronder.
Kijk, dat begint duidelijker te worden.

Voor de volledigheid, zijn de Fresnel-zones vrij? Maw, heb je naast line-of-signt nog iets van twee meter vrij in alle richtingen?

Als dat zo is en de apparaten op vaste plekken staan kun je werken met high-gain richtantennes. Wat 'high gain' betekent is simpel: een radio zendt altijd evenveel energie uit. Een theoretische perfect omnidirectionele antenne heeft een gain van 0dB oftewel in alle richtingen (zowel vertikaal als horizontaal) wordt evenveel energie uitgestraald. Zodra een antenne meer energie de ene kant op uitstraalt dan de andere, is er sprake van gain. Dat wordt gemeten in de richting waarin het maximaal uitstraalt.

Een "high gain omnidirectionele" zendt in alle horizontale richtingen evenveel uit, maar doet dat in een vertikaal smalle zone - dus ipv een appel of donut zendt het uit als een pannenkoek.

Een high-gain richtantenne zendt zowel horizontaal als vertikaal gefocussed uit. Mooi, dat is wat je hier wilt.

Nu, mbt gain, dat wordt in dBi gemeten. Dat is een logaritmische relatieve maat. Twee keer zoveel signaal is 3dB erbij. Geen verdubbeling van aantal dB :o
[...]

Bepalen het vermogen en de impendantie of een antenne geschikt is voor een apparaat?
Het vermogen heeft er weinig mee te maken, de impedantie en bovenal frequentiebereik van een antenne bepalen of het geschikt is voor je toepassing. Verkeerde frequentie = nauwelijks output. Verkeerde impedantie = standing wave, wisselende en lage output en kans op schade aan radio.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1