Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l_braam
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 16-11-2022
Hallo allemaal

Mijn vraag
Ik ben op dit moment ben op dit moment bezig met een onderzoek naar het uitrollen van Windows systemen via een .wim file. De huidige situatie is dat de apparaten worden opgestart in WindowsPE en vervolgens van een NAS de juiste .wim file wordt getrokken en de windows installatie wordt uitgevoerd.

Dit werkt uitstekend, voor onze doelstelling. echter gaat het beheer en het updaten moeilijk. We doen dit op dit moment met het systeem in te stellen deze te syspreppen en te capturen met imagex.
Om deze handelingen meer te automatiseren zijn we op zoek naar tools die hierbij ondersteuning bieden. Microsoft Deployment Tools leek me hierbij ideaal.

Ik ben dus al enige tijd aan het proberen met MDT alleen krijg ik nog geen juiste capture, ik krijg steeds meer het gevoel dat ik perse een server nodig heb. Terwijl ik zou denken dat dit enkel nodig is voor het deployen van een systeem. echter als ik een capture sequence maak en deze draai op een reference pc werkt op een of andere manier het capturen niet.

Zouden jullie mij advies kunnen geven omtrent het capturen?
Zijn er andere tools die u aanraad ipv MDT of zit ik met MDT wel goed?
Zijn er misschien mensen die hier meer ervaring mee hebben en de ervaringen willen delen? tips & tricks
Wat zijn de voordelen van een server omgeving?

Alvast heel erg bedankt voor uw info
Met vriendelijke groet,
Braam

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:14
Je kunt MDT keurig installeren op een 'client OS', maar als je PXE boot wilt doen zul je WDS nodig hebben en die rol is alleen beschikbaar in Windows Server. Welk client OS probeer je overigens te deployen?

Je kunt in MDT vrij 'eenvoudig' een Task Sequence maken met daarin alle installatie stappen en het is dan (begrijp me niet verkeerd, er kan natuurlijk een reden zijn om een capture te maken) in de meeste gevallen niet nodig om een capture sequence te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l_braam
Ik probeer een windows 10 client te deployen.

Alleen heb ik wel een capture nodig, omdat meerdere personen in staat moeten zijn deze client te deployen. Op dit moment doen we dat met een windowsPE usb en een aantal simpele visual basic scripts. Wat verder prima werkt, je start het systeem op via usb en selecteert de juiste image en deze wordt op het systeem geinstalleerd.

Het grote probleem zit hem in het onderhoud en beheer van de images. Daarom zoeken ik een tool om makkelijker een image te kunnen capturen dan mbv imagex.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVMaster
l_braam schreef op Wednesday 4 October 2017 @ 13:26:
Ik probeer een windows 10 client te deployen.

Alleen heb ik wel een capture nodig, omdat meerdere personen in staat moeten zijn deze client te deployen. Op dit moment doen we dat met een windowsPE usb en een aantal simpele visual basic scripts. Wat verder prima werkt, je start het systeem op via usb en selecteert de juiste image en deze wordt op het systeem geinstalleerd.

Het grote probleem zit hem in het onderhoud en beheer van de images. Daarom zoeken ik een tool om makkelijker een image te kunnen capturen dan mbv imagex.
Eh....de reden die je aanvoert om te capturen klinkt mij een beetje vreemd in de oren. Je kunt met MDT keurig een (unattended) task sequence (TS) maken die alles automatisch doet en dat men dus alleen maar een image (stel je hebt er meerdere) hoeft te selecteren.

Voordeel bij het automatisch een unattended tasksequence laten aftrappen t.o.v. een capture deployen is het bijwerken van het systeem en de geinstalleerde applicaties. Met de eerst genoemde optie (dus de TS deployen ipv een capture deployen, ook al gaat dat laatste ook via een TS) kun je dus eenvoudig Windows 10 1703 vervangen door Windows 10 1709, zonder dat je opnieuw een capture hoeft te maken. Hetzelfde geldt voor applicaties die je nu in de capture hebt zitten, stel Office komt met een paar updates. Tijdens de unattended install via de TS hoef je dan alleen maar de Office stap te wijzigen ipv een nieuwe capture.

Voor wat betreft device drivers worden die tijdens de unattended TS gewoon geslipstreamd in je installatie, dus je hoeft ze niet allemaal in je image te stoppen.....

Even voor de volledigheid....ik werk met MDT sinds het product bestaat (2008, daarvoor heette het BDD) en heb eigenljik nog nooit een capture gemaakt, behalve als je 1000en machines tegelijk moet uitrollen en je kunt dan per machine 1 uur besparen qua doorlooptijd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l_braam
Ok, dit klinkt vrij logisch. Dit is allemaal totaal nieuw voor mij, daarom dat ik de vraag hier ook stel.
Waarom ik een image wil is waarschijnlijk ook door de huidige gang van zaken, maar door een TS uit te voeren valt misschien exact hetzelfde te regelen.

De huidige situatie is op dit moment dat we rond de 9 verschillende systeemstructuren hebben (andere programma's/drivers) met 3 verschillende besturingssystemen. Wat we op dit moment dus doen is de image zo basic mogelijk houden en bij de eerste start-up automatisch een vbs script te laten runnen die de juiste programma's en drivers installeert.

Het idee was nu dus om opnieuw een basic image te maken (dit kan dus ook een TS zijn) en vervolgens de post installatie uit te voeren.

Maar zoals ik het van u begrijp is het misschien net zo eenvoudig om meerdere sequences te maken (die wss in grote lijnen op elkaar lijken) en eventuele laatste instellingen nog met een run-once script goed te zetten.

Heeft u misschien een guide, waarvan u zelf zegt deze legt alles echt tot in detail uit. Zodat ik kan kijken of de eventueel zelf gebouwde programma's door ons bedrijf er ook zo opgezet kunnen worden.

Heel erg bedankt voor uw hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Met @JackSparrow, zelf ook al jaren gebruiker van MDT, sinds de eerste beta's voor Windows 7, momenteel natuurlijk met Windows 10.

Lees alle delen van deze site een keer door, sommige informatie is inmiddels niet helemaal accuraat meer, maar heel veel klopt nog wel. Hierna zou je in ieder geval de kracht van MDT moeten zien.

Wij gebruiken het om clients over 20+ locaties wereldwijd uit te rollen, waarbij op basis van de locatie een lokale fileserver als source gekozen wordt.
Op basis van de locatie/rol die een machine toebedeeld krijgt, wordt er extra software geinstalleerd.

Momenteel hebben wij nog wel een 'golden image' met de standard software geinstalleerd, maar met de huidige update strategie van Microsoft, gaan we hier hoogstwaarschijnlijk ook vanaf stappen en dezelfde methode als @JackSparrow hanteren.

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
l_braam schreef op Wednesday 4 October 2017 @ 14:06:
Ok, dit klinkt vrij logisch. Dit is allemaal totaal nieuw voor mij, daarom dat ik de vraag hier ook stel.
Waarom ik een image wil is waarschijnlijk ook door de huidige gang van zaken, maar door een TS uit te voeren valt misschien exact hetzelfde te regelen.

De huidige situatie is op dit moment dat we rond de 9 verschillende systeemstructuren hebben (andere programma's/drivers) met 3 verschillende besturingssystemen. Wat we op dit moment dus doen is de image zo basic mogelijk houden en bij de eerste start-up automatisch een vbs script te laten runnen die de juiste programma's en drivers installeert.

Het idee was nu dus om opnieuw een basic image te maken (dit kan dus ook een TS zijn) en vervolgens de post installatie uit te voeren.

Maar zoals ik het van u begrijp is het misschien net zo eenvoudig om meerdere sequences te maken (die wss in grote lijnen op elkaar lijken) en eventuele laatste instellingen nog met een run-once script goed te zetten.

Heeft u misschien een guide, waarvan u zelf zegt deze legt alles echt tot in detail uit. Zodat ik kan kijken of de eventueel zelf gebouwde programma's door ons bedrijf er ook zo opgezet kunnen worden.

Heel erg bedankt voor uw hulp!
Eh..ik heb zo even geen guide beschikbaar, zou ik wel ergens moeten hebben, maar dan moet ik even zoeken. Overigens kan (hetgeen wat ik dik gemaakt heb) ook met MDT. Je kunt zelfs 1 TS maken en dan in de wizard een scherm laten zien waarin je een 'systeemstructuur' lijst laat zien waarbij je er 1 moet kiezen..en dat hij dan automatisch al die applicaties gaat installeren. Mochten bepaalde applicaties niet silent geinstalleerd kunnen worden, dan kun je ook een 'pauze' inbouwen in de TS en dan de apps handmatig installeren/configureren...maar dat wil je eigenlijk voorkomen lijkt mij. Als de applicaties nu met een vbscript geinstalleerd worden, dan kan het vast ook 'silent' vanuit de TS.

Je kunt overigens ook heel veel info vinden op http://microsoft.com/deployment

[ Voor 92% gewijzigd door TheVMaster op 04-10-2017 15:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• l_braam
Bedankt voor de hulp! ik me hier verder in verdiepen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l_braam
Ik ben op dit moment druk bezig met MDT een het gaat zeer goed! ik ben nog geen problemen tegen gekomen.

Alleen omdat dit voor mij een afstudeeropdracht is dien ik ook andere methoden te onderzoeken, weten jullie er nog een aantal?
Ik heb op dit moment Imagex, MDT met eventueel WDS, Norton Ghost, SCCM, Acronis Snap Deploy.

Verder kan ik bij persoonlijke aanpassingen van de Wizard gebruik maken van alle functionaliteiten van WindowsPE, toch?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 262853

l_braam schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 11:04:

Alleen omdat dit voor mij een afstudeeropdracht is dien ik ook andere methoden te onderzoeken, weten jullie er nog een aantal?
Ik heb op dit moment Imagex, MDT met eventueel WDS, Norton Ghost, SCCM, Acronis Snap Deploy.
Wij gebruiken al jaren FOG om images/software/etc uit te rollen.

https://fogproject.org/download

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
l_braam schreef op Friday 13 October 2017 @ 11:04:
Ik ben op dit moment druk bezig met MDT een het gaat zeer goed! ik ben nog geen problemen tegen gekomen.

Verder kan ik bij persoonlijke aanpassingen van de Wizard gebruik maken van alle functionaliteiten van WindowsPE, toch?

Alvast bedankt!
Dat klinkt goed. Maar eh.....hoeveel van die methoden moet je hebben overigens? Weet trouwens niet of Ghost anno 2017 nog steeds een 'veelgebruikte' optie is.
Anoniem: 262853 schreef op Friday 13 October 2017 @ 13:12:
[...]

Wij gebruiken al jaren FOG om images/software/etc uit te rollen.

https://fogproject.org/download
Maar rol je daar dan ook Windows mee uit? Zie op de site staan dat het Linux only zou zijn... :9

[ Voor 54% gewijzigd door TheVMaster op 14-10-2017 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 262853

JackSparrow schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 12:59:
[...]

[...]

Maar rol je daar dan ook Windows mee uit? Zie op de site staan dat het Linux only zou zijn... :9
Uiteraard. Als we 500+ laptops/werkplekken van Linux gaan voorzien krijgen de werkplek beheerders het erg druk denk ik.
"Linux only" bedoelen ze het OS dat FOG zelf nodig heeft.
Deploy and manage any desktop operating system, anywhere

FOG Project can capture, deploy, and manage Windows, Mac OSX, and various Linux distributions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:47
l_braam schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 11:04:

Alvast bedankt!
SCCM gebruikt onder water doorgaans gewoon MDT, dus die kan je overslaan (misschien wel een referentie naar maken in je verslag). Het verschil zit hem vooral in de aanpak: MDT is meer gebouwd op "litetouch" (minimale beheerder interactie) terwijl SCCM "zerotouch" is (geen beheerder interactie met de specifieke machine).

[ Voor 12% gewijzigd door citruspers op 14-10-2017 13:23 ]

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
citruspers schreef op Saturday 14 October 2017 @ 13:21:
[...]

SCCM gebruikt onder water doorgaans gewoon MDT, dus die kan je overslaan (misschien wel een referentie naar maken in je verslag). Het verschil zit hem vooral in de aanpak: MDT is meer gebouwd op "litetouch" (minimale beheerder interactie) terwijl SCCM "zerotouch" is (geen beheerder interactie met de specifieke machine).
Eh....dat ligt eraan of je MDT dus integreert met SCCM. Ach...ik ken organisaties zat waar ze MDT gebruiken voor hun deployment. Overigens gaan we denk ik steeds meer naar een cloud only managed werkplek en daar heb je helemaal geen deployment meer voor nodig. Gewoon een vanilla (lees; ISO van MDN/Volume License Portal) Windows 10 installatie met een Azure AD Join. Vervolgens wordt alles vanuit Auto Pilot i.c.m. Intune geinstalleerd en gemanaged...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l_braam
Is er een methode om de Tasksequence in MDT te laten wachten tot de vorige regel klaar is.
Ik heb nu het volgende command line regels

Command line:
xcopy.exe "%deployroot%\applications\TeamViewerHost\*.*" "C:\TeamViewerHost" /q /h /e /i /y

MSIEXEC.exe /i "C:\TeamViewerHost\TeamViewer_Host-idcfux8yy7.msi" /qn /log C:\TvInstall.log

"C:\Program Files (x86)\TeamViewer\tv_x64.exe" --action install --log "C:\Program Files (x86)\TeamViewer\TeamViewer12_Logfile.log" --event Local\DriverInstallFinishEvent_VPN --inf "C:\TeamViewerHost\tvvpn\TeamViewerVPN.inf" --id TEAMVIEWERVPN

rd "C:\TeamViewerHost" /Q /S
Hij geeft echter elke keer de foutmelding: "file not found", op de laatste regel. Dit komt volgens mij omdat de vorige regel nog bezig is en hij dus deze directory nog niet kan verwijderen.

Ik heb start /wait geprobeerd, maar dit werkt blijkbaar niet in MDT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:47
Start /wait werkt wel degelijk, maar ik gebruik het in een .bat scriptje wat door MDT wordt afgevuurd. Voorbeeldregel (voor het installeren van Anyconnect):

start /WAIT xcopy anyconnect "%temp%\anyconnect" /E /C /I /Q /H /R /Y /Z

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l_braam
Ik zal het even testen, maar hij gaat elke x fout bij het removen. de rest werkt allemaal.

Heeft er verder nog iemand ervaring met het verwijderen van OneDrive via MDT. Ik krijg namelijk elke x foutmeldingen omdat ik niet weet wanneer OneDrive geinstalleerd is. Is er een mogelijkheid om de TS hierop te laten wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l_braam
Ben er al achter rd is geen executable en kan alleen gerund worden binnen de shell.

Zal dus cmd /c rd c:\TeamViewerHost /S /Q

Moeten gebruiken
Pagina: 1