Externe opstartschijf Ssd

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StartMee
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-11-2023
Mijn vraag
Heb een Imac late 2012 maar ben vaak bezig met lightroom en photoshop, ik merk dat het steeds lang duurt voordat de Imac opstart, als ik met lightroom mijn fotos wil bewerken krijg ik vaak de strandbal in beeld. Nu las ik ergens dat ik een externe Ssd schijf via usb3 kan aansluiten aan mijn Imac, en daar Max OS X kan opzetten en deze als opstartdrive kan instellen. En daar ook mijn programma,s zoals lightroomen en photoshop op kan zetten. Klopt dit en wordt mijn Imac wat sneller en kan ik daarvoor een Samsung Ssd schijf daarvoor gebruiken?

Alvast bedankt.
Mvg Brenda

Beste antwoord (via StartMee op 05-10-2017 08:49)

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@StartMee Dat kan zeker en dat is de beste investering die je kan doen. Openmaken en in laten bouwen zou ik niet doen bij de nieuwere platte modellen.

Persoonlijk zou ik je een Samsung T3 aanraden, 250 of 500 GB afhankelijk van je budget en behoefte.

categorie: Externe SSD's

Tip:
  1. Maak eerst een backup van al je bestanden (met Time Machine o.i.d.)
  2. Download High Sierra alvast en maak een bootable USB stick
  3. Installeer High Sierra op de nieuwe externe SSD
  4. En gebruik je interne HDD van je iMac als extra opslag (Wel even formatteren tijdens de installatie met disk utility
  5. Geniet van je razendsnelle "nieuwe" iMac waar je weer jaren mee vooruit kan

[ Voor 7% gewijzigd door Greatsword op 05-10-2017 02:01 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Waarom niet je interne schijf vervangen voor een ssd? :9

[ Voor 5% gewijzigd door warhamstr op 04-10-2017 10:13 ]

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StartMee
Ik kan dit helaas niet zelf en als ik het laat doen is dit voor mij te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Laatst online: 26-12-2023
StartMee schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 10:14:
Ik kan dit helaas niet zelf en als ik het laat doen is dit voor mij te duur.
De kosten voor het inbouwen zullen wel meevallen, en het is een veel mooier oplossing dan een externe schijf. (als het al mogelijk is)

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• livranca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-09 08:29
Het is mogelijk om dit te doen, maar een elegantere oplossing zou inderdaad zijn om er een in te bouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rick85
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-09 15:49
Dit is zeker mogelijk.

In deze YouTube video wordt het helemaal uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:04
Als ik het nog goed herinner heb je de platte iMac. Die is inderdaad lastig te openen.
Het beste is dan een Thunderbolt externe behuizingen en als dat te duur is dan pas een USB3 schijf. Houdt er rekening mee dat het nog de eerste versie USB3 is dus 5GB/s en geen 10 zoals de huidige.

Installeren etc gaat hetzelfde als een interne schijf.

Je zou om de schijf nog mooi weg te werken zoiets kunnen kopen:
https://www.twelvesouth.com/product/backpack-for-imac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StartMee
Klopt heb een platte Imac dus durf deze niet zo zelf open te maken, wat zijn de kosten als ik een Ssd schijf laat installeren woon in ede?
En als ik een externe Ssd schijf wil kopen welke raden jullie mij dan aan?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@StartMee Dat kan zeker en dat is de beste investering die je kan doen. Openmaken en in laten bouwen zou ik niet doen bij de nieuwere platte modellen.

Persoonlijk zou ik je een Samsung T3 aanraden, 250 of 500 GB afhankelijk van je budget en behoefte.

Tip:
  4. En gebruik je interne HDD van je iMac als extra opslag (Wel even formatteren tijdens de installatie met disk utility

[ Voor 7% gewijzigd door Greatsword op 05-10-2017 02:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMax12
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-09 22:51
Ik heb toevallig gister zelf alles over gezet naar een externe SSD(ook een late 2012 iMac).
Zelf SSD gekocht en aparte behuizing, maar ja kan ook een standaard externe SSD kopen.
Ik ben wel voor een variant gegaan die ook ook USB-C ondersteunt voor de toekomst.

Externe SSD aansluiten, formateren naar juiste bestandsysteem, met Carbon Copy Cloner(of een andere, maar deze is gratis en goed) een kloon maken en de opstartschijf aanpassen naar de externe SSD.
Kind kan de was doen, bleek achteraf, ik had het ingewikkelder verwacht.
(Bootcamp klonen is ingewikkelder kwam ik achter, maar die ga ik denk ik helemaal opnieuw maken.)

Opstarten duurt nu geen halve minuut meer, en dat met USB-3.
Merkbaar verschil in gebruik ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StartMee
Welke externe Ssd heb jij gekocht en is USB snel genoeg?
Zit nu steeds te zoeken naar thunderbolt maar die zijn best prijzig.

Mvg Brenda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StartMee
Unidentified schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 01:59:

Tip:
Bedankt voor je antwoord is die dan snel genoeg dus een Ssd met thunderbolt is niet nodig?
En hoeveel gig heb ik nodig 250 of 500?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMax12
StartMee schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 08:47:
Welke externe Ssd heb jij gekocht en is USB snel genoeg?
Zit nu steeds te zoeken naar thunderbolt maar die zijn best prijzig.

Mvg Brenda
Ik zat eigenlijk te twijfelen tussen de nieuwe T5 van Samsung of zelf samenstellen met een losse behuizing.
De T5 van Samsung is wel een aanrader, mooi, klein en plug and play.

Ik ben voor een Crucial MX300 gegaan van 1tb met een Sharkoon Rapid Case behuizing.
Dit was iets goedkoper en de ssd wil ik in de toekomst voor andere doeleinden gebruiken als de iMac vervangen is door een Macbook Pro.

Het is in elk geval vele malen sneller dan de standaard HDD die in mijn iMac zit.
De toekomst moet uitwijzen hoe dit dan zal zijn, maar het zal denk ik altijd sneller blijven dan een standaard HDD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StartMee
MadMax12 schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 08:54:
[...]

Ik zat eigenlijk te twijfelen tussen de nieuwe T5 van Samsung of zelf samenstellen met een losse behuizing.
De T5 van Samsung is wel een aanrader, mooi, klein en plug and play.

Ik ben voor een Crucial MX300 gegaan van 1tb met een Sharkoon Rapid Case behuizing.
Dit was iets goedkoper en de ssd wil ik in de toekomst voor andere doeleinden gebruiken als de iMac vervangen is door een Macbook Pro.

Het is in elk geval vele malen sneller dan de standaard HDD die in mijn iMac zit.
De toekomst moet uitwijzen hoe dit dan zal zijn, maar het zal denk ik altijd sneller blijven dan een standaard HDD.
En heb ik genoeg aan de 250 of de 500?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMax12
Dat is een keuze die je moet maken aan de hand van hoeveel je nodig bent en hoeveel je nu in gebruik hebt.
Ik heb er (te)veel op staan waarvoor ik voor de 1TB ben gegaan, net als de interne HDD.
Maar als er een Macbook komt zal deze "maar" 512Gb hebben.

Ik zou denk ik voor 512Gb gaan, dat biedt normaal voldoende ruimte zonder te snel ruimte tekort te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StartMee
Dank jewel voor jullie adviezen ga de 500 Samsung bestellen, en met jullie uitleg moet dat goed gaan komen👍

Gr Brenda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@StartMee en @MadMax12 De T5 heeft voor TS geen toegevoegde waarde aangezien USB 3.1 (gen 2) alleen op de nieuwste Macs aanwezig is.

Uiteraard wel backwards compatible.

Qua snelheid Read rond de 420 en write rond de 350, een enorme vooruitgang dus die je direct merkt.

Veel plezier alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMax12
Is meer een toekomst-bestendige oplossing.
Daarom heb ik ook gekozen voor een USB 3.1(g2) oplossing.
En prijsverschil tussen de T3 en T5 hoef je het ook niet voor te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StartMee
Heb net de nieuwe ssd schijf mogen ontvangen de samsung t5 500 gig, nu wilde ik daar de nieuwste osx installeren maar krijg de melding"

deze schijf gebruikt niet de GUID-Partitieindeling
Wijzig de partitie indeling met schijfhulpprogramma, selecteer het apparaat en klik op wis.

Als ik dat doe is het daarna goed want er staan wel drie dingen op de schijf van samsung heb ik deze niet nodig?

Mvg Brenda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StartMee
MadMax12 schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 07:28:
Ik heb toevallig gister zelf alles over gezet naar een externe SSD(ook een late 2012 iMac).
Zelf SSD gekocht en aparte behuizing, maar ja kan ook een standaard externe SSD kopen.
Ik ben wel voor een variant gegaan die ook ook USB-C ondersteunt voor de toekomst.

Externe SSD aansluiten, formateren naar juiste bestandsysteem, met Carbon Copy Cloner(of een andere, maar deze is gratis en goed) een kloon maken en de opstartschijf aanpassen naar de externe SSD.
Kind kan de was doen, bleek achteraf, ik had het ingewikkelder verwacht.
(Bootcamp klonen is ingewikkelder kwam ik achter, maar die ga ik denk ik helemaal opnieuw maken.)

Opstarten duurt nu geen halve minuut meer, en dat met USB-3.
Merkbaar verschil in gebruik ook.
Nog een vraag naar welk bestandssysteem moet ik de Ssd formatteren kan dat niet met schijfhulp programma?
Krijg nu dit te zien

Wijzig de partitie indeling met schijfhulpprogramma, selecteer het apparaat en klik op wis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-09 15:45

nelizmastr

Goed wies kapot

StartMee schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 11:22:
Heb net de nieuwe ssd schijf mogen ontvangen de samsung t5 500 gig, nu wilde ik daar de nieuwste osx installeren maar krijg de melding"

Als ik dat doe is het daarna goed want er staan wel drie dingen op de schijf van samsung heb ik deze niet nodig?

Mvg Brenda
Je hebt geen meuk van Samsung nodig nee. Je besturingssysteem bepaalt wat er met de schijf gebeurt.

Dus rustig je gang gaan, de schijf omzetten naar GPT, macOS Extended Journaled bestandssysteem erop en installeren maar. Kan allemaal binnen disk utility worden geregeld.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StartMee
nelizmastr schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 12:25:
[...]

Je hebt geen meuk van Samsung nodig nee. Je besturingssysteem bepaalt wat er met de schijf gebeurt.

Dus rustig je gang gaan, de schijf omzetten naar GPT, macOS Extended Journaled bestandssysteem erop en installeren maar. Kan allemaal binnen disk utility worden geregeld.
Hoe kan hem hem omzetten naar GPT?
Heb de schijf gewist en gekozen voor macOS Extended Journale, maar hij doet niks helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:17
Ik denk dat je met google er wel verder uitkomt.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

StartMee schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 12:32:
[...]

Hoe kan hem hem omzetten naar GPT?
Heb de schijf gewist en gekozen voor macOS Extended Journale, maar hij doet niks helaas.
De partitietabel kan je aanpassen door niet de partitie maar de schijf te selecteren en voor wissen te kiezen.

Is idd ook op Apple's website of Google te vinden.

Afbeeldingslocatie: https://blog.macsales.com/wp-content/uploads/2016/10/Partition-4.png

[ Voor 9% gewijzigd door nelizmastr op 06-10-2017 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StartMee
Heb het gevonden nu is hij aan het installeren bedankt voor al je hulp👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Top ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Incolumis
  • Laatst online: 08-09 11:56
Ik heb OS X Sierra ook op een Samsung T3 500GB externe SSD geinstalleerd, alleen krijg ik High Sierra niet geinstalleerd, krijg een foutmelding te zien over de firmware. Dus updaten gaat niet altijd even goed.

I hide at work because good employees are hard to find.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Incolumis Wat heb je precies gedaan dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Incolumis
  • Laatst online: 08-09 11:56
ik download gewoon de image van de App store, start hem, de iMac herstart, ik krijg een balkje te zien, en na een minuut geeft ie aan dat het niet geinstalleerd kan worden vanwege een firmware probleem. Meer info krijg ik niet.

I hide at work because good employees are hard to find.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Probeer eens een bootable USB te maken, en een clean instal te doen i.p.v. upgrade.

Wel even een backup maken van je bestanden. (Zijn mijn eerdere post)

Pagina: 1