Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmlangwerden
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17-05-2023
* Voor mensen uit de toekomst -> Door de GPU in de oven te bakken (Zijn guides voor) draait hij inmiddels alweer maanden zonder problemen.

Ik heb wat problemen met mijn PC. Hij start normaal op, komt prima de BIOS door en ik zie ook alle fans spinnen. Maar al snel krijg ik alleen nog maar een zwart scherm. Ik heb een SSD en opstarten gaat vrij snel maar het inlogscherm van windows krijg ik zelden te zien. Als het scherm zwart word gaat de monitor na een tijdje uit (geen input).

Opstarten in Safe Mode gaat prima, en heb de pc ook een keer 30m aan laten staan in safe mode. Ik heb al een schone windows 10 install gedaan op een lege schijf maar dat heeft aan dat probleem niks verholpen.
Ik heb ook een paar keer een BSOD gehad maar ik heb het gevoel dat dat vooral komt door het herhaaldelijk 'hard' uitzetten.

Het hele zaakje is al redelijk oud dus het is een beetje de vraag hoeveel energie ik er in wil stoppen. Ik heb iig geen zin om voor honderden euros vervangende onderdelen te halen. Op dit moment heb ik het vermoeden dat mijn GPU aan het sterven is. Wat me direct al opviel was dat het scherm twee verkleurde banden heeft, ik heb een fototje toegevoegd. Het lijkt er op dat binnen deze banden minder kleuren beschikbaar zijn. Sommige kleuren worden namelijk goed weergegeven (onzichtbaar in BIOS ook) waar andere verkleuren en geleidelijke overgangen veel schokkeriger zijn.
Ik denk dat het mijn GPU is niet mijn scherm omdat ik bij het veranderen van de resolutie ook de locatie van de balken zag veranderen. Het werden er ook meer op een hogere resolutie.

Zou mijn diagnose kunnen kloppen?
Wat zou ik kunnen doen om deze situatie aan te pakken (drivers misschien)?

Plaatje verkleurde banden:
VerkleurdeBalk

[ Voor 3% gewijzigd door harmlangwerden op 28-03-2018 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:46
Probeer eens een andere monitor en kijk of je hetzelfde ervaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-06 10:37
Lijkt alsof je diagnose inderdaad correct is. Je zou een andere monitor kunnen proberen. Of voor de verkleuring even een laptop op het scherm aan te sluiten om zeker te weten dat dat niet aan het scherm ligt.

Anders is het wellicht een mooie gelegenheid om te upgraden.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeArmeStudent
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-05-2024
Dit soort klachten krijg je wanneer je gpu geheugen het te heet krijgt...

Je zegt dat de pc al een oud beestje is: zit de gpu koeler vol stof? Is het een optie voor je om de gpu en cpu koeler opnieuw te voorzien van koelpasta?